Losrijden wat doen jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Re: Losrijden wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:34

ik begin met een lang teugeltje, jas aan, dekentje op, met warmstappen. Na een paar rondjes zoek ik contact, stel ik hem laag en rond in en ga stelling vragen, figuren stappen, oefeningen als schoudervoor,keertwendingen om hem los en soepel te krijgen. Dan gaat de deken af en de jas uit en draaf ik aan. Hierin weer veel oefeningen figuren etc, allemaal in de lage lijn. Galop pak ik vrij snel mee. Ook weer die lage lijn. Pas als hij daarin fijn aanvoelt pak ik hem op/opgerichter, anders hou ik hem daar laag/rond.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:16

Hangt van het paard af maar er is wel een grove lijn in te vinden.
Losstappen zonder contact, dan contact nemen en laag instellen, voltes en tempowisselingen, aandraven idem, galopje mee. Beetje bij beetje meer contact en meer oefeningen meepakken.

Ik vind het moeilijk te zeggen, het is ook net wat een paard aanbiedt die dag en hoe hij aanvoelt.

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 17:12

bij mij ligt het heel erg aan hoe mijn paard loopt die dag. Mijn paard heeft een schouderprobleem. Maar vaak begin ik met grondwerk en is ze dus al lekker los. Stap ik er direct op ligt he er dus aan hoe ze loopt. Merk ik dat ze een beetje vast zit Rij ik met licht contact veel voltes, zo langzaam oppakken. Maar zij geeft aan hover ze is. Gaat het goed en word ze wat losser ga ik draven en ga ik echt aan het werk(overgangen, figuren, galopje mee)
dit bij elkaar duurt vaak half uur á 3 kwartier. Dan bigin ik met het echte werk(wijken,travers,renvers enz.)

Merk ik dat z goed los is pak ik haar wat sneller op, maar ik ga nooit direct echt aan het werk.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:54

Ik stap ook bijna niet. Na het opstijgen stel ik 'm in de hand en stap ik naar de bak. Eenmaal in de bak draaf ik aan en begin ik met losrijden, gymnastiseren, grote lijnen rijden. Mooi over de rug, een stuk lager en ronder dan in de 'wedstrijdhouding', maar niet met hele lange teugels.

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 01:21

neem er de tijd voor dat is wat ik doe
lekker effe rekken en strekken in stap wel een minuut of 10 dat is wat ik iedere ruiter mee geef lekker voorwaarts neerwaards vooral de drukke paarden worder er lekker ontspannen van hierna de draf ook lekker ontspannen en hierna komt het echte werk

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 10:28

Lisje staat 24/7 op het land, na het opzadelen stap ik op en ga ik op weg naar de bak. Ik stap dan een minuut of 5 (van het weiland tot het eind van de weg) en dan draaf ik de rest. Ik verwissel onderweg nog eens van been en dan is ze lekker warm als we bij de bak zijn. In de bak zet ik haar vrijwel direct aan het werk. Even 1 rondje stappen om de bak weer eens gezien te hebben en dan is het werken geblazen. Ook de weg naar de bak toe heb ik contact met de mond, ik vraag haar om netjes aan 2 teugels te komen en om te reageren zodra we weg draven. Na het werk krijgt ze een rondje lange teugel in draf (rustig uitwerken natuurlijk) en dan stap ik haar aan een lang teugeltje terug naar het weiland. Daar aangekomen is ze dan over het algemeen netjes op adem en redelijk opgedroogd.

amondi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 10:30

hallo !
mag ik mee praten ?

Agnessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:18

Dit is iets wat ik wel vaker zie bij dit soort ruiters... snel snel snel en dus niet losrijden.
Ik rijd zelf wel altijd even een paar min. los door gewoon te stappen met lange teugel of zowiets.

