Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
jasmijn78 schreef:Grappig dat in dit soort topics mensen zich altijd direct gaan verdedigen WAAROM ze een hulpteugel gaan gebruiken. Want als je tot die selecte groep ruiters behoort die verantwoord hulpteugels toe kunnen passen, zou je jezelf niet hoeven verdedigen....
kaatje77 schreef:Hoezo verdedigen???????/?

lisa_jpeine schreef:ik vind dat iedereen zelf mag weten of tie een slof, martingaal enz. gebruikt, maar als je dress. wedstrijden rijdt kom je daar ook niet verder mee je moet het uiteindelijk toch zonder hulp doen. met sporen of zweep is wat anders, als je pony niet genoeg voorwaarts is en je kan hem/haar zo wat voorwaartser krijgen vind ik dat dat mag.
jasmijn78 schreef:kaatje77 schreef:Hoezo verdedigen???????/?
De TS vraagt of ruiters die hulpteugels gebruiken altijd slechte ruiters zijn...
En op bokt is het gebruik van hulpteugels over het algemeen not-done. Dus gaan velen zichzelf direct verdedigen waarom het gebruik van een hulpteugel in hun situatie wel gerechtvaardigd is.
En naar mijn mening hoef je je hulpteugelgebruik niet te verdedigen of te rechtvaardigen als je van jezelf overtuigd bent dat je er goed mee om kunt gaan... Snappie?
Vicky_88 schreef:als ze op de correcte manier worden gebruikt zijn ze allemaal goed en ''vriendelijk'' (ik zet dat tussen haakjes omdat ze eigenlijk nooit echt vriendelijk zijn)

blonde_007 schreef:Vicky_88 schreef:als ze op de correcte manier worden gebruikt zijn ze allemaal goed en ''vriendelijk'' (ik zet dat tussen haakjes omdat ze eigenlijk nooit echt vriendelijk zijn)
als het een middel is dat je paard helpt, maar niet dwingt, is het toch wel vriendelijk??
Citaat:''Daarmee kun je helemaal foute dingen doen. Mensen hebben geen inwerking op hun paard en grijpen naar de slofteugel. Het principe in rijden is, dat je het lichaam van het paard naar zijn hoofd moet sturen. Voorwaarts dus. Gebruik je een slofteugel, dan doe je het andersom, dan trek je het hoofd naar het lichaam toe. Dat is achterwaarts rijden. Een slofteugel heeft niks met correct rijden te maken. Je liegt tegen jezelf, je hebt rijtechnisch niks gedaan, je hebt niks opgelost.In de hand van een meester is een slofteugel goed. Maar een meester heeft de slofteugel niet nodig.''