Norway_girl schreef:Ik doe het als volgt als ik bijvoorbeeld een overgang van stap naar draf wil:
* vraag via de kuit om een overgang te maken
* reageerd het paard niet pak ik mijn zweep erbij om mijn kuithulp te verduidelijken.
* Dan vraag ik mijn paard terug naar de stap.
* Dan moet hij gelijk een overgang naar de draf maken zodra ik mijn kuit er weer aanleg. Reageerd hij dan nog niet krijgt hij een kleine por met mijn spoor en een tik met mijn zweep achter mijn kuit. Ik gebruik de spoor dan zo, dat hij netjes over het lichaam van het paard rolt. Niet erin hakken!
Maar ik gebruik liever alleen het zweepjeIk heb vaak mijn spoor niet eens nodig om mijn paard voorwaards te rijden en dat wil ik ook zo houden
Heel netjes, hoor. Eindelijk eens iemand die de wieltjes in haar sporen op de juiste manier gebruikt !
Veel ruiters en amazones prikken, porren of schoppen hun wielen er in, en dat kan best een keer gebeuren natuurlijk, maar alleen in het uiterste geval.
Met jouw manier van rijden heb ik op mijn paard (1.82) trouwens een flink lange zweep nodig, haha. En die heb ik dus ook, eentje van 1.50 mtr, én eentje van zelfs 1.60 voor het losrijden als ik op concours ben.
Ik heb vaak mijn spoor niet eens nodig om mijn paard voorwaards te rijden en dat wil ik ook zo houden 
Wat heb je dan een groot paard dan zeg! 
) hebben die nog niet 
?