Rij jij met stemhulpen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Rij jij met stemhulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:27

euh........

ik doe alles met me stem haha. ik rijd geen wedstrijden, maar gebruik altijd mijn stem, met de normal eomgang met rijden met longeren.
gewoonweg altijd. Als beloning maar ook om te zeggen wat ze moet doen. Ik heb geen been zit of teugelhulpen nodig om iets gedaan te krijgen. Mevrouw doet alles op stem.

lijk wel gek haha

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:28

darkmoona schreef:
ik klets wat af tegen mijn paard..
en het blijft niet bij hoo hoo en goedzo/braaf...
maar als ze onder me probeert weg te rennen zeg ik: hoho jongedame.. dat gaat niet zomaar en dan haar proberen terug te rijden..
of als ze wil beginnen met racen: hehee rustig.. dat gaat niet zomaar houd ff rekening met degene op je rug ja!..
en dan moet je die mensen aan de kant zien kijken Vork

Nagelbijten / Gniffelen Haha ik zie het helemaal voor me Lachen

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:31

Rij altijd met stemhulpen: goed zo...súper....bráááf. En of iemand anders dat hoort, jammer dan. Iedereen bij ons praat tegen z'n paard Haha!.
Mijn paard reageerde er heel goed op. Momenteel stappen we al 17 maanden wegens een peesblessure, en nu hang ik héle verhalen op onder het stappen... Knipoog. En hij vindt het best...

Nanouschka_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:32

ik gebruik geen vaste stemhulpen, maar ik 'praat' wel altijd met mijn paard Knipoog

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:36

ik heb altijd de neiging om "jongen" te zeggen tegen mijn merrie Tong uitsteken
dan doet ze wat druk ofzo en dan zeg ik "rustig jongen.. hoo maar"
ze kalmeert er wel van maar er is me ook al vaak gevraagd of ik mijn merrie ingeruild had voor een ruin Nagelbijten / Gniffelen

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:39

ja ik gebruik ook bijna altijd stemhulpen alleen op de manege doe ik het niet dan ben ik te druk bezig met een vriendin (aan het kletsen) en anders praat mijn instuctrice dus... ja dan doe ik het niet
maar op mijn vz haflinger doe ik het wel : braaf (hoge toon anders denk zij oh langszamer Knipoog ) , kom op, dooooooor, nee!!, maar ik vertel hem ook hele verhalen (van mijn prive leven dat is namelijk wel makkelijk ze luistert maar zecht nooit iets terug) en ik heb ook wel eens mijn mp3 op maar dan zing ik soms wel eens mee (ik heb dan altijd het idee dat het paard harder gaat lopen) ik ben daar meestal alleen dus... heb alle vrijheid

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:43

Ja, gebruik het wel maar niet heel overdreven Knipoog
Soms een keer 'hoooo' bij t terugrijden en klakje met mn tong bij t activeren of soort van ritme aangeven bij de keertwendingen ofzo.
En natuurlijk regelmatig een 'braaaaf' oid als ze wat goed doen Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:03

Ik klets zijn oren soms van zijn kop, maar niet alleen onder het rijden. Vanaf het moment dat ik de stal binnen kom loop ik al te beppen. Ik hou er weer mee op als ik weg ga. Ik ben meestal alleen en dan ga ik lekker tegen mijn paard aan kletsen. Zijn we met mee klets tegen de anderen en tegen mijn paard.
De ene keer meer dan de andere keer.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:06

Bij mijn ouwe geldertje rij ik wel met stemhulpen. ik kan dr helemaal besturen met de stem, zonder dat ik iets verder hoef te doen. Ze kan: stap, draf, galop, halt, achterwaarts en draaien (dan draait ze om als ik in de wei rij). En dan zit ik dr ook de hele tijd te belonen met mijn stem. Mijn andere paard beloon ik met mijn stem (braaaaf en goed zo enzo)

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:11

Yep ik rijd mn paard ook met stemhulpen. Ik merk dat hij veel beter reageert dan als ik geen stemhulpen geef. Ik vind het ook makkelijker om hem dmv mn stem te belonen dan hem bijv. op de hals te kloppen. "Goed, netjes, braaaff!" En voor degenen die het stom vinden; daar heb ik lekker schijt aan. Haha!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:15

En voor degenen die het stom vinden; daar heb ik lekker schijt aan. Haha![/quote]

haha ik ook hoor, ik vergeet nog weleens om stamhulpen te geven, maar als hij bijvoorbeel niet stil wil staan of langzamer wil gaan, zeg ik wel hooo of halt, hij reageert er goed op, kan ook door het longeren komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:18

Ik doe ook veel met de stem
Maar waarbij ligt aan de africhtingsgraad van het paard.

