een Z paard garantie voor een goede proef?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Re: een Z paard garantie voor een goede proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 14:12

Ik vind van niet, mijn huidige paard was M1 met winst, ikzelf L1 met winst, maar momenteel kan ik nog echt geen winnende L proef neerzetten..

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 18:00

Mijn paard had de knopjes op een heel andere plek zitten, als dat ik ze er bij mijn paarden op had zitten, dus dat was heel erg wennen. op het moment rijden we altijd dik 2 wp in de B. maar toen ik net begon met wedstrijden ik was groen, ik had een groen paard toen reed ik ook dik 2 wp en zelfs toen hadden ze er al commentaar op, omdat mijn niveau toen ook al hoger lag niet op wedstrijden maar ik reed toen paarden van internationaal niveau. ik ben er met gemak een beetje heel flauw van dat ik er telkens weer commentaar op krijg, naar een keertje weet ik heto ok wel dat ze het er niet mee eens zijn maar om dat nou keer op keer te herhalen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 11:50

Maar los van of een Z-paard garantie geeft voor een goede proef. Is het gewoon niet zo sportief ten opzichte van B-ruiters en B-paarden dat een M2-ruiter met een Z1-paard in dezelfde klasse rijden. Die regels heeft de KNHS niet voor niets opgesteld. Ik vind het ook heel raar dat de KNHS zegt dat je de B uit moet rijden. Want als je M1+winst mag je een groen paard ook L1 starten. En met dat versneld promoveren moet jij volgens mij gewoon nu hoger kunnen starten.
.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 21:08

nou als ik een soort van 2e Anky was ofzo dan kan ik het me voorstellen dat mensen er commentaar op geven, maar dit is in de verste verte het geval niet.
En over het onsportieve, sorry hoor maar rij je nou voor jezelf en je eigen winstpunten of rij je om anderen "er af" te rijden. Ik ga in ieder geval heen voor mezelf en mijn eigen punten en tuurlijk is een eerste plek of zo leuk, maar dat is bijzaak, geen hoofdzaak!

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:00

Als je dan toch voor jezelf rijdt en voor de punten lijkt het me niet zo'n probleem om gewoon te promoveren en in de klasse te gaan rijden waar je thuishoort.............
Laten we wel wezen, als je wedstrijden rijdt wil je je graag meten met mensen op hetzelfde niveau, en ja, als het even kan willen de meesten dan ook wel winnen, al is het alleen al maar omdat het wel lekker is om je inschrijfgeld terug te verdienen. Als er dan iemand tussenrijdt die gewoon niet in die klasse thuishoort is dat niet eerlijk, ook ik vind het onsportief van je.
Maar aan je antwoorden te zien die je aan anderen hebt gegeven wil je dat helemaal niet horen, maar op mij komt het in ieder geval juist over dat je wel fijn overal even de prijzen weg wil halen, anders kan je toch gewoon in de juiste klasse starten? Zeker als de KNHS heeft aangegeven dat je wel hoger had mogen starten, dan kan je versneld promoveren en mag jij vanaf de volgende wedstrijd al hoger starten!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:48

Over het eerlijke of oneerlijke ga ik mij niet uitspreken. Het zal wel zo zijn dat jij waarschijnlijk net iets makkelijker een goede proef zal neerzetten, en dat je waarschijnlijk minder moet doen dan wat je zou aankunnen.. En dat heeft de jury zelf blijkbaar ook wel door.
Maar in Nederland is het toch nogaltijd zo dat je rijdt voor je eigen punten? Voor winstpunten? Dan maakt het toch absoluut niet uit wie de andere ruiters in je ring zijn..

Hier in België zou ik er waarschijnlijk wel op vloeken. Bij de LRV mag je pas naar een hogere klasse overgaan als je minstens één keer in het seizoen eerste bent geweest (uitzonderingen gelaten, de eeuwige twee kan ook nog chance hebben, de beste 5%? mogen ook over). Het seizoen heeft 8 wedstrijden + provinciale + nationale, de gemiddelde ruiter heeft dus iets van een 8/10 kansen..
Als je dan telkens bij diezelfde in de ring zit, die ooit M2 heeft gereden en een Z-paard bijheeft, die elke wedstrijd wint omdat ze niet tijdens het seizoen wil overgaan naar een hogere klasse omdat ze dan al bijna zeker weet dat provinciaal of nationaal tornooi voor haar niet zullen doorgaan dat jaar.. DAAR wordt ik kwaad van, want dan zijn al mijn pogingen om hogerop te raken dat jaar wel hopeloos..

