Kant en klare paarden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Re: Kant en klare paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:07

Ik vind het veel leuker om samen hoog te komen.
Jij en paard, samen.. Als een team!

Precies RK, en daar kan ik niet tegen.
Paard kan het wel, ruiter kan het niet. Nagelbijten / Gniffelen
En als je Z rijd, kan je je paard heus wel wat dingetjes leren en bij brengen.
Ja,, natuuriljk moet je wel 2 dingen hebben; Geduld en Respect

NoaFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:08

runningkawa schreef:
Maar niet iedereen kan een paard trainen Noa
Bij veel stopt het in de L en dan zeggen ze dat het paard niet meer potentie heeft Lachen

Klopt, vandaar dat ik het ook eens ben met jou eerste zin. Met alleen een paard kom je er niet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:08

En het moet ook wel gezegd, dat een wat verder gereden paard jou als ruiter weer een hele hoop kan leren! Voorbeeld....een ruiter die de zijgangen nog nooit heeft gereden, zet ik op een ervaren paard dat het wel kan en het kwartje valt veel eerder! Leuk topic trouwens!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:10

aerdenhout1
Ja

Dat bedoelde ik dus idd met de knopjes vinden is algemeen gezien gemakkelijker dan ze erop zetten.

Annemarie_

Ik hoef eigenlijk niet speciaal een Z pony, maar vooral een pony die kwaliteiten heeft. Dáár rijd je fijn mee naar het Z. En dan hoeft hij absoluut niet al Z te hebben gereden, liever niet zelfs, het is juist fijn om het ze zelf te leren. Maar een goede pony is gewoon meer plezier om te rijden.

Overigens heb ik mijn pony zelf naar het Z gereden hoor, we konden allebei nog niks.

merrietje

Ik zou het leuker vinden om een paard zelf opteleiden tot de Z maar daar ben ik gewoon nog niet goeed genoeg voor, ik zou meer leren van een paard dat het meeste al kan Lachen

NoaFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:12

aerdenhout1 schreef:
En het moet ook wel gezegd, dat een wat verder gereden paard jou als ruiter weer een hele hoop kan leren! Voorbeeld....een ruiter die de zijgangen nog nooit heeft gereden, zet ik op een ervaren paard dat het wel kan en het kwartje valt veel eerder! Leuk topic trouwens!!!!

Daar ben ik het ook helemaal mee eens, wat dat betrefd is zoeken idd makkelijker.

Het enige wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat men nogal makkelijk onderschat hoe moeilijk een goed paard goed te houden is. Terwijl een jong paard vaak niet zo moeilijk is als menig ruiter wil beweren. Maar het hangt dus allemaal van de combinatie af.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:17

Ik vindt het voor een paard eerlijker als iemand die nog geen Z gereden heeft ( om maar even een niveau te noemen) een paard koopt die al doorgereden is. Simpelweg omdat er om te leren in ieder geval één van de twee moet zijn die al zo'n beetje weet hoe het moet.

Een jong paard heeft recht op iemand die duidelijk aan kan geven hoe het moet en weet hoe alles aan te pakken ipv iemand die alles ook nog moet leren en daarmee het paard vaak tegenstrijdige signalen geeft en het paard verward.

Daarna is het natuurlijk leuk om een jong paard zelf op te leiden, maar ik zie het te vaak misgaan met een combinatie waar beiden groen zijn om daar mijn voorkeur aan te geven.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:20

Ik zie liever een ruiter leren op een kant en klaar paard dan op een jong paard dat nog verprutst kan worden.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:26

Lijkt mij fantastisch als je in staat bent om een jong paard zelf op te leiden naar het Z.

Toch zou ik wanneer ik een paard zou kopen een ervaren paard kopen. (Minimaal M) omdat ik zelf gewoon niet in staat ben om een paard op te leiden. Heb dus veel meer aan een leerpaard.

