Buitenrijden slecht??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca6

Re: Buitenrijden slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:35

En het gaat hier ook om echt verzamelen, dus je paard als bruggetje. Niet het in een krul trekken van de hals want dat brengt meer schade aan als onverzameld rijden (naar mijn idee).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:37

Ik ben wel van mening dat recreatieve ruiters ook moeten lessen.
Om hun paard dressuurmatig wat bij te houden

maar verzameling
Dat zie je in de Z nog maar amper

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:46

Alane schreef:
Of juist goed??
LET op dit is geen topic over Alexander Nevzorov of NHE maar puur over die stelling...
Alexander Nevzorov stelt dat buitenrijden slecht is voor het paard, een paard moet verzameld zijn om een ruiter correct te kunnen dragen, daarom zou het rijden op een paard dat niet verzameld loopt slecht zijn... om het even onorthodox te zeggen.. een beetje door de bossen slenteren is slecht voor het paard.

Dit is wel heel kort door de bocht Knipoog

Sowieso ben ik het eens met de stelling dat ook een recreatieruiter bezig moet zijn met lessen en soepel houden van zijn of haar paard. Paardrijden is méér dan rondjes hobbelen/ slenteren (ook voor een recreatieruiter!)..

De ruiter gebruikt het paard voor een ander doel dan dat deze voor gemaakt is. Paarden lopen van nature weinig verzameld en op de achterhand. Maar aangezien de ruiter nog meer gewicht plaatst op de voorhand door zelf ter hoogte van de schoft te zitten. Moet je als ruiter opnieuw het gewicht verdelen en het paard trainen. Met verzameling breng je het paard meer op de achterhand, waardoor niet alleen de voorbenen wordne belast.

Als ruiter ben je verantwoordelijk voor het lenig en soepel houden van je paard, gymnasticeren. Dit kun je in de bak doen, maar kan ook op buitenrit. Maar je moet het wel doen!

Een paardenrug is van nature niet gemaakt om gewicht te dragen. Die spieren moeten dus wel getraind worden, desnoods op buitenrit.

Ik denk ook dat de stelling niet verwisseld moet worden met mensen die ter afwisseling heerlijk ontspannen op buitenrit gaan. Knipoog

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:58

Ik denk wel dat het in het belang van je paard is om af en toe naar buiten te gaan, en daar kun je heel goed rechtrichten, schakelen en andere oefeningen doen.

nodenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:02

Ik vind het heerlijk en mijn paard geniet met volle teugen van een lekkere buitenrit.
Wij rijden 2 keer per week buiten, op zondag zijn we meestal een uur of 3 weg, en we genieten Haha! .
Voorderest wisselen we af met bak werk en longeren.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:03

Met buitenrijden kan je het paard toch ook verzamelen :S

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:04

ik vind dat echt onzin!

Buitenrijden is ook ontspannen.
ik rijd ook regelmatig buiten en de meeste paarden rijden met hun oren naar voren en zijn gewoon ontspannen. maar mijn verzorgpaarden zijn dan ook echte buitenpaarden, die vinden in de bak rijden niet zo leuk Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:07

runningkawa schreef:
Ik ben wel van mening dat recreatieve ruiters ook moeten lessen.
Om hun paard dressuurmatig wat bij te houden

maar verzameling
Dat zie je in de Z nog maar amper

Klopt ook, dus dan zou de stelling eigenlijk moeten zijn: pas als je in staat bent om een paard in verzameling te rijden mag je op een paard zitten.

Zo, gaat dat even een rust geven op wedstrijden en in de buitenrijgebieden in het land Haha!. Acuut is zeker 80% van de paardenpopulatie in Nederland met vervroegd pensioen Haha!.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:12

Dus dan moet je met uitstappen er ook naast gaan lopen? (op zich natuurlijk niet verkeerd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:13

Je kunt toch verzamelen in stap?

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:15

Als buitenrijden sllecht zou zijn, zou mijn paard pijn krijgen.
Jullie zeggen wel les les, maar bliss die heeft hoefkatrol ontsteking, als we dan allemaal in die stomme bak rondjes zouden gaan rijden zou het alleen nog maar slechter gaan, gaat ie (kort door de bocht) gewoon eerder dood. ik denk dat een paard wat gewoon rustig buitenrijd veel meer plezier heeft dan een paard wat altijd zijn rondjes in de bak moet maken, maar daar valt niet over te discussieren, pas als een paard kan praten zou dat kunnen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:16

Maar met hoefkatrolis het nog belangrijker dat je je paard recht hebt en niet op de voorhand

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:17

runningkawa schreef:

Ja dat kan zeker, maar met uitstappen vraag ik geen nagevelijk meer, anders is het imo nog steeds 'werk'. Maar misschien doe ik het ook wel verkeerd Clown

Dudette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:18

Mijn pony hááát het om in de bak te lopen, al moet ie 't wel.
Hij vind buitenrijden veel fijner en leuker, dus waarom dat van hem afnemen omdat het 'slecht' zou zijn?

