te klein zadel schadelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: te klein zadel schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 18:24

Ja, 18.5 inch bij sommige merken.
Dan nog is het per merk verschillend. De 1 valt groter dan de ander.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 14:27

er zijn ook zadels van 19, 20 en zelfs 21 inch... (tenminste ben ze wel eens tegengekomen Ja )
Een zadel moet zowel ruiter als paard passen, onvoorwaardelijk. Een te klein zadel voor de ruiter is net zo onprettig als een te groot zadel.
Ieder merk heeft zijn eigen 'bouw' zo zijn er dus zadels die meer geschikt zijn voor kleine mensen, voor mensen met lange benen, korte benen. En zijn er zadels die ondanks een grote inch maat in verhouding kort zijn en dus geschikt zijn voor paardjes met een korte rug.
Veel mensen staren zich blind op de inch maat, maar wat maakt het nu uit of je een 16 of 18 inch hebt als je het zadel je maar past en je paard ook.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:27

Alane schreef:
er zijn ook zadels van 19, 20 en zelfs 21 inch... (tenminste ben ze wel eens tegengekomen Ja )
Een zadel moet zowel ruiter als paard passen, onvoorwaardelijk. Een te klein zadel voor de ruiter is net zo onprettig als een te groot zadel.
Ieder merk heeft zijn eigen 'bouw' zo zijn er dus zadels die meer geschikt zijn voor kleine mensen, voor mensen met lange benen, korte benen. En zijn er zadels die ondanks een grote inch maat in verhouding kort zijn en dus geschikt zijn voor paardjes met een korte rug.
Veel mensen staren zich blind op de inch maat, maar wat maakt het nu uit of je een 16 of 18 inch hebt als je het zadel je maar past en je paard ook.

AMEN!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 17:32

Alane schreef:

Oh, zie je wel, ik dacht dat ik "spoken" had gezien.
Omdat ik het toch even ging opzoeken in de divoza-gids, de zadels idd niet groter werden dan 18.5.
Maar ik had ze dus wel eens gezien in 20 inch Bloos
Eigenlijk wel logisch ook dat ze gewoon gemaakt worden op elke maat. 18 inch is echt een veel voorkomende maat, dus dan is iemand die iets groter nodig heeft, ook echt geen uitzondering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 17:38

Je hebt alleen niet zoveel paarden met een 21"rug.....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:20

Bitch schreef:
Je hebt alleen niet zoveel paarden met een 21"rug.....

Dat lijkt mij dus ook. Dat zal misschien op een grote belg ofwat passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:27

Ja, idd. Een zwaarlijvig persoon is ook beter af op zo'n paard.
Helaas gebeurt dat niet altijd....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:43

Even uit de losse pols.. ik dacht Barnsby zadels zijn korter dan bijv. stubben of wintec qua lengte en kan een 20 inch net zo lang zijn als bijv. een wintec 17.5 inch.
Prestige is weer langer dan dan de inch maat doet vermoeden.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:46

Bitch schreef:

Inderdaad, helaas zijn er mensen die zich om deze uitspraak kunnen druk maken, mensen associeren vaak zwaarlijvigen met koudbloeden. Maar sommige zwaarlijvige ruiters vinden dit echt een belediging.

En dat snap ik niet, vaak hebben dit soort paarden een sterkere rug. Een ranke arabier (ik zeg maar wat) van 1.48 zal hun niet kunnen houden, terwijl bv een tinker van 1.48 dat wel kan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:49

Soet schreef:
Bitch schreef:

Inderdaad, helaas zijn er mensen die zich om deze uitspraak kunnen druk maken, mensen associeren vaak zwaarlijvigen met koudbloeden. Maar sommige zwaarlijvige ruiters vinden dit echt een belediging.

En dat snap ik niet, vaak hebben dit soort paarden een sterkere rug. Een ranke arabier (ik zeg maar wat) van 1.48 zal hun niet kunnen houden, terwijl bv een tinker van 1.48 dat wel kan.

dat meen je toch niet serieus?... Ach gut

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:12

In mijn beleving hebben 'inches' niets met de lengte van de zweetbladen te maken. Het ene zadel heeft nou eenmaal langere zweetbladen dan het andere.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 22:26

creool schreef:
In mijn beleving hebben 'inches' niets met de lengte van de zweetbladen te maken. Het ene zadel heeft nou eenmaal langere zweetbladen dan het andere.

idd, dat dacht ik ook. Dat is gewoon het model.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:29

Citaat:

nou.. mijn Tinker wordt er echt niet blij van als een extreem dik persoon op haar rug gaat zitten hoor
Sterkere rug? dacht het niet, eerder zwakker dan sterker ivm de latere volwassenhied van koudbloeden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 22:43

sommige mrnsen zijn niet extreem zwaar, maar hebben gewoon een "ander" figuur. Een grotere kont. Daar is niks mis mee, als ze maar wel een goed passend zadel gebruiken.

Het is altijd belangrijk om een goede zademaker/etc naar je zadel en paard te laten kijken of deze goed ligt. Bij een zwaarder persoon nog nét iets belangrijker.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:31

creool schreef:

Het is niet alleen de lengte van het zweetblad, maar ook de lengte van voor tot achterkant, en de lengte van de kussens (van voor tot achter) En dat verschilt dus per zadelmaker/merk

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:32

Tuurlijk, dat knelt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:34

superwoman schreef:
sommige mrnsen zijn niet extreem zwaar, maar hebben gewoon een "ander" figuur. Een grotere kont. Daar is niks mis mee, als ze maar wel een goed passend zadel gebruiken.

