Stilstaan met opstijgen, wat is dat toch...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

danamuts

Re: Stilstaan met opstijgen, wat is dat toch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:10

ik rij sinds kort ook een paardje bij wat niet stil kan staan bij het opstappen. Heb het wel geprobeerd, maar je mag bijna niet aan haar mond komen (ook niet als je erop zit) Heb haar toen lichtjes tegengehouden maar kwam recht omhoog toen hij merkte dat hij niet vooruit mocht. Tot het echt gevaarlijk werd (steil). Sindsdien parkeer ik haar in de hoek van de bak zodat ze eerst om moet draaien voordat ze aan kan lopen. vreemd genoeg blijft ze nu we staan (gelukkig)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:11

Kiwiko
Oke, die uitzonderingen laat ik ook aanstappen.
Maar vaak is het zo dat als je ff gereden hebt ze spanning kwijt zijn.
Dan stijg ik ff nog een keer op en af rondjes stappen en naar stal Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:12

Ik rijd op een manege, en veel mensen laten de manege pony's niet stil staan, maar ik probeer het altijd wel Lachen soms lukt het ook niet, maar vaak wel Lachen

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:12

KiWiKo schreef:
ik vind stilstaan ook heel belangrijk. maar nou heb ik een paar paarden gereden die om een stukje spanning weg te krijgen het liefst stapte, of om evenwicht te bewaren het liefst stapte. Dit waren altijd jonge dieren...

Vaak laat ik die dan even gaan, tot het punt dat ik merk dat ze meer rust hebben in het opstijgen. Dan gaan we rustig werken aan het stilstaan.

aan het einde van de rit staan ze dan altijd wel stil.

sommige paarden hebben het bewegen gewoon even nodig, en ik laat ze dan even....... tot dat ik merk dat ze relaxeder worden met het opstappen

Ik stap bij alle paarden altijd met een opstapje op.. Zodat een paard nooit zijn evenwicht hoeft te bewaren Lachen Want je "trekt" hem niet naar 1 kant.. Dus ook mijn jonge paard moet gewoon netjes stitstaan Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:14

runningkawa schreef:
Kiwiko
Oke, die uitzonderingen laat ik ook aanstappen.
Maar vaak is het zo dat als je ff gereden hebt ze spanning kwijt zijn.
Dan stijg ik ff nog een keer op en af rondjes stappen en naar stal Lachen

inderdaad Haha! Haha! tijdens het rijden doe ik dan ook een paar keer op en afstappen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:14

Dat is een utopie om te denken dat elk net zadelmak paard dat kan.
Die trek je nog eerder achterover dan dat ze stilstaan
Dan kun je voor in het begin ff beter water bij de wijn doen om later dat als ze het allemaal beter snappen het opstappen er steeds beter bij te pakken Lachen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:20

runningkawa schreef:
Of paarden die direct in de voerbak vliegen voordat je het halster of hoofdstel af hebt.
ook zo'n hekel aan
Daar ben ik het echt niet mee eens. Het blijven dieren, en daarnaast zijn het vluchtdieren. Als je de bak vult met eten zeg je: 'eet maar' en dat moet voor hen ook zo vlug mogelijk gebeuren. Als je dat niet wil moet je de bak maar niet vullen Rolleyes Hoofdstel? Oké, maar halster?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:22

runningkawa schreef:
Dat is een utopie om te denken dat elk net zadelmak paard dat kan.
Die trek je nog eerder achterover dan dat ze stilstaan
Dan kun je voor in het begin ff beter water bij de wijn doen om later dat als ze het allemaal beter snappen het opstappen er steeds beter bij te pakken Lachen

Haha! Dat was dus ook mijn filosofie, spijtig genoeg is het er nooit van gekomen.
Dit jaar wordt ze 9, en ze kan het nog niet Nagelbijten / Gniffelen

Ach, volgens die dressuurruiter die haar gereden heeft, voelt ze toch aan zoals een jong paard van 3 en moest ik haar dan ook maar zo behandelen. Ik zal maar doen alsof dit daar ook onderdeel van uit maakt. Duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:22

Raar, die van mij wachten allemaal
schiet er geen 1 zo in

Paard weet echt niet het verschil tussen een hoofdstel en een halster
Ze wachten gewoon rustig tot dat af is en gaan eten
Zonder gedoe doen ze dat allemaal
Zelfs jonge Zanda Lachen

Net wat je ze aanleert Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:23

Bij mij moeten ze ook altijd even wachten tot ik het halster af heb

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:25

runningkawa: Knap Knipoog Maar ik kan me voorstellen dat jonge nerveuse paarden zo vlug mogelijk naar hun bak gaan, of paarden die alleen maar eten. En ik ken er zo en paar, en dat leer je ze echt niet af. T'ligt maar in het karakter natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:27

heeft niks met knap te maken maar met consequent

Kawa is een echte veelvraat, maar die wacht netjes
Er staat hier tijdelijk een merrie
Die me de eerste dag zo ongeveer de bak mee insleurde
Maar ook die staat nu keurig te wachten
Nee is nee, elke dag
Echt niet moeilijk aanleren, probeer het maar eens Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:28

ik loop altijd eerst de box in, draai het paard om met het hoofd naar de ingang en doe daar het hoofdstel/halster af...... kweenie, heb er nooit problemen mee

