Hengsten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bont_jump

Re: Hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:47

chantycom schreef:
ligt natuurlijk wel aan de hengst, en hoe hij reageerd. ook of hij goed in de handen te houden is

maar als dat allemaal positief is, zie ik absoluut geen probleem! Ja

vind ik ook Knipoog

BBotanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:51

tuurlijk kan het

ik rij zelf regelmatig in een volle bak, en zelfs met buitenritten, voorop, in het midden, of achteraan, maakt niks uit!!
zelfs naast elkaar gaat prima!!!

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:52

als een hengst goed opgevoed is, kan je gerust met hem overal rijden.

Ik heb zelf met onze (dek)hengts, de reddingsactie in marrum gereden, en geen probleem.

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:38

Ja hoor, kan absoluuut, als je hem teminste goed hebt afgericht. Die ons is goed afgericht en heb je totaal geen problemen mee. Het enigste wat hij doet bij de merries en anders paarden dat hij zich groot maakt en wat zit te brullen en natuurlijk loperig is. Maakt mij natuurlijk niet uit, maar als ik wil dat hij da hniet doet, dan weet hij dat ik de baas ben.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:04

Solvej schreef:
Ligt helemaal aan de hengst en de kwaliteiten van de ruiter. Mijn eigen hengst is super braaf en kan makkelijk met andere paarden, ongeacht welke ruiter erop zou gaan. Maar heb ook hengsten gereden waar ik m'n handen aan vol had als ik ze tussen andere paarden reed. Je moet niet voor niks L2+1 zijn om met een hengst te mogen starten.

M toch? of is dat veranderd!

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:07

L2+1 is al een aardig tijdje zo Knipoog en te lezen in de reglementen

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:07

nasir schreef:
Hoi..
heb een hengst gehad die tot z'n 6de een draak!! was... altijd opletten met die jongen.... Rijdt nu een 4jr Andalusier, die hoewel hij véél meer "rijtemperament" heeft, zich heel keurig gedraagt tussen de dames en "niet heren"... maar!! altijd je kop erbij houden. Ik vind dat je als hengstenruiter een verantwoordelijkheid hebt naar je mederuiters/stalgenoten. Ik ben erg consequent in de omgang. Geen gebrul als ik erop zit of ernaast loop!
gr Isisz...

Een aantal dingetje waar ik het roerend mee eens ben.
Jorrit is op zijn 7e beleerd voor de kar. Hij had in de jaren ervoor dienst gedaan als schouwhengst bij mijn vader.
Het was een dikke boef toen we begonnen met beleren. Steigeren aan de hand en dat soort gein.Mijn vader zijn schuld, hij vond het wel mooi, een beetje temperament.

Ik heb hem vorig jaar laten castereren omdat ik met hem naar les wilde en niet steeds wil moeten zeggen: pas op, hij is nog hengst.
Ondanks dat hij zich ook keurig gedraagt bij andere paarden.
Maar ook geen gebrul naar de vrouwen en op mij lettten.
Nu hij gecastereerd is, is hij wel wat rustigerer geworden maar schouwt nog steeds Haha!

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:20

Bren79 schreef:
L2+1 is al een aardig tijdje zo Knipoog en te lezen in de reglementen

Ach die lees ik niet zo dagelijks door Knipoog

daar komt bij dat ik de L2 toch al een hele tijd gepasseerd was toen ik op king begon Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:48

Is ongeveer een jaar of 10 geleden veranderd van M+1 naar L2 + 1 (helaas)

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:57

Is dta echt zo Bloos
dan mag ik volgens mij wel met een hengst starten Clown

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:02

Voor de wet mag je trouwens een hengst niet aan de hand leiden als je onder de 18 bent, maar hem wel rijden. Ze gaan er dus vanuit dat een hengst onder het zadel makkelijker te hanteren is, en dat is eigenlijk ook zo.

Hier zijn bijna alle rijpaarden hengsten, dus als vanzelf rijden ze bij elkaar, zelfs in manege lessen (met kinderen en al).
Oook paarden die elkaar helemaal niet kennen en dan gewoon met onnozele zondagsrijders die vaak ook nog een borrel ophebben.

Ik had zelf ook een hengstje met een kind erop tussen merries in de lessen in Nederland.

Een paard moet gewoon onder controle te houden zijn als je ermee een groep in gaat, ongeacht het geslacht.
Een stuurloze ruin of merrie, of eentje die trapt, noem maar wat, is een groter gevaar dan een hengst die wat hormonaal is. Een hengst heeft vrij voorspelbaar gedrag- steigeren- als het lastig wordt. Daar is rekening mee te houden (en ook wel te voorkomen, want dat kunnen ze gewoonlijk alleen uit stilstand).

