loon_corr schreef:Ja maar je rôpt toch geen bek open ?
hoe gek ben je.
Ik rop amber ook welles in de mond, maar geen hele harde ruk.
Je moet hem dan maar tegen een boom ofzo zetten ja.
ik vind er verschil in zitten tussen 'bek open 'roppen' ', en een harde ruk.
Heb jij ooit met een aanspanning op de openbare weg gereden?
Zo nee; dat weet je ook niet waar je het over hebt; ik zit veel liever óp een paard die aan de ketter gaan, dan er achter op een kar. En dan ga je niet denken, als je bijna van de bok wordt gelanceerd en bijna tegen auto's op botst; 'goh, laat ik wat zachter in mijn hand zijn, en maar geen grote ruk geven, want da's zielig voor zijn mondje'
Het is veel erger wanneer ik van de bok wordt afgeslingerd, paard met kar op zijn kant raast verder, en komt ergens tot stilstand, helemaal verstrikt in het tuig en wonden overal. Nee dán ben je lekker bezig. béter één keer een grote ruk in de mond om dit te voorkomen, dan dat paard in zijn eentje met kar en al verder gaat, en bijvoorbeeld ergens in het gangpad blijft hangen, dan kun je je paard met een beetje pech laten afmaken!
Als je wilt, kun je zelfs met een stang en kinketting bij een paard/pony voor de wagen nog méér schade aanrichten als dat je met een enkel gebroken trensje ohz rijd en een keer flink in zijn mond zit. Dit is puur omdat het mennen (zoals al eerder gezegd) véél en véél risicovoller is, en je als menner zijnde minder te vertellen hebt als je paard aan de kletter gaat, dan dat je er als ruiter op zit. Vandaar hebben wij zulke 'noodmiddelen'
Maar als mijn paard aan de kletter zou gaan dan zou ik aan één harde ruk niet genoeg hebben.. Ik vind het wel lief, leuk en aardig dat loon_corr het er niet mee eens is om in de mond te 'roppen', maar denk nou eens realístisch na. Het is een mooi principe natuurlijk. En het zou heel fijn zijn als je paard dan stilstaat, maar in het écht
)
en dan toe kijken hoe je paardje nog harder gaat