Slofteugels e.d

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

supertinkie

Re: Slofteugels e.d

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:16

Ik vind het eigenlijk niet zo erg mits goed gebruikt! ik rijd momenteel wel even met slof. Dit is om mijn paard even een klein duwtje in de rug te geven,naar de ontspanning en nageeflijkheid. (hij is nog vrij jong vandaar.)

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:57

Ik gebruik die dingen nooit Bloos
Ik ga liever zelf aan de gang om het weer goed te krijgen door veel voltes en tempowisselingen te rijden, helpt wel!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 22:54

supertinkie schreef:
Ik vind het eigenlijk niet zo erg mits goed gebruikt! ik rijd momenteel wel even met slof. Dit is om mijn paard even een klein duwtje in de rug te geven,naar de ontspanning en nageeflijkheid. (hij is nog vrij jong vandaar.)

Daar ga je de fout al in,nageeflijkheid komt van achteren uit,ontspanning komt als een paard fijn van achteren naar voren over de rug gereden word. Dus niet door met een slof z'n hoofd naar beneden te trekken...

Macho_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:38

ik rijd Soms Ook wel eens met een Tiedeman , Ik gebruik het alleen als het echt nodig is want soms gooit hij z'n hoofd in de lucht en begint enorm te racen , Dat ik hem niet meer Stil krijg , [ ben al eens door een Stroomdraad heen gegaan , De tiedeman geeft me net wat meer hulp maar ik heb hem nu bijna niet meer nodig Lachen! Haha!

wendjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:55

ik rijd heel af en toe met slof, maar wel onder begeleiding, en ik trek mijn paard ook niet in de krul, als ik met slof rij, rij ik gewoon met me teugels en als ze niet wil ontspannen pak ik er ff de slof er bij, en als ze dan weer ontspannen is laat ik de slof weer losser zodat ze leert te ontspannen zonder slof Knipoog

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:04

Ik heb er persoonlijk niets op tegen om zo afentoe een hulpmiddel er bij te pakken, maar dan moet het wel goed gebruikt worden en heel vaak is dat niet het geval. Je ziet het vooral vaak bij mensen die hun paard “aan de teugel” willen laten lopen. In zo’n geval is het niets meer en niets minder dan je paard in een krul trekken. Alleen bij goed en tijdelijk gebruik heb ik er niets op tegen. Heb zelf ook wel een aantal keren met slof gereden op buitenrit om net iets meer controle te hebben omdat hij er ontzettend snel vandoor vloog (en dan bedoel ik dwars over straat net voor een bus) en op zulke momenten was hij gewoon niet meer te houden en was die slof heel erg handig! De rest van de buitenrit deed ik er helemaal niets mee had hij er verder ook geen last van. Het is op zo’n moment gewoon heel erg gevaarlijk, ook voor de rest in het verkeer! Dat was natuurlijk een tijdelijke oplossing die wel erg goed hielp, daarna had ik er toch veel minder last van. Want hij was niet bang maar wist gewoon dat hij onder me uit kon komen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:57

Paarden denken niet zo,en een slof in het bos kan behoorlijk link zijn,dan kun je beter een martingaal erbij pakken.Of de slof door de martingaal doen.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:00

ik heb een hekel aan alle hulpteugels. er is rijtechnisch iets fout niet met het paard. los het probleem bij je zelf op en niet met een 'hulp'teugel.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:04

Ik heb er ook een hekel aan .. maar rij er nu ook eventjes mee Bloos

mn merrie is echt heel erg dwars op het moment ... dus heb ik even mn slof erom.. maarrrr hij zit niet strak en hangt los.. ik heb een hele slimme maar dan toch ook weer domme merrie want de slof hangt er wel maar eigenlijk voor jan doedel en dan doet mevrouw het wel... loopt gewoon op der eigen benen en loop niet te hangen etc etc.. dus naar mijn inzien kan het absoluut niet kwaad.. als ik hem er dan af haal loopt ze gewoon zo netjes door... niks aan de hand Knipoog