Ik heb op merries gereden die veel meer een handvol waren in een groep en waarvan ik achteraf dacht dat als ik het geweten had dat ze zo zouden zijn, ik niet was meegegaan op een rit om de anderen niet tot last te zijn.

Ik heb ook wel eens een paard op schoot gehad, om het maar zo te zeggen, en dat was een ruin. Ik ben getrapt door voorgangers, altijd ruinen of merries en "aangereden" door een stuurloze merrie. Ben er eigenlijk nooit boos om geworden, het heeft nooit de relatie met de ruiter verstoord en al helemaal de rest van de les/rit niet.

Het is ook geven en nemen. Heel veel ruiters, eigenlijk de meesten, hebben begrip voor je als je op een paard zit dat opspeelt. Het gebeurt wel eens, het is niet altijd te voorkomen. Maar het heeft dus niks met het geslacht van het paard te maken.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:03

wow echt zo lang al! Nee dan wist ik het echt niet Bloos

Is dat bij de pony's ook zo?

De eigenaar van de pony die ik rijd zei namelijk dat je 12 moet zijn en Mspringen+wp / M1 dressuur+wp... Maar die loopt dus een beetje achter Clown en ik ook!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:06

runningkawa schreef:
Is ongeveer een jaar of 10 geleden veranderd van M+1 naar L2 + 1 (helaas)

Geldt dat ook voor volwassenen?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:09

Jippie schreef:
Een paard als Gribaldi rijd ook gewoon los naast een merrie als Sunrise. Maar die hebben ook bekwame ruiters op hun rug.

Of het wel of niet kan is voor een deel afhankelijk van het karakter van de hengst en voor een deel van de stuurkunsten van de persoon die de teugels in handen heeft.

En ook of de hengst altijd alleen gestaan heeft, zijn ze toch vaak meer hengst.
Mijn hengst heeft nooit alleen gestaan en staat naast mijn merrie in de wei, met neuscontact Ja
Rijden geeft geen probleem, ik kan met een lang teugeltje achter een merrie lopen... Het enige wat hij doet is wat brabbelen Knipoog

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:09

Als jij je hengst goed opvoed, moet er niets aan de hand zijn. Het is echt niet zo dat hengsten andere paarden zijn ofzoiets. Ze moeten ook gewoon luisteren naar hun ruiter, merrie's of niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:11

Ik wil ook even zeggen dat een hengst in het wild orders heeft op te volgen van de leidersmerrie, zijn meerdere. Met andere woorden, ze zijn gewend om maar te moeten lopen waar het mag van de meerdere. Ze zijn dus feitelijk heel inschikkelijk in een groep. Alleen als er een hengstige merrie in het spel is, en rivalen, worden ze agressiever. Maar als ze een beetje opgevoed zijn, hoeft dat zelfs geen rol te spelen. Want dan ben jij als mens de meerdere.

Dat hengsten die alleen staan meer hengst zijn, wil ik tegenspreken. Die weten vaak niet eens dat ze hengst zijn, want ze worden immers niet geprikkeld.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:13

Jamyloveu schreef:
Als jij je hengst goed opvoed, moet er niets aan de hand zijn. Het is echt niet zo dat hengsten andere paarden zijn ofzoiets. Ze moeten ook gewoon luisteren naar hun ruiter, merrie's of niet.

Precies. Knipoog

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:20

Naja er is toch enig verschil, een hengst kan altijd even iets sneller een frats uithalen...
Wat dat betreft is er een wereld van verschil tussen de verschillende geslachten.
Maar goede opvoeding scheelt inderdaad een hoop Ja

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:51

Waarom zou een hengst sneller wat uithalen?

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:58

Dit blijft zoewiezo een eindeloze discusie.
Een paard evenals een mens blijft ook een individu de 1 is een watje(en hierbij doel ik op merrie´s, hengsten, en ruinen) en de ander is een etter(en ook hierbij doel ik ook op merrie´s, hengsten, en ruinen) en deze 2 worden gereden en verzorgd door mensen die ook allen verschillend zijn en dus ieder op een andere manier ermee omgaat.

