mensen die met hulpmiddelen rijden zijn slechte ruiters??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Re: mensen die met hulpmiddelen rijden zijn slechte ruiters??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:33

Je ziet wel steeds meer mensen met een hulpteugel rijden uit gewoonte. Omdat "iedereen"er mee rijd. Natuurlijk gaat het rijden met een hulpteugel vaak beter of makkelijker maar dat is geen rede om hem altijd te gebruiken. Met het buiten rijden vind ik het iets anders dan heeft het vaak met veiligheid te maken.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:44

Ik gebruik als ik een buitenrit ga maken altijd een martingaal, anders gaat ze me kopstoten geven en wegrennen met der hoofd in de lucht. Ook gebruikt ze haar rug niet optimaal, dan rij ik haar 1 dag, hooguit 2 dagen met een elastiekje. Maar het grapppige hiervan is dat het bij paardlief het er alleen om gaat dat ie erom zit, hoe strak of hoe los, dat maakt niet uit, ze loopt tog hetzelfde. Martingaal zit dus behoorlijk los en elastiek is stiekum veeeel te groot...

Maar om een of andere reden loopt ze er wel bter door, zit dus gewoon tussen haar oren Clown

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:47

jasmijn78 schreef:
Grappig dat in dit soort topics mensen zich altijd direct gaan verdedigen WAAROM ze een hulpteugel gaan gebruiken. Want als je tot die selecte groep ruiters behoort die verantwoord hulpteugels toe kunnen passen, zou je jezelf niet hoeven verdedigen....

Hoezo verdedigen???????/?
Je kunt het beter verwoorden in uitleg van........
Er wordt regeageerd met uitleg waarom sommige ruiters met hulpteugel rijden. Ben je dan een slechte ruiter?? Of in jou woorden. Dan hoor je niet bij de selecte groep ruiters die verantwoord hulpteugels toe kunnen passen????

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:51

kaatje77 schreef:

De TS vraagt of ruiters die hulpteugels gebruiken altijd slechte ruiters zijn...

En op bokt is het gebruik van hulpteugels over het algemeen not-done. Dus gaan velen zichzelf direct verdedigen waarom het gebruik van een hulpteugel in hun situatie wel gerechtvaardigd is.

En naar mijn mening hoef je je hulpteugelgebruik niet te verdedigen of te rechtvaardigen als je van jezelf overtuigd bent dat je er goed mee om kunt gaan... Snappie?

wendjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:22

ik vind iemand die hulpmiddelen gebruikt zeker geen slechte ruiter, als het tog nodig is dan is het nodig, dat wil niet zeggen dat je dan meteen een slechte ruiter bent, bijvoorbeeld: je koopt een paard, en die is nogal sloom, je hebt een tijdje geprobeerd zonder hulpmiddelen op te lossen, en dat werkt niet, dan ga je tog wel hulpmiddelen gebruiken dan ben je in mijn ogen geen slechte ruiter. Bloos

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:28

als de hulpmiddelen met een goede reden en goed word gebruikt is het niet verkeerd om hulpmiddelen te gebruiken

maar vaak word er misbruik van gemaakt en dan is het logisch dat er wat van gezegt word.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:32

ben ik met je eens.
mensen bekritiseren je in een negatieve manier als je een hulpteugel gebruikt, terwijl die mensen niet eens weten wat hier de reden voor is. voor de kan het indd voor de rug zijn, voor de ander in de zogehete ''krul'' lopen en voor weer een ander is het een hulpmiddel tegen slechte gewoontes (bokken, stijgeren, hoofdschudden, op hol slaan etc.) (bij mij persoonlijk is dat laatste het geval) (geen verdediging maar gewoon uitleg waarom ik een slof gebruik)

Leoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:39

Als je weet waar je mee bezig bent en de hulpmiddelen gebruikt omdat het echt nodig is o.i.d, dan vind ik het geen probleem. Wel zie ik steeds vaker mensen die puur een slof of iets anders gebruiken om hun paard naar beneden te laten lopen. Een meisje die ik ken doet hetzelfde met een martingaal en nog wel bij een 3jarige ook, 'omdat hij naar beneden moet lopen met zijn hoofd'. Onzettend zonde en waarschijnlijk kan hij over een tijd niet eens meer normaal zonder martingaal lopen.

Ik rijd zelf met sporen en een zweepje. Ik heb een tijdje gereden met alleen sporen, maar het zweepje heb ik er nu bij omdat ik hem soms nog moet helpen met de galop. Ik pak hem er express niet alleen bij bij de galop, omdat hij dan weet dat wat er gaat gebeuren en dan gaat meneer al harder draven en onder me weg rennen zonder dat ik nog maar iets doe.

Als iemand weet waar hij mee bezig is als hij met hulpmiddelen rijdt, vind ik het geen slechte ruiters. Wel als ze het puur doen om het paard mooier te laten lopen of als straf o.i.d.

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:43

ik vind dat iedereen zelf mag weten of tie een slof, martingaal enz. gebruikt, maar als je dress. wedstrijden rijdt kom je daar ook niet verder mee je moet het uiteindelijk toch zonder hulp doen. met sporen of zweep is wat anders, als je pony niet genoeg voorwaarts is en je kan hem/haar zo wat voorwaartser krijgen vind ik dat dat mag.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:46

lisa_jpeine schreef:
ik vind dat iedereen zelf mag weten of tie een slof, martingaal enz. gebruikt, maar als je dress. wedstrijden rijdt kom je daar ook niet verder mee je moet het uiteindelijk toch zonder hulp doen. met sporen of zweep is wat anders, als je pony niet genoeg voorwaarts is en je kan hem/haar zo wat voorwaartser krijgen vind ik dat dat mag.

dit ben ik dus totaal niet met je eens. je kan geen kind van 10 op een pony zetten en er een slof aanhangen. ik rijd nu ruim 12 jaar (bijna 13) en rijd liever ook niet met slof, het is dat het even tijdelijk noodzakelijk is.

MoniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:58

het gebruik van hulpmiddelen is niet wat je tot een slechte ruiter maakt, het misbruik wel.. Verdrietig
iedere 'goede ruiter' kan weleens even een slofteugel nodig hebben:
kijk nou naar dat hele gedoe rond de "rond en diep" training, daarbij wordt door de 'professionals' ook gezegd dat je een slofteugel kunt gebruiken: In het begin !![b][/b] om je paard een beetje te helpen, maar daarna blijf je toch niet altijd met een slof rijden..! Als je het op de juiste manier gebruikt, kan het echt goed helpen, zo ook bij mijzelf. maar gebruik je hem op een slechte manier ( waar jammer genoeg teveel voorbeelden van zijn ) dan maak je het alleen maar erger..
Ik denk dat iedereen gewoon even moet uitzoeken wat voor hen het beste is, liefst in overleg met je (goede en ervaren) instructeur/ instructrice.
Veel succes!! OK dan!
groetjes Pling

Romanolover2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:12

Bij een vriendin raadde ook der instructrice aan om een slofteugel te gebruiken omdat die zich in de galop verzette... ze heeft 1 week met slofteugel gereden en nu is er niets meer aan de hand.. ik vind zelf dat je wel met een hulpteugel kunt rijden als je er maar goede begeleiding bij hebt en er mee om kunt gaan

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:47

jasmijn78 schreef:
kaatje77 schreef:

De TS vraagt of ruiters die hulpteugels gebruiken altijd slechte ruiters zijn...

En op bokt is het gebruik van hulpteugels over het algemeen not-done. Dus gaan velen zichzelf direct verdedigen waarom het gebruik van een hulpteugel in hun situatie wel gerechtvaardigd is.

En naar mijn mening hoef je je hulpteugelgebruik niet te verdedigen of te rechtvaardigen als je van jezelf overtuigd bent dat je er goed mee om kunt gaan... Snappie?

Dom dom dom. Blond
Ik lees weer niet goed.
Ik ook altijd met mijn mond vooraan: Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed
Ja ben het met je eens.

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 18:13

en wat vinden jullie dan het 'beste' / 'vriendelijkste' hulpmiddel??

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:24

als ze op de correcte manier worden gebruikt zijn ze allemaal goed en ''vriendelijk'' (ik zet dat tussen haakjes omdat ze eigenlijk nooit echt vriendelijk zijn)

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 19:05

Vicky_88 schreef:
als ze op de correcte manier worden gebruikt zijn ze allemaal goed en ''vriendelijk'' (ik zet dat tussen haakjes omdat ze eigenlijk nooit echt vriendelijk zijn)

als het een middel is dat je paard helpt, maar niet dwingt, is het toch wel vriendelijk?? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:07

Het zal altijd wel wat dwingen, anders deed het paard het zo ook wel Lachen

En hoeveel het dwingt ligt aan de ruiter

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:58

blonde_007 schreef:
Vicky_88 schreef:

als het een middel is dat je paard helpt, maar niet dwingt, is het toch wel vriendelijk?? Bloos

hulpteugels helpen in eerste instantie niet het paard maar de ruiter. (is mijn mening)

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 20:45

maar dan help je ook het paard weer toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 20:46

nee, want als de ruiter wat verder zou zijn heeft hij dat zelden nodig Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:09

Ik vond op internet een citaat van GEORGE THEODORESCU over de slofteugel:
Citaat:
''Daarmee kun je helemaal foute dingen doen. Mensen hebben geen inwerking op hun paard en grijpen naar de slofteugel. Het principe in rijden is, dat je het lichaam van het paard naar zijn hoofd moet sturen. Voorwaarts dus. Gebruik je een slofteugel, dan doe je het andersom, dan trek je het hoofd naar het lichaam toe. Dat is achterwaarts rijden. Een slofteugel heeft niks met correct rijden te maken. Je liegt tegen jezelf, je hebt rijtechnisch niks gedaan, je hebt niks opgelost.In de hand van een meester is een slofteugel goed. Maar een meester heeft de slofteugel niet nodig.''

Ben het er echt heel erg mee eens Ja

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:46

Ik vind je een slechte ruiter als ze hulpmiddelen op de verkeerde manier gebruiken,

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:09

zoals ik had gezegd, heb ik er geen moeite mee als mensen een slofteugel op en correcte manier gebruiken en een hele goede reden hebben.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:46

Ik ben het er zeker ook niet mee eens.
Anky van Grunsven rijd ook met sporen, Het licht er gewoon aan of je paard het nodig heeft en of je er mee om kunt gaan of niet.
Mijzelf zie ik zo snel nog niet met sporen rijden, mijn pony luistert goed naar mijn been.
Maar als je pony niet naar je been luisterd zou ik eerst gewoon heel veel overgangen rijden.
Anders luisterd die straks ook niet meer naar je spoor, en dan neem je nog grotere, en dan nog grotere, totdat je bij de langste komt en dan kan je niks meer.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:47

Maar sloffteugel vind ik niet goed.
Je leerd je paard in de verkeerde richting 'te' laten lopen.
En gebruikt dus de verkeerde spieren, en is dus verklôôt.