Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Jippie schreef:Ik wordt nooit boos maar blijf juistheel rustig. Ik ga er vanuit dat wanneer mijn paard iets niet doet hij daar een reden voor heeft:
- hij begrijpt niet wat ik van hem verlang;
- hij is niet in staat [fysiek] het gevraagde uit te voeren.
Met die kennis ga je op zoek naar een andere manier om je paard te benaderen.

HupsSakii schreef:Mijn pony gaat dus zonder zweep amper in galop.
Toch ging ik woensdag zonder zweep rijden.
Ze is gewoon uit eigenwijsheid dat ze niet overgaat in galop.
Na 4x ging ze alleen maar snel draven en niet galloperen dus. Wat je ook deed met je stem,benen of wat dan ook.
Na de 6e x werd ik dus wel wat boos op mijn pony,immers is het niet dat ze het niet kan of durft,maar dat ze het gewoon niet wil .. ze heeft er gewoon geen zin in. Maar zou ik naar haar luisteren en weer overlaten gaan in stap,heeft zij dus gewonnen.
ik had gewoon de neiging om inplaats van gewoon goed te gaan drijven gewoon echt goed hard te gaan drijven,niet onzichtbaar,,maar echt je benen van het zadel afhalen enzo..
Heb ik niet gedaan,maarja..
Hoe boos worden jullie als een paard na een aantal keren het nog niet wil doen ..? Of na de 1e keer al niet doet.. ?
WowAmigo schreef:Ik word echt nooit meer boos, heb echt megaveel geduld. Ik denk altijd maar: dan moet je de hulpen maar zo geven dat ze je snapt. Ook al probeert een paard je uit dan is het nog aan jou om dus betere hulpen te geven. Imo ligt de fout altijd bij de ruiter, een paard doet slechts wat hem is opgedragen of wat hem het beste lijkt in de situatie .
@Smurffie (ik kan het niet laten, sorry): nee dat is lekker, je pony vind het moeilijk en dus straf je haar? En je beschrijving van achterwaarts gaan ("naar achteren lopen") doet mij vermoeden dat je wellicht de hulpen niet correct geeft. Uit zichzelf achterwaarts gaan of op vraag van de ruiter is heel wat anders. En net zo lang doorgaan tot ze niet meer kan?. Ik zou zeggen, leer consequenter zijn en betere hulpen geven, ipv domweg met de zweep erop, daar leren ze niks, maar dan ook helemaal niks van! Nee, jij kwam echt niet op mijn paard!
. maarr bij mezelf merk ik dat het geen zin heeft te gaan slaan of boos weorden. dan raakt m'n paardje in paniek enzo. (dit verschilt natuurlijk wel per paard)
maar al heeft ze iets of al is de bak zwaar dan ben ik niet zo streng enzo .. ik ben we lief voor haar .. moet zij het ook zijn
.
Succs!
WowAmigo schreef:Nou, ik vind er wel een verschil zitten in duidelijk en consequent zijn (en de hulpen wat duidelijker geven) en boos worden. Als je boos bent ben je bijna altijd onredelijk en doe je dingen die niet tot een beter resultaat leiden in mijn ogen. Onder "straffen" versta ik dan bijvoorbeeld een klap met de zweep omdat het paard steeds loopt te loeren ofzo. Beter is in zo'n geval je paard beter aan de hulpen zetten door bijvoorbeeld overgangen, wendingen, noem maar op, zodat ie zijn aandacht bij jou heeft. Want jij geeft het paard dan de kans blijkbaar om dingen te gaan zien! (even in het algemeen he)
Zoals ik het uit je post begreep kwam het een beetje over als: "hee de schouderbinnenwaarts lukt niet, PETS!"
Straf bij een paard, tja, als ze bijten of slaan ofzo dan kunnen ze van mij ook een knal-an-de-kop verwachten, maar met rijden los je er niks mee op. Duidelijker communiceren helpt vaak beter.
Dus voor de duidelijkheid: een keer vooruit schoppen omdat je paard niet reageert vind ik geen straffen. Dat heeft een doel, dat ie de volgende keer wel snel op het been reageert. Dat mag je dan ook best met een beetje overtuiging doen, maar uit je bol gaan en maar zo raak slaan of trekken, nee dat is niks.
Kaptein schreef:een ruiter dient ten alle tijden zijn geduld te bewaren.

Fyenna schreef:Dat ligt helemaal aan mijn humeur op die tijd, als ik al sjaggie ben, dan kan Saartje beter maar niets verkeerd doen
Maar ben ik vrolijk, dan lach ik om een eigenwijze actie van haar.
Onterecht straffen zou ik trouwens niet doen.
Kaptein schreef:als een paard tegenwerkt moet jij in je geduld op een rijtechnische manier het oplossen, daarmee geef je je niet gewonnen maar blijf je wel geudldig en los je het goed op.
vader van mijn vriendin heeft het geprobeerd .. die heeft genoeg onder zich gehad en werkt bij politie te paard .. zelfs hij zegt dat beesie is niet helemaal goed bij dr hoofd .. die moet je eerst uit laten razen anders kan het niet .. is te gevaarlijk als jij er nu opgaat
)heb vrij weinig gesprongen maar daar gaat het niet niet over .. was dus iemand bij wie het even rampzalig ging .. hindernis 1 wel maar verder niet betekent dat dus
maar ik zag haar laten "rijden" bloed zat door de deken heen .. en beesie werd helemaal in elkaar gemept .. ben bijna de auto uitgestapt en dr van dr paard afgetrokken .. maar iemand anders deed het al