Topsportpaarden schrikken soms al van papiertje in rijbaan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

patsur

Re: Topsportpaarden schrikken soms al van papiertje in rijba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:37

heeft niets met doorfokken of omgeving te maken.. ieder paard schrikt wel eens van een papiertje, blaadje etc op de grond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:37

De paarden die op dergelijk niveau lopen zijn zeker wel gezond, ook tussen de oren. Anders kunnen ze dat niveau niet aan.
Echter, zoals hierboven al genoemd, staan ze vaak hoog in het bloed, en is de spanning te snijden. Die MOET ook wel opgevoerd worden. Net als dat mensen een bepaalde adrenalinekick nodig hebben om tot steeds grotere prestaties te komen, heeft een paard dat eigenlijk ook. Die staan dus ook zo gespannen als een snaartje.
Ook de vergelijking met een mens dat geconcentreerd zit te werken gaat hier zeker op; als er ineens iemand achter je staat of als er ineens iets omvalt bij je in de buurt, dan schrik je je te pletter Haha!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:40

Nou dat had mijn vorige paardje ook hoor. Ik denk ook dat het kan komen doordat die paarden toch wel aardig in het voer staan en daardoor al wat frisser. Maar het ligt toch ook aan het karakter van het paard denk ik. Mijn vorige paard had het echt heel erg. Ik heb hem 6 jaar gehad, het werd met de jaren wel minder maar toch schrok hij echt van de stomste dingen. Het was geen aanstellerij maar hij schrok echt. En inderdaad ook van die stomme dingen in de bak. Een vlag die opeens met een hoekje naar beneden hing -> doodeng! Of een steen die op de hoefslag lag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:46

Het ligt idd wel degelijk aan het karakter
Ik heb ook gewoon een nerveuzer typje
Is altijd wakker, ziet alles om hem heen en reageert er ook op.
Juist de dingen die ineens anders zijn.
Lichtinval op de grond. Of kaatsend op bordje B
Een stoel die anders aan de andere kant staat.

Het grappige, met springen kwam ik soms niet langs een sprong, die was veel te eng Ja

Maar zo gauw ik op hindernis aanreed, had hij zo'n adrenaline kick
dan vergat hij alles om zich een en dacht aan 1 ding...aan de overkant komen Haha!
Heerlijk dat verschil Lachen

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:47

Ik heb anders ook wel zo'n gek Lachen. Laat haar tussen mega-tractors en vrachtwagens rijden en mevrouw zal geen stap opzij zetten. Maar ooh wee als er plots een blaadje van de boom gaan vliegen is, of er een bultje in de hoefslag ligt dat er daarvoor niet lag... Voor de rest is ze gezond hoor! Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:49

Haha! Of een net getrokken bak binnenkomen met strepen erin van de tractorsleep Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:50

of voor de duizendste keer de weg oversteken en net op het moment dat er heel veel auto's aankomen beslist je dier dat ie toch echt niet over die witte strepen gaat.....
*argh!*

paarden?
die gekkigheid hebben ze allemaal Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:51

ja, die strepen

er eerst een tig gehad hebben en bij de volgende in een sec de andere kant in staan. Haha!

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:59

weten jullie wel dat de top eerst smorgens als wij nog slapen de piste verkent met paard dan kunnen ze er vast aan wennen en dan moet om 08.00 die ring er weer uit en om 12.00 weer precies zo staan als smorgens toen ze nog aan het trainen waren in de piste want veronderstel dat het paard schrikt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:02

Nou.... soms is het trainen voor de wedstrijd in dezelfde hoofdring behoorlijk aanpassen hoor! Er moet dan net maar genoeg tijd zijn om alle paarden in die baan te hebben gehad en met een beetje pech rijd je samen met een tractor in de baan of zijn ze nog bezig om alles op de plaats te zetten, zoals reclameborden (zelf meegemaakt destijds).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:02

Dat heeft niets met top te maken hoor, dat doe ik op elke willekeurige wedstrijd waar ik de kans krijg. Je zou wel gek zijn als je die kans NIET pakt Nagelbijten / Gniffelen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:16

marimba schreef:
weten jullie wel dat de top eerst smorgens als wij nog slapen de piste verkent met paard dan kunnen ze er vast aan wennen en dan moet om 08.00 die ring er weer uit en om 12.00 weer precies zo staan als smorgens toen ze nog aan het trainen waren in de piste want veronderstel dat het paard schrikt.

