paard angstig --> straffen/belonen/negeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

Re: paard angstig --> straffen/belonen/negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:31

je kan een klein kind niet vergelijken met een paard!!!(vind ik..) ik behandel een klein kind ook heel anders als een paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:38

Ik heb toevallig zaterdag op een angstig paardje gereden. Ze was nieuw in de lessen en was dus erg kijkerig. Wat ik altijd heb geleerd is als een paard ergens bang voor is er een paar voltes te gaan maken zodat het paard eraan went. Zo weet hij ook dat er niets kan gebeuren. Dan ga ik op de andere hand en doe ik hetzelfde net zo lang tot er niets meer aan de hand is. Natuurlijk beloon ik wel als we er zonder problemen langs kunnen gaan.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:47

Ligt eraan. Ik ben het ermee eens dat je een angstig paard niet moet straffen omdat je hem alleen maar angstiger maakt en bevestigd dat het eng is.
Maar ik zelf heb een slimme, eigewijze pony. Soms ziet hij iets engs, vaak is het enge er snel af, maar dat moet hij mij wel even uitproberen. Als ik het negeer dan stopt hij en dan krijg ik hem er het komende half uur niet langs. Geef ik op het moment dat hij zich spant en gaat kijken flink been en een klein tikje dan loopt hij er gewoon langs zonder problemen.
Voor buitenstaanders lijkt dit op het straffen van een angstig paard, maar dat is dus niet waar.
Als mijn pony echt bang is dan reageert hij heel anders en dan probeer ik hem af te leiden.

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:41

Mijn bijrijpaard is ook zo'n angsthaas. In de baan negeer ik het, er is altijd wel een hoekje waar hij kijkerig is, dat weet ik en dan probeer ik sneller te zijn dan hij, zodat hij de kans niet krijgt om uit de aanleuning te komen. Buiten is het een ander verhaal, dan voel ik meestal wel van tevoren aan dat hij ergens angstig voor is. Als ik hem dan negeer en op m'n dooie gemak doorga draait ie om en gaat er in volle galop vandoor, om dat te voorkomen moet ik dus bij het eerste teken van angst m'n been eraan zetten, tegen hem praten en hem er met man en macht langs loodsen (hetgeen niet altijd meevalt omdat ik buiten zelf ook niet zo'n held ben). Als hij dan langs het obstakel is gegaan beloon ik hem uitvoerig (en geef mezelf ook een schouderklopje :-p). Maar boos worden, nee, dat is uit den boze (tenzij het gewoon kliergedrag is, na 10 keer proberen er in dezelfde hoek vandoor te gaan terwijl er echt niets is dan laat ik het hem wel ff merken dat ik daar niet van gediend ben).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:03

Als mijn paard echt bang is,dan moedig ik hem aan om vooral te kijken wat het is.En als ie het erom doet dan druk ik hem er gewoon doorheen en zet hem lekker aan het werk.Maar ik straf ze nooit.

ziatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:44

Precies, negeren!
Zeker niet straffen en ook niet belonen.
Ik heb geleerd om ze ook niet gerust te stellen, zo bevestig je dat er iets is wat er normaal gesproken niet is en wordt het angstige gedrag van je paard bevestigd.
Als mijn verzorgpaard terug komt in de beweging drijf ik wel een keer extra aan en dan rij ik er gewoon langs zonder er zelf naar te kijken en probeer ik gewoon te doen of er niks aan de hand is Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:47

mn pony werkt het beste keertje aaien zeggen dat het goed is en ze loopt dor paard gewoon negeren tenzei het te erg wordt krijgt hij wel een tikje bij(denk aan half op de weg springen om een wit papiertje) ook al ik weet dat hij zich eigen gewoon loopt aan te stellen krijgt hij ook een tik.

Nikkaaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 12:55

ik ga als mijn paard iets eng vind er meerdere malen opnieuw langs of doorheen, en zelf doe ik alsof er niets aan de hand is.
mijn paard sjeest er langs of doorheen en ik blijf gewoon rustig lopen, en ik ga er net zo lang langs of doorheen tot dat mijn paard het vertrouwt en niet meer eng vind, het helpt wel Lachen

Nikkaaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 12:59

ziatje schreef:
Precies, negeren!
Zeker niet straffen en ook niet belonen.
Ik heb geleerd om ze ook niet gerust te stellen, zo bevestig je dat er iets is wat er normaal gesproken niet is en wordt het angstige gedrag van je paard bevestigd.
Als mijn verzorgpaard terug komt in de beweging drijf ik wel een keer extra aan en dan rij ik er gewoon langs zonder er zelf naar te kijken en probeer ik gewoon te doen of er niks aan de hand is Lachen

idd, presies wat ziatje zegt
je moet niet straffen en ook niet belonen
als je het paard straft denkt het paard dat het fout is, en maak je het dier alleen nog maar angstiger.
als je het paard beloond, denkt het paard dat het braaf is als hij schrikt ect.
zoals ik al gezegt had, gewoon doen alsof er niets eng is en niet op het gedrag van je paard letten, ik bedoel dus negeren, en gewoon doorgaan tot dat 'het' niet meer eng is *LOL*

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 13:36

Ik ga mij niet druk maken en blijf gewoon rustig.
Negeer het gewoon en dan word het paard zelf ook weer rustiger.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:18

Mijn paard ziet altijd overal bakkabouters. In de eerste instantie negeer ik het, maar als ze het blijft doen geef ik een aaitje door de manen dat het goed is en praat tegen haar. Overigens is mijn paard een stresskip met o.a halthouden en is ze bang er iets ergs gaat gebeuren op 1 of andere manier. Als ze stilstaat stel ik haar gerust met een aaitje en braaf, maar ik moet het wel telkens herhalen totdat ze netjes stilstaat.