Qimm

Ilsje_ schreef:
A maar daar valt niet over te discussieren, pas als een paard kan praten zou dat kunnen Knipoog

verkeerd om. Als een paard zou kunnen praten was er geen discussie mogelijk Tong uitsteken

Bienotje

Ik denk dat de opmerking van Neznerov ook niet letterlijk opgevat moet worden, maar dat hij met zijn uitspraak een statement wilde maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:20

Qimm schreef:
runningkawa schreef:

Ja dat kan zeker, maar met uitstappen vraag ik geen nagevelijk meer, anders is het imo nog steeds 'werk'. Maar misschien doe ik het ook wel verkeerd Clown

Vwnw uitstappen is nog steeds over de rug lopen Lachen

Niet dat ik dat altijd doe hoor, maar het kan dus wel samen Lachen

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:22

runningkawa schreef:
Maar met hoefkatrolis het nog belangrijker dat je je paard recht hebt en niet op de voorhand

Ik doe wat de dierenarts zegt, die zei het is niet goed als je allemaal rondjes gaat rijden en scherpe wendingen maakt, en dat je max 5x in de week rijd. Bliss kan echter heel netjes lopen, en loopt echt niet op zijn voorhand.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:36

Eerlijk is eerlijk: Ik doe niet anders dan slenteren, langs de weg en in het bos. Mijn laatste paardrijles stamt uit het jaar 1997 Clown .

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:42

MissToseland schreef:
wat heeft mijn pony dan een slecht leven als dat waar is Clown

Ha ha en die van mij erbij Haha! !

Ben het er wel mee eens, dat ook recreatief gereden paarden regelmatig het "echte" werk (zoals in een les) moeten doen Lachen .
Laatst bijgewerkt door Sterre op 22-02-07 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:42

Apple schreef:
Klopt ook, dus dan zou de stelling eigenlijk moeten zijn: pas als je in staat bent om een paard in verzameling te rijden mag je op een paard zitten.

Zo, gaat dat even een rust geven op wedstrijden en in de buitenrijgebieden in het land Haha!. Acuut is zeker 80% van de paardenpopulatie in Nederland met vervroegd pensioen Haha!.

Haha!

De topicstarter heeft volgens mij inderdaad een aantal zaken door elkaar gehaald. Nevzorov zegt:

- Op een onverzameld, verkeerd zijn spieren gebruikend paard zitten is slecht
- Buitenrijden op een onverzameld, verkeerd de spieren gebruikend paard is slecht
- Buiten rijden op een paard dat zijn lichaam goed gebruikt, is goed

- Als je paard zijn spieren verkeerd gebruikt - of maar enkele minuten zichzelf goed kan dragen, kun je alsnog naar buiten, maar loop er dan gewoon met een lange lijn naast. Dan loop je nog steeds lange stukken rechtdoor in plaats van altijd maar die rondjes in de bak, gaan die oortjes nog steeds naar voren, heb je nog steeds een ontdekkingsreis, ontspanning en afwisseling, maar is het daarnaast ook nog eens een stuk gezonder voor je paard.

Met alle posts van iedereen die schrijft dat paarden naar buiten gaan leuk vinden en altijd in de bak werken saai is, ben ik het dan ook gewoon 100% eens. Alleen denk ik dat buiten rijden niet ten koste mag gaan van de rug van het paard, en dat er dan nog altijd alternatieve manieren zijn om met je paard de wijde wereld in te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:43

Ilsje_ schreef:
runningkawa schreef:

Ik doe wat de dierenarts zegt, die zei het is niet goed als je allemaal rondjes gaat rijden en scherpe wendingen maakt, en dat je max 5x in de week rijd. Bliss kan echter heel netjes lopen, en loopt echt niet op zijn voorhand.

rondjes rijden is idd niet goed
Maar scheef en op de voorhand ook niet

Zeg ook niet dat jij dat doet, maar vond het wel een opmering waard in het algmeen over hoefkatrol

tuttifrutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:46

nou ik weet wel dat mijn paard blij met zn leven is, amper in de bak rijden, en heel veel lange buitenritten, merk het verschil zooo erg met hem.
lekker los teugeltje heerlijk.
het ligt ook aan het paard hoe die gefokt is, een super dressuurpaard voelt zich denk ik beter bij dressuur in de bak, netjes lopen.
terwijl een bijv. tinker zich beter voelt met lekker knuffelen, bosritjes enz.

Amonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:50

Zolang mijn Paard er schik van heeft buiten, gaan we gewoon naar buiten.. helemaal nu ze drachtig is.. heeft ze daar veel meer plezier in..
Tegenwoordig is alles slecht..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 16:52

Nope TS haalt dat niet doorelkaar... ook omdat An spreekt over een andere verzameling dan die in boeken beschreven wordt, immers is de verzameling met hoofdstel en bit een gedwongen verzameling en schadelijk voor het paard. En aangezien de meesten hier op bokt geen leerling zijn van hem heb ik dat ietwat genuanceerd om toch dezelfde strekking te krijgen Haha!
Maar dit gaat niet om de TS of AN maar of door de bossen boemelen met je paard slecht is voor je paard.