Verder hobbel ik al jaren op maneges rond en zou met mijn eerste eigen paard wel eens weer wat verder willen komen. Aangezien dat toch sneller gaat met een ervaren paard dan met een groen paard zou dat ook een reden zijn om voor een ervaren paard te kiezen.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:33

Ik vind het woord ingeprogameerd nogal banketstaaf over komen. Ik heb zelf een paard gekregen van mijn ouders dat lichte tour met zeer goede prestaties gelopen heeft. Máár dit wil nog niet zeggen dat een ander er zomaar opweg rijd en ik heb ook nog vaak genoeg een miscommunicatie of dat iets gewoon niet lukt. Mijn doel is wel om hoog in de wedstrijden te komen maar ik zal me niet eerder dan mei laten zien op wedstrijden, dit enkel omdat het anders nog niet goed genoeg gaat op mijn "ingeprogammeerde" paard. Let dus alsjeblieft even op je uitspreken, kan best dat je er zo over denkt maa rhoud het even suptiel, ik zeg toch ook niet dat er mensen zijn die niet verder komen omdat ze geen geld hebben een normaal paard te kopen? (dat is maar even een voorbeeldje begrijp me niet verkeerd)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:47

patsur schreef:
Ik zie liever een ruiter leren op een kant en klaar paard dan op een jong paard dat nog verprutst kan worden.

Dat is zo Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:49

LCharlotte schreef:
Sommige mensen komen heel ver op concours simpelweg omdat ze dure ingeprogrammeerde paarden hebben die zeer makkelijk te rijden zijn. Andere mensen kopen een jong of onervaren paard dat ze zelf oprijden.
Waar zou jij zelf voor kiezen en waarom? Ik vind het persoonlijk een enorme prestatie als je jouw eigen paard opleid tot het Z en verder in plaats van een kant en klaar paard te kopen die alles al kan.

is echt onzin. Je moet het ook nog maar allemaal narijden namelijk. Een goed en fijn leerpaard ergens in het begin van je opleiding als ruiter helpt je zo verschrikkelijk veel verder.

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:50

Ik vind het leuker om een jonge pony/paard op te leiden.. Heb 3 pony's gehad die gewoon al wel wat kende al wedstrijden hadden gelopen enzo en nu heb ik mijn 4e pony en die kende helemaal niks toen ik hem kocht. Nu heb ik hem alles geleerd en rijdt ik er M1 mee.. Hopenlijk van de zomer M2. En vindt dat persoonlijk leuker dan een pony die al veel kent hoog op te rijden. Omdat ik hem alles zelf heb geleerd en wij alles samen hebben bereikt.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 17:51

cle0o_o0 schreef:
Ik vind het woord ingeprogameerd nogal banketstaaf over komen. Ik heb zelf een paard gekregen van mijn ouders dat lichte tour met zeer goede prestaties gelopen heeft. Máár dit wil nog niet zeggen dat een ander er zomaar opweg rijd en ik heb ook nog vaak genoeg een miscommunicatie of dat iets gewoon niet lukt. Mijn doel is wel om hoog in de wedstrijden te komen maar ik zal me niet eerder dan mei laten zien op wedstrijden, dit enkel omdat het anders nog niet goed genoeg gaat op mijn "ingeprogammeerde" paard. Let dus alsjeblieft even op je uitspreken, kan best dat je er zo over denkt maa rhoud het even suptiel, ik zeg toch ook niet dat er mensen zijn die niet verder komen omdat ze geen geld hebben een normaal paard te kopen? (dat is maar even een voorbeeldje begrijp me niet verkeerd)

