Spanning af laten vloeien en heetheid voor je gebruiken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

Re: Spanning af laten vloeien en heetheid voor je gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:45

Ik heb ook zo'n bommetje tijdens wedstrijd, heel vervelend, maar er wordt aan gewerkt.....
Ik heb een paar onderlinge gereden en start volgende week officieel(B), met losrijden gaat het prima, zodra we de (bekende) bak binnenkomen, begint de ellende, nek erop en spoken zien, tempo is haast niet te reguleren op dat moment.
Het grootste deel ligt aan mij, nerveusiteit, maar hij is van nature al erg loperig en kijkerig, dus dat maakt de combi ff niet ideaal.
Ik ben nu vooral tempowisselingen aan het rijden, dat hij goed aan het been is, dat ontbrak tijdens de laatste proef eraan, durfde gewoon geen been eraan te houden, bang voor ontploffingsgevaar............
Op het moment van aangaloperen wel been erbij, en i.d.d ontploft, bok na en overkruist in de galop, op zo'n moment baal je.
Ik ga nu zelf wat innemen voor de stress en misschien mijn paard ook iets, kijken of dat helpt.
Ondanks dit wat moeilijke rijden, heb ik hem graag vlot en als hij straks net zo lekker loopt als tijdens les, ben ik weer blij met mijn hete paard.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 12:24

mijn merrie is zo'n spook die altijd als ze de ring binnenkomt achterlijk moet doen. ze vind dan iets echt eng, gaat in de stop, komt omhoog en draait om. ik draai haar dan meteen weer terug en laat haar eventjes kijken. dan rijd ik haar erlangs (zo goed als dat gaat op dat moment) draai een volte en rij er nog een keer langs.
dan rijd ik nog een volte om de spanning eruit te rijden, ik vraag haar wat ronder (voor zover dat gaat) en zodra ik merk dat ze de hals laat vallen is het goed.
tijdens de proef blijft ze altijd wel heet, maar wel goed te rijden. als ze zo is danst ze de baan door en krijg ik eigenlijk altijd goede punten en bijstanders staan met grote ogen te kijken Lachen

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 12:59

Ik ben nog niet op concour geweest maar toevallig gisteravond bijgereden tijdens een springles van de pony's, samen met de paraplu's die aan de hindernissen gebonden waren en de balonnen die rondvlogen. Dan nog een instructrice met een luide, schelle stem en het feest was compleet. In het begin is hij zo heet, alleen maar snurken, kop in de lucht etc. Ik heb geprobeerd hem net wat lager/ronder in te stellen en verder gewoon door te rijden, ook met overgangen etc. Uiteindelijk werd hij net iets te mat, en kon ik hem daar niet helemaal fijn blijven doorrijden, maar het ging mij er op dat moment om, om die ontspanning erin te krijgen en dat is gelukt. Bloos

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:20

Wat is een heet paard? Voor mij is dat een paard met te veel looplust. Vergelijkbaar met aanhoudende stalmoed. Dus op het minste reageren (omgeving of ruiterhulpen) en moeilijk terug te rijden zijn, gespannen aanvoelen, niet luisteren naar de hulpen, en enkel maar vooruit willen, ongeacht wat de ruiter doet.

Momenteel heb ik sinds 4 maanden een bijna 4-jarige onder het zadel die dit gedrag vaak vertoont, en ik moet zeggen, ik heb weinig paarden gereden die zo zalig rijden. Het vereist wel een soort van "innerlijke kalmte" van de ruiter om zo'n paarden ook daadwerkelijk aan het werk te kunnen zetten. Ze gaan immers enkel nog meer gespannen en harder lopen indien de ruiter gespannen, dwangmatig of angstig is.
Ik heb deze merrie in het begin gewoon op eigen benen laten lopen, zij het dan misschien een beetje over haar eigen tempo heen, waardoor ze haar eigen passen niet goed kon afmaken. Het belangrijkste was dat ze eerst met haar eigen gewicht in balans kwam. Gewoon laten doen en zo weinig mogelijk gestoord dus.
Na een maand ongeveer heb ik haar rustig met licht teugelcontact en een terugwerkende zit naar een lager tempo gereden. Dit was erg moeilijk, maar keer na keer ging het telkens iets beter. Hoewel je wel voelde dat ze bij het minste een tempoverhoging zou doorvoeren, waartoe ze zelfs vaak ook zelf het initiatief nam.
Na dit ook ongeveer een maand gedaan te hebben, dus onder een arbeidstempo gereden te hebben, ben ik wat rechter gaan zitten en laat ik haar nu na het loswerken in een rustig tempo een vlotte arbeidsdraf aannemen, wat ze ook erg goed doet. Hierbij waak ik erover dat ze niet in een te hoog tempo loopt. Door het werken in rustiger tempo kan ik nu zeer goed met haar schakelen, van arbeid naar rustiger (richting verzameling), terug naar arbeid en vervolgens zelfs enkele passen verruimen. Dit laatste vindt ze nog steeds wel erg moeilijk, want ze heeft de neiging te versnellen en ook erna niet goed terug te komen.

