Hoe boos word jij als een paard iets niet doet ..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kylan

Re: Hoe boos word jij als een paard iets niet doet ..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 16:14

Er is veel verschil tussen boos zijn en boos doen. Zolang je nog echt boos wordt op je paard en dus eigenlijk niet meer de controle over jezelf hebt heb je nog veel te leren. Hoe moet een paard nou begrijpen dat jij na een aantal keer ineens boos wordt?
Het is heel moeilijk en ik word ook wel eens driftig als iets niet wil. Maar dan probeer ik meestal af te stappen, even een rondje aan de hand te stappen en dan pas weer verder te gaan. Als je even afstand neemt en nadenkt over wat je aan het doen was kan je meestal wel een andere manier vinden waarop iets wèl lukt.

desiretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 16:37

net wat Kylan zegt!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 16:55

Jippie schreef:
Ik wordt nooit boos maar blijf juistheel rustig. Ik ga er vanuit dat wanneer mijn paard iets niet doet hij daar een reden voor heeft:
- hij begrijpt niet wat ik van hem verlang;
- hij is niet in staat [fysiek] het gevraagde uit te voeren.
Met die kennis ga je op zoek naar een andere manier om je paard te benaderen.

Dat dus OK dan!

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:00

Als ik echt pissig ben en mijn vriend is in de buurt dan stap ik heel resoluut af en zeg dan: "Cadeautje, een pisknol voor jou".
Als mijn vriend niet in de buurt is en het gaat echt niet dan stop ik en ga ik hem uitstappen. De dag daarna ga ik hem longeren en de dag daarna stap ik pas weer op. Wat dat betreft ben ik wel echt een vrouw, ik vergeet dat soort dingen niet zo snel.

Dit gebeurt overigens niet regelmatig hoor. Als ik mijn paard gewoon weer terugneem naar de basis dingen, zijn we vaak daarna weer vriendjes.

Als mijn vriend ruzie heeft met mijn paard dan gaat hij naar buiten, gewoon lekker stappen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:02

Ik word soms even heel boos, en soms is dat ook wel eens even nodig, maar meestal blijf ik vrij rustig. Als ik echt een rotdag heb, dan ga ik gewoon geen lastige dingen doen, dan ga ik het niet opzoeken.
Voor de rest speelt mijn man vaak politieagentje, die gaat meteen roepen als hij me met gespannen kaken op mijn paard ziet zitten: waar ben je toch mee bezig?

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:09

Helaas ben ik nogal driftig van mezelf, dus ik word ook best snel boos Bloos
Mijn paard kan dan ook zo lekker dwars zijn. We werken elkaar met grote regelmaat lekker tegen Lachen

Als iets niet lukt dan ga ik net zo lang door totdat het wel lukt. Maar ik weet dat het probleem meestal bij mij ligt en dan meestal als ik een off-day heb. Gelukkig voel ik die dagen steeds beter opkomen, en dan ga ik gewoon niet rijden. Dat is voor ons allebei gewoon beter Lachen

_Danisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:11

HupsSakii schreef:
Mijn pony gaat dus zonder zweep amper in galop.
Toch ging ik woensdag zonder zweep rijden.
Ze is gewoon uit eigenwijsheid dat ze niet overgaat in galop.
Na 4x ging ze alleen maar snel draven en niet galloperen dus. Wat je ook deed met je stem,benen of wat dan ook.
Na de 6e x werd ik dus wel wat boos op mijn pony,immers is het niet dat ze het niet kan of durft,maar dat ze het gewoon niet wil .. ze heeft er gewoon geen zin in. Maar zou ik naar haar luisteren en weer overlaten gaan in stap,heeft zij dus gewonnen.
ik had gewoon de neiging om inplaats van gewoon goed te gaan drijven gewoon echt goed hard te gaan drijven,niet onzichtbaar,,maar echt je benen van het zadel afhalen enzo..
Heb ik niet gedaan,maarja..

Hoe boos worden jullie als een paard na een aantal keren het nog niet wil doen ..? Of na de 1e keer al niet doet.. ?

Niet al te boos Bloos

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:01

WowAmigo schreef:
Ik word echt nooit meer boos, heb echt megaveel geduld. Ik denk altijd maar: dan moet je de hulpen maar zo geven dat ze je snapt. Ook al probeert een paard je uit dan is het nog aan jou om dus betere hulpen te geven. Imo ligt de fout altijd bij de ruiter, een paard doet slechts wat hem is opgedragen of wat hem het beste lijkt in de situatie .

