Kies jij voor een zweep of spoor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jara

Re: Kies jij voor een zweep of spoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 09:32

Met een klein spoortje.
Daar reageert mijn vzpony het best op.
Met een zweep is het rennen, en met spoortjes reageert ze goed.

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 09:52

Ik rij meestal met zweep, als ze dan nog dominant is dan met spoor.
Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:02

Ik rij met geen van beide. Heel af en toe pak een zweep erbij als de reactie op mijn kuit te weinig is. Dat is nu 2 keer geberud. Als we tegen de L aan lopen hang ik spoor aan mijn hakken.

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 10:20

Ik heb (had ik al) besloten om tot nu toe alleen met zweep te rijden. Hierdoor blijft hij beter op het been reageren. Daarnaast ben ik anders bang dat hij bij dat andere meisje niet meer reageert omdat zij nog kleiner is en jong. Het is wel de bedoeling dat ik hem uit ga brengen op wedstrijd. Zodra we hoger komen zal ik een spoor gaan gebruiken ALS het nodig is.

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:23

ligt eraan, als een paard niet genoeg voorwaarts is, kun je het ook oplossen gewoon met been en veel schakkelen, maar je kunt daarvoor ook een zweepje gebruiken. Ik heb alleen sporen om als het paard niet goed op de hulpen reageerd. Met een spoortje kun je het paard even iets mee bijbrengen en beter aan het been krijgen.

Louisee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:56

Ik rijd op een manege, daar mag je niet met sporen rijden.
dus wij rijden meestal alleen met een zweep, sommige eigenaren van eigen paarden op de manege rijden wel met sporen, maar ook zelden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:13

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 08-05-22 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:15

Zweep. Die gebruik je als je hem nodig hebt, sporen zijn om je hulpen te verfijnen. Je gebruikt ze dus altijd.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:16

Heb niet echt sporen nodig, maar een zweep kun je altijd gebruiken (en die hoef je ook niet meteen te gebruiken). voor de zekerheid toch meestal maar mn zweep erbij.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:18

Ik gebruik sporen.
Hij is altijd met sporen gereden en luistert daar dus beter naar.
Merk gewoon dat hij dan beter oplet.
Soms pak ik de zweep er ook wel bij als hij vreselijk aan het klieren is.
Maar laatste tijd niet meer zo vaak Lachen

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:18

Ik gebruik een heel klein knopspoortje met rijden. Dit om mij kuithulp te verfijnen, ik hoef het niet echt te doen voor het voorwaartse. Met een spoortje erbij krijg ik net dat beetje meer buiging en reactie wat ik zonder net niet krijg. Een zweep gebruik ik alleen als ze vervelend is, maar das meer als 'dreiging', als ik er al 1 in mn hand neem is ze ineens braaf Clown

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:45

Is geen van beide ook een mogelijkheid? Bloos

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:49

Ik rijd met geen van beide
Als ik zou moeten kiezen zou ik voor de zweep gaan, omdat ik altijd recreatief rijd. Zou de zweep dan dus alleen gebruiken om het paard voorwaarts te houden en dat is niet de bedoeling van sporen, dus vandaar.

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:49

Heb wel eens gereden met sporen, maar dan durf ik land zo hard niet aan te sporen dan normaal, haha. Knipoog Met buitenritten rijden heb ik altijd zweep bij me, je weet het nooit! Zelf kies ik liever voor een zweep, sporen voel ik me niet zo lekker bij.

madameke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:51

ik rij ook met geen van beide als ik namelijk een zweep gebruik dan vlieg ze er vandoor (komt door haar verleden) en sporen vind ik ook niet fijn en ze is al snel genoeg Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 22:16

Liefst met geen van beide. Buigen gebeurt aardig netjes op mijn been, en voor het voorwaartse soms een zweepje.

Annelieke111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:25

Ik wissel het af. Meestal alleen met een spoortje, maar ook wel zonder en dan met een zweep.
Zweep gebruik ik om de achterhand te activeren.
Op buitenritten heb ik geen van beide nodig Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:31

Op buitenritten durf ik heus geen van beide mee te nemen, dan wordt het racen!!!

yessyhvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:37

spooren want als je verder komt mag je niet meer met zweep. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 15:12

Moet je er wel mee kunnen rijden. Ik vind dat als je je benen niet stil kunt houden (en de meeste B en L ruiters kunnen dat niet) mag je niet met sporen rijden. Anders maak je je paard "doof" voor het been.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:01

Ik gebruik ze vaak (bij trainingen) allebei.
Maar we zijn dan ook bezig met de achterhand eronder te zetten, en omdat hij weinig spieren heeft, heeft hij heel veel steun van mijn been nodig (juist om die spieren goed te gebruiken en langzaam op te bouwen).
En omdat ik heel slechte knieën heb, kan ik moeilijk lang mijn kuit eraan houden.
En bij mij líjkt het net alsof ik hem de hele tijd prik, omdat ik dus van die slechte knieën heb, maar ik houd dan expres mijn been een beetje af.. (alhoewel ze wel weer wat stiller zijn geworden Haha! )
Als de basis er straks écht goed inzit, dan gaan de sporen af, en de zweep aan de kant, tot ik ze weer nodig heb.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:02

Mét spoor, zonder zweep.
Aangezien we in het M1 toch onze zweep moeten laten liggen, gebruik ik hem in de trainingen ook niet meer. Lachen

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:06

Bij mij hangt het af van het paard. Ik rijd zowiezo altijd met zweep, ik rijd op manegepaarden en dan heb je ze echt wel nodig.

En dan hoef je de zweep niet eens te gebruiken, als ze maar weten dat je hem hebt.

Ik geeft het paard liever één tikje dan dat ik hem 100 keer met of zonder sporen in zijn buik aan het 'trappen' ben. (ik trap dan niet, maar zie het regelmatig gebeuren.

Dus ik rijd altijd met zweep, af en toe met sporen.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:10

Ik rijd zonder sporen, met zweep. Ik vind dat sporen onnodig zijn. Een paard voelt alles wat er op z´n huid gebeurd, dus ook als jij aanspoort met je been. Het kan wel zijn dat hij simpelweg niet begrijpt wat hij met de hulp moet doen. Er zijn namelijk genoeg mensen die bij elke pas die het paard zet aandrijven, en hierdoor zal het paard steeds minder sterk reageren op een beenhulp. De kunst is om je paard scherp te houden. Dus beenhulp, meteen reactie. En als dit dus niet gebeurt, krijgt mijn paard een tikje met de zweep. Bij ons op stal noemen ze het actie-reactie =)

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:13

Ik rijd met beiden.
Sporen omdat die op wedstrijd verplicht zijn (m2) en ik vind het prettiger om daar dan ook mee te oefenen.
De zweep heb ik alleen vast en gebruik ik eigenlijk nooit, die is alleen voor noodgevallen zegmaar Lachen