LDR, klassiek, modern wat rijd jij en waarom rijd je zo???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke trainingsmanier prefereer je en waarom?

Klassiek, zes begrippen, uitsluiten in de hand gesteld
20 (25%)
Klassiek uitgebreid daarin zit VWNW, LDR, in de hand gesteld.
42 (53%)
Extreem LDR, paard met de neus op de boeg klassieke hulpgeving
Geen stemmen
Extreem LDR paard met de neus op de boeg, hand is ho, been is voorwaarts
6 (7%)
VWNW lange hals niet in de hand gesteld klassieke hulpgeving beetje vrijetijdsrijder
4 (5%)
Aangepast aan het paard, mijn paard mag lopen zoals hij wil
7 (8%)

Totaal aantal stemmen: 79

Malibu

Re: LDR, klassiek, modern wat rijd jij en waarom rijd je zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:16

Ik heb optie 1 gekozen, klassiek.

Omdat ik niet vind dat je iets kunt afzweren zonder het geprobeert te hebben, heb ik even les gehad van iemand die meer de LDR instructie volgde.

Dit paste niet bij mij, noch bij mijn pony en ben ik dus weer overgestapt naar Klassiek volgens de 6 basisbegrippen.

Ik heb geen luie pony, maar met het LDR systeem moest ik haar wanneer ze niet reageerde een 'rondje door de bak heen schoppen'. Dat stond me totaal niet aan, aangezien ik een pony heb die graag loopt.
Dan ligt het probleem dus bij mij dat ik gewoon eerder moet anticiperen als ze terug komt tijdens een oefening...

Verder vond ik ook dat mijn pony erg diep ging lopen en nogal op de voorhand kwam.

Klassiek voor mij dus.

Ik respecteer anderen hun keuze en ga LDR niet afvallen, Anky wint niet voor niets 2 x Olympisch goud.
Maar ik vind wel dat met LDR 9 van de 10 instructeurs niet voldoende kennis hebben om een correcte overdraging van deze manier van rijden naar hun pupil te krijgen en daarmee dus de gezondheid van de paarden in gevaar kunnen brengen.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:20

Klassiek uitgebreid daarin zit VWNW, LDR, in de hand gesteld.
Dat werkt het beste voor mijn paard, het echte extreme LDR kunnen naar mijn mening alleen dat topdressuurpaarden aan.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:23

Ik heb gekozen voor optie 2, klassiek uitgebreid. Omdat ik het erg fijn vind om het paard ook vwnw te rijden. LDR doe ik niet aan omdat dit mij niet zo past...

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:34

Malibu schreef:
Maar ik vind wel dat met LDR 9 van de 10 instructeurs niet voldoende kennis hebben om een correcte overdraging van deze manier van rijden naar hun pupil te krijgen en daarmee dus de gezondheid van de paarden in gevaar kunnen brengen.

Dan heeft het dus meer met de instructie te maken dan met het systeem. Maar dat kom je ook bij instructeurs van de klassieke dressuur tegen en ook springinstructeurs, westerninstructeurs ed. Er zijn in elke tak, elke discipline, elk niveau maar weinig goede instructeurs. Aan de ruiters de taak een te vinden die bij hun past.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 23:10

Aan de tussenstand te zien rijd het grootste gros ten dienste van het paard. Extreem ldr met Ho en Go systeem pakken er al helemaal weinig.
Goede instructie is moeilijk te vinden natuurlijk en wat is goed. Pas je aan aan het paard aan de vorm van de dag, leg de lat niet te hoog en maak je doel bereikbaar.
Stel jezelf een doel en durf dat doel bij te stellen.
Schaam je niet voor de fouten die je maakt maar trek daar je leering uit en zorg ervoor dat je je verbeterd niet ten kost van het paard maar ten dienste van het paard.

Leerzaam om te lezen hoe iedereen zijn rijwijze beoefend. Ik hoop op nog vele posts.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:33

Solvej schreef:
Dan heeft het dus meer met de instructie te maken dan met het systeem. Maar dat kom je ook bij instructeurs van de klassieke dressuur tegen en ook springinstructeurs, westerninstructeurs ed. Er zijn in elke tak, elke discipline, elk niveau maar weinig goede instructeurs. Aan de ruiters de taak een te vinden die bij hun past.

