Judith_ schreef:Beide, die van mij krijgt regelmatig wat lekkers. Maar gaat er niet om zeuren als hij niks krijgt. Terwijl veel paarden in dit topic dus wel gaan lopen zeuren.
Het voer zal misschien iets zijn waarvoor ze gaan lopen zeuren, maar de beperking in opvoeding zal de reden zijn dat ze durven te gaan zeuren denk ik.
Ik voed mijn paard prima op, hoor, maar zie het nut niet van het geven van snoepjes. Hij komt totaal niets te kort en is dolblij met de beloning in de vorm van wat aaitjes en wat gekriebel over zijn hals en hoofd e.d. Daarbij heeft hij gewoon een echt ponykarakter, lekker eigenwijs op z'n tijd, dus ja, ook gaan zeuren om nog meer eten. Ik heb geen behoefte om de strijd aan te gaan om hem het schooien of eventuele andere rotgewoontes door het met snoep belonen af te leren. Mijn kind geef ik trouwens ook geen snoep als beloning, dus waarom mijn paard wel? Ieder zijn ding, hoor, maar jouw opmerking klinkt net alsof sommige mensen hun paard niet opvoeden. Gaat bij mij niet op dus, ik voed hem prima op, maar zonder snoepjes. Het ene paard heeft nou eenmaal een ander karakter dan het andere paard.