wie rijd er hier klassiek?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liannes

Re: wie rijd er hier klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:03

Mindfields schreef:
moravita schreef:
Voor alle duidelijkheid; Als het goed is staat wederzijds respect voor elk van ons vooraan, ongeacht wel stickertje er op geplakt wordt!

Ja als het goed is ja. Maar ga maar eens naar een willekeurig KNHS concours en ga eens rondkijken op het losrijterrein. Een enorm groot deel van de ruiters hangt, trekt, schopt zonder enig respect voor zijn/haar paard. En dat zie je bij de klassieke dressuur dus NOOIT gebeuren.

klopt inderdaad, grote sporen met wieltjes, verplicht met inrijden in de krul, om misselijk van te worden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:13

dus klassiek = goed paard rijden?

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:16

liannes schreef:
klopt inderdaad, grote sporen met wieltjes, verplicht met inrijden in de krul, om misselijk van te worden.

Sorry hoor, maar dit is niet helemaal terecht.
Ik draag zelfs ook grote sporen met grof wiel, en ik rij mijn paard ook in de krul, ik zie niet wat dáár niet goed aan is. Als je je paard netjes eerst goed loswerkt en zorgt dat de spieren warm en soepel zijn, is daar niks mis mee.
Volgens mij doe ik dat hartstikke netjes en heeft mijn paard een prima leven, maar jij wordt daar dus misselijk van ?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:18

ik ga hierover niet eens meer in discussie, het is ook maar wat je wil zien. Goed paard rijden kan in elk systeem, slecht paard rijden ook.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:30

Michel123 schreef:
liannes schreef:

Sorry hoor, maar dit is niet helemaal terecht.
Ik draag zelfs ook grote sporen met grof wiel, en ik rij mijn paard ook in de krul, ik zie niet wat dáár niet goed aan is. Als je je paard netjes eerst goed loswerkt en zorgt dat de spieren warm en soepel zijn, is daar niks mis mee.
Volgens mij doe ik dat hartstikke netjes en heeft mijn paard een prima leven, maar jij wordt daar dus misselijk van ?

jij zegt nog, als je je paard eerst goed loswerkt, maar ik heb het over ruiters, die de trailer uitkomen, opzadelen, en dan per direct dat doen, niet eerst even goed losrijden, plus het vake, onterechte prikwerk erbij,
ik zeg niet dat iedereen zo is, dat zou belachelijk zijn, natuurlijk zijn er veel mensen zonder klassiek werk, die dat niet doen, maar zie er ook veel wel dat doen,
ik kam ze niet allemaal over 1 vlak uit, dat zou onterecht van mij zijn,
alleen de klasiek rijdende ruiters, doen dat niet, (al zullen daar ook de nodige rotte appels zijn)

Overal is wel wat.....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:35

Dus als ik mijn paard correct, met respect en vertrouwen behandel, rijd ik klassiek?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:45

liannes schreef:

Ik heb niets tegen grote sporen of in de krul rijden, maar de manier waarop sommige mensen dat menen te moeten doen, dat is om missleijk van te worden. Het gaat mij de manier van behandelen.

Bij klassiek bepaalt het paard, bij niet klassiek bepaalt de ruiter.

Er wordt zoveel meer naar het ECHTE WEZEN PAARD gekeken, hoe denkt een paard, hoe leert een paard, waarom doet een paard dingen zo, en wat doe IK verkeerd als hij zo reageert.

Terwijl bij niet klassiek je vaak hoort: HIJ wil niet, HIJ heeft geen zin, HIJ kan het niet, HIJ zit me gewoon te etteren, HIJ kan het wel maar hij doet het gewoon niet, of, de allermooiste:
HIJ WEET BEST WAT IK BEDOEL MAAR HIJ DOET HET GEWOON NIET.

Alsof een paard nederlands verstaat zeg maar. Zo disrespectvol.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:50

Even een abbo Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:51

Kennelijk word je van klassiek rijden dus niet alleen een betere ruiter maar ook een beter mens Lips are sealed

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:56

Lielle schreef:
Kennelijk word je van klassiek rijden dus niet alleen een betere ruiter maar ook een beter mens Lips are sealed

Ik denk dat jij het nu niet serieus bedoelt, maar in feite moet je zo naar je eigen acties kijken dat je steeds een spiegel voor je neus hebt als je bezig bent. Dus in feite klopt het wat je zegt.