Ik ben subtiel, trek het je niet zo aan, er zijn doorgereden paarden en er zijn ingeprogrameerde paarden.
Hier bedoel ik mee, paarden die hun ding doen, no matter wat voor ruiter erop zit.
Ik bedoel hier geen paarden mee die simpelweg het talent hebben om ver te komen en waar gewoon aan gereden moet worden om eruit te halen wat erin zit.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:52

ik heb zelfs als 1 ste en 2de paard een vol automaat gehad dus kant en klaar en nu na wat moeilijkere paarden gereden te hebben ging ik kijken naar een jonge ruin (pas gecastereerd erg intressant dus Haha! ) van zangersheide hellaas afgekeurd voor dekhengst maarja dit werd niks toen was iki gaan kijken bij een aantal 6 jarige paarden hellaas werd een hele lieve afgekeurd en het andere jongen paard liet zich achter overvallen tegelijker tijd kwam een 13 jarige ruin een lieverd maar moest nog veel leren dat wou ik wel proberen eerste les was zwaar kloten en van mij mocht hij vertrekken uiteindelijk toch nog geprobeerd en dit werd hgem toch hij kon een b proefje lopen met wat hyulp nu zitten we op l1 nieveau na een half jaar tijd ben wel op f-proeven overgstapt en start nu bij ons op de manege f6 dus ben erg trots op mijn ventje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:54

Dancertje
Ik ben zelf geen held in foutloos schrijven, maar kan nog net wat hoofdletters en punten vinden.
Dat van jou is echt onleesbaar zo Lachen

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 17:55

hahaha, ja dat is wel wat vermoeiend lezen Lachen
maar ik ben er uit gekomen!

Kiim__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:56

Als je in staat bent om een jong/onervaren paard mee verder te komen is dat natuurlijk geweldig Lachen
Maar er zijn ook mensen die daar niet voor in staat zijn en een jong paard kunnen verprutsen, koop dan een paard waar de knopjes al opzitten.
Dus het ligt er maar net aan wat voor persoon jezelf bent!

StarStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:57

Tja ik heb een onervaren pony, waarmee ik pas ben gestart..
Maar ik zelf heb ook nog nooit hoger gereden en die pony, na die kon helemaal niks.. dus het gaat wel lastig en niet snel (Nouja vooruitgang ging wel erg snel, maar met een ervaren wss stuk sneller).. maar vind het echt een uitdaging en leuk Haha!

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:04

Ik heb sinds een halfjaartje een '' Z paard ''
maar je moet echt wel de knopen weten te vinden!
Het is echt een wedstrijdpaard maar ik had tot een maand geleden
nog nooit een wedstrijd gereden ( ik heb 8 jaar recreatief gereden Bloos )
dus daarom heb ik voor een kant en klaar paard gekozen omdat ik nog
geen ervaring in de wedstrijden had.

Eigenlijk was ik op zoek naar een paard die rond de L liep ongeveer maar
het klikte tussen deze dus jaa en die liep toevallig Z Knipoog

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:06

Ik had eerst een kant en klare als leerpaard Knipoog
Maar nu heb ik een jonge pony die ik zelf heb beleerd en ik ga in mei al starten !

FOG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:09

ik heb zelf een paard, dat het wel kan (mooi lopen) , maar het kost wel erg veel moeite en tijd. ze is 9 en ze heeft L2 gedaan..
het is wel jammer dat ze niet direct perfect loopt.. maarja..
dat het wat inspannig kost, vind ik juist wel goed.. dat maakt het ook leuker als het weer beter gaat, en dan heb ik meer het idee dat ik het zelf doe, ipv mijn paard

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 15:24

naast een goed paard onder je kont, moet je toch nog steeds aardig kunnen rijden.

neem nou bijvoorbeeld ligh je zou denken, dat degene die hem nu rijdt er ook goed mee over weg zou kunnen en vast in de prijzen zou rijden, maar helaas voor zijn nieuwe bazin vielen ze ver buiten de prijzen!

je moet dus wel weten hoe je een paard moet rijden!

Karinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 15:31

runningkawa schreef:
Met alleen het paard kom je er idd niet
Maar het is algemeen gezien wel gemakkelijker dan wanneer je de knopjes er nog op moet zetten.
Met een paard dat het al kent hoef je ze alleen maar te vinden.
Wat niet wil zeggen dat dat altijd makkelijk is.
En niet elk Z paard is fijn gereden

Hier ben ik het helemaal mee eens.