en dan NOG heb ik er het grootste respect voor dat ze paarden in zo'n ring aan het werk kunnen houden. Als ik op Mechelen de prijsuitreiking van de GP weer zag...mijn paard had allang op de VIPtribune gezeten Nagelbijten / Gniffelen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:18

Waarschijnlijk t paard van de TS ook Nagelbijten / Gniffelen

hazelnootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:09

Nou een verandering in de bak kan voor het makste paard eng zijn. Ik rijd vaak een fjord, ik ga met hem naar buiten in de bossen. Zelfs als er een trein langs komt kijkt hij niet op. Laatst ging ik een keer met hem in de bak rijden. Bij ons zitten de schotten langs de bak vol met zand. Normaal gaat dat goed, maar toen er een keer een schone 'vlek' op het schot zat, heb ik 10 minuten moeilijk moeten doen, voordat hij pas bij die vlek durfde te komen.

Ik rijd ook een ander paard dat echt van alles kan schikken. Soms schikt ze gewoon van niets (spoken ofzo). Ik vind het normaal geworden, het schikkerige zit gewoon in haar karakter. Maar ik denk niet dat dat wat te maken heeft met hoe ze is gefokt. Paarden hebben allemaal verschillende karakters, de ene is snel bang, de andere is wat stoerder en deinst nergens van terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:53

Ik denk dat het wel zeker te maken heeft met hoe ze gefokt zijn.
Over het algemeen zal een hoog in het bloed staand paard eerder schrikken dan een laag in het bloedstaand paard.
En er ook langer nerveus over blijven.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 00:08

Wat dacht je van het voer?

Zulke paarden staan ook niet op een kilootje basisbrok oid..
Ik merk bij de mijne al dat ie lichtelijk hysterisch wordt als ik de brok/musli iets op voer, laat staan dat ie zou krijgen wat die paarden eten Lachen

Trouwens, heeft elk paard dit niet een beetje? De mijne stapt rustig door met motoren die recht op hem af rijden, zet geen stap verkeerd bij een krijsende herder maar slaat af en toe wel door als er idd een blaadje andersom ligt dan de rest...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:32

Alina schreef:
Trouwens, heeft elk paard dit niet een beetje?

Ik heb laatst een artikel gelezen over het gezichtsvermogen van een paard. Dat schijnt aan de ene kant niet zo scherp te zijn, maar wel scherp genoeg om soms hele kleine dingen te zien. Het feit dat ze daar soms zo heftig op kunnen reageren komt voort uit hun instinct; een wild paard moest alert zijn op de kleinste zaken. Alleen dan kon hij overleven. Dus het is te verklaren.

Mijn andere paard schrikt overigens als ik sávonds aan het rijden ben wel eens van zijn eigen schaduw. Dan gaat ie met 4 benen de lucht is Haha!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:41

Arabesk schreef:
deze paarden kan je toch ook bomproof maken door ze te laten wennen aan dingen

immers onze kwpn knollen van de politie schrikken ook niet van een papiertje en zijn van hetzelfde ras....

Bij de Politie konden ze toch in Nederland ook geen geschikte paarden vinden, op een paar Gelderse na? Volgens mij zijn er nu Hongaarse paarden bij.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:47

Ik ben het met de meeste sprekers hier eens, Tyrza, Apple , KAwa.
Ik vind het jammer dat het weer een naturals volgens normals topic is, waarbij aan de werkwijze van de normals getwijfeld wordt.
Op de een of andere manier moet dat onderuit gehaald worden, en moet natural als hoogste goed gezien worden heb ik het idee.
Als ik het mis heb, don't shoot me, maar dat is het gevoel wat ik krijg bij dit soort topics Haha! Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:53

Arabesk schreef:
deze paarden kan je toch ook bomproof maken door ze te laten wennen aan dingen

