Helaas gebeurd dit vaak niet.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

mentjuh schreef:miss scheelt t wat voor gebroken bitje je hebt, want daar heb je natuurlijk ook veel verschillende van..
Picassox schreef:Ik denk dat mensen niet zo veel moeten lopen 'mieren' met die bitten, een trensje vind ik vaak al voldoende, en inderdaad; het is maar net hoe de ruiter rijdt. Tevens vind ik al die andere bitten maar eng, soms zie je de meest enge/rare bitten voorbij komen, en net als hulpteugels, sporen, en zwepen; 'enkel te gebruiken door mensen die het ook voor het daarvoorgeschikte doeleinde gebruikt'
Helaas gebeurd dit vaak niet.
Joscaa schreef:Anouk loopt met dikker bitje beter dan met dunner bitje.
Met Dikker bitje loopt ze veel ontspannerder
Joscaa schreef:Enkel gebroken ligt stiller in de mond, en is veel rustiger voor voor het paard en het paard ontspant dus veel sneller.
anneliesdj schreef:Leg het bit op je scheenbeen zoals je hem ook in de paardenmond stopt en trek dan de teugels naar elkaar toe zodat ook de bitringen naar elkaar toe worden getrokken. Je merkt dat het dikke bit de druk meer spreid en dus minder pijn doet.
TEvredenCitaat:oma zei altijd, 'overal waar te voor staat is niet goed' . Maar zolang het niet te is, is alles prima.
..
Alane schreef:Het ligt aan de ruimte in de mond van het paard welke dikte voor jouw paard het beste geschikte is. Het moet net zo passen als een zadel of je eigen schoenen.
Dikker is niet per defintie zachter en kan er juist voor zorgen dat je paard zijn mond niet geheel kan sluiten.
vwb de 'wijze' raad van omaTEvredenCitaat:oma zei altijd, 'overal waar te voor staat is niet goed' . Maar zolang het niet te is, is alles prima.
Don_Marcello schreef:Ja als je eraan gaat trekken is een dik bit minder pijnlijk. Je mag ook niet aan de teugels trekken. Als je niet aan trekt is een din bit juist vriendelijker.
Als je je handen nog niet goed stil kan houden of je om andere reden aan de teugels moet trekken, kan je dus beter een wat dikker (zachter) bit nemen. Als je wel goed kan rijden, en niet aan de teugels hoeft te trekken is een dun bit juist vriendelijker.

want dat die het stilst ligt lijkt mij toch het logisch

Want wat zou jij liever hebben?
Margytje schreef:Ik ben al zoooo lang opzoek naar een niet zo heel duur, dubbelgebroken bit, dat niet echt zo dun is ! Bij ons in de ruitersportzaak lijken er alleen maar dubbelgebroken bitten te hangen die ook nog eens erg dun lijken...
Bestaat dat dan niet ofzo ?
Alane schreef:Hoe wil je ontspanning vragen en krijgen als het paard z'n mond niet kan sluiten vanwege de dikte van het bit?

KsVrPy schreef:Ik denk dat dit niet voor ieder paard op gaat.
Elk paard heeft een verschillende mond, dus zal ook een verschillend bit fijn vinden.
laartjuh schreef:KsVrPy schreef:Ik denk dat dit niet voor ieder paard op gaat.
Elk paard heeft een verschillende mond, dus zal ook een verschillend bit fijn vinden.
Een dik bit is voor mijn paard wat je voor een ander paard een dun bit zou kunnen noemen, ze heeft nou eenmaal nauwe mondhoeken.