Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Alane schreef:er zijn ook zadels van 19, 20 en zelfs 21 inch... (tenminste ben ze wel eens tegengekomen)
Een zadel moet zowel ruiter als paard passen, onvoorwaardelijk. Een te klein zadel voor de ruiter is net zo onprettig als een te groot zadel.
Ieder merk heeft zijn eigen 'bouw' zo zijn er dus zadels die meer geschikt zijn voor kleine mensen, voor mensen met lange benen, korte benen. En zijn er zadels die ondanks een grote inch maat in verhouding kort zijn en dus geschikt zijn voor paardjes met een korte rug.
Veel mensen staren zich blind op de inch maat, maar wat maakt het nu uit of je een 16 of 18 inch hebt als je het zadel je maar past en je paard ook.
Alane schreef:er zijn ook zadels van 19, 20 en zelfs 21 inch... (tenminste ben ze wel eens tegengekomen)
Bitch schreef:Je hebt alleen niet zoveel paarden met een 21"rug.....
Bitch schreef:Ja, idd. Een zwaarlijvig persoon is ook beter af op zo'n paard.
Helaas gebeurt dat niet altijd....
Soet schreef:Bitch schreef:Ja, idd. Een zwaarlijvig persoon is ook beter af op zo'n paard.
Helaas gebeurt dat niet altijd....
Inderdaad, helaas zijn er mensen die zich om deze uitspraak kunnen druk maken, mensen associeren vaak zwaarlijvigen met koudbloeden. Maar sommige zwaarlijvige ruiters vinden dit echt een belediging.
En dat snap ik niet, vaak hebben dit soort paarden een sterkere rug. Een ranke arabier (ik zeg maar wat) van 1.48 zal hun niet kunnen houden, terwijl bv een tinker van 1.48 dat wel kan.
creool schreef:In mijn beleving hebben 'inches' niets met de lengte van de zweetbladen te maken. Het ene zadel heeft nou eenmaal langere zweetbladen dan het andere.
Citaat:En dat snap ik niet, vaak hebben dit soort paarden een sterkere rug. Een ranke arabier (ik zeg maar wat) van 1.48 zal hun niet kunnen houden, terwijl bv een tinker van 1.48 dat wel kan.
creool schreef:In mijn beleving hebben 'inches' niets met de lengte van de zweetbladen te maken. Het ene zadel heeft nou eenmaal langere zweetbladen dan het andere.
superwoman schreef:sommige mrnsen zijn niet extreem zwaar, maar hebben gewoon een "ander" figuur. Een grotere kont. Daar is niks mis mee, als ze maar wel een goed passend zadel gebruiken.
Het is altijd belangrijk om een goede zademaker/etc naar je zadel en paard te laten kijken of deze goed ligt. Bij een zwaarder persoon nog nét iets belangrijker.
SanneTilburg schreef:Zeker niet met een te klein zadel rijden! Ik heb mijn paard gekregen (zie profiel) en daarbij kreeg ik ook het zadel van 16,5 inch, en daar paste ik met mijn dikke kont dus echt niet in. Het paste wel goed op mijn paard. Ik heb er wel een tijdje mee gereden (1,5 maand denk ik) en toen kreeg mijn paard last van drukplekken. En inderdaad bleek dat ik te veel op de lepel zat doordat ik niet in het zadel paste, en het daardoor ging drukken op de rug van mijn paard. Ik heb nu een goed 18 inch zadel (tweedehands) gekocht en mijn paard heeft nergens meer last van.
Dus ga niet rijden met dat te kleine zadel. Als je eenmaal drukplekken hebt duurt het ook nog een hele tijd voordat ze goed weg zijn en dan ben je verder van huis!
Alane schreef:superwoman schreef:sommige mrnsen zijn niet extreem zwaar, maar hebben gewoon een "ander" figuur. Een grotere kont. Daar is niks mis mee, als ze maar wel een goed passend zadel gebruiken.
Het is altijd belangrijk om een goede zademaker/etc naar je zadel en paard te laten kijken of deze goed ligt. Bij een zwaarder persoon nog nét iets belangrijker.
een zadel moet onvoorwaardelijk passen bij zowel paard als ruiter... een zadel past niet anders bij een zwaar of lichter persoon...