5 jarig op Z niveau

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zondebokje

Re: 5 jarig op Z niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:08

Mijn paardje id duidelijk een voorbeeld die het niet aan head gekund Knipoog ze word 6 deze zomer maar ze is zo verschrikkelijk hard gegroeid afgelopen jaar is niet normaal.. dus had zeker niet goed geweest als ik hard was gaan trainen en ben ook blij dat ik dat niet gedaan heb Knipoog

Ze is nu nogsteeds niet helemaal uitgegroeid maar heb het idee dat ze nu wel wat meer aan het werk kan Lachen

Mijn pony liep ook op 5 jarige leeftijd M ik heb er even profijt van gehad maar mevrouw wilde op een gegeven moment echt helemaal niks meer Verdrietig en ik geef er geen ongelijk Bloos Gelukkig heb ik het toen ook rustig aan gedaan en ook even niks meer gedaan daarna wilde ze wel weer Knipoog

Maar ik denk idd dat het wel per paard verschilt ja maar denk ook dat ze het lichamelijk allemaal wel doen maar dat ze geestelijk ook wel een beetje niet goed worden zoveel informatie op zo n jonge leeftijd Bloos en lichamelijk vind ik het ook niet echt goed enk toch dat ze sneller oud worden Bloos

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 12:09

Goofy44 schreef:
Of de ruiter en het paard getalenteerd zijn of niet. Een paard van 5 jaar zou geen Z-oefeningen en Z-proeven mogen doen. Helaas heeft een paard in deze discussie weinig in te brengen. Een paard van 5 jaar kan je de Z-kunstjes en hoger heel snel leren. Daarna gaat het bergafwaarts, zowel met een getalenteerde als niet getalenteerde ruiter. Waarom het wel gedaan wordt, is een bekend verhaal waarvoor we de ogen en oren liever sluiten.

Kan je vooral dat laatste eens toelichten?

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:14

Ik denk dat Goofy44 bedoeld dat we rijiden om te rijden en niet om een eenheid te vormen met het paard.

Let op! Ik zeg niet iedereen!!!! Maar een aantal wel.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:17

Ik noem een Pavo-cup als voorbeeld...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:26

sweetheart schreef:
Ik denk dat Goofy44 bedoeld dat we rijiden om te rijden en niet om een eenheid te vormen met het paard.

Je bedoelt rijden om te rijden en in de kijker te komen? Puur voor de ruiter of amzone zelf dus..

Zo komt het op mij over in ieder geval Lachen

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:38

Ik kan het alleen eens zijn met Tineke Bartels en Karijn,het lijkt idd wel mode om paarden zo jong mogelijk naar het Z te rijden!!Het ligt grotendeels aan het paard of deze er wel lichamelijk en geestelijk opgewassen is voor deze klasse.Zoniet maak dan geen haast,maar geniet fijn van je paard.Is dat niet het allerbelangrijkst??Die Z komt er dan vanzelf wel eens.Groetjes. Pling Pling

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:05

Pletje123 schreef:
sweetheart schreef:

Je bedoelt rijden om te rijden en in de kijker te komen? Puur voor de ruiter of amzone zelf dus..

Zo gaat het wel ja, en iemand die jonge paarden inrijd en verkoopt (om van te leven) verdient er nog steeds meer aan als het paard toch een Z proef heeft gelopen. (helaas)

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:21

Voor een goed jong paard wordt ook goed geld betaald. En waarschijnlijk werd er voor de paarden waarover Tineke het heeft meer betaald op 3/4 jarige leeftijd als de potentie er nog is dan wanneer ze op iets oudere leeftijd vast lopen in het Z.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:35

essie79 schreef:
Voor een goed jong paard wordt ook goed geld betaald. En waarschijnlijk werd er voor de paarden waarover Tineke het heeft meer betaald op 3/4 jarige leeftijd als de potentie er nog is dan wanneer ze op iets oudere leeftijd vast lopen in het Z.

Een goed jong paard wel ja, die kosten zat. Maar wat doen ze met de iets "simpelere" paarden: paar keer uitbrengen in het Z en vervolgens verkopen als jong getalenteerd dressuurpaard. Loopt al Z!

Mijn mening trouwens: trainen mag en is nodig voor 3-6 jarige paarden maar met mate. Blijf het paard in ere houden.

(moest ik even over nadenken Bloos )

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:46

De meeste mensen kijken toch niet verder dan hun neus lang is inderdaad.

Dus alstie maar zwart is, het liefst een Grib, met een mooi koppie en hij is Z dan is het toch ook al prima.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:49

Ik ben dus totaal niet onder de indruk van het huidige z niveau en al de ruiters die erin rijden.
9 van de 10 keer word een oefening alles behalve corect uitgevoerd en zijn de buigingen van het paard rampzalig te noemen.
Ik denk dat het daarom het met paard fout afloopt.
alles word slecht uit gevoerd en vaak doordat er ondeskundig begeleid word.
Kijk maar eens naar een gemiddelde traver op een wedstrijd,je krijgt tegen woordig nog een 8 en dat terwijl het paard niet in zijn middenrif word gebogen maar bij zijn schoft en daardoor in 3 sporen loopt.
ik ken weinig paarden nou ja ik ken weinig ruiters die deze oefening echt goed doen,eerlijk gezegd ken ik er maar 1.
En dat zegt al genoeg over het niveau waarop gereden word en foute manier van rijden waardoor je paard naar de verdoemenis word geholpen.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:02

Pletje123 schreef:
sweetheart schreef:

Juist dat bedoelde ik.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:08

Moniek schreef:
Ik ben dus totaal niet onder de indruk van het huidige z niveau en al de ruiters die erin rijden.
9 van de 10 keer word een oefening alles behalve corect uitgevoerd en zijn de buigingen van het paard rampzalig te noemen.
Kijk maar eens naar een gemiddelde traver op een wedstrijd,je krijgt tegen woordig nog een 8 en dat terwijl het paard niet in zijn middenrif word gebogen maar bij zijn schoft en daardoor in 3 sporen loopt.
ik ken weinig paarden nou ja ik ken weinig ruiters die deze oefening echt goed doen,eerlijk gezegd ken ik er maar 1.
En dat zegt al genoeg over het niveau waarop gereden word en foute manier van rijden waardoor je paard naar de verdoemenis word geholpen.