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:31

runningkawa: Dat is moeilijk als de ene eigenaar ja zegt en de andere eigenaar nee, maar daarnaast heb ik het al zoveel geprobeert, en geloof me maar dat ik consequent ben! Maar ik ga die paarden/pony's (in dit geval shetlander) echt niet kapot slaan. Toevallig heeft die zelfde shetlander eens gestijgert, en zo een teen gebroken bij de eigenaar. En niets geen respect, geloof maar dat ze respect geeft. Anders ging ze dr niet meer zijn geloof ik Nagelbijten / Gniffelen (consequent) Puur voor het eten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:33

een peerd dat tegen mij opsteigert heeft geen respect )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:37

Idd Kim

Oke als de ene eigenaar dit doet en de ander dat valt het niet mee.
Al hebben ze vaak wel door bij wie

En kapot slaan hoeft meestal niet hoor
Gewoon duielijk laten weten dat het niet kan en mag.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:41

MIjn paard staat inderdaad ook altijd netjes te wachten tot ik haar halster afdoe.. Vaak mag ze van mij dan wel eten en doe ik, terwijl ze eet in haar box, haar zadel en beschermers af. Ze is wel heel rustig tijdens het voeren en ik kan haar ook uit haar stal halen als ze aan het eten is. Dit doe ik alleen in noodgevallen hoor, ik haar niet pesten Lachen
Ik heb ook paarden op stal staan die wel enorm ongeduldig zijn met voeren, maar vaak komt dat door de eigenaren, die corrigeren hun paarden niet.

Soetekind

danamuts schreef:
ik rij sinds kort ook een paardje bij wat niet stil kan staan bij het opstappen. Heb het wel geprobeerd, maar je mag bijna niet aan haar mond komen (ook niet als je erop zit) Heb haar toen lichtjes tegengehouden maar kwam recht omhoog toen hij merkte dat hij niet vooruit mocht. Tot het echt gevaarlijk werd (steil). Sindsdien parkeer ik haar in de hoek van de bak zodat ze eerst om moet draaien voordat ze aan kan lopen. vreemd genoeg blijft ze nu we staan (gelukkig)

dat doet mijn paard ook..
ook ik zet haar in een hoek, of stap op met een opstapje.
ik heb op concours ook altijd zo'n voetenbankje mee van onze oude tuinmeubelset Haha!

maar veiligheid voor alles..
Laatst bijgewerkt door Soetekind op 28-02-07 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

runningkawa schreef:
Citaat:
Nog zoiets; het schuren na het afstappen. Ik ben géén schuurpaal, en al helemaal niet de één of andere doek waar je je slijm en kwijl maar aan af kan vegen. Wordt er ruig geschuurd na het afstappen, dan kunnen ze een knal op hun neus verwachten. Ook dit vind ik een kwestie van respect; ga maar aan een paal schuren, of in de stal, maar niet aan de ruiter....

Idd ook zoiets
Als het hoofdstel af is mogen ze aan hun eigen benen schuren.
Eerder niet

Of paarden die direct in de voerbak vliegen voordat je het halster of hoofdstel af hebt.
ook zo'n hekel aan

Ohja, ook daar heb ik een hekel aan; heb verschillende paarden op pensionstal gereden, en als ik dan klaar was met rijden, lag er al voer in de bak. Nou je had ze moeten zien; ze vlógen zo wat de stal in, wachten nog niets eens tot het hoofdstel af is, en stortten zich als uitgehongerde dieren op hun voer, zonder ook nog maar enige acht op mij te slaan. Dat vind ik ook niet echt van veel respect tonen, ik haal ze net zo hard met hun kop weer uit de voerbak, haal op mijn dooie gemak alle riempjes los, blijf nog even voor hem staan, en hij mag pas eten wanneer ík klaar ben, niet eerder Knipoog

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:42

Moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat ik bij mijn eigen paard gruwlijk schuldig ben. Bij een vreemd paard of als ik een paard van iemand anders rij, zorg ik WEL dat hij/zij stilstaat. Als ik er echt zou aan werken blijft hij ook wel stil staan. Helaas is het er een beetje ingeslopen en ben het zo gewoon Bloos Volledig mijn fout en toen ik een gekneusde rug en verstuikte enkel had, heb ik het me wel even beklaagd, maar hij heeft toen niet op zijn donder gekregen...(kreeg ie anders ook niet, dus kon ik het niet maken om dan ineens te beginnen, maar dat verschil voel je dan wel!).

Overigens stapt de mijne op zijn dooie gemakje weg als ik bijna in mijn zadel zit.Geen wegrace toestanden.