Ten eerste kun je jezelf afvragen of het wenselijk is dat dergelijke paarden bomproof worden omdat ze daarmee een gedeelte van hun uitstraling kwijtraken.
Tweede is dat een paard in topsportconditie ook niet te vergelijken is met een paard waar je zomaar mee rondrijdt. Toen ik met mijn pony vroeger op internationaal niveau reed was hij ook niet normaal te rijden in het bos. Had niets met de pony te maken maar meer met zijn enorme conditie en het feit dat hij hoog in het voer stond. Toen hij eenmaal met pensioen ging kon iedereen er zo een ritje mee maken.

jasmijn78 schreef:
Eh, volgens mij was het GP paard van Klaus Balkenhol toch een voormalig politiepaard? Haha! Knipoog Maar doorgaans zullen politiepaarden op een iets ander temperament geselecteerd worden dan een toekomstig topsportpaard Haha!

Volgens mij bleek die destijds niet helemaal geschikt voor het politiewerk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:53

Idd Billy, dat gevoel krijg ik ook.

In omgang met paarden heb je periodes dat je ze moet desensibiliseren, en moet sensibiliseren. Desensibiliseren voor zadel, ruitergewicht, en bij de bereden politie idd voor die knallende rotjes, die betonmolen die op de hoek loopt te draaien, en de mensenmassa's tijdens een voetbalwedstrijd.

Dan zijn er periodes waarin je je paard gaat sensibiliseren. Hem gevoelig maakt voor een beenhulp, hem laat wijken voor druk, hem idd op het randje brengt wat je nog aankunt. Dat kan met ieder paard, ook met een politiepaard. Dat is NIET inherent aan de manier van houden of de algehele manier van omgaan.

Overdrijf je het desensibiliseren, ga je verkeerd daarmee om, krijg je heel phlegmatische paarden. Paarden die ook niet meer reageren op een beenhulp, omdat je die al voortdurend (onbewust) loopt te geven. Paarden die niet meer reageren op een gewichtshulp, omdat je in het zadel zit te schuiven. Overdrijf je het sensibiliseren, krijg je paarden die hem al smeren als je maar even je been aanlegt of even gaat verzitten. Of idd schrikken van dat papiertje in de rijbaan.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 05-01-07 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:55

Om eerlijk te zijn krijg ik dat idee soms ook.
Er zit gewoon zoveel verschil in bepaalde rassen.
En als je dan kijkt dat het kwpn geen ras is, zul je ook zien dat daar zelfs weer veel verschil in zit.

Elk paard kun je makker maken.
Maar niet elk paard bomproof.

En hou je niet van zo'n zenuwlijder, koop je een makker paard.
Die zie je dan in de recreatie ook meer terug. Want wat heb je aan een paard dat van een klein dingetje binnen 5 min zeiknat staat.
Maar wil je een paard dat voor je wil winnen in een parcours of ring heb je er een nodig met een vecht mentaliteit. En ja, daar kan ook bij zitten dat ze eens zeiken om niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:58

Urielle schreef:
marimba schreef:

en dan NOG heb ik er het grootste respect voor dat ze paarden in zo'n ring aan het werk kunnen houden. Als ik op Mechelen de prijsuitreiking van de GP weer zag...mijn paard had allang op de VIPtribune gezeten Nagelbijten / Gniffelen

Het paard van mijn trainer is ooit eens op Jumping Amsterdam aan de haal gegaan tijdens de prijsuitreiking Nagelbijten / Gniffelen hij moest hem stoppen tegen de reclameborden op Nagelbijten / Gniffelen

Zat ik een paar weken later op een landelijke wedstrijd in de kantine, ving ik het gesprek op van 2 mensen naast me. "het zal je toch overkomen, sta je daar in de prijsuitreiking van de Wereldbeker, gaat je paard aan de kletter"
"uuuh, ja.... ik kén die jongen die dat overkomen is" Haha! Haha! Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:00

Bekend verhaal Zep, toen ik nog bij een zeer bekende springruiter werkte had hij een paard die regelmatig tijdens de prijsuitreiking aan het rennen ging om vervolgens pas bij de stallen of de vrachtwagen te stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:06

Ik denk dat het ook niet meevalt als zo'n tribune vol begint te klappen om je paard bij te houden.
Niet eens een braaf manege paardje Haha!