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:10

Ik ben ook niet zo van het straffen.....OOk niet van geruststellen.(ik doe het denk ik wel automatisch Tong uitsteken )
Als wij bang zijn en er iemand staat te schreeuwen naast ons ,dan denk ik niet dat mijn gevoel van angst weg gaat.
Als mijn tinkertje iets eng vind(komt zelden voor Tong uitsteken )Dan laat ik hem lekker aanstellen .....Als het maar bij alleen kijken blijft.
Zodra hij van de hoefslag(enz..)Afgaat dan zet ik hem met correcte hulpen weer op de hoefslag.
IK heb niet echt ervaring met paarden die zo erg iets eng vinden dat je het hele uurte bezig bent met een hoek die heeeeeeeeeeel eng is Clown

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:26

Als mijn paard iets eng vind, of er niet langs durft (dan moet ik zeggen dat hij zich heel snel aanstelt), dan blijf ik normaal doorrijden, en als hij dan nog opzij springt dan praat ik tegen hem van; aah stel je niet aan mietje! Bv... Als ik ga zeggen; hoooo rustig maar jonge, dan weet hij dat er iets engs is en word het alleen maar erger.

Straffen doe ik niet, ik spreek hem dan alleen streng aan.

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 08:14

niet straffen word het alleen maar erger gewoon negeren

Mysterieus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:37

Bij angst nooit straffen. Een paard dat angstig moet de ruiter vertouwen. Als je het dier om het moment dat het angstig is straft, bereik je het tegenovergestelde. Mijn merrie kan ook wel eens bang zijn. Als ze iets eng vindt laat ik haar er altijd even naar kijken en loop ik er naar toe. Soms aan de hand en soms als ik erop zit. Even tegen haar praten en daarna loop ik weer door. Meestal kijkt ze er dan nog 1 of 2 keer na en is het over. Het komt ook wel eens voor dat ze er 20 rondes niet meer na kijkt en opeens is het weer eng. Dit noem ik aanstellen en dat negeer ik. Meestal gebeurt dit als ze niet zo veel zin heeft om te werken Knipoog

beckertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:05

Ik denk dat je met straffen niet veel opschiet dan is zijn /haar angst nog niet weg .

Veel geduld hebben dat is een ding wat zeker is en idd veel belonen als het wel goed gaat

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:09

Ik beloon als ze erlangs is en op het moment zelf, praat ik tegen d,r en negeer het verder.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:23

Als ze schrikken negeer ik het. Als ze er langs zijn geweest zonder dat ze nog een keer schrikt beloon ik r. Straffen ik voor mij geen oplossing. Je schiet er niets mee op. Zoals beckertje als zegt: Veel geduld hebben.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:31

negeren en afleiden werkt het beste, inderdaad fluiten of praten/zingen gaat meestal wel goed. Ik wordt niet zo gauw boos, alleen als ze inene keer omdraait en voor het verkeer springt vind ik dat niet zo fijn, dan krijgt ze wel een tik.... of de bekende hoek in de bak die altijd eng blijft daar MOET ze ook gewoon langs, niet zeuren.
maar het ligt ook heel erg aan mezelf of mn paardje 'bang' is, als ik er zelf niet ontspannen opzit loopt ze vanzelf ook wat meer te etteren.

Siempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:33

Ik ben het helmaal eens met de meesten van jullie. Gewoon net doen of je het niet merkt, want negetieve aandacht is ook aandacht. En soms gaan ze er echt een spelletje van maken. Ook is het waar dat als jij bang of onzeker bent ze echt gaan ziten kijken van WAAR??? wat is er eng! Probeer dus altijd ontspannen te blijven, hoe moeilijk dat vaak ook is.
SUCCES!!!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:23

Stilstaan en even rustig laten kijken, of op de volte nog een keer langs het 'enge' object rijden net zolang totdat de ontspanning er weer is.

Aan straffen heb je niets.. Lachen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:46

Ik negeer het meestal en probeer mijn paard gewoon verder te laten lopen. Als wij bijvoorbeeld langs het 'enge' voorwerp zijn, zeg ik 'braaf'. Maar ga niet uitgebreid belonen of zo.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:56

erlangs "dwingen, dus wel te verstaan geven door duidelijk hulpen dat het dier ergens heen moet, iets uit moet voeren, maar verder het angst gedrag zoveel mogelijk negeren
ik kan een dier wat ergens niet langs wil wel extra simuleren doormiddel van iets stevigere hulpen en eventueel aanraking van spoor of zweep ( in het zeldzame geval dta ik een zweep bij heb)
maar straffen, nee

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:13

Het ligt er ook puur aan met wat voor paard je te maken heb. Mijn pony is meestal wel zo als je even op een normale toon zegt van stel je niet zo aan dat ze dan weer lekker verder loop en dan geef ik dr even een klopje in de hals

maar met wat stresserige paarden als ik bijv op het paard van een vriendin rij en die vind iets eng zeg ik het altijd wel gewoon een stuk rustiger van rustig en met belonen. Sommige paarden moet je gewoon meer overtuigen en geruststellen zodat ze weer ontspannen zijn

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 17:27

ik straf niet als mijn paard iets eng vind.. maar belonen doe ik al helemaal niet.. ik stel hem gerust en probeer het nog een keer..
als jij bang bent wordt je toch ook niet gestraft door je moeder of beloont met een koekje??