Als dat de enige grove fout is die er door mijn geklungel als 12-jarige is ingekomen, vind ik het nog best meevallen eigenlijk Bloos

Ik las in een vorig bericht, dat iemand een nieuwe 16-jarige pony het afgeleerd heeft. Dat is volgens mij echt iets anders als een paard wat het al jaaaren bij hetzelfde mens zo mag doen. Lijkt me voor een paard beetje onbegrijpelijk waarom het nu dan ineens niet mag bij dat mens (en zal het dus veel meer moeite kosten). Nieuwe pony maakt de connectie: nieuw mens, nieuwe regels, denk ik.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:44

Soet schreef:
runningkawa schreef:
ook zo'n hekel aan
Daar ben ik het echt niet mee eens. Het blijven dieren, en daarnaast zijn het vluchtdieren. Als je de bak vult met eten zeg je: 'eet maar' en dat moet voor hen ook zo vlug mogelijk gebeuren. Als je dat niet wil moet je de bak maar niet vullen Rolleyes Hoofdstel? Oké, maar halster?

Ja, maar wat te denken van paarden die hun portie al in hun bak hebben als ze klaar zijn met rijden? als je net onder voertijd aan het rijden bent, dan weet dat paard ook heus wel dat het in die bak ligt. Toch moeten ze van mij netjes wachten, en rustig de stal in lopen, totdat ik het hele hoofdstel eraf heb, en evt. peesbeschermers. dan pas mogen ze eten; ze hoeven wat mij betreft niet als een uitgehongerd beest zich op hun eten te storten en mij dan mee naar de voerbak te sleuren Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:47

KiWiKo schreef:
een peerd dat tegen mij opsteigert heeft geen respect )

Inderdaad, en kan van mij een schop verwachten om ze weer naar beneden te laten komen.... Vork Ik heb al eens onder een steigerende, met zijn benen maaiende hengst gelegen, da's echt geen pretje....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:48

wizewo schreef:
Moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat ik bij mijn eigen paard gruwlijk schuldig ben. Bij een vreemd paard of als ik een paard van iemand anders rij, zorg ik WEL dat hij/zij stilstaat. Als ik er echt zou aan werken blijft hij ook wel stil staan. Helaas is het er een beetje ingeslopen en ben het zo gewoon Bloos Volledig mijn fout en toen ik een gekneusde rug en verstuikte enkel had, heb ik het me wel even beklaagd, maar hij heeft toen niet op zijn donder gekregen...(kreeg ie anders ook niet, dus kon ik het niet maken om dan ineens te beginnen, maar dat verschil voel je dan wel!).

Overigens stapt de mijne op zijn dooie gemakje weg als ik bijna in mijn zadel zit.Geen wegrace toestanden.

Als dat de enige grove fout is die er door mijn geklungel als 12-jarige is ingekomen, vind ik het nog best meevallen eigenlijk Bloos

Ik las in een vorig bericht, dat iemand een nieuwe 16-jarige pony het afgeleerd heeft. Dat is volgens mij echt iets anders als een paard wat het al jaaaren bij hetzelfde mens zo mag doen. Lijkt me voor een paard beetje onbegrijpelijk waarom het nu dan ineens niet mag bij dat mens (en zal het dus veel meer moeite kosten). Nieuwe pony maakt de connectie: nieuw mens, nieuwe regels, denk ik.

Hmm, paarden zijn slimme wezens, maar of ze nu zó ver gaan met hun denkgedrag; dat weet ik niet Knipoog

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:50

runningkawa: Op z'n plaats zetten. Dat was juist de reden van dat, pony vloog de stal in; Niet van gelijk naar buiten terug. (open stal) Pony was er niet mee akkoord en komt terug op de teen, eigenaar (met heel wat ervaring, en dus ook genoeg ervaring om te weten hoe ze moet reageren etc) valt op de grond. Ponylief kijkt mooi staan en kijkt wat er aan de hand is. Puur voor haar eten, maar op dat moment koos ze toch voor baasje, en niet voor het eten hoor...
Dus JoyCiej007, als je daar neer ligt kan je geen schop gaan geven. Mijn paard moet ook rustig gaan wachten, maar IK hou ook rekening met het feit dat al de andere paarden aan het eten zijn, haar eten er ook ligt, zij al dat gesmak hoort etc.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:51

Ik ken verschillende pony`s die altijd lopen met opstijgen, erg irritant.

Je zet je voet in de beugel en daar lopen ze al heen. Ik blijf dan altijd even hangen en als ze stilstaan zwaai ik mijn been er pas over.
Soms doe ik mijn voet weer uit de beugel en zet ze weer op de plek waar we begonnen en probeer het dan opnieuw, maar meestal lopen ze dan weer weg.

Schuren en naar de bak trekken voordat het hoofdstel af is laat ik ook niet toe. Eten met een bit in gaat toch niet goed, dus ze hebben maar te wachten.