By the way, als ik nu zo mn eigen reacties lees dan kom ik vrij fel over. Op zich ben ik dat over dit onderwerp ook, want ik kan niet tegen het feit dat er nog veel mensen zo oneerlijk met hun paard omgaan. maar ik ben eigenlijk best aardig hoor Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:01

Nee, ik probeer alleen wat kritische vragen te stellen. Het stoort me nogal dat klassiek rijden hier als zaligmakend wordt gebracht, terwijl ik nog steeds het verschil niet heb ontdekt tussen klassiek rijden en gewoon correct paard rijden zonder labeltje.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:14

Lielle schreef:
Nee, ik probeer alleen wat kritische vragen te stellen. Het stoort me nogal dat klassiek rijden hier als zaligmakend wordt gebracht, terwijl ik nog steeds het verschil niet heb ontdekt tussen klassiek rijden en gewoon correct paard rijden zonder labeltje.

Nee dat klopt ook, als je een paard de tijd geeft, zo goed mogelijk probeert echt te begrijpen(waarom doet een paard wat ie doet als ik zus of zo doe) en het meest op zit rijdt, dan rij je eigenlijk dus klassiek.
Ik weet zelf pas sinds een half jaar dat ik al jaren klassiek bezig ben zeg maar. Maar het is het totaalplaatje, de omgang met je paard, het rijden, de benadering.

Aankomende maandag en dinsdag komt Horst Becker(Duitse Klassieke trainer) hele dagen lesgeven bij het Balingehof in Zuidwolde, ik heb dan ook les van hem. Het is opengesteld voor mensen die willen kijken, kost 15 euro. Als iemand zin heeft om eens te zien wat er nou precies bedoelt wordt en in hoeverre dat verschilt van het idee over klassiek, ik zou zeggen, komt allen! Pling

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:16

Zuidwolde is een beetje ver vanuit Eindhoven Haha! Maar veel plezier.

Mara om terug te komen op het onderwerp, ik vind het dus wel heel raar dat gewoon goed paardrijden ineens klassiek zou zijn.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:24

Lielle schreef:
Zuidwolde is een beetje ver vanuit Eindhoven Haha! Maar veel plezier.

Mara om terug te komen op het onderwerp, ik vind het dus wel heel raar dat gewoon goed paardrijden ineens klassiek zou zijn.

Ja maar het is dus niet alleen goed paardrijden he. Het is het totaalplaatje, hoe benader je je paard, probeer je hem echt te begrijpen, laat je hem in zijn waarde, ga je nooit een stap verder dan het paard aangeeft te kunnen, kun je jezelf beheersen op momenten dat het niet helemaal gaat zoals je wil, is je paard superlicht aan de hulpen, probeer je echt een eenheid te zijn met je paard, op alle gebieden.

www.horstbecker.com
bijvoorbeeld, ik zou zeggen zoek eens op Google naar Klassieke Dressuur, wellicht vindt je dan toch meer dingen die afwijken van het ietwat simplistische beeld wat ik je nu geef(ik kan het niet zo goed verwoorden, sorry)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:27

dan zie ik nog steeds niet wat er anders aan is dan wat ik al 20 jaar leer.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:32

Lielle schreef:
dan zie ik nog steeds niet wat er anders aan is dan wat ik al 20 jaar leer.

Daar ben ik blij om! Pling Dan ga je dus respectvol met je paard om en ben je op de klassieke manier bezig haha zonder dat je het wist! Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:35

maar dat bedoel ik dus. Ik rijd helemaal niet 'klassiek', ik rijd gewoon paard en bedoel dat zo goed mogelijk te doen. Ik houd niet van labeltjes.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:36

Mindfields schreef:
Lielle schreef:

Nee dat klopt ook, als je een paard de tijd geeft, zo goed mogelijk probeert echt te begrijpen(waarom doet een paard wat ie doet als ik zus of zo doe) en het meest op zit rijdt, dan rij je eigenlijk dus klassiek.
Ik weet zelf pas sinds een half jaar dat ik al jaren klassiek bezig ben zeg maar. Maar het is het totaalplaatje, de omgang met je paard, het rijden, de benadering.

Aankomende maandag en dinsdag komt Horst Becker(Duitse Klassieke trainer) hele dagen lesgeven bij het Balingehof in Zuidwolde, ik heb dan ook les van hem. Het is opengesteld voor mensen die willen kijken, kost 15 euro. Als iemand zin heeft om eens te zien wat er nou precies bedoelt wordt en in hoeverre dat verschilt van het idee over klassiek, ik zou zeggen, komt allen! Pling

het balingerhof is in nieuw balingen niet in zuidwolde..

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:37

Isalover schreef:
het balingerhof is in nieuw balingen niet in zuidwolde..

Nee, ze wonen in Nieuw Balinge, maar de stal is in Zuidwolde(mijn paard staat bij ze op stal Clown )

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:39

Michel123 schreef:
Volgens mij moeten mensen zich eerst maar eens verdiepen in de vraag wat nou eigenlijk bedoeld wordt met klassiek rijden.
In principe is dressuur sowieso klassiek, je hebt daar dan wel weer varianten op zoals het Laag Diep Rond verhaal van Anky en Sjef Jansen.
Maar zeker in Duitsland rijdt men echt wat je klassiek noemt, zoals Isabell Werth etc.