Mag ik je vragen wat je zelf rijdt?

Mariindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:12

Met mijn paard zijn ze ook te vroeg te zwaar gaan trainen! Dat merk ik nu heel erg aan dr, ze protesteert heel veel.. Ook is ze met te veel druk gereden.. Gelukkig gaat het nu een stuk beter!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:13

Pletje123 schreef:
Moniek schreef:

Mag ik je vragen wat je zelf rijdt?

Ja hoor dat mag jij wel.
Ik rij nu helemaal geen dressuur meer maar ik was z startgerechtigd.
Maar dit is al wel een hele tijd geleden.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:45

Als je het kan, is het heel eenvoudig om een jong paard alles heel snel te leren. Eigenlijk maak je misbruik van de leergierigheid en de bereidheid van het paard om voor je te werken. Het paard overschrijdt fysieke grenzen wat bewegingen en belasting betreft, in relatie tot zijn leeftijd en ontwikkeling op dat moment. De problemen komen er meestal niet abrupt uit, maar op wat latere (toch nog jonge) leeftijd. De schade die is aangericht zie je niet en valt niet of nauwelijks op maar is wel aanwezig en is onomkeerbaar, dus herstelt niet meer. Een 5 jarig paard dat in de Z loopt is geen prestatie, het paard heeft helemaal geen speciale aanleg, elk gezond paard kan je in korte tijd naar dat niveau rijden. Het is niet goed voor het paard en uiteindelijk ook niet goed voor de koper, als die serieus wat met het paard wil doen. De enige die er baat bij heeft gehad, is de verkoper. Je kan een paard wel trainen en klaar maken voor het werk dat in de toekomst van het paard verwacht wordt. Je moet je dan alleen beperken tot belastingen en bewegingen niet geen blijvende (vaak onzichtbare) schade aanrichten. Daar wordt in opleidingen, lessen en in trainingen niet of nauwelijks aandacht aan besteed. Zeker niet als je haast hebt. Voor het eigen ego kan het kortstondig een fijn gevoel geven, voor je paard en voor jezelf op langere termijn nooit, tenzij je na korte succesjes het paard doorschuift naar iemand anders (die zit dan onvermijdelijk met de gebakken peren).

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:49

Het is gewoon kinderarbeid. Je gaat een kleuter toch ook niet bouwvakmannenwerk laten doen??
Ook spoor je niet als je je paard die 5 jaar is al Z laat lopen. Het is slecht voor het beenwerk etc , een paard is nog helemaal niet uitgegroeid..naar mij idee het stomste wat je kan doen!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:50

Kinderarbeid gebeurt ook Bloos

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:51

@vera23, ik zeg ook niet dat er geen kinderarbeid is maar ik vind dit ook een vorm van kinderarbeid is en dat ik het daar niet mee eens ben@

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:54

ja begrijp ik wel Knipoog ben het met je eens Bloos

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:55

@ Vera23, gelukkig..Om even wat te vertellen,mijn smid ken ik al bijna 10 jaar en die zegt ook het is zooo slecht voor het hele paard om het zo jong hoge sport te laten lopen!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:59

Ja het lijkt me ook niet meer dan logisch dat het niet goed is Bloos

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:02

Ik vind een 5 jarige op Z niveau vrij vlot.
Wat ik helemaal belachelijk vindt is het paard van Edward Gal, Sister de Jeu (v. Gribaldi); liep vorig jaar als 6 jarig paard mee met de Grand Prix! Dat vind ik niet kunnen, topsporter of niet. Zo'n beestje moet ook nog een beetje paard kunnen zijn.

Ik ken wel mensen waarvan het paard er wel degelijk aan toe is (5/6 jaar, in de Z), maar ik denk dat je hoger nog even moet wachten. Dat van Edward is gewoon absurt. Scheve mond

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:05

Wat Needje en Roos aanhalen is correct: een 5 jarige is nog lang niet uitgegroeid. De schoft, erg belangrijk bij lang-diep-laag rijden bijvoorbeeld, sluit pas op 7 of 8 jarige leeftijd. Dus DAN PAS is een paard uitgegroeid. Zeker onze grote sportpaarden. Hoe groter, hoe later 'klaar'. Bovendien zijn het geestelijk ook nog pubers dan, dus niet slim om die teveel te belasten...

Ik zie in mijn werk redelijk vaak gatalenteerde paarden, die op jonge leeftijd te vaak/te veel/te zwaar getraind zijn, en daardoor sneller zijn gaan slijten. 9 jarigen met dikke artrose dus.

Dus ik vind eigenlijk dat het verboden zou moeten worden om zo snel zo hoog te rijden met jonge beesten.
Voor de meesten is het echter het economische belang wat telt: snel optrainen, en dan duur verkopen. Tsja, ook die mensen moeten een boterham verdienen, maar goed voor de paarden is het dus niet...

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:09

dierenfysio...ben het helemaal met jou eens!