paard iets lekkers geven na het rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: paard iets lekkers geven na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:32

Never, d'r op zitten en een snoepje geven vind ik al erg vreemd. Beest heeft een bit in en hoofdstel op. En na het rijden of als ik op stal kom ook helemaal niks. Na het rijden, zadel af, spuit ik af, laatd'r even drogen met zweetdeken en dan ga ik een beetje voer klaarmaken en doe dit in d'r voerbak. Ze krijgt dan ook pas wat als ze terug op stal staat.

Paarden hebben dat die snoepjes tussendoor snel genoeg in de gaten en gaan dan lopen klauwen, of trappen tegen de staldeur of tegen je aan duwen of wat dan ook. Dat is sneller aan geleerd dan afgeleerd en ik ken zo'n dodo die altijd suikerklontjes(!!) gaf. Als hij op stal kwam, als hij de zadelkamer inliep en weer terugkwam. En die beesten werden helemaal gek. En hij maar zeggen: "Ja ze zijn helemaal weg van me" Rolleyes

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:38

Geef ze meestal na t rijden wel wat lekkers, maar niet standaard. Mijn vorige paard kreeg wel altijd klontjes onder t rijden. De anderen krijgen een klopje of leuke woordjes als ze t goed doen onder t rijden. Ik denk dat als je onder t rijden wil belonen als ze braaf zijn of iets goed doen als snel 'te laat' bent.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:43

Mijn paard krijgt nooit eten als beloning. Ik knuffel hem liever en aai hem bv. over zijn voorhoofd of bij zijn schoft, vind 'ie heerlijk. Haha! Haha!
Als 'ie snoepjes krijgt, verandert 'ie in een draak, terwijl hij superlief is. Eten krijgt hij de hele dag door in deze tijd van het jaar (kuilgras) en als we klaar zijn met de training (grondwerk freestyle, wandelen of wat dan ook) krijgt 'ie nog wat basisbrokken en wortel. That's it. Geen hapjes tussendoor dus, ik begin er niet aan.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:08

Het voeren van snoepjes is ook meer iets om de mensen blij mee te maken. Je voelt je goed als zo'n lief paardje een snoepje uit je hand eet. En de markt springt er goed op in Knipoog
Je kunt je afvragen of het paard er zo blij mee is. Zo'n lang geheugen hebben ze niet en een snoepje is zo op.
Wat ze wel onthouden is dat ze daarna moeten gaan bedelen om meer.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:12

Ik geef mijn bijrijdpaard een klontje als ik ben opgestapt en weg wil rijden. Ideaal, het is een enorme zenuwenlijder en hij gaat nu pas lopen als hij een klontje heeft gehad. Dus gegarandeerd normaal opstijgen. Hij krijgt ook altijd een klontje na het afstijgen. HIj mag pas gaan lopen als hij het klontje heeft gehad. Dat geeft je rustig de tijd om even de beugels op te steken, singel losser te doen, etc. zonder een paard dat loopt te draaien van de stress. Dit zijn twee vaste momenten, en ik vind het ideaal, vooral omdat het zo'n stresskip is. Het enige nadeel is als ik een keer klontjes vergeten ben, ik geen stap vooruit kom (gelukkig laat hij zich ook verleiden met een paar sprietjes gras/wat biks etc. Ik heb nu standaard klontjes in mijn jas zitten Haha! )

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:16

Onder het rijden beloon ik ze met mijn stem en een klopje.
En pas als ze weer op stal staan of in ieder geval helemaal afgezadeld zijn dan geef ik ze vaak een klein handje met bix. Of een snoepje enz.
Dit weten ze ook en zo heb ik verder geen last van gebedel. Tong uitsteken

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:18

Mijn paardje krijgt na het rijden, in haar voerbak, een appel of peentjes.

Verder werk ik bij het grondwerken met een clicker en voedselbeloningen; mijn paardje weet dat er pas na een click een beloning komt, en zomaar meestal niets. Mijn paard dringt zich niet op, waardoor ik bij hoge uitzondering ook wel eens tussendoor een snoepje tussen haar lippen schuif; soms als ik een half uur bij haar in de paddock heb zitten lezen, soms tijdens een wandeling... om maar even iets te noemen Lachen

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:33

Mijn paarden krijgen eigelijk nooit snoepjes, gewoon omdat ik die niet heb. Ze krijgen af en toe nog wel eens een appel, wortel of paardenkoek, maar nooit op vaste momenten.

Ze krijgen na het werk eigelijk wel altijd hooi en/of brokken, maar dat is dan gewoon omdat ik er toch ben en ze dan maar gelijk gegeten hebben.

Ze krijgen af en toe wel wat te eten (stukje paardenkoek) als ik ze haal in de wei, maar ook niet altijd. Want daar krijg je van die bedelpaarden van

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:35

Ik geef alleen wat lekkers als ik helemaal klaar met hem ben. Dus afgezadeld, gepoetst en lekker weer op stal.
Dan pas krijgt hij iets lekkers. En dat weet hij ook verdomd goed. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:38

Miss_Maya schreef:
Waarom hoord dat niet ?
Als ik mijn jaszak inga blijft ze ook stil staan en kijkt ze naar mij . Daar heb ik helemaal geen problemen mee .
Wat is daar verkeerd aan ?

