Allemaal rotzooi op je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Re: Allemaal rotzooi op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:19

De temperatuur in een paardenbeen met peesbescherming kan wel oplopen tot 50 graden celcius (op een normale dag bij normale temperaturen). De pezen van een paard wrijven langs elkaar tijdens het lopen en creëeren dus warmte. Als jij daar een peesbeschermer omheen doet, kan die warmte niet goed weg en blijft te temperatuur dus stijgen. De reden dat jij het niet warm vind onder de peesbeschermers is omdat dat de oppervlaktetemperatuur is, de huid is immers het grootste orgaan en zorgt voor de meeste afkoeling. De hoge temperatuur die voor beschadigingen zorgt zit van binnen. Door de benen na het rijden af te spuiten daalt de oppervlakte temperatuur sneller en kan de warmte binnenin het been sneller weg.
Peesbeschadiging door overvehitting kan leiden tot onstekingen en peesklappen en andere peesblessures, die vaak maanden en soms jaren duren om te herstellen en zelfs dan moet het paard vaak nog rustig aandoen. De hitte zorgt vaak niet voor onmiddelijk effect, maar draagt bij aan de toenemende kwetsbaarheid van de pezen.

inge88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:20

bij een duur paard doe ik ook peeskappen om in de wei. en ik rijd altijd met bescherming. als ik voor mezelf rijd: voor peeskappen en achterstrijklappen, maar op school ook met bandages omdat dit verplicht is omdat veel stallen waar stage gelopen moet worden de paarden graag in de bandages hebben en je er zo handigheid ik krijgt(wel met onderlappen om de pezen niet te beschadigen!)
niks mis mee om te bandageren. als je het maar goed doet

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:20

alleen hoofdstel en zadel,vind ik meer dan voldoende Haha!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:22

quera schreef:
waarom je gaat toch zelf ook niet met wollen sokken hardlopen

mijn paard krijgt juist altijd geiten wollen sokken aan!!! Verward

grapje Clown

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:24

Karin_deB schreef:
Alicia2u schreef:
. Heb je nooit nagedacht waarom je de benen van je paard afspuit met koud water na de training?

Voor het koelen hoef je het niet te doen, ik neem aan dat degene die de benen afspuiten geen 10 minuten per been afspuiten (die tijd heb je nodig om echt te kunnen koelen), het zou dan alleen zijn om vuil en zweet weg te spoelen meer niet. Te lang koelen na (zwaar) werk is ook niet goed omdat de bloedvaten dan krimpen en minder goed de afvalstoffen kunnen afvoeren, beter is het om minstens 10 minuten tot een kwartier uit te stappen.

Voor wat betreft beenbescherming, ik rijd zelf altijd met 3-in-1 beschermers (mijn merrie is niet zo zuinig op haar benen vandaar), dus gewoon ter voorkoming van in plaats van dat het mooi of stoer staat Lachen
Laatst bijgewerkt door NesyD op 22-02-07 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:24

Alicia2u, jij bent dus van mening dat een paard beter zijn eigen benen open kan lopen dan dat het heet wordt eronder?

Ik in iig niet, Bovendien heeft zelfs mijn DA mij aangeraden met peeskappen te rijden in verband met het aantikken. En ik neem aan dat die er wel het een en het ander vanaf weet. Bovendien is dit de ALLEREERSTE x dat ik zoiets hoor, dus weet niet of ik het helemaal moet geloven.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:28

Ik studeer Epuine, Leisure and Sports aan Van Hall Larenstein en heb hier onderzoek naar gedaan.
Wat ik al in mijn eerste bericht zei: Tenzij je paard aantikt is het niet verstandig om gewone dressuurtraining met beenbescherming te doen. Springen en Eventing is ook een ander verhaal, omdat het risco op peesblessure door een ongeluk groter is dan dat je het paard beschadigd door de hitte-vasthoudende peesbeschermers.
Als je DA heeft aangeraden met peeskappen te rijden, moeet je dat zeker doen. Maar als je een normaal paard hebt, met goede basisgangen en geen aantik-problemen; lekker aflaten die zooi.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:29