Maargoed, jullie zitten niet in Belgie Haha!, geen probleem dus.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 18:13

ThisIsMe schreef:
Maar aan je antwoorden te zien die je aan anderen hebt gegeven wil je dat helemaal niet horen, maar op mij komt het in ieder geval juist over dat je wel fijn overal even de prijzen weg wil halen, anders kan je toch gewoon in de juiste klasse starten? Zeker als de KNHS heeft aangegeven dat je wel hoger had mogen starten, dan kan je versneld promoveren en mag jij vanaf de volgende wedstrijd al hoger starten!

Als ik die antwoorden niet wou horen had ik dit topic niet gemaakt. Knipoog
Ik moet de klasse uit rijden van het KNHS, dus zit versnel promoveren er niet in. En tuurlijk vind ik het fijn om met wat extra centjes op zak naar huis te gaan, maar ik rijd voor mijn wp.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 18:28

Als je M bent met winst, dan mag je toch gelijk L1 beginnen?

Ik ben weer begonnen met een "jong" paard en ben ook in de B gestart, daarna wat sneller overgegaan dan 10 winst. Ik vind er niet zoveel aan Knipoog .

Maar oneerlijk, nee dat vind ik het niet. Dat vind ik gewoon gezeur van mensen die bang zijn om niet te winnen....

Ik vind winnen trouwens niet belangrijk, als ik maar lekker rij en en een fijn, los paard onder me heb en rij voor m'n punten, niet voor bekers.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 20:14

Ik mocht hoger starten (toen ik voor het eerst ging starten met haar) maar door dat ze er 7 jr uitgeweest was, werd ze door het KNHS weer als groen paard gezien wat overigens wel klopt ze kon niks meer toen ik haar kocht, dit terzijde. Dus ben ik de B gestart omdat ze overal schrikkerig op reageerd, dus lekker ontspannen proberen te rijden op wedstrijden, wat inmiddels super gaat. Kreeg daarna toch een brief van het KNHS in huis dat ik eigenlijk direct in het M1 moest starten met haar, maar aangezien ik al in het B begonnen was (met toestemming van het KNHS) moet ik nu gewoon alle klassen uitrijden en mag niet versneld promoveren.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 21:38

absoluut niet, paard dat ik nu rijd kent al veel dingen uit de m en is juist heel moeilijk, schouder binnen is veel makkelijker voor hem dan een normale gebroken lijn.. Scheve mond

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 09:26

ehm, nee.. Toen ik met mijn verzorgpaard begon was ik L2 bij de pony's geweest en hij Z2. Dus moest L beginnen. En geloof me, dat viel ECHT niet mee. Was blij dat ik geen verliespunten haalde de eerste keer. Alle basis was moeilijk, een appuyement rijd iemand die er bekend mee is er zo uit, maar stelling nemen op de buitenteugel, dat is nog te moeilijk voor hem.
Ondertussen is het wel een stuk beter, maar blijft een paard wat je echt niet denkt dat Z2 heeft gelopen. Dus ben het er niet mee eens Tong uitsteken

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:47

hehe nee, ik heb een tijdje les gehad op een erg goed M2 paard, maar kon nog geen pasje zijwaarts eruit rijden Clown
alle andere oefeningen wel, keertwending om de achterhand, contragalop, travers etc,maar bepaalde oefeningen lukt echt niet. maar je moet toch net die juiste knopjes van het dier weten en voelen om ze eruit te rijden.
Juist als ze zo fijn zijn afgesteld en je rijdt iets net een tikkeltje anders, doen ze het gelijk niet.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 19:16

Nou ik hoop dat ik na aankomend weekend de B uit ben, en dat ik van het gezeur af ben (van de mensen die het commentaar geven).
Alsnog vind ik het commentaar niet geheel terecht, tuurlijk heb ik een soort van voorsprong op ze. Maar het is makkelijker als het lijkt om een Z paard een B proef rond te sturen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 19:50

je bedoelt moeilijker als het lijkt.... Neem ik aan althans?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 20:30

secricible schreef:
je bedoelt moeilijker als het lijkt.... Neem ik aan althans?

Sorry ja je hebt gelijk. Bloos

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 08:09

Ik vind het oneerlijk. Je hebt zelf M niveau, en je paard op Z. In de B heb je dus niets te zoeken. Dat je een paard koopt dat er een tijd uit geweest is, tja, dat train je er dan maar weer aan voordat je gaat starten. Alleen groene ruiters, of groene paarden zouden in de B mogen starten. Dat het moeilijk is?? nee hoor. De jury zie paarden toch echt het liefst goed aan de teugel gaande paarden, ook in de B. Daar wordt echt niet op afgestraft.