Het is altijd belangrijk om een goede zademaker/etc naar je zadel en paard te laten kijken of deze goed ligt. Bij een zwaarder persoon nog nét iets belangrijker.

een zadel moet onvoorwaardelijk passen bij zowel paard als ruiter... een zadel past niet anders bij een zwaar of lichter persoon...

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:27

SanneTilburg schreef:
Zeker niet met een te klein zadel rijden! Ik heb mijn paard gekregen (zie profiel) en daarbij kreeg ik ook het zadel van 16,5 inch, en daar paste ik met mijn dikke kont dus echt niet in. Het paste wel goed op mijn paard. Ik heb er wel een tijdje mee gereden (1,5 maand denk ik) en toen kreeg mijn paard last van drukplekken. En inderdaad bleek dat ik te veel op de lepel zat doordat ik niet in het zadel paste, en het daardoor ging drukken op de rug van mijn paard. Ik heb nu een goed 18 inch zadel (tweedehands) gekocht en mijn paard heeft nergens meer last van.
Dus ga niet rijden met dat te kleine zadel. Als je eenmaal drukplekken hebt duurt het ook nog een hele tijd voordat ze goed weg zijn en dan ben je verder van huis!

Dan heb je nog geluk gehad dat het bij drukplekken is gebleven.

Wat te denken van beschadigingen aan rugwervels en aanhechtingspezen?
Aan buikspieren die hier weer mee verbonden zijn?
Een passend zadel is enorm belangrijk. Vergelijk het maar met te kleine schoenen. Voor jezelf. Behalve pijnlijke voeten ga je er ook naar lopen en je verhouden.

Ben zelfs van mening dat veel zogenaamde karakterproblemen, veroorzaakt worden door slecht passende zadels en pijnlijke ruggen van paarden.

Mijn advies, als je een nieuw zadel nodig hebt, haal er een expert bij. Of als je problemen met je paard hebt, denk aan bokken, steigeren, teugelkreupelheid, niet willen nageven, weglopen bij het opstappen, laat de rug van je paard nakijken!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 13:56

Alane schreef:
superwoman schreef:

een zadel moet onvoorwaardelijk passen bij zowel paard als ruiter... een zadel past niet anders bij een zwaar of lichter persoon...

Dat ben ik het met je eens.
Maar een groter zadel, moet ook op het juiste gedeelte van de rug liggen.
Je ziet bijv veel bij shetjes en andere kleine pony's, dat het zadel te groot is voor de pony. Dan ligt het zafdel teveel bij de lenden.
Sommige zien dat niet,die zien dat het zadel bij de schoft goed ligt én dan hij recht ligt én dat de ruiter erop past. Toch is het verkeerd. Snap je wat ik bedoelde te zeggen? Bloos
Ik had het daarvoor wat onhandig opgeschreven Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:07

Haha! ik snap je wel... je bedoelt de lengte bvan het zadel, gemeten van de voor naar achter door het kussenkanaal. Daarom moet je ook niet blindstaren op een merk, er zijn nl merken die korter zijn dan andere merken. Waar merk X met een 17 inch zitmaat op de lendenen kan drukken kan merk Y juist perfect passen op het paard en met dezelfde inchmaat.
Mensen staren zich te veel blind op de inchmaat... , mijn dochter heeft een 16.5 inch zadel en een 17.5 inch (dezel had eventueel nog en halve inch kleiner gekunt. Beide zadels verschillen beide maar weinig qua lengte (dus weer gemeten van voor naar achteren door het kussenkanaal, ook te zien in mijn profiel, het vosje heeft op de een foto het springzadel op, op een ander het dressuurzadel, dochter is inmiddels gegroeit tenminste de benen zijn langer geworden Haha! )
De 16,5 inch is een springzadel de andere een dressuurzadel met extra diepe zit (lees: de lepel is extra lang.. )

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 18:21

Te klein zadel is schadelijk ja, zoals meerdere zeggen dit verdeelt de druk verkeerd. Een zadel moet passen voor ruiter én paard! Te groot zadel voor ruiter vind ik ook storend (ervaring mee Nagelbijten / Gniffelen ).

Drukplekken (witte haren) kúnnen wel weg trekken, mijn pony is het levende bewijs er van. Ze had ernstige rugklachten (al voordat ik haar kocht). Na bijna acht jaar zijn er nog enkele witte haren over van plekken ter grootte van een hand.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 20:18

Mijn paard heeft een heel klein drukplekje op der schoft, van een deken die naar achter was geschoven (onder de andere dekens)
Nu heeft ze nog steeds dat witte plekje.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 17:56

Idd, misschien wel schadelijk ja.
Je kunt waarschijnlijk de druk niet over het zadel verdelen, en het zadel gaat dan drukken op de paardenrug.
misschien ook wel schadelijk voor de ruiter Clown

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:40

Een te klein zadel is voor zowel paard als ruiter schadelijk en dan heb ik te vooral over de zadels met een wat diepere zit en langere lepel.
Wanneer je daar op zit word je bekken gedwongen om naar voren te kantelen, waardoor je je buikspieren niet meer kan gebruiken om je rug te beveiligen en de achterste gewrichtjes van je wervelkolom op elkaar worden geduwd. Je tussen wervelschijf wordt naar voren geduwd waar die niet hoort. Met als gevolg dat je zowel je tussenwervelschijven als je wervels zelf kunt overbelasten.

Voor het paard geldt natuurlijk dat hij op zijn voorhand wordt gedwongen en het gewicht dus niet kan verdelen.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 21:54

Ik denk dat een te klein zadel voor ruiter naar wel passend op paard schadelijk kan zijn voor de rug. Omdat je dan zegmaar helemaal op de achterboom zit en als dat te hard drukt denk ik dat het schadelijk is voor z'n rug. Maar ik weet het niet zeker hoor Knipoog