Dus je kan gewoon niet alles over 1 kam halen, de 1 heeft gewoon de kennis en verantwoordelijkheid wel, en een ander helaas niet, en deze laatste verpest het voor de anderen.
En daarbij word er over het algemeen sneller slecht gesproken over iets, als dat ergens positief over gesproken word, en hierbij is het ook maar weer goed dat niet iedereen hetzelfde is Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:34

eefangel schreef:
wow echt zo lang al! Nee dan wist ik het echt niet Bloos

Is dat bij de pony's ook zo?

De eigenaar van de pony die ik rijd zei namelijk dat je 12 moet zijn en Mspringen+wp / M1 dressuur+wp... Maar die loopt dus een beetje achter Clown en ik ook!

Citaat:
4. In de disciplines Dressuur, Springen en Eventing wordt voor het deelnemen met
een hengst alleen een startkaart verstrekt indien de deelnemer de leeftijd van 12
jaar (pony’s) of 14 jaar (paarden) heeft bereikt en de deelnemer geklasseerd is of
is geweest in de discipline Dressuur klasse L2, in de discipline Springen klasse L of
in de discipline Eventing klasse M. In de discipline Mennen mag een deelnemer
met een hengst op wedstrijden uitkomen wanneer hij de leeftijd van 14 jaar heeft
bereikt.

Bij goede opvoeding hoor je idd een hengst goed in de hand te hebben.
Maar vooral bij de kwpn-hengsten zie je nogal eens dat de hormonen toch ineens de ruiter te sterk af zijn.
Heb het idee dat bij barokke rassen dat iets minder heftig is.

Persoonlijk vind ik het jammer dat het terug is gedraaid van M naar L
Niet dat M alles zegt, niet dat klassering alles zegt, maar alle beetjes helpen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:08

Het is dus wel leeftijdsgebonden. Bedankt voor de verheldering.

Ja, de lassering zegt niet zoveel, als een paard je te snel af is, is ie je te snel af. Topruiters lazeren ook gerust nog wel eens van hun paarden. Haha!

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:08

Inderdaad, een hengst blijft je toch vaker en langer uitproberen door zijn hormonen.

Dat is volgens mij geen eindeloze discussie Lachen
Zo is mijn ervaring!
Zelfs met de 17-jarige hengst die ik rijd,
die toch wel aardig opgevoed is.

Ik spreek nu eigenlijk wel uit ervaring met hengsten met de nodige dosis arabisch bloed.
Weet niet hoe dat met andere rassen is hoor! Lachen

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:39

eefangel schreef:
Inderdaad, een hengst blijft je toch vaker en langer uitproberen door zijn hormonen.

Dat is volgens mij geen eindeloze discussie Lachen
Zo is mijn ervaring!
Zelfs met de 17-jarige hengst die ik rijd,
die toch wel aardig opgevoed is.

Ik spreek nu eigenlijk wel uit ervaring met hengsten met de nodige dosis arabisch bloed.
Weet niet hoe dat met andere rassen is hoor! Lachen

Idd dat is jou ervaring met de paarden waar jij mee omgaat, en een manier hoe jij ermee omgaat(Ik zeg niet dat dit verkeerd is ofzo, maar gewoon algemeen omdat ieder een eigen ervaring ermee heeft) Knipoog
en mijn ervaring met de hengsten die ik heb gereden/rijdt is weer anders. ik heb eigenlijk helemaal geen last van opspelende hormonen bij de hengsten in het bijzijn van hengstige merries, en andere paarden. en hoef ook niet op een wedstrijdterrein te bulderen dat er een hengst in de buurt is(heb al wel vaker gehad dat ze na gezellig naast elkaar rijdend kletsend er pas achter kwamen, en dan niet door het gedrag van de hengst, maar doordat we daarover in gesprek kwamen) In mijn geval gaat het over Arabische Volbloeden.

Het is ook elk paard is gewoon anders de ene hengst is een watje en de ander een pure hormonen kwal, en daarnaast is het heb je de kundig/vaardigheid en de verantwoordelijkheid, en ook dat is per persoon verschillend.

Maar velen zien liever de hengst uit de wedstrijdsport verdwijnen, en dit mede dankzij de mensen die niet de verantwoordelijkheid en kundigheid hebben, en daardoor mogen anderen boeten en worden alle hengsten over en mensen die hengsten rijden over 1 kam gehaald, en dan wordt het idd een discusie zonder eind Knipoog

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:41

moet makkelijk kunnen. mijn paard wa eerst een hengst ging gewoon emt hem en merrie;s op buitenritten. op een gegeven moment stond hij naast een merrie en op stal ook( zit een pad van 2 meter tussen) vind dat het gewoon moet kunne.