Maar dan vind ik ht sowieso anders. Maar ik zie ook slechts weinig paarden helemaal zuiver lopen, dus ik denk dat dan nog bijna ieder paard met kappen blijft lopen.. Tong uitsteken

jodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:30

Mijn paard rij ik zowel in de bak met dressuur/springen/en buiten rijden met 3-1 bescherming(met gewone peesbeschermers kan ik niet rijden omdat hij daar niet tegen kan). Ik vindt het geen onzin. Ik zou de mensen willen vragen die het wel onzin vinden even mijn rekening van de veearts te betalen als hij voor de zoveelste keer op zijn hoefbal staat of tegen zijn eigen been stoot. En hij heeft ook ijzers. Tja als je paard stok kreupel gaat lopen omdat zijn hoefjes te snel afslijten is het toch wel nodig denk Verward Sorry maar die dingen worden niet zomaar uitgevonden omdat "het leuk staat". Ik ben ook gewoon van een normaal zadel en hoofdstel. Ik vind het echt onzin zo'n boomloos zadel. EEN ZADEL HEEFT ALTIJD EEN BOOM Haha! Ik koop voor me paard wat hij nodig heeft.Ik heb dus geen "anky setjes" ik heb 1 scapa dekje en de rest is gewoon verschillende merken. Haha!
Iedereen moet het voor zichzelf weten maar ik ben een gewone standaard ruiter Haha!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 20:32

jodie schreef:
Mijn paard rij ik zowel in de bak met dressuur/springen/en buiten rijden met 3-1 bescherming(met gewone peesbeschermers kan ik niet rijden omdat hij daar niet tegen kan). Ik vindt het geen onzin. Ik zou de mensen willen vragen die het wel onzin vinden even mijn rekening van de veearts te betalen als hij voor de zoveelste keer op zijn hoefbal staat of tegen zijn eigen been stoot. En hij heeft ook ijzers. Tja als je paard stok kreupel gaat lopen omdat zijn hoefjes te snel afslijten is het toch wel nodig denk Verward Sorry maar die dingen worden niet zomaar uitgevonden omdat "het leuk staat". Ik ben ook gewoon van een normaal zadel en hoofdstel. Ik vind het echt onzin zo'n boomloos zadel. EEN ZADEL HEEFT ALTIJD EEN BOOM Haha! Ik koop voor me paard wat hij nodig heeft.Ik heb dus geen "anky setjes" ik heb 1 scapa dekje en de rest is gewoon verschillende merken. Haha!
Iedereen moet het voor zichzelf weten maar ik ben een gewone standaard ruiter Haha!

Hoezo heet het dan BOOMLOOS zadel
en ik rij zelf ook boomloos dat voelt heel anders je voelt meer wat je paard onder je doet wat ik veel minder heb met een gewoon zadel

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:33

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:34

Hmmm sinds mijn paard zichzelf heeft aangetikt en daardoor een dure operatie moest hebben omdat zijn griffelbeentje gebroken was, rij ik altijd met bescherming om. De ene keer bandages en de andere keer peeskappen. Verder train ik mijn paard op zo n niveau dat hij verschillende kunstjes (dressuur) moet uitvoeren...tijdens travers, een enthousiaste wissel etc. is er best nog wel kans op aantikken van de ene hoef tegen het andere been...
Op wedstrijden rij ik los met bandages: a: ter bescherming (paard kan tijdens het losrijden nog weleens zijn energie even willen laten ontploffen en tijdens de proef is hij inmiddels zo onder appel dat die kans stukken kleiner is én het mag niet natuurlijk) en als bijkomend puntje b: het staat ook nog eens knap.
De wasmachine moet tóch al draaien voor mijn wedstrijdspullen en daar passen de onderlappen en bandages keurig bij!
Ach ja, het is een kwestie van de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen, maar ik kies om bovengenoemde reden voor bescherming om de benen!