Waar een jong dier braaf voor de kuit weg draaft zal ik zeggen, goedzo braaf.

Wat ik bij Kawa toen die Z liep niet meer zou doen.
Maar voelde ik die in de draf achter er meer onder komen en echt zakken, zei ik daar weer goed zo braaf Lachen

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:22

Ik doe ook veel met mijn stem, nou beter gezegt echt bijna alles...
Mijn pony mankeerde veel en elke keer moest ik weer opbouwen, nou moest veel longeren en dan moet je natuurlijk ook je stem gebruiken..
Al rij ik er nu op hoef ik alleen me stem te gebruiken, vind het zo ideaal! Soms heb tie natuurlijk wel is een dag dat hij niet wil maar ja heb natuurlijk ook dagen dat hij super lief is en alles doet!

sanniekeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:27

Ik heb altijd hele verhalen tegen mijn paard, hij reageert er altijd op zijn oren gaan dan alle kanten op, en buiten als hij nerveus is ga ik tegen hem zingen reageert hij ook heel goed op. Haha!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:38

Ik praat bijna nooit alleen soms braaf maar dat doe ik alleen als ik klaar ben of als ik even stap tussen door verder haal ik meestal gewoon mijn hand langs zijn hals als beloning.
Ik vind het echt super irritant als mensen tegen hun paard praten wanneer ik er ook rij omdat mijn pony daar heel erg op reageerd en de meeste bij ons klikken/kikkeren heel erg waardoor mijn pony steeds onder me uit schiet. (ze is al heel voorwaarts)

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:39

Ik klets heel wat af tijdens onze buitenritten.
Als we in de bak aan het werk gaan, geef ik bij mijn beenhulp iik een stemhulp.
Dat werkt voor ons heel goed.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:00

Ik praat ook tegen het paard. Dat verschilt wel per paard. Bij de ene ter geruststelling of ontspanning bij een ander om goed op te letten. En als beloning. Het werkt prima, ik denk dat het de vertrouwensband ten goede komt.

MooiZow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:05

ik heb nog al een angsthaasje van een paard, en dan helpt mijn stem ook zeker!! dan heeft hij er idd veel meer vertrouwen in!! de stem van de eigenaar heeft nog meer invloed!!

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:05

Mijn paard reageert alleen maar op stemhulpen, zonder ook wel maar hij is dan veel minder scherp en aandachtig. Een simpel dráááf en hij draaft. Lachen

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:21

Ik gebruik ook veel stemhulpen. Eigenlijk is dat wel grappig als je aan het rijden bent hoor. Altijd als mijn pony braaf is, roep ik altijd heel hard, brrrraaaaaaaf, goed zo meisje. En dan zie je echt ineens iedereen omkijken Haha!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:27

Ik moet zeggen dat ik niet met stem rij. Wel af en toe brááf, als hij echt iets heel goeds doet, maar het is verder niet echt nodig. Meestal voelt hij het wel aan wanneer iets minder of beter gaat. Buiten rij ik meestal wel op stemhulpen en gedachten.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:29

Ik men, dus wel zo makkelijk Knipoog
Ik heb zelden echt de zweep nodig want Otje reageert volledig op mijn stem Haha!

mriinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:34

ik rijd bijna altijd wel met stemhulpen. De laatste tijd is het wel wat meer mompelen geworden, maar vooral in het begin, toen ik m'n verzorgpaardje nog niet goed kende zei ik het altijd gewoon hardop. Nu kan ik het op zich wel zonder, maar het is bij mij meer een gewoonte geworden.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:43

Ik gebruik mijn stem ook veel, een lang brááááááff als ze een rechts stuk door galoppeert, en als ik buiten rij, klets ik ook, of ik zing eigenlijk voornamelijk. Ik rij meestal alleen, dus dan hoef ik ook met niemand rekening te houden Haha!
In de bak prrr ik ook, al ik haar in draf zet. Maar voornamelijk belonen ja. Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 07:12

Ik rijd in principe niet enorm veel op stemhulpen, ooit een keer om ze te waarschuwen ("je laat het!"), als ze iets echt heel goed gedaan hebben dat ze moeilijk vinden ("braaf"), of met springen/crossen om aan te moedigen ("ga door").

Maar omdat ze erg veel gelongeerd worden, kan ik alle overgangen op stem rijden, inclusief halthouden en achterwaarts. In de proef is dat ooit erg handig Knipoog