op 3 jarige leeftijd een appyement

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karin_gracia

Re: op 3 jarige leeftijd een appyement

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 00:21

ik denk dat we de TS best kunnen geloven als ze zegt dat haar vriendin het paard net zo lang slaat tot hij opzij gaat en iets appuyement-achtigs doet. Zeker als ze daarbij verteld dat haar vriendin zegt zo snel mogelijk Z2 te willen rijden en in het rabo talententeam opgenomen te willen worden. Dit is wel heel veel ambitie voor iemand die nog bezig moet zijn met haar paard beleren.
Ik denk zeker niet dat ze haar vriendin wil zwartmaken aan haar vraagstelling te zien, en ik zou het ook erg vinden als de mensen van bokt hiervan uit gaan en iedereen eerst met een berg bewijs moet komen opdraven voor hij/zij z'n verhaal of vraag kwijt kan. Ik snap dat het voor mensen kan lijken op zwart maken omdat dingen logisch lijken, maar uit de meest logische dingen waardevolle dicussies of feiten volgen. En blijkbaar vind zeker niet iedereen het logisch, anders zou er niet zoveel paardenleed zijn en zou iedereen als anky rijden, niet waar?

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:59

Leanee schreef:
ik vind dit absoluut niet goed.. Doe eerst maar lekker de basis.. Kijk anders eens in het topic waar ze vragen of een 5-jarige die in het Z loopt.. ik zal ht even voor je opzoeken

hier sluit ik mij volledig bij aan!!! eerst de basis!!!!

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 18:01

Ik kan me ten eerste al niet voorstellen dat iemand 'die niet goed kan rijden' een appyement uit een 3-jarige gereden krijgt Knipoog
Mocht het wel zo zijn, is het natuurlijk pure onzin en waanzinnig slecht voor het paard.

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 18:03

Oja, een schouderbinnen vind op zich nog niet zo heel erg.. Dat mag na een half jaar onder het zadel best al gaan. Oefeningen voor het binnenbeen (wijken, sb) kunnen best bij een paard dat 4 wordt, maar oefeningen voor het buitenbeen (appyement ed.) moet je echt tot na hun vijfde mee wachten.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 18:07

Iemand die niet goed kan rijden kan geen appuyement uitvoeren, laat staan aanleren.
Natuurlijk kan ze een paard wel behoorlijk in de war brengen.

Misschien een tegen haar zeggen dat ze het eens aan een goede ruiter moet vragen, die kan haar vast wel overtuigen dat ze niet goed bezig is.
(Niet dat slechte ruiters dat niet kunnen, maar als een goede ruiter 'et zegt neemt ze het denk sneller aan.)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:15

Celine_M schreef:
Ik kan me ten eerste al niet voorstellen dat iemand 'die niet goed kan rijden' een appyement uit een 3-jarige gereden krijgt Knipoog

Ik denk ook niet dat dat aan de orde is!

Celine_M schreef:
Mocht het wel zo zijn, is het natuurlijk pure onzin en waanzinnig slecht voor het paard.

Het doen van (waarschijnlijk) mislukte pogingen daartoe lijkt me veel schadelijker dan dat iemand die wel weet waar ie mee bezig is een paard een keer zo'n oefening laten doorrijden. Alhoewel een goede ruiter er waarschijnlijk niet aan begint!

Ik reed vroeger ook wel eens heel langzaam en dacht dan dat ik passage aan het doen was Clown

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:24

WowAmigo schreef:
Celine_M schreef:

Ik denk ook niet dat dat aan de orde is!

Celine_M schreef:

Het doen van (waarschijnlijk) mislukte pogingen daartoe lijkt me veel schadelijker dan dat iemand die wel weet waar ie mee bezig is een paard een keer zo'n oefening laten doorrijden. Alhoewel een goede ruiter er waarschijnlijk niet aan begint!

Ik reed vroeger ook wel eens heel langzaam en dacht dan dat ik passage aan het doen was Clown

Ik denk dat dat wel aan de orde is.. Als ze 'niet zo goed rijdt', kan ze d'r helemaal geen appyement uitkrijgen en klopt er iets niet aan dit topic.. Het maakt niet uit of ze klungelt of het correct rijdt, zulke oefeningen zijn gewoon veel te zwaar voor een 3-jarige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:28

het lijkt me niet verstandig mijn fjord is over 2 maanden 4 en ik moet er niet aandenken dat te doen..we zijn nog steeds ebzig met de nagevelijkheid. in stap perfect maar in draf en galop komt ze er nog net niet doorheen. Mijn paardje heeft het moeilijkj met rechts achter goed te plaatsen en vandaar de nagevelijkheid wat moeilijker is ( sommige mensen denken dat na 1 keer rijden op te kunnen lossen en dat ie dan gelijk goed loopt : lees naar beneden trekken dus ) Ik ben dus daar op aan het oefenen en de stelling in de figuren en de stelling naar binnen toe op rechte zijdes. Verder niet, geen moeilijk gedoe! En vooral heerlijke bosritten, de rest komt allemaal nog wel!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:36

@Celine: dat bedoel ik ook! Het lijkt mij niet dat ze serieus appuyementen rijdt, maar het wel probeert (hoe dan ook).
Ik denk ook niet dat TS bedoelt dat ze er prachtige correcte appuyementen uitkrijgt, maar dat ze haar paard molesteert terwijl ze iets dergelijks aan het proberen is.

