Dun bit is scherp, dik bit is zacht.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Re: Dun bit is scherp, dik bit is zacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:40

Ik denk dat mensen niet zo veel moeten lopen 'mieren' met die bitten, een trensje vind ik vaak al voldoende, en inderdaad; het is maar net hoe de ruiter rijdt. Tevens vind ik al die andere bitten maar eng, soms zie je de meest enge/rare bitten voorbij komen, en net als hulpteugels, sporen, en zwepen; 'enkel te gebruiken door mensen die het ook voor het daarvoorgeschikte doeleinde gebruikt' Vork

Helaas gebeurd dit vaak niet.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:45

Mijn paardje loopt alleen met een dubbelgebroken, dun bitje fijn. Ooit dacht ik vriendelijk te zijn voor haar en kocht een fijne dikkere trens en ... alleen maar verzet of het echt zachter is weet ik niet, maar dat een dubbelgebroken bit minder druk op de tong/gehemelte (weet het nu ook niet meer) legt geloof ik wel

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:47

mentjuh schreef:
miss scheelt t wat voor gebroken bitje je hebt, want daar heb je natuurlijk ook veel verschillende van..

Ik had ongeveer de meest simpele trens die er is te krijgen, normale dikte, normaal tussenstukje.

Picassox schreef:
Ik denk dat mensen niet zo veel moeten lopen 'mieren' met die bitten, een trensje vind ik vaak al voldoende, en inderdaad; het is maar net hoe de ruiter rijdt. Tevens vind ik al die andere bitten maar eng, soms zie je de meest enge/rare bitten voorbij komen, en net als hulpteugels, sporen, en zwepen; 'enkel te gebruiken door mensen die het ook voor het daarvoorgeschikte doeleinde gebruikt' Vork

Helaas gebeurd dit vaak niet.

Ik vind 'mieren' met een bit wat anders dan kijken of hij beter loopt op dik of dun, enkel gebroken of dubbel gebroken.
O, en wil je een eng bit zien? Dan weet ik nog wel wat voor je...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:42

Joscaa schreef:
Anouk loopt met dikker bitje beter dan met dunner bitje.
Met Dikker bitje loopt ze veel ontspannerder

Dat die van jou dat doet, wil niet zeggen dat het altijd zo maar is... een gewoon dik/middelmaat bit kan bij een paard met weinig ruimte erg vervelend aanvoelen.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 13:27

Joscaa schreef:
Enkel gebroken ligt stiller in de mond, en is veel rustiger voor voor het paard en het paard ontspant dus veel sneller.

dit is echt geklets hoor. de mate van rustig in de mond liggen heeft te maken met de hand van de ruiter.. je kan dit nooit per definitie stellen. ieder paard is anders.

die van mij is toch veel meer ontspannen op een dubbelgebroken bit.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 01:44

anneliesdj schreef:
Leg het bit op je scheenbeen zoals je hem ook in de paardenmond stopt en trek dan de teugels naar elkaar toe zodat ook de bitringen naar elkaar toe worden getrokken. Je merkt dat het dikke bit de druk meer spreid en dus minder pijn doet.

Ja als je eraan gaat trekken is een dik bit minder pijnlijk. Je mag ook niet aan de teugels trekken. Als je niet aan trekt is een din bit juist vriendelijker.

Als je je handen nog niet goed stil kan houden of je om andere reden aan de teugels moet trekken, kan je dus beter een wat dikker (zachter) bit nemen. Als je wel goed kan rijden, en niet aan de teugels hoeft te trekken is een dun bit juist vriendelijker.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 01:55

Het ligt aan de ruimte in de mond van het paard welke dikte voor jouw paard het beste geschikte is. Het moet net zo passen als een zadel of je eigen schoenen.
Dikker is niet per defintie zachter en kan er juist voor zorgen dat je paard zijn mond niet geheel kan sluiten.

vwb de 'wijze' raad van oma
Citaat:
oma zei altijd, 'overal waar te voor staat is niet goed' . Maar zolang het niet te is, is alles prima.
TEvreden Lachen

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:49

een dik bit is wel wat zachter in de mond dan een dun bit.. Maar het ligt ook aan de ruiter zelf

Baahh.. ik kan er echt niet tegen als mensen en kinderen zo in die bek zitten de mieren Boos!..
GRRR...