Dat is zeker waar, dat komt je overal tegen. Alleen LDR heeft een soort 'hype' fase gehad omdat er iemand 2 x Olympisch goud mee heeft behaald met deze vorm van trainen.

Citaat:
Aan de ruiters de taak een te vinden die bij hun past.

Inderdaad, het is alleen jammer dat sommige instructeurs/trices hier geen begrip voor hebben als je uitlegt dat je iets anders wil proberen.
Maar goed, dat vind ik dan niet meer dan jammer en kortzichtig van de instructeur/trice.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 12:59

Daarom ook, het is gelukt voor iemand die 2x Olympisch goud heeft gehaald, dat doe je niet zomaar na.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 13:05

Daar moet ik je gelijk in geven. Er zijn niet alleen weinig goede instructeurs maar sommigen zijn wel goed en passen zich dan weer niet aan aan hetpaard.
Ik denk dat je de juiste instructie gevonden hebt die gewoon van alle markten thuis is, die je kan helpen in LDR, in klassiek, in VWNW. Die je dus bij alle paarden kunt raadplegen. En een uitgebreide informatie hebben. En niet alleen hebben maar die ook willen delen met de ruiter en ook nog eens goed uit kunnen en willen leggen.
Jammer genoeg is er een deel die het gewoon niet uit wil of kan leggen. Ik vind ook dat de instructeur veel moet communiceren met de ruiter, mijn huidige vraagt gewoon wat vond je van die overgang, en ook waarom vond je dat. Daarna uitleggen waarom iets wel of niet goed was en dan de verbeteringsronde instellen.

En opmerkingen dont try this at home, vind ik zo dom. <En luister naar wat ik zeg, niet vragen gewoon doen allemaal dingen waar je niks mee opschiet.

Natuuurlijk twee maal olympisch goud is geweldig maar niet zaligmakend, dont try this at home is dan weer zon opmerking waarvan ik denk he???? Natuurlijk trainen hun op een veel hoger niveau maar de basis zou het zelfde moeten zijn. Smaken verschillen en als ruiter zul je zelf moeten kunnen beoordelen of je paard er aan toe is of niet. Met opmerkingen dont try this at home kun je dan niet verder vertel dan waarom je dit niet moet proberen met uitleg kom je verder dan dat het alleen aan de profs zou toebehoren.
De uitleg maakt dus het verschil.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:11

Ik weet niet of mijn rijstijl een naam heeft. Ik hou ervan mijn paard laag en rond in te stellen, lekker over de rug, maar wel een beetje met het neusje eruit. M'n paard kan erg fijn opgericht lopen en daarom wil ik hem juist daar laag hebben. Uiteraard wel gecombineerd met het voorwaartse.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 11:09

Altijd vanuit achter en vanuit het voorwaarts alles oplossen, zelfs het achterwaarts Knipoog

Verder is het ook mengelmoes van net wat juist het beste of meest van toepassing is op het paard.
Mijn paard is op dit moment nog erg wisselend in zijn doen, hij is niet óf altijd heet óf altijd flegmatiek maar dat
is echt afhankelijk van diverse factoren waaronder zijn humeur, energie etc.

De combinatie van energie en zin om te werken levert een wat 'heter' paard op dan op dagen dat hij het allemaal wel
gelooft en eigenlijk totaal geen zin heeft en denkt van het zal wel. Bij het ene moet hij wat minder scherp worden en bij
het andere juist wat geprikkeld.

Eigenlijk juist datgene wat hij wil doen, doe ik dan net niet. Duivel Clown
Wil hij graag VWNW of duikbootspelen en op de hand gaan hangen dan zeker niet nog zelf eens VWNW vragen omdat hij zich dan helemaal de grond in boort en van achter hij zich alleen maar mooi gaat afduwen en achterbeen er lekker achter de massa wegzet.

Hij kan zich in spanning of andere situaties zichzelf heel erg opdrukken en 'eruit' drukken dus dan wordt er veel VWNW en wat ronder en dieper ingesteld gereden. Zowel voor de ontspanning en dat hij zich niet alleen maar omhoog blijft opdrukken maar ook weer naar voren wil.

Marlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 11:15

Misschien leuk voor de geïnteresseerden: er is vrijdag 19 januari een symposium over het Laag, Diep en Rond rijden. Deze wordt gehouden in Genemuiden. Met lezingen van Eric van Breda, Machteld van Dierendonck en Rosalinde Heck en tot slot een clinic van Rosalinde Heck. Kijk op de site http://www.symposiumrollkur.tk voor meer informatie!

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:28

Klassiek voor mij, maar met mijn eigen aanpassingen daarin.

Klassiek werkt gewoon heel goed voor mijn paard. In het begin VWNW gereden ging klote, met klassiek helemaal super! Dit is voor mij het bewijs dat het gewoon een ontzettend goede methode is.

Nu is dat natuurlijk per paard verschillend, maar voor mijn paard (en vele vele anderen) de beste methode!! Ja

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:23

klassiek, alles van achter naar voren oplossen en voorwaarts blijven denken.
Ik vind LDR een eng beeld geven wat volgens mij veel schade toe kan brengen als je het verkeert uitvoert.
Klassiek werkt bij mijn paard en we voelen ons er beide prettig in Knipoog

RoosjeliefJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 17:44

mag ik vragen wat de afkortingen LDR en VWNW zijn? Verward

miss dat ik dan antwoord kan geven:)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:00

Laag Diep Rond (zoals Anky traint o.a.) met een ronde hals en het hoofd in training in meer of mindere mate achter de loodlijn met hyperflexion (ook wel rollkur genoemd) als meest extreme houding. Paarden worden erg lenig van deze methode MITS goed gebruikt door topruiter!!

VoorWaartsNeerWaarts: Paard wil de hand naar beneden volgen en blijft met zijn neus net op of voor de loodlijn, terwijl de achterbenen actief blijven en de rug ontspannen.
Controle middel om te controleren of je paard nageeflijk is en ontspannen; is door elke dressuur ruiter veilig te gebruiken.

RoosjeliefJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:05

ok bedankt:D

dan dnek ik dat ik meer in de buurt kom van vwnw

Tango40

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:27

Ik heb voor antwoord 1 gekozen, ik rij mijn paard klassiek. Het losrijden daarin zie ik als iets aparts. Ik rij hem VWNW los en daarna pak ik hem op. Niet echt met een achterliggende gedachte maar dat werkt het beste.
Verder de verschillende systemen is denk ik persoonlijk, voor zowel ruiter als paard. Ik heb een tijdje stage gelopen bij Seth Boschmann, die lest bij Anky. Toen liep mijn paard niet echt fijner. Nu kom ik al twee jaar bij Rien en Inge van der Schaft, die rijden op de klassieke duitse manier. Dit bevalt mij prima, hij loopt door zijn lijf en lijkt er echt plezier in te hebben.

Ik denk persoonlijk dat je niet echt een systeem kan kiezen. Het werkt of het werkt niet. En bij mij werkt het klassieke manier van rijden prima.

Corelli_2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:40

uum ik denk dat 2 bij mijn rijstijl past, ik zou het even uitleggen.

Met losrijden rijd ik hem iets ronder er doorheen, (LDR dus beetje maar niet met de kin tegen de borst, gewoon laag en beetje achter de loodlijn)
zou ook uitleggen waarom : mijn pony heeft heel snel zo'n zelfhouding bovenin, dus als ik hem VWNW rijd en dan oppak, blijft hij voor de loodlijn en is dan niet nageeflijk maar zit er steeds soms tegeneen te hikken.
Als ik op wedstrijd ben doe ik als ik hem oppak toch nog lager instellen maar wel opgericht en niet meer met de neus achter de loodlijn, als ik dan de ring in ga(heb het nu dus over wedstrijd) ben ik altijd nog een beetje zenuwachtig en vind ik het moeilijk om hem dan er echt aan te rijden, wel genoeg maar net dat beetje niet, komt hij iets hoger ingesteld en dan is hij precies goed in zijn aanleuning.

na de training rijd ik meestal nog 5 minuten uitwerken VWNW met toch contact om hem lekker uit te laten kauwen.

dus ik denk dat nr 2 wel bij mij past

Oja en ook als ik alleen ontspannen dagje ga rijden (1 a 2 keer in de week gewoon lekker alleen losrijden) doe ik wel alleen VWNW omdat ik vind dat hij daar gewoon plezier in zijn werk houd en niet elke dag heel hard aan het werk moet! ook al rijd ik op niveau.