Ik denk dat we het gewoon eens zijn Knipoog

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:40

O Amigo, sorry, dan zal ik het verkeerd begrepen hebben! Lachen Inderdaad, da's helemaal wat ik bedoel.. Mijn excuses! Knipoog

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:40

Celine_M schreef:
O Amigo, sorry, dan zal ik het verkeerd begrepen hebben! Lachen Inderdaad, da's helemaal wat ik bedoel.. Mijn excuses! Knipoog

Ik was nog niet beledigd Haha! !

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:41

Haha, ok dan voorbarige excuses! Haha! Beter dan geen he? Tong uitsteken

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 08:10

Een paard een appuyement laten uitvoeren lukt alleen als de ruiter dat kan en als het paard daar op de goede manier op is voorbereid door de juiste training, oefening en rijden. Een onervaren ruiter die een paard berijdt dat niet eerder een appuyement uitgevoerd heeft, zal het paard niet laten appuyeren. Je kan het zo noemen, het is het niet.

Als je als ruiter appuyementen kan rijden, is het uitermate onverstandig om dit te proberen op een paard van 3 jaar. Een paard is gebouwd op voorwaartse gangen en niet op zijwaartse gangen. Een paard moet hier op de goede manier op voorbereid en getraind zijn. M.a.w. de trainings opbouw moet in de juiste volgorde plaatsvinden. Met een appuyement bereik je een specifiek doel. Een appuyement is geen doel op zich. In de dressuur sport moet je een appuyement kunnen laten zien, daardoor wordt een appuyement in de breedtesport vaak een doel op zich, en wordt het doel wat voor het paard bereikt zou moeten wordten uit het oog verloren.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:47

@TS: ik zeg, uitprinten en laten lezen!

Hoe staat het inmiddels met de ambities, ben ik wel benieuwd naar!

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:24

oh my god, wat zielig voor dat paard, wedden dat hij echt ontzettend slecht gereden wordt ? Tong uitsteken arm paard

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:17

SimmieHVJ schreef:
oh my god, wat zielig voor dat paard, wedden dat hij echt ontzettend slecht gereden wordt ? Tong uitsteken arm paard

Ik snap wel niet echt waarom je er zo een smiley bijzet? Verward

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:15

3 jaar en dan al appuyement en zo? Daat bewsstje moet gewoon op 3 jarige leeftijd goed leren hoe hij ruim stapt draaft en gallopeerd als ie dat alles goed onder de knie heeft mag je de passen wat ruimer maken en misschien een klein beetje wijken. Maar ik vind dat je wijken pas mag doen als het paard 4 jaar is. Halthouden aanleren en achterwaarts. Beestje is jong hij heeft nog genoeg tijd om het aan te leren. 3 jaar en dan appuyement vind ik een beetje abnormaal. Beessie lekker rustig laten lopen en neit al te intensief werken het dier meot ook nog conditie opbouwen. zeg maar tegen die vriendin van haar dat ze m meot laten inrijden door iemand die er al ervarng mee heeft kan ze er zelf ook wat van leren.

Djamai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:54

Ik zeg maar 1 ding voor dat dat paard 6 is zie je het bij de slager liggen omdat zulke domme mensen paarden naar de filesteinen rijden. Zonde zonde zonde

Mijn 3 jarige paarden doen alleen stap draf en galop we doen van hand veranderen en een volte eerst op eigen benen leren lopen. Deze capriolen als appyeren doen ze maar als ze 4of 5 jaar zijn ik wil lang genieten van mijn paard.

kan maar 1 ding nog zeggen tegen z'n ruiter stomme Koe

SummerEnds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:20

Zielig ! Een paard is trouwens pas op zijn 5de volledig ontwikkels (hangt natuurlijk van paard tot paard af), maar daar mag je zeker niet mee beginnen op 3-jarige leeftijd en zeker niet door een onervaren ruiter !

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 18:07

ik znap trowens niet dat mensen hun paard zo behandelen. neem een kind die net leert lopen daar ga je toch ook niet achteraan jaagen om dat het moet rennen? het kind is er nog niet aan toe en zo is het bij paarden ook.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:10

Als je het spelenderwijs een keertje meeneemt, kan dat geen kwaad. net zoals een keer spelenderwijs een wisseltje meenemen, kan allemaal. Maar wel met de nadruk op spelenderwijs, een keertje op een dag dat het paard fijn loopt

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:18

Bij ons op stal doen ze dat ook, tja of het goed is, valt te bezien. Maar je vriendin is duidelijk niet de enige.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:20

Elisa2 schreef:
Dat veel mensen nooit jonge paarden moeten rijden...

hier ben ik het zo erg mee eens! Ja
waarom kunnen mensen het inrijden niet aan mensen met ervaring overlaten

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:28

Sentido schreef:
Elisa2 schreef:
Dat veel mensen nooit jonge paarden moeten rijden...

hier ben ik het zo erg mee eens! Ja
waarom kunnen mensen het inrijden niet aan mensen met ervaring overlaten

Ik ben het deels wel en niet met jou eens elisa2, want iemand die ervaring met beleren heeft had ooit geen ervaring. Het ligt er maar net aan wat bij die persoon het uitgangspunt ligt, welke eisen deze persoon stelt.

En ik ben het zeker met sentido eens. Ja

Verder zal het nog niet eens om het appuyment gaan, maar het beoefenen ervan. Dit is veel te zwaar voor een dergelijk jong paard en vergt erg veel concentratie en kracht. Dus wat ik ervan vind?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:30

Denk je nou werkelijk dat het een enorme opgave is als je een drie jarige een keer op een goede dag een paar pasjes laat appuyeren??? natuurlijk niet Lachen

Kijk ga je het stelselmatig oefenen 10 minuten lang iedere keer dat je rijd, dan heb je een ander verhaal