Hoeft niet perse verkeerd te zijn. Ik wil niet dat mijn paard gaat lopen schrooien, als hij stil gaat staan net zolang voordat hij een snoepje krijgt vind ik dat toch wel behoorlijk schrooien. Zolang jij daar geen problemen mee hebt is het voor jou niet verkeerd, ik heb er wel problemen mee als mijn paard dat doet.

doossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:13

ik zou echt gewoon belonen op stal
daar is toch niks ergs mee
een paard kan wel even wachten op iets lekkers als hij lekker op stal staat
en het is ook niet zo prettig als je paard telkens stil gata staan
lijkt me eigenlijk wel een grappig gezicht Tong uitsteken

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:16

Ik geef alleen wat na het rijden als ze weer op stal staat! Anders wordt ze idd veel te schooierig. Zelfs als ik in stal wat geef doe ik nog regelmatig zo dat ik de stal in ga, zij achteruit moet, ik het lekkers in de voerbak leg en dat ze dan pas met haar kop d'r voerbak in mag. Leren wachten dus! Je paard wordt daar heel gedisciplineerd van en dat is makkelijk voor jezelf ook! Haha!

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:23

Meestal geef ik na het rijden wel iets lekkers als beloning, behalve als een paard echt strontvervelend is geweest dan niet. wel als ik dr afgezadeld heb, want met bit in is volgens mij niet makkelijk kauwen voor een paard

unico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:07

Die van mij krijgt eigenlijk ook nooit iets na het rijden of na het werken. Af en toe als ik een appel mee heb genomen voor hem, dan wel. Maar dat gebeurt ook zelden. Hij krijgt opstal ook al 3 keer eten. 's ochtends, tussen de middag en eind van de middag. En daar komt ook nog bij dat mijn paard niet eens snoepjes lust. Maar dat is eigenlijk ook puur omdat hij het niet gewend is.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:26

ik geef paarden juist tijdens het rijden en grondwerk voerbeloningen, vooral bij dingen die ze moeilijk vinden en waar ze heel veel moeite doen. Positieve beloning werkt voor mij erg goed (kan ook stem of aai zijn).

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:52

nee als ik erop zit geef ik nooit iets, met op&afzadelen krijgt mn jonkie wel vanalles, de anderen niet of zelden.
Maar het is niet zo dat als ik eens niets lekkers geef dat Wis meteen beledigd is, als ze niets krijgt is t ook prima.

Ik ken nml een pony die je de stal uit mepte als je niets lekkers bij had Nagelbijten / Gniffelen
dan heb je imo iets erg fout gedaan met de opvoeding van je pony!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:56

maar ligt het dan aan de voerbeloning of aan de opvoeding?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:05

Beide, die van mij krijgt regelmatig wat lekkers. Maar gaat er niet om zeuren als hij niks krijgt. Terwijl veel paarden in dit topic dus wel gaan lopen zeuren.

Het voer zal misschien iets zijn waarvoor ze gaan lopen zeuren, maar de beperking in opvoeding zal de reden zijn dat ze durven te gaan zeuren denk ik.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:27

Onder het zadel krijgt mijn paard een beloning in de vorm van veel klopjes en kriebels in haar hals. Mijn stem gebruik ik hier ook voor, maar daar reageert ze niet zo duidelijk op als op een aai over dr hals.

Na het rijden krijgt ze zo nu en dan wat biks op stal Lachen

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:29

Nee !!

Na het rijden, op altijd hetzelfde moment krijgt ie een appel. Zo voorkom ik dat ie schooit en gaat happen.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:29

Als hij het goed heeft gedaan en het hoofdstel uit wel Lachen
Perpermuntje niet, dat is doping..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:31

Ik beloon mijn pony alleen met stem en een aaitje, op stal krijgt hij alleen hooi. Ik doe niet aan snoepjes omdat verkomen beter is dan genezen (het bedelen weer afleren)

svenja19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:35

Die van mij worden heel erg verwent Vingers aflikken

Maar eigenlijk nooit als ik er op zit, wel een klontje voordat ik er op ga en als ze ik aan t na verzorgen ben een appeltje en koekjes!!
Ze weten ook wel wanneer ze iets krijgen, maar zeuren er verder niet om!! Zodra ze dat gaan doen krijgen ze even wat minder koekjes...

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:53

Mijn paard krijgt idd ook nix als ik er op zit.. Tis nl best een slimmerd en dan krijg ik ook van die praktijk als ik mn hand beweeg dat ie dan kijkt van huh..got something for me? Vork
Krijgt na het rijden meestal wel iets, maar dan meestal ook gewoon in de voerbak zodat ie niet gaat bijten enz.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:48

Judith_ schreef:
Beide, die van mij krijgt regelmatig wat lekkers. Maar gaat er niet om zeuren als hij niks krijgt. Terwijl veel paarden in dit topic dus wel gaan lopen zeuren.

Het voer zal misschien iets zijn waarvoor ze gaan lopen zeuren, maar de beperking in opvoeding zal de reden zijn dat ze durven te gaan zeuren denk ik.

Ik voed mijn paard prima op, hoor, maar zie het nut niet van het geven van snoepjes. Hij komt totaal niets te kort en is dolblij met de beloning in de vorm van wat aaitjes en wat gekriebel over zijn hals en hoofd e.d. Daarbij heeft hij gewoon een echt ponykarakter, lekker eigenwijs op z'n tijd, dus ja, ook gaan zeuren om nog meer eten. Ik heb geen behoefte om de strijd aan te gaan om hem het schooien of eventuele andere rotgewoontes door het met snoep belonen af te leren. Mijn kind geef ik trouwens ook geen snoep als beloning, dus waarom mijn paard wel? Ieder zijn ding, hoor, maar jouw opmerking klinkt net alsof sommige mensen hun paard niet opvoeden. Gaat bij mij niet op dus, ik voed hem prima op, maar zonder snoepjes. Het ene paard heeft nou eenmaal een ander karakter dan het andere paard. Knipoog