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:55

Ik denk dat een dik bit toch zachter in de mong licht of ieder geval een normaal bit niet te dik niet te dun.
Maat het ligt het meest aan de ruiter.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:00

een bit is zo scherp als de inwerking van de ruiter is Haha!

mooie uitspraak dacht ik en volgens mij klopt ie ook wel Knipoog

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:03

Je moet ook goed kijken hoe de lagen in de mond van je paard leggen. ( de lagen zijn de ribbels aan de boven kant.) Mijn ruin kan ik met een gebogen stang rijden en mijn merrie weer niet omdat ie dan tegen de lagen aan zit. Het is idd net als schoenen , het moet passen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:45

Alane schreef:
Het ligt aan de ruimte in de mond van het paard welke dikte voor jouw paard het beste geschikte is. Het moet net zo passen als een zadel of je eigen schoenen.
Dikker is niet per defintie zachter en kan er juist voor zorgen dat je paard zijn mond niet geheel kan sluiten.

vwb de 'wijze' raad van oma
Citaat:
oma zei altijd, 'overal waar te voor staat is niet goed' . Maar zolang het niet te is, is alles prima.
TEvreden Lachen

Bij tevreden is te een onderdeel van het woord en staat het er niet voor; te dik, te dun, te duur, te druk, te snel zijn geen van alleen goed en zo kun je zelf wel doorgaan... Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:46

Don_Marcello schreef:
Ja als je eraan gaat trekken is een dik bit minder pijnlijk. Je mag ook niet aan de teugels trekken. Als je niet aan trekt is een din bit juist vriendelijker.

Als je je handen nog niet goed stil kan houden of je om andere reden aan de teugels moet trekken, kan je dus beter een wat dikker (zachter) bit nemen. Als je wel goed kan rijden, en niet aan de teugels hoeft te trekken is een dun bit juist vriendelijker.

Als je alleen druk uitoefend op de beide teugels doet het ook minder pijn bij een dik bit. Probeer het zelf maar, hoe veel of hoe weinig druk je ook uitoefend, bij een dik bit voel je altijd minder.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:54

ik heb voor zuhra al eerste bit een "gewone"dubbelgebroken trensje. Ik ga eerst eens kijken hoe ze reageert tot nu toe vindt ze het bit alleen maar leker om op te sabbelen. Maar wat ik gisteren op de manege zag ik ben echt geschokt weggelopen. Een ponytje met een dun bitje, op de pony reed een begin en om de bocht om te gaan rukte ze zo hard aan het bit dat het hoofd richting het zadel werd getrokken en de pony een pirouette van narigheid ging draaien. Arm beestje ik kom dus ook niet meer op die manege, want de instrutrice zei er niks van!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 18:59

Over de enkel of dubbel gebroken trens:

Enkel heeft notenkrakers effect, en prikt in het gehemelte.

Dubbel heeft dit niet, en is in die vorm ookzachter.

Als je opzoek bent naar een bit dat stil licht, kan je het beste een ongebroken nemen Knipoog want dat die het stilst ligt lijkt mij toch het logisch Lachen

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:00

Ik ben al zoooo lang opzoek naar een niet zo heel duur, dubbelgebroken bit, dat niet echt zo dun is ! Bij ons in de ruitersportzaak lijken er alleen maar dubbelgebroken bitten te hangen die ook nog eens erg dun lijken...
Bestaat dat dan niet ofzo ?

arans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 19:03

Maar dun lijkt mij fijner voor het paard Knipoog Want wat zou jij liever hebben?

Entja de inwerking, dat is gewoon aan te leren hoor. Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:04

Margytje schreef:
Ik ben al zoooo lang opzoek naar een niet zo heel duur, dubbelgebroken bit, dat niet echt zo dun is ! Bij ons in de ruitersportzaak lijken er alleen maar dubbelgebroken bitten te hangen die ook nog eens erg dun lijken...
Bestaat dat dan niet ofzo ?

De dubbelgebroken van harry's horse zijn niet dun, wellicht zijn die via een i-net shop te vinden?
Veel i-net shops leveren namelijk ook in belgië Lachen

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:06

Mijn pony luisterde op een dun (geleend) bit vrijwel meteen en op een dikker bit duurt dat langer.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:10

Hoe wil je ontspanning vragen en krijgen als het paard z'n mond niet kan sluiten vanwege de dikte van het bit?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:11

Alane schreef:
Hoe wil je ontspanning vragen en krijgen als het paard z'n mond niet kan sluiten vanwege de dikte van het bit?

Dan is het bit té dik?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:12

geef dan dan de definitie van een dik en een dun bit.
Het past of het past niet.. je kunt niet spreken van dik en dun als je de maat niet weet.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:14

Ik denk dat dit niet voor ieder paard op gaat. Lachen
Elk paard heeft een verschillende mond, dus zal ook een verschillend bit fijn vinden.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:17

KsVrPy schreef:
Elk paard heeft een verschillende mond, dus zal ook een verschillend bit fijn vinden.

Een dik bit is voor mijn paard wat je voor een ander paard een dun bit zou kunnen noemen, ze heeft nou eenmaal nauwe mondhoeken.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:20

laartjuh schreef:
KsVrPy schreef:

Een dik bit is voor mijn paard wat je voor een ander paard een dun bit zou kunnen noemen, ze heeft nou eenmaal nauwe mondhoeken.

Dat bedoel ik dus. Knipoog