IJzers vind ik ook grote onzin, ténzij je paard het nodig heeft als corrigerend middel. Die van mij staat dan ook rondom lekker op zijn blote voeten, komt het hoefmechanisme goed tot zijn recht en het scheelt een flink stuk in mijn portemonnee! Haha!
De grootst mogelijke onzin vind ik inderdaad ook het excuus voor de kalkoengaten. Met kalkoengaten heeft het paard (op gras) steun op wel 2 puntjes in het ijzer onder de hoef (als je al geen kalkoenen verliest onderweg maar dat is weer een andere discussie) en zonder ijzers, draagt het paard over de gehele hoefrand...dus tel maar op...
Laatst bijgewerkt door Imago01 op 22-02-07 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 20:36

Randy01 schreef:
Hmmm sinds mijn paard zichzelf heeft aangetikt en daardoor een dure operatie moest hebben omdat zijn griffelbeentje gebroken was, rij ik altijd met bescherming om. De ene keer bandages en de andere keer peeskappen.
Op wedstrijden rij ik los met bandages: a: ter bescherming (paard kan tijdens het losrijden nog weleens zijn energie even willen laten ontploffen en tijdens de proef is hij inmiddels zo onder appel dat die kans stukken kleiner is én het mag niet natuurlijk) en als bijkomend puntje b: het staat ook nog eens knap.
De wasmachine moet tóch al draaien voor mijn wedstrijdspullen en daar passen de onderlappen en bandages keurig bij!
Ach ja, het is een kwestie van de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen, maar ik kies om bovengenoemde reden voor bescherming om de benen!

IJzers vind ik ook grote onzin, ténzij je paard het nodig heeft als corrigerend middel. Die van mij staat dan ook rondom lekker op zijn blote voeten, komt het hoefmechanisme goed tot zijn recht en het scheelt een flink stuk in mijn portemonnee! Haha!
De grootst mogelijke onzin vind ik inderdaad ook het excuus voor de kalkoengaten. Met kalkoengaten heeft het paard (op gras) steun op wel 2 puntjes in het ijzer onder de hoef (als je al geen kalkoenen verliest onderweg maar dat is weer een andere discussie) en zonder ijzers, draagt het paard over de gehele hoefrand...dus tel maar op...

Ben het hier helemaal mee eens je doet het omdat het nodig en en daarna pas omdat je het mooi vindt

kaspertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:38

Ik vraag me af waarom iedereen zich altijd zo druk maakt om wat anderen doen? Iedereen probeert het waarschijnlijk zo goed zo mogenlijk te doen en iedereen heeft dus ook een eigen mening waarom ze iets doen en waarom niet. Tuurlijk zijn er verschillende meningen maar heb respect voor ieder z'n mening, vind ik.....
vb: de een heeft rondom ijzers de ander niet, maar misschien heeft het paard van diegene die het wel heeft het nodig....hebben jullie daar wel eens over nagedacht?? Haha!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 20:40

@ kaspertje Daarom deze discussie

En dat paard had rondom niet nodig das net zoiets als alle beroemde ruiters ook rondom hebben oke als ze buiten trainen maar sommige rijden alleen in de binnenbak

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:42

quera schreef:

En dat paard had rondom niet nodig das net zoiets als alle beroemde ruiters ook rondom hebben oke als ze buiten trainen maar sommige rijden alleen in de binnenbak

Tja...ik heb die reden ook nooit begrepen. Mensen keken me voorheen op grotere (ZZGP) concoursen met open mond aan als ze zagen dat mijn paard niet op ijzers staat. Na een overtuigende relaas van mijn persoontje verklaarden ze me nog voor gek...nou ja, dan maar gek...
Ach iedereen moet gewoon doen wat 'ie zelf het beste vindt...bovenstaande vind ík het beste voor mijn paard, ja toch?

WhynotLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:43

Ik heb een jong paard gekocht en denk dat het voor een jong paard met vaak weinig ballans goed is om peesbeschermers om te hebben. Een voetballer gaat toch ook niet voetballen zonder scheenbeschermers., ookal heeft hij geen problemen aan zijn schenen.

jodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:43

"quera "
en ik rij zelf ook boomloos dat voelt heel anders je voelt meer wat je paard onder je doet wat ik veel minder heb met een gewoon zadel[/quote]

Vraag het maar aan en echte zadelmaker die zal het je ook vertellen. En als er echt geen boom inzit kan je net zo goed zonder zadel gaan rijden. Een oude bekende van mij reed daar ook mee.Ze moet haar paard laten opereren aan haar rug omdat ze bindweefsel vorming in de rug weefsel had gekregen.Ze mag nooit meer zonder zadel rijden, ze heeft nu een goed kieffer zadel eropliggen. En ze loopt als een trein. Haha!
Laatst bijgewerkt door jodie op 22-02-07 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:44

De paarden bij ons op stal zijn wel allemaal vierkant beslagen, maar dat komt omdat ze op de weg lopen (ook voor de kar) dus niet vanwege de concouren.
En ik rijd ook altijd met beschermering, voor de bescherming. Niet omdat andere het doen?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 20:45

Randy01 schreef:
quera schreef:

Tja...ik heb die reden ook nooit begrepen. Mensen keken me voorheen op grotere (ZZGP) concoursen met open mond aan als ze zagen dat mijn paard niet op ijzers staat. Na een overtuigende relaas van mijn persoontje verklaarden ze me nog voor gek...nou ja, dan maar gek...
Ach iedereen moet gewoon doen wat 'ie zelf het beste vindt...bovenstaande vind ík het beste voor mijn paard, ja toch?

Daarom
Als het om medische reden nodig is ( paard tikt aan ed ) dan zou ik het wel doen maar dat zijn peeskappen maar bandages vindt ik toch minder
mede omdat veel mensen ze te strak of te los doen

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 20:45

jodie schreef:
en ik rij zelf ook boomloos dat voelt heel anders je voelt meer wat je paard onder je doet wat ik veel minder heb met een gewoon zadel

Vraag het maar aan en echte zadelmaker die zal het je ook vertellen. En als er echt geen boom inzit kan je net zo goed zonder zadel gaan rijden. Een oude bekende van mij reed daar ook mee.Ze moet haar paard laten opereren aan haar rug omdat ze bindweefsel vorming in de rug weefsel had gekregen.Ze mag nooit meer zonder zadel rijden, ze heeft nu een goed kieffer zadel eropliggen. En ze loopt als een trein. Haha![/quote]
Ik vroeg het aan jou niet aan mn zadelmaker
waarom heet het dan boomloos

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:46

Dat van als het om medische redenen nodig is, vind ik een beetje vreemd. Bij de meeste medische redenen is er dus al iets gebeurt waardoor er nu bescherming gebruikt wordt. Máár voorkomen is toch beter dan genezen Knipoog

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 20:47

cle0o_o0 schreef:
Dat van als het om medische redenen nodig is, vind ik een beetje vreemd. Bij de meeste medische redenen is er dus al iets gebeurt waardoor er nu bescherming gebruikt wordt. Máár voorkomen is toch beter dan genezen Knipoog

Stel je koopt een paard en daar is al iets mee gebeurt dan kan je beter met peeskappen rijden , lijkt mij

jodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:48

quera schreef:
jodie schreef:

Vraag het maar aan en echte zadelmaker die zal het je ook vertellen. En als er echt geen boom inzit kan je net zo goed zonder zadel gaan rijden. Een oude bekende van mij reed daar ook mee.Ze moet haar paard laten opereren aan haar rug omdat ze bindweefsel vorming in de rug weefsel had gekregen.Ze mag nooit meer zonder zadel rijden, ze heeft nu een goed kieffer zadel eropliggen. En ze loopt als een trein. Haha!

Ik vroeg het aan jou niet aan mn zadelmaker
waarom heet het dan boomloos[/quote]

Omdat ik er eentje heb open gezien en er zit een boom in! Knipoog

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:48

Ik rij zonder enige hulpmiddelen, vind het allemaal niet nodig (peesbeschermers, bandages, zweep, slof, sporen enz..) Ik rij dan ook geen wedstrijden, maar recreatief en binnenkort endurance.