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:11

Ik vind het ook raar als er op HAW een topic wordt geopend, en dat er dan 10 pagina's hetzelfde commentaar op de slof wordt gegeven, ookal gebruikt de TS de slof goed (niet continu strak, alleen als het nodig is erbij pakken).
Zelf rijd ik wel met slof, af en toe wordt mijn paard te heet zodat ik haar even terug kan pakken totdat ze weer rustig is. Mijn paard komt naar boven als ik te veel druk heb, gelukkig is dit een enkele keer gebeurd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:08

Doe dan een martingaal om daar zijn die dingen voor :-S,en je paard hangt niet meer door de slof omdat ie een paar keer op je hand is "gestoten" door de slof,omdat het "voelen en meegaan met de beweging" er met een slof niet meer bijzit.Als je paard hangt dan moet je met meer been rijden.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:11

Ik rijd ook bijna altijd met slof ipv stang en trens. Dat komt omdat ik vind dat een paard zijn oefeningen moet doen op trens, en een slof als hulpteugel vind ik vriendelijker dan de stang.....ook als ze beiden goed gebruikt worden

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:58

Elisa2 schreef:
Paarden denken niet zo,en een slof in het bos kan behoorlijk link zijn,dan kun je beter een martingaal erbij pakken.Of de slof door de martingaal doen.

Paarden weten wel degelijk dat ze iets kunnen flikken op bepaalde momenten als dat vaker is gelukt. Nadat dat een paar keer is gebeurt en er bijna een paar ongelukken waren veroorzaakt voelde hij natuurlijk ook aan mij dat ik nerveus werd als ik een vrachtwagen oid zag aankomen (hij voelt dus dat de leider op dat moment bang wordt) Heb er een keer iemand anders opgezet en gebeurde er niets! Zo is het met longeren ook vaak genoeg geweest dat hij mensen gewoon meetrok als hij zin had om een stukje te crossen!
Oh ja trouwens ik reed niet in het bos (hebben we niet hier) maar alleen op dijken e.d

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 22:47

Ja je zegt het zelf al,hij word nerveus omdat jij dat word. Paarden doen geen dingen "express". Maar dat geeft niet,buiten heb ik er meer begrip voor dan in de bak. Je moet je alleen realiseren dat als hij valt/schrikt whatever buiten dat ie makkelijk in de slof kan stappen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:00

supertinkie schreef:

Dit begrijp ik ook niet! Een jong paard rijdt je niet met een slof! Een duwtje in de rug? Sorry hoor, maar ontspanningen en nageefelijkheid kan je bereiken door goed te rijden, niet door een slof!

Lenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:09

Ik ben opzich gewoon wel vóór de slof (en andere hulpteugels) mits je ze goed gebruikt, en dus niet ze strak neemt o.i.d.
Mijn pony heeft eigenlijk altijd met een Thiedemann gelopen in de manege lessen! (Ze had geluk, al die andere beestjes liepen continu met een te strakke stoot te sjouwen Huilen ) Zelf heb ik haar ook een tijd met Thiedemann gereden, heb nu wel een Thiedemann gekocht wanneer ik bijv. ga buitenrijden. In de bak kan ik nu wel makkelijk zonder hulpteugels rijden wat ook mijn bedoeling was!

Lenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:11

Esperanza schreef:
supertinkie schreef:

Dit begrijp ik ook niet! Een jong paard rijdt je niet met een slof! Een duwtje in de rug? Sorry hoor, maar ontspanningen en nageefelijkheid kan je bereiken door goed te rijden, niet door een slof!

Ben ik het helemaal mee eens, al moet ik zeggen dat ze de paarden van 3 en 3,5 jaar hier ook al met slof rijden hoor! (handelspaarden he..)

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:17

Ik was er altijd zwaar op tegen, maar sinds enkele maanden rij ik er af en toe mee in mijn les. Mijn pony had erg veel moeite om te leren opzij te gaan voor je been. hij vloog er als het ware voor weg, en kon zich echt enorm sterk maken daarin. Gevolg: lang klooien, paard over de zeik, ik moest hem iedere keer met grove ophoudingen terughalen wat mijn ontspanning niet ten goede kwam.