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:41

Zelf begin ik altijd eerst met een paar rondje met losse teugels te stappen. Daarna neem ik de teugels meer op maat en begin met het stappen van figuren. Ik ben hier ongeveer 10 minuutjes mee bezig, daarn ais hij altijd lekker los

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 08:37

Stap eerst ongeveer 5 minuten aan de lange teugel op het harde rond de stal, dan ga ik de bak in en stap ik op beide handen totaal ongeveer 5 minuten aan de lange teugel rond, trek mijn handschoenen aan, singel aan en stel het paard licht in de hand en ga losstappen, veel van hand veranderen en ben hier ongeveer 5 minuten mee bezig op beide handen, dan draaf ik aan en rij ze met licht contact op beide handen een beetje warm, dan ga ik nog even stappen en stel ze iets meer in de hand, jas uit, uitrijdeken af en dan pak ik ze weer op. Na het rijden stap ik ongeveer 10 minuten uit in de bak en op het harde. Als het fris weer is, dan ga ik sneller in draf of galop om de frisheid er een beetje uit te krijgen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 08:42

Met mijn vorige pony deed ik ook vrij lang instappen, maar met Silence niet.
In het begin deed ik dat wel, maar dan begint hij zich te misdragen en gaat enge dingen zien die er niet zijn.

Zet ik hem na 1 of 2 rondjes stappen aan het werk, dan concentreerd hij zich daar ook op en misdraagd hij zich niet zo.
Vandaar dat ik met Silence niet lang losstap. Het uitstappen doe ik wel langer, maar daar gaat hij zich ook niet bij misdragen.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 10:32

Ik heb gemerkt dat mijn paard echt gebaat is bij een goede warming up...
Voorheen deed ik altijd tien minuten stappen met lange teugel en daarna vrijwel direct aan het werk, waarna ik haar eigenlijk nooit helemaal lekker door dr lijf heen kreeg...
Tegenwoordig rijd ik soms wel drie kwartier echt goed los...dmv hals uitschuiven, weer oppakken, slangenvolte, aangaloperen, terugnemen, hals weer uitschuiven, tempowisseling enz. na 3 kwartier heb ik dr dan meestal echt zó fijn dat ik gewoon soms het gevoel heb of ik op ga stijgen Haha!

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:41

12rebel schreef:
ligt eraan of het warmbloed of een koudbloed is. Een warmbloed moet je echt instappen en losrijden en een koudbloed heeft vaak genoeg aan 1 rondje stappen en dan kan je al aan het werk gaan.

Moet je me toch eens uitleggen hoe je aan die wijsheid komt? Knipoog Ik heb nooit geweten dat de spieren van een koudbloed nou echt zo anders zijn dan die van een warmbloed.

Integendeel, als ik les had op mijn Clyde liep hij op z'n best na zo'n 3 kwartier Haha! Dieseltje Tong uitsteken

Quinell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:42

Ik heb nog een jonge pony en dan is het belangrijk dat je hem goed los laat.
Ik ga hem eerst heel goed instappen!
Daarna ga ik draven en doe ik schouder binnenwaard en wijken enzo.
Als ik denk dat die goed is los gereden ga ik galopperen.
Ik merk dat dit een goede methode is.
Heel veel succes!!!
Groetjes

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:10

Ik rijd op een manege, daar zeggen ze meestal nog wel wat je moet doen als we achter elkaar rijden (saaai, maar ik kan geen andere tijd en nu zit ik in zo'n half gevorderde lesje) maar daar lease ik ook een lekker ding, met gevolg dat ik zondag vrij rijd. Dan ga ik stappen aan de lange teugel, naa ongeveer 2 rondjes wat figuurtjes rijden, en na ong 10 minuten overgangetjes naar draf enz.. daarna ga ik wat langer draven en veeel been wisselen Knipoog Alleen ben ik verslaafd aan galop, en lease ik een redelijk oud ponytje, dus das niet zo handig Haha! naja doeii! Lidewei.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:28