Jammer dat de KNHS je niet verplicht om hoger te moeten gaan starten.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:12

_angela_ schreef:
Ik vind het oneerlijk. Je hebt zelf M niveau, en je paard op Z. In de B heb je dus niets te zoeken. Dat je een paard koopt dat er een tijd uit geweest is, tja, dat train je er dan maar weer aan voordat je gaat starten. Alleen groene ruiters, of groene paarden zouden in de B mogen starten. Dat het moeilijk is?? nee hoor. De jury zie paarden toch echt het liefst goed aan de teugel gaande paarden, ook in de B. Daar wordt echt niet op afgestraft.

dat vind ik niet, ikzelf heb dan wel niet hoger gereden.. maar het paard wel en heeft de grootste moeite met het bit aannemen, maar wanneer ik schouder binnenwaarts inzet gaat alles perfect.. het is voor mij moeilijker de B door te komen dan de L waarschijnlijk.. Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:23

_angela_ schreef:

Als iemand graag bekers wilt winnen in de B, dan moet degene dat zelf weten. Zelf vind ik het puur tijd en geld verspilling als ik boven dat niveau rij.
Met m'n jonge paard ben ik ook B gestart. Deze vond het ook spannend en de L1 was echt gelijk te hoog gegrepen.
Na een paar wedstrijden toen de meeste spanning eraf was, ben ik ook naar de L1 gegaan. Er is niks aan om te winnen als je onder je niveau rijdt.
Ik denk dat de meeste mensen ook voor een hoger niveau kiezen als dat mag, dus voor die enkele hoeft de knhs voor mij geen regel te maken. Er zijn trouwens wel regels dat je bij een bepaald gehaald niveau niet meer in de B mag starten.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:51

Het zou zo moeten zijn dat een jury beoordeeld hoe het er met je rijden voorstaat (paard/ruiter). Omdat er punten worden uitgedeeld, is dat een soort rapportcijfer.
Omdat we het optreden voor de jury een sport noemen, is degene die het beste rapport heeft de winnaar, degene die lager eindigen voelen zich verliezer. Als iemand met meer ervaring meer punten haalt en daardoor wint, dan is dat jammer, want het begrip winnaar stelt in feite niets voor. Als die winnaar met meer ervaring er niet geweest was, dan blijft het aantal punten wat je zelf met je proef bij elkaar sprokkelt hetzelfde. Je kan je dan alleen winnaar noemen, voor de rest heeft het geen enkele rijkunstige waarde of betekenis. Het is meer emotie, de beker en het lint hebben geen enkele waarde. Je voert geen strijdt tegen andere ruiters, je kent ze vaak niet eens. Het is een spel met wat cijfers, waarbij degene met de meeste punten winnaar is. De winnaar heeft geen enkele status, dat hebben de punten die je kreeg voor je proef. Dus is winnen puur emotie omdat we iets sport noemen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:20

Het irritante van ruiters die met hun paard onder het niveau rijden, is dat de andere ruiters daar de dupe van worden. ze krijgen er dus echt minder punten door. Ik zie zoooo vaak dat de eerste proef lager gepunt wordt en als blijkt dat er gewoon geen geweldige paarden tussen lopen, de 2e proef zo gepunt wordt dat er wel een aantal winst rijden. Als ik een proef start waar erg goede combinaties rond rijden, dan is het eigenlijk zeker dat ik lagere punten als gemiddelt heb.... Als dat ruiters zijn die er thuis horen (dus niet iemand als TS) dan vindt ik dat geen probleem, maar als ik weet dat een hele groep ruiters lager gepunt wordt omdat er een super combi (voor de B) rond rijdt,.. tja, dan vindt ik dat oneerlijk.