Ik heb toen samen met mijn instructrice besloten het eens met een slof te proberen.
Ik moet zeggen: ik had het veel eerder moeten doen. De hele les hangt hij bij mij slap (echt slap dus) behalve met wijken pakte ik hem in het begin erbij. gevolg was dat het paard veel stiller in de aanleuning bleef en veel minder wegrende. Zonder dat de slof overdreven kort kwam.

Nu gebruik ik hem af en toe, als ik van te voren weet dat ik het wijken ga oefenen. Anders doe ik hem er niet om.

Bij onkundige ruiters wil ik zo'n ding nooit zien, en zelfs ik 'durf' er nog niet altijd echt mee te rijden. Maarmijn instructrice zegt dat ik hem heel goed gebruik en het gerust af en toe kan doen dus daar vetrouw ik maar op Lachen

MAar ben het absoluut eens dat hij veelal gebruikt wordt als onkunde, trek hem maar in de krul etc.
En dat kan natuurlijk niet.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:19

supertinkie schreef:

Dit begrijp ik ook niet! Een jong paard rijdt je niet met een slof! Een duwtje in de rug? Sorry hoor, maar ontspanningen en nageefelijkheid kan je bereiken door goed te rijden, niet door een slof![/quote]
Ben ik het helemaal mee eens, al moet ik zeggen dat ze de paarden van 3 en 3,5 jaar hier ook al met slof rijden hoor! (handelspaarden he..)[/quote]

dit vind ik dus ook niet kunnen. Een jong paard moet maar 1 ding leren en dat is op eigen benen lopen. Ik ken nu nog paarden die toen ze jong waren (inrijperiode en daarna) met slof zijn gereden en die zijn allen in 1 ding heel goed:

opkrullen, achter het bit duiken en lopen maar. En geloof me die krijg je daar niet uitgereden.

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:24

ik heb ooit een paard gereden dat altijd hard liep en aangezien ik toen 15 was en 1,60 groot en dat een groot paard was had ik er een slof los aan hangen om op te kunnen pakken als het te hard ging. verder vind ik: waar de rijkunst ophoud beginnen de hulpmiddelen Knipoog

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:26

Ludora schreef:
Er zitten veel jonge kinderen hier op Bokt. Die wil je ontmoedigen om zo maar vanalles te gaan gebruiken.

Vaak wordt ook een hulpteugel niet meer als hulp gebruikt, maar misbruikt...

ik ben 13 en ik gebruik soms de slofteugel bij mijn paard, gewoon weg als ik hem niet ontspannen krijg in zijn nek( netjes rond lopen), en al hij mij wil uitprobere ( niet luisteren aan been hij zit op z2 nivo en kan dit dus wel!) dan gebruik ik de slofteugel en dan is hij een stuk ontspannen en rustiger. Als de teugel niet nodig is zal ik hem zeker ook niet gebruiken!
xxx kiki

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:15

Hij probeert je niet uit,hij reageert alleen maar op wat jij doet.Hij is Z2 geweest dus kan hij wel luisteren naar de goede hulpen,nu moet jij ze alleen nog leren geven.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:31

Elisa2 schreef:
Hij probeert je niet uit,hij reageert alleen maar op wat jij doet.Hij is Z2 geweest dus kan hij wel luisteren naar de goede hulpen,nu moet jij ze alleen nog leren geven.

ja hij probeert me wel uit ik heb hem pas 2 maanden ofzo. Ik weet best wel wanneer een paard me uitprobeert, en ik kan de hulpen wel geven want ik rij zelf ook z2 Verdrietig Haha!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:40

Paarden denken niet zo nogmaals,ze reageren alleen op hun omgevingsfactoren.Mischien ben je zelf gespannen of zoiets,maar hij reageert iig op jou.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:41

pff elisa ji jweet het wel erg goed allemaal zeg Clown