Paard inrijden zonder cap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Re: Paard inrijden zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:00

Van mij moet iedereen het zelf weten.

Maar ik ben NIET verantwoordelijk Tong uitsteken

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:01

het is natuurlijk hun eigen keus. maar ik hoop dan altijd (mag eignelijk niet) dat zij ooit zo hard op hun hoofd vallen dat ze daarna eens goed beseffen waarom een cap nou nuttig zou kunne wezen. maja het blijft hun eigen keus. ik vind het ook wel gek want ten eerst mogen wij bij onze manege niet zonder cap rijden en ten tweede, mijn moeder zou dat ook echt niet goed vinden als ik zonder cap zou rijden. weet niet hoe dat bij die mensen zit???

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:03

Liesje_Lover schreef:
Ik heb altijd mijn cap op, zonder voel ik me zo kaal Tong uitsteken, en ook niet echt zeker.. Jambo kan nog eens zijn kuren hebben Knipoog
Op de manege waar ik rijd is het verplicht, voor iedereen.

Verder vind ik het ieder zijn eigen keuze, maar ik zal geen medelijde hebben. Geen cap = eigen schuld.

Dat wat jij hier boven zegt vind ik niet normaal !!!
Lees dit topic maar eens want ik was degene die er naast stond en wij hebben alemaal gevraagt of zij een cap op moest.

Meisje overleden, na rijden paard

fesje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:05

Het is echt heel dom zonder cap!
Bij ons op de manege moet sinds 1 jan iedereen een cap op! Dus ook met een eigen paard!
Ik vind dat wel ok! Het is niet echt prettig een cap maar ja wie heeft er zin in allerlei problemen met je hoofd als je eens van een paard valt!

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:13

jibbele schreef:
Liesje_Lover schreef:
Ik heb altijd mijn cap op, zonder voel ik me zo kaal Tong uitsteken, en ook niet echt zeker.. Jambo kan nog eens zijn kuren hebben Knipoog
Op de manege waar ik rijd is het verplicht, voor iedereen.

Verder vind ik het ieder zijn eigen keuze, maar ik zal geen medelijde hebben. Geen cap = eigen schuld.

Dat wat jij hier boven zegt vind ik niet normaal !!!
Lees dit topic maar eens want ik was degene die er naast stond en wij hebben alemaal gevraagt of zij een cap op moest.

Meisje overleden, na rijden paard

Ik snap niet wat je bedoelt Koe

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:20

Een domme eigen keuze

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:22

KiWiKo schreef:
Toen ik nog een jonkie was was ik ook zo roekeloos, nu ben ik wat ouder, en wat meer ervaren........ en ik doe het absoluut niet meer

goh, eindelijk verstandiger geworden kiwiko Haha!
ik rijd dan alleen op manegepaarden, maar sinds ik er vorig jaar hard afgevallen ben, ik zou nooit meer zonder cap willen.

edit: tegenwoordig mag men er toch ook wat van zeggen als ze op HAW foto's plaatsen waarbij je zonder cap rijdt.
anders moeten ze maar geen foto's plaatse.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:27

dit is gewoon typish
iedereen zegt eigen keus
en dan maar wacht tot je er een keer afvalt.
ik vond het vroeger oook een beetje onzin( reed shet)
maar na een dodelijk ongeluk die op een shet reed( ernstig hersenletsel)
heb ik nooit meer zonder cap op een paard gereden.
inderdaad is het eigen keus
dus nou ja

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:33

Door schade en schande wordt men wijs zeggen ze wel is haha.. En in mijn geval klopt dat wel! Ik reed ook wel eens zonder cap, maar na verschillende ervaringen, ben ik toch ook om.

Ik vind het nu ontzettend onverantwoord om zonder cap te rijden! En niet alleen bij jonge paarden eerlijk gezegd..
Een paard is een dier. Elk paard kan schrikken of een keertje raar doen, hoe braaf hij ook is!
Als je dan, door zo iets simpels te doen als een cap opzetten, in de ernstigste gevallen je leven kan redden, dan ben je (met alle respect hoor) naar mijn idee dom bezig als je het niet doet!

Wat andere mensen doen moeten ze zelf weten, dat is niet mijn probleem. Maar ik heb altijd een cap op!

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:32

waarom is er nog niks bedacht voor je nek? 9 jaar geleden reed ik verplicht met een cap. Kreeg een ongeluk, en jawel brak m'n bovenste nekwervel. cap had in dat geval niks geen zin.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:35

ik vind het nou niet echt slim om een paard in te gaan rijden zonder cap Nerd

maar ja dat moeten die mensen zelf weten als ze hart vallen doen ze het daarna nooit meer.... Knipoog

xx marleen

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:40

Ik vindt dat je bewering totaal niet klopt

Citaat:
Ik vind het echt totaal onverantwoord, en ik vind dat mensen die zonder cap een paard inrijden weinig verstand hebben van paarden, want échte ervaren paardenmensen hebben het allemaal wel minstens één keer mis zien gaan en die denken wel even langer na.

Mensen met cap hebben net zoveel verstand als mensen zonder cap, dus dan zou iedereen een cap op moeten doen en dan is iedereen slim en verstandig..
Ze krijgen juist verstand door de ervaringen die ze meemaken.. door de kennis die ze opdoen..
niet of ze wel of niet een cap dragen.

Mensen zonder cap moeten het gewoon zelf weten, het is hun verantwoordelijkheid.. en daar leg ik me gewoon bij neer.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:47

tja ik vind het idd eigen keuze, wel een stomme keuze maar toch je eigen.