En het is echt niet zo dat ik iemand anders zijn punten niet gun. Mijn beste paardenvriendin rijdt (ehh reed, ze is net over) in dezelfde klasse als ik, maar... met een paard dat veel meer kwaliteit heeft, maar nog wel groen is. Dan vindt ik het echt super voor haar als ze 2 of bijna 3 winst in een proef rijdt. Net als dat ik een ander feliciteer als ze een goede proef neerzetten... mits je in die klasse thuis hoort.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:43

nee ben ik het niet mee eens. ik ben het met je eens hoor_angela_ Pling

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:47

Niet mee eens. Als de ruiter er niks van kan (zet bv je broertje of vader die niks van paarden weet er maar eens op Clown ) dan kan er bijna niets goeds uit zo'n proef komen. Dat het wel een beetje banketstaaf is voor die anderen in je rubriek, tsjah, dat is wel zo maar daar kun je nu niks aan doen. Gewoon snel promoveren Lachen

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 22:08

_angela_ schreef:
Het irritante van ruiters die met hun paard onder het niveau rijden, is dat de andere ruiters daar de dupe van worden. ze krijgen er dus echt minder punten door. Ik zie zoooo vaak dat de eerste proef lager gepunt wordt en als blijkt dat er gewoon geen geweldige paarden tussen lopen, de 2e proef zo gepunt wordt dat er wel een aantal winst rijden. Als ik een proef start waar erg goede combinaties rond rijden, dan is het eigenlijk zeker dat ik lagere punten als gemiddelt heb.... Als dat ruiters zijn die er thuis horen (dus niet iemand als TS) dan vindt ik dat geen probleem, maar als ik weet dat een hele groep ruiters lager gepunt wordt omdat er een super combi (voor de B) rond rijdt,.. tja, dan vindt ik dat oneerlijk.

En het is echt niet zo dat ik iemand anders zijn punten niet gun. Mijn beste paardenvriendin rijdt (ehh reed, ze is net over) in dezelfde klasse als ik, maar... met een paard dat veel meer kwaliteit heeft, maar nog wel groen is. Dan vindt ik het echt super voor haar als ze 2 of bijna 3 winst in een proef rijdt. Net als dat ik een ander feliciteer als ze een goede proef neerzetten... mits je in die klasse thuis hoort.

Als ik niet in deze klasse thuis hoor dan had het KNHS mij deze klasse niet uit laten rijden (ik moet hem uitrijden). Voor de rest erg klote voor de rest, maar de beste wint en soms ben ik het en soms ben ik het niet dat is heel simpel.
En dat de punten van de wat mindere ruiters door een aantal uitschieters omlaag gaan, slaat helemaal nergens op de jury oordeeld op wat ie ziet heel makkelijk ook al reed ik niet in deze klasse de punten van de rest worden er niet anders van!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 23:39

Hoe komen mensen hier er toch op dat de L is makkelijk met een Z paard dan de B? Natuurlijk niet, B is puur: netjes rondsturen met een nagefelijk paard en wat simpele overgangen. Groene paarden hebben vaak nog moeite met hun balans, met netjes recht lopen. Dan zijn die overgangen, sturen en aanleuning war lastiger. Een Z-paard zou (als het goed is) heel simpel netjes in balans, redelijk rechtgericht een B-proef moeten kunnen lopen. Bij een L proef worden de overgangen wat lastiger, zul je zelf de goede hulpen moeten geven voor het wijken. Dan wordt het echt niet makkelijk hoor. Misschien lijkt het makkelijker omdat je dan de B door bent, meer ervaring hebt met proeven rijden, zelf meer geleerd hebt, meer een combinatie bent met je paard etc.
Ik had ook een M2 paard terwijl ik zelf niks kon, dus ja dan moet je écht B starten. Natuurlijk: hij was altijd vooral terug en bovenin gereden. Verruimen en halstrekken kon hij niet, en moest ik hem opnieuw leren. Maar daarnaast kon ik hem wel keurig aan de teugel van letter naar letter sturen en nette overgangen rijden. En dat compenseerde die vieren en daardoor reden we altijd vooraan en 1 of twee winstpunten. Ook in de L1 vond ik dat wijken echt niet makkelijk, ging heus niet zomaar. Maar dat lag écht aan mij, moet je nagaan hoe ik dat met een groen paard had moeten leren.
Dus ik had het al makkelijker dan een B-ruiter met groen paard.
Stel je voor dat ik nu (inmiddels M2-ruiter) met een Z-paard, B zou starten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 08:14

_angela_ schreef:

Ik vind wedstrijd-ruiters pas irritant als ze steeds denken benadeeld te worden....
Dat andere lagere punten krijgen is gewoon onzin. Zeker in de B en in de L krijgen vele vaak te hoge punten naar mijn idee. Ik kwam 1.5 weken geleden mensen tegen in de L1, waarbij ik me afvraag, hoe die door de B zijn gekomen? Mijn eigen proef vond ik ook wat hoog gepunt. Bloos Die andere mensen waarvan ik ze niet L waardig vond, hadden geen winst.
Goofy44 heeft een net stukje getypt, waar ik het erg mee eens ben.