Het lijkt me dus essentieel dat zo'n hete of vurige paarden leren terug te komen op de hulpen, dat je de rust erin brengt, waar ze desnoods wel wat meer tijd voor krijgen als een ander paard. Dit type paard geraakt namelijk enkel nog meer gestresst en nog heter onder dwang. Geef hen vertrouwen, en je hete paard wil daarna voor je door vuur gaan, omdat ze meestal zo graag onder het zadel voor je willen werken. En dan krijg je dat klein beetje extra door je vurige paard waarover ze spreken in het hele dressuurwereldje.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:46

Je hebt ongecontroleerde heetheid door bijv. angst voor het onbekende, maar ook gecontroleerde heetheid als extra werklust doordat het paard wat er van hem/haar verwacht wordt.
Zoals een springpaard in eens 'wakker' wordt als het belletje gaat...
Die eerste daar heb je als ruiter alleen ongemak van, die 2e is te controleren en kan zorgen voor die extra expressie/spectakel als je daar als ruiter mee om kunt gaan tenminste.
En dan heb je min of meer ook nog de aard van het beestje, heeft ie looplust of niet.... de ene ruiter heeft liever een paard dat voorwaarts gereden moet worden, de andere heeft liever dat ie moet 'bijremmen'.
Het moet dus ook nog eens bij de ruiter passen.
(maar dat is mijn bescheiden mening)

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:49

Als mijn hengst wild is door welke omstandigheid dan ook, en ik kan hem wel over de rug houden, dan ga ik oefeningen rijden om hem bij de les te houden en toch de show te bewaren.

Dus schouderbinnenwaarts, travers, weer sb, volte, zorgen dat hij van mijn binnenbeen afblijft. Blijven kneden van voor dat hij niet strak wordt, aan een strak paard heb ik niks.
Soms lukt het dan zonder explosie de ring door de komen en dan heb je extra punten.

Komt er toch een explosie dan ben ik teveel met de proef bezig geweest en te weinig met hem los houden van voor, dan ben ik te weinig in gevoel gebleven met mijn hand waardoor hij teveel afgeleid is geraakt.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:50

dubbelpost!

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:54

Ik had een engels volbloed die tijdens spring of crosstraining het predikaat "heet" wel kreeg maar altijd fijn aan de hulpen bleef.. Het moet denk ik wel in het karakter van het paard zitten, want mijn volbloed zat absoluut geen kwaad in. Wanneer hij dus heet was bleef hij altijd wel heel alert op mij en was hij vaak juist met kleinere fijnere hulpen terug te rijden dan wanneer hij gewoon liever lui dan moe was.. Ik denk dat als je een karakter hebt wat bijvoorbeeld liever niet aan het werk gaat het al veel minder makkelijk is wanneer ze heet worden..

Omdat ik wist dat hij altijd alert op me was kon ik altijd kalm en ontspannen blijven als hij heet werd, ik weet niet of ik diezelfde reactie snel zou hebben op een vreemd ander paard.. Dus dat is dan ook een stukje vertrouwen..

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:11

Ik zou ook proberen ontspanning te krijgen door zelf rustig te blijven en mijn voorwaarden te blijven controleren. Zeker niet vast pakken want dan krijg je een ontploffings effect van de spanning.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:19

Ik ben zelf geen "heet paarden" mens, ik rij ze liever voorwaarts. Paardje zo scherp krijgen dat ze uitstralen lijkt me makkelijker dan heet paard op het randje te houden. Dus van mij helaas geen advies.

Overigens is het in de western bij een explosie in de reining wel meteen " einde oefening" en kun je meteen met 0 score naar huis. Dus explosies in de ring zijn niet iets wat je eventueel op de koop toeneemt. Paarden moeten, ongeacht hoe hard ze gaan, altijd onder controle zijn. Koele paarden, makkelijk heet gemaakt, maar ook zo weer rustig te krijgen. Hete paarden die "Out of Control" zijn, krijgen duidelijke strafscores, dat wil je niet.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:03

Oud topic, slotje Knipoog