Ik rijd zelf haast nooit zonder cap, zelfs niet op mijn 300% betrouwbare bijrijdpaardje, ik voel mij gewoon bloot zonder dat domme ding op m'n kop. Haha!

zonder cap is imo een domme keuze, maar je kan een ander niet verplichten snugger te doen. Lachen

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:51

Wat ik me dan afvraag, wat is er zo erg aan rijden met cap? WAAROM doen sommige mensen geen cap op? Het is voor je eigen veiligheid. Op wat voor paard je ook rijdt, groen paard of een 300% betrouwbaar paard, er kan ALTIJD iets gebeuren. IK vind rijden zonder cap gewoon dom, maargoed, ieder zijn ding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:30

Vroeger altijd zonder
Inrijden, buitenrijden, springen, altijd zonder
Maar die caps van toen lagen eerder op de grond dan dat je zelf lag Lachen
Zaten ook helemaal niet lekker.

Nu rij ik zelfs mijn 15 jarige schimmeltje in de bak nog met een cap Haha!
Ben bijna altijd alleen.
En de caps van nu zitten fatsoenlijk, merk niet eens dat ik hem op heb Lachen

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:14

Elisa2 schreef:
Een domme eigen keuze

Maar alsnog wel je eigen keuze!

Wie rijdt er hier met bodyprotector?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:20

Eigen keuze: ja, maar als er wat gebeurd hebben meer mensen last van jouw eigen keuze. Vriendin viel van haar paard -> hersenschudding: ouders moesten haar elk uur wekken, 24 uur lang. Dus het effect van jouw keuze werkt door op meerdere mensen als het fout gaat. Is dat eerlijk?
Mijn ervaring: ouders moeten meer betrokken zijn bij het wel of niet dragen van een cap tot 18 jaar. Ik zie genoeg meiden van een jaar of 12 die zonder cap rondhobbelen. Mijn moeder zei altijd: als ik je 1 keer betrap zonder cap, gaat het paard gelijk weg! Deden maar meer ouders dat! zou een hoop minder ziekenhuis bezoeken schelen.
Bovendien: het paard kan nog zo betrouwbaar zijn, de omgeving is dat niet.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:27

zonder cap is gewoon dom, ok, ik heb het ook met een hele ernstige hersenschudding waarvoor ik in ziekenhuis moest blijven en er 3 maanden iemand anders voor mijn pony moest zorgen. vorige week ben ik dr buiten afgestuiterd vol op me cap op het asvalt, ben blij dat ik een cap ophad anders had ik het misschien niet naverteld!

cap dragen is op zich eigen keus, maar denk bij die keus ook eens aan je omgeving. want als jij gewond raakt of erger..........

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:29

Wij hebben al meer dan 30 jaar anderen op onze paarden laten rijden op 1 voorwaarde: ALTIJD een cap op. Dat behoedt je uiteraard niet voor een val maar kan wel degelijk het verschil uitmaken tussen een leven NA de val of niet.
Wij zijn TWEE kennissen kwijt geraakt door het rijden zonder cap; de ene lag al in het ziekenhuis (coma, na 3 dagen de stekker er uit) maar een deel van zijn hersenen lagen nog op de weg................. "Even een buitenritje, "even" een galopje, "even" over de kop, weg wereldreis met zijn vrouw, weg ALLES.....................
De andere "gewoon" in de bak, opzij geklapt, hoofd tegen de muur, licht uit.
Beide gebeurtenissen zijn al jaaaaren geleden maar het doet nog steeds pijn als ik er aan denk!

Verzekeringen mogen het cap-dragen van mij VERPLICHT stellen, anders geen ziekenhuisvergoeding e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:30

Maar dan kunnen we beter niet op het paard stappen....

Wie draagt er veilige schoenen?
Wie heeft er veiligheids beugels?
Wie draagt er een body protector?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:31

Citaat:
Verzekeringen mogen het cap-dragen van mij VERPLICHT stellen, anders geen ziekenhuisvergoeding e.d.

Dan ook een fietshelm
wandel helm
motorpak en handschoenen op de motor
enz enz

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:32

A_N_O_U_K schreef:
Ik vin het niet slim..

maar t is een eigen keuze.. en ja.. wat je over ervaring zegt..
mensen die ECHT veel ervaring hebben met inrijden doen meestal wel een cap op!

Juist! paar keer goed hard vallen, dan piepen ze wel anders..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:33

Citaat:
mensen die ECHT veel ervaring hebben met inrijden doen meestal wel een cap op!

Hier zie ik juist vaak het tegendeel Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:36

Nu haal je het uit zijn context. Het gaat hier om de cap, niet om de rest. De meeste ongelukken op een paard hebben hoofdletsel als gevolg, waarom zou je dat niet willen voorkomen door 1 simpel ding op je kop te zetten? Je bent zo kwetsbaar als je van het paard af valt, waarom dan niet het meest kwetsbaarste beschermen? Van een arm breken hersel je snel, maar als je een schedelbreuk oploopt is toch net even wat minder.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:36

Ik vind eerlijk gezegd dat het geen eigen keus MAG zijn! Als iemand van z'n paard op z'n hoofd valt met als gevolg hersenbeschadeging en de rest van zijn/haar leven volledig verzorgt moeten worden draait de hele gemeenschap daarvoor op!!
En denk eens aan duurdere verzekeringpolissen ed?

Je hoort ook zoveel mensen dat ze hun paard volledig vertrouwen, doe ik ook, maar OOK HET BESTE PAARD OP STAL STRUIKELT WELEENS (waardoor je dus lekker samen over de kop kan gaan (been there, done that..)). Toch lekker als het belangrijkste deel van je lichaam dan beschermt is.

(motorhelm is trouwens verplicht, je hoeft geen motorpak aan, maar je kan wel aangehouden worden als je het niet hebt en gewaarschuwd worden) er moet wel ergens een grens zijn aan bescherming, maar je hoofd lijkt me toch wel erg belangrijk!