Even een reactie dan lees ik de rest bij

Isabel klassiek? Isabel rijdt net als Nicole Uphoff al heel lang LDR/rollkur/hyperflexi. De LDT/rollkur/hyperflexi stamt ook af uit Duitsland namelijk van de springruiter Bauer.

Als je dan toch een schoolvoorbeeld van de duitse manier (klassiek is het al niet meer dat valt praktisch alleen met barokke paarden te rijden) dan zou ik zelf dr. Klimke of Husenbeth noemen

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:40

ow dat wist ik niet.. maar bij hun thuis hebben ze ook van alles.. dus ik dacht dat ze daar zaten! haha maar dat verklaard een hoop, het is namelijk heel dicht bij ons in de buurt en altijd als we erlangs komen gebeurt er niks:P we vonden het al een dooie boel:P

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:42

liannes schreef:
Mindfields schreef:

Ja als het goed is ja. Maar ga maar eens naar een willekeurig KNHS concours en ga eens rondkijken op het losrijterrein. Een enorm groot deel van de ruiters hangt, trekt, schopt zonder enig respect voor zijn/haar paard. En dat zie je bij de klassieke dressuur dus NOOIT gebeuren.

hmmm, ik rij toch echt mijn paard met een grof wiel, maar ben altijd wel zo ongeveer de enige in de losrijring die zijn paard eerst netjes lang, laag en ontspannen rijd en dan pas oppakt!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:47

Ik heb zelf een hekel aan het stigmatiseren wat de 'klassieken' in dit topic doen want dat doen de grote klassieke (in mijn geval van de duitse scholing) zelf niet. Mijn trainer Nico van Stigt kan van elke! ruiter precies zijn sterke punten opnoemen hoe degene ook rijdt en probeert in iedere proef het positieve te benadrukken ook al wordt het paard niet gereden volgens zijn systeem en waarom? Omdat niet iedereen zijn systeem kan rijden, die eeuwige discipline waarbij je maar weinig snel vordert is af en toe vreselijk vervelend. Dus noem ajb je eigen methode niet geweldig en leg hem ajb niet aan iedereen op, want velen zullen hem niet aan kunnen en daarvan gefrustreerd raken en dat is nog veel erger

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:47

Afgod en dat bedoelde ik.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:59

Joki schreef:
Ik heb zelf een hekel aan het stigmatiseren wat de 'klassieken' in dit topic doen want dat doen de grote klassieke (in mijn geval van de duitse scholing) zelf niet. Mijn trainer Nico van Stigt kan van elke! ruiter precies zijn sterke punten opnoemen hoe degene ook rijdt en probeert in iedere proef het positieve te benadrukken ook al wordt het paard niet gereden volgens zijn systeem en waarom? Omdat niet iedereen zijn systeem kan rijden, die eeuwige discipline waarbij je maar weinig snel vordert is af en toe vreselijk vervelend. Dus noem ajb je eigen methode niet geweldig en leg hem ajb niet aan iedereen op, want velen zullen hem niet aan kunnen en daarvan gefrustreerd raken en dat is nog veel erger

dat bedoel ik ook helemaal niet hoor, ik wil niemand iets opleggen, alleen baal ik er wel vaak van hoe salecht mensen met hun paard omgaan. Ik kan ook aan elke ruiter wel iets positiefs noemen, dat is ook nodig als je instructeur bent. Niemand heeft er iets aan als een instructeur alleen de negatieve dingen op kan noemen, dan ben je aan het afkraken en daar geef je niemand zelfvertrouwen mee. En zelfvertrouwen is zo belangrijk als je iets wil leren.
Maar als ik iemand lesgeef dan probeer ik diegene wel te leren om naar zichzelf te kijken en leg de schuld nooit bij het paard. Helaas doen zelfs Grand Prix ruiters/amazones dat tegenwoordig nog wel. Vaak omdat die zo snel mogelijk geld willen verdienen aan een paard. Ze gaan dan de grenzen van het paard aan alle kanten te buiten, en daar word ik persoonlijk moedeloos van.

Maar ben wel benieuwd wat je precies bedoelt met die eeuwige discipline waarbij je maar weinig vordert. Want dat is bij klassiek juist helemaal niet het geval. Je gaat zo snel als dat het paard aangeeft te kunnen, maar als dat te langzaam is voor de ruiter, dan respecteert die het paard dus niet. Niet stom bedoeld naar wie dan ook hoor, maar even de benadering vanuit klassiek gezien. Lachen

Ik moet trouwens naar stal, verslavend zo'n forum Tong uitsteken