chantycom schreef:ligt natuurlijk wel aan de hengst, en hoe hij reageerd. ook of hij goed in de handen te houden is
maar als dat allemaal positief is, zie ik absoluut geen probleem!
vind ik ook
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
chantycom schreef:ligt natuurlijk wel aan de hengst, en hoe hij reageerd. ook of hij goed in de handen te houden is
maar als dat allemaal positief is, zie ik absoluut geen probleem!

Solvej schreef:Ligt helemaal aan de hengst en de kwaliteiten van de ruiter. Mijn eigen hengst is super braaf en kan makkelijk met andere paarden, ongeacht welke ruiter erop zou gaan. Maar heb ook hengsten gereden waar ik m'n handen aan vol had als ik ze tussen andere paarden reed. Je moet niet voor niks L2+1 zijn om met een hengst te mogen starten.
en te lezen in de reglementen 
nasir schreef:Hoi..
heb een hengst gehad die tot z'n 6de een draak!! was... altijd opletten met die jongen.... Rijdt nu een 4jr Andalusier, die hoewel hij véél meer "rijtemperament" heeft, zich heel keurig gedraagt tussen de dames en "niet heren"... maar!! altijd je kop erbij houden. Ik vind dat je als hengstenruiter een verantwoordelijkheid hebt naar je mederuiters/stalgenoten. Ik ben erg consequent in de omgang. Geen gebrul als ik erop zit of ernaast loop!
gr Isisz...
Bren79 schreef:L2+1 is al een aardig tijdje zoen te lezen in de reglementen

en ik ook! runningkawa schreef:Is ongeveer een jaar of 10 geleden veranderd van M+1 naar L2 + 1 (helaas)
Jippie schreef:Een paard als Gribaldi rijd ook gewoon los naast een merrie als Sunrise. Maar die hebben ook bekwame ruiters op hun rug.
Of het wel of niet kan is voor een deel afhankelijk van het karakter van de hengst en voor een deel van de stuurkunsten van de persoon die de teugels in handen heeft.

Jamyloveu schreef:Als jij je hengst goed opvoed, moet er niets aan de hand zijn. Het is echt niet zo dat hengsten andere paarden zijn ofzoiets. Ze moeten ook gewoon luisteren naar hun ruiter, merrie's of niet.
eefangel schreef:wow echt zo lang al! Nee dan wist ik het echt niet
Is dat bij de pony's ook zo?
De eigenaar van de pony die ik rijd zei namelijk dat je 12 moet zijn en Mspringen+wp / M1 dressuur+wp... Maar die loopt dus een beetje achteren ik ook!
Citaat:4. In de disciplines Dressuur, Springen en Eventing wordt voor het deelnemen met
een hengst alleen een startkaart verstrekt indien de deelnemer de leeftijd van 12
jaar (pony’s) of 14 jaar (paarden) heeft bereikt en de deelnemer geklasseerd is of
is geweest in de discipline Dressuur klasse L2, in de discipline Springen klasse L of
in de discipline Eventing klasse M. In de discipline Mennen mag een deelnemer
met een hengst op wedstrijden uitkomen wanneer hij de leeftijd van 14 jaar heeft
bereikt.

eefangel schreef:Inderdaad, een hengst blijft je toch vaker en langer uitproberen door zijn hormonen.
Dat is volgens mij geen eindeloze discussie
Zo is mijn ervaring!
Zelfs met de 17-jarige hengst die ik rijd,
die toch wel aardig opgevoed is.
Ik spreek nu eigenlijk wel uit ervaring met hengsten met de nodige dosis arabisch bloed.
Weet niet hoe dat met andere rassen is hoor!