Ik stap eigenlijk nog geen 5 minuten in. Mijn instructrice zegt juist dat ik haar vlot moet laten draven. Ook vrij vlot de gallop oppakken omdat ze daar lekker los van wordt (ze vind de gallop het makkelijkste). Als ik haar lang laat stappen wordt ze idd vervelend, ik moet haar aandacht er echt bij vragen.
Het zou beter zijn om wat langer op te warmen dmv stappen en draven aan een lang(er) teugeltje. Maar aangezien mevrouw dan alles behalve mij interessant vindt, ga ik liever wat sneller draven. Ik begin met wat overgangen en voltes om haar lekker aan het been te krijgen. Als ze echt is opgewarmd, dan pas gaan we echt aan het werk en tussendoor stap ik ook regelmatig even aan een lang teugeltje.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:33

De fries waar ik echt mee dressuur stap ik eerst een paar minuutjes in, soms nog wat schijn overgangen. Ik maak wel snel me teugels op maat omdat ze toch in het begin niet met dr neus laag loopt. Dan ga ik draven en maak tig overgangen en tempowisselingen om dr oplettend en aan het been te maken en dan ga ik eigenlijk langzaam over in het 'echte werk', dus ik heb niet echt een scheiding tussen losrijden en het werken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:00

Ik stap altijd 1 rondje aan de lange teugel,daarna rijd ik ze naar de hand toe op verbinding,en stap ik VW/NW. Maak een paar overgangen halt/stap. Laat ze een pasje opzij stappen,en als ze lekker actief onder me stappen dan draaf ik weg.Zelfde verhaal in draf,lekker VW/NW,als ik ze lekker op 2 teugels heb en actief dan doe ik een galopje.Daarna even stappen met lange teugel,en dan pak ik ze weer op met wat meer been,en afhankelijk van hoe ze dan reageren pas ik de rest van de training aan.Of ik blijf VW/NW rijden,of ik rijdt ze wat meer op het achterbeen.

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:26

Ik rijdt meestal rond de 10 minutjes los, en dan langzaamaan beginnen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:34

losse teugel 2 kanten een rondje, dan teugels oppakken en met lange teugel instappen rond 10minuten lekker voltes rijden beetje tempowisselen.. dan aandraven ook hier voltes en beetje tempowisselen.. dan meer oppakken. Na het galopperen zijn we beide meestal echt los en daarna train ik het stevigst door. Afbouwen zelfde als losrijden Lachen

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:36

oei als ik zo nadenk bouw ik eigenlijk nooit echt af, misschien 1 of 2 rondjes halsstrekken in draf, hoe slecht is dat eigenlijk?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:40

vaak even lekker los stappen en draven met niet al te strakken teugels, daarna in stap haar oppakken en beetje beginnen met werken dan weer draf rustig opbouwen en haar lekker lang laten worden .. galopje met langen teugels en dan ga ik pas echt werken ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:41

geen idee Clown weet zelf dat warmingup en coolingdown altijd belangrijk is met sporten.. en vind het zelf ook lekker om niet opeens boem klaar te zijn. tussen trainen door doe ik ook nog veel stukjes even ''rust' langere teugel, even stappen, halsstrekken lekker ontspannen (of eerder eventueel opgebouwde spanning afvloeien) .. en afbouwen is voor mij draven ook nog lange teugel contact met tempowisselingen en dan met stappen gaat de teugel ook helemaal los hoor. Lachen

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:43

Ik stap eerst met lange teugel, dan pak ik Romeo na een x aantal rondjes rustig op. En ga ik wat lager ingesteld voltes rijden, daarna draven en daarna galoperen. En daarna weer stappen en echt oppakken en aan het werk

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:44

mm ja daar zit wat in, maar tussen door laat ik nooit dr halsstrekken, ja wel eens een lange zijde of een stukje, als ik dat een rondje of langer doe dan wil ze niet meer werken Verward beetje raar omdat ze echt wel lekker door dr lijf loopt, maar goed, komt vanzelf wel.