@Smurffie (ik kan het niet laten, sorry): nee dat is lekker, je pony vind het moeilijk en dus straf je haar? En je beschrijving van achterwaarts gaan ("naar achteren lopen") doet mij vermoeden dat je wellicht de hulpen niet correct geeft. Uit zichzelf achterwaarts gaan of op vraag van de ruiter is heel wat anders. En net zo lang doorgaan tot ze niet meer kan? Boos! . Ik zou zeggen, leer consequenter zijn en betere hulpen geven, ipv domweg met de zweep erop, daar leren ze niks, maar dan ook helemaal niks van! Nee, jij kwam echt niet op mijn paard!

dit verwachte ik al ... dan zal ik het beter uitleggen
pebbels (mijn vp) is vrij lui .. ze kan het wel .. als ze een goede dag heeft doet zij het zo maar als ze een keer geen zin heeft vertikt ze het en ik geen altijd dezelfde hulpen! als ik s'avonds rijd kan ze alles wat ik haar maar vraag maar als je rond een uur of 2 rijd ziet ze zo veel dat ze helemaal geen aandacht heeft voor de ruiter, het komt s'avonds zelden voor dat ik haar echt moet straffen terwijl het overdag dus echt een ramp is Knipoog

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:14

@smurffie: krijg jij niet juist een averechts effect door je paard te straffen?
meestal verdwijnt gedrag dat wordt genegeert, maar door te straffen vestig je juist de aandacht op hetgeen dat je wilt dat je paar wel/niet doet (het vervelende gedrag dus). en dan heb je grote kans dat het alleen maar verergert.

hoewel, ik geef je niet geheel ongelijk hoor, soms heb ik ook zoeits van als je het op het ene moment kan, dan doe je het op het andere moment ook maar (of je er zin in hebt of niet) Vork . maarr bij mezelf merk ik dat het geen zin heeft te gaan slaan of boos weorden. dan raakt m'n paardje in paniek enzo. (dit verschilt natuurlijk wel per paard)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:37

nee want na een tikje doet ze het meestal half en na nog 1 tikje doet ze het wel gewoon dus het is echt verveling waar ze mee bezig is Knipoog maar al heeft ze iets of al is de bak zwaar dan ben ik niet zo streng enzo .. ik ben we lief voor haar .. moet zij het ook zijn Haha!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 10:17

Nou, ik vind er wel een verschil zitten in duidelijk en consequent zijn (en de hulpen wat duidelijker geven) en boos worden. Als je boos bent ben je bijna altijd onredelijk en doe je dingen die niet tot een beter resultaat leiden in mijn ogen. Onder "straffen" versta ik dan bijvoorbeeld een klap met de zweep omdat het paard steeds loopt te loeren ofzo. Beter is in zo'n geval je paard beter aan de hulpen zetten door bijvoorbeeld overgangen, wendingen, noem maar op, zodat ie zijn aandacht bij jou heeft. Want jij geeft het paard dan de kans blijkbaar om dingen te gaan zien! (even in het algemeen he)
Zoals ik het uit je post begreep kwam het een beetje over als: "hee de schouderbinnenwaarts lukt niet, PETS!"

Straf bij een paard, tja, als ze bijten of slaan ofzo dan kunnen ze van mij ook een knal-an-de-kop verwachten, maar met rijden los je er niks mee op. Duidelijker communiceren helpt vaak beter Knipoog .
Dus voor de duidelijkheid: een keer vooruit schoppen omdat je paard niet reageert vind ik geen straffen. Dat heeft een doel, dat ie de volgende keer wel snel op het been reageert. Dat mag je dan ook best met een beetje overtuiging doen, maar uit je bol gaan en maar zo raak slaan of trekken, nee dat is niks.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 10:25

Ik word eigelijk niet echt boos.
Misschien geef je wel de verkeerde hulp zonder dat je het door hebt, of snapt hij wel wel niet, maar doordat je hem tikken met de zweep geeft dat ie maar hard gaat?

Ook korte pauzes nemen tussendoor, als je paard moe is, zal hij het nog moeilijker gaan vinden.
En als hij heel hard gaat draven, neem hem terug naar een rustige draf, want anders valt hij uit elkaar.
Dus gewoon iedere keer rustig naar een gewone draf gaan, en opnieuw proberen Lachen Succs!
Je paard doet bijna altijd zijn best wel voor je hoor, vergeet dat niet..

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 16:15

Bij mijn bijrijdpaard word ik niet snel boos. Als hij zit te klieren en niet wil doen wat ik zeg dan ga ik net zo lang door totdat hij het wel doet. Als hij het dan 1 minuutje goed doet, beloon ik hem en stap ik uit.
Ik zou wel kwaad worden als een paard mij expres probeert eraf te bokken, of iets in die richting. Dan kan ik toch behoorlijk kwaad worden.

mikeeloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:13

ik ben echt een hittepeti omt maar even zo te zeggen! Bloos

ik ben altyd meteen boos als mn pony ook maar even neit l;uisterd Duivel
Gelukkig wordt het wel minder Haha!

groetjes Lysanne

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 20:59

WowAmigo schreef:
Nou, ik vind er wel een verschil zitten in duidelijk en consequent zijn (en de hulpen wat duidelijker geven) en boos worden. Als je boos bent ben je bijna altijd onredelijk en doe je dingen die niet tot een beter resultaat leiden in mijn ogen. Onder "straffen" versta ik dan bijvoorbeeld een klap met de zweep omdat het paard steeds loopt te loeren ofzo. Beter is in zo'n geval je paard beter aan de hulpen zetten door bijvoorbeeld overgangen, wendingen, noem maar op, zodat ie zijn aandacht bij jou heeft. Want jij geeft het paard dan de kans blijkbaar om dingen te gaan zien! (even in het algemeen he)
Zoals ik het uit je post begreep kwam het een beetje over als: "hee de schouderbinnenwaarts lukt niet, PETS!"

Straf bij een paard, tja, als ze bijten of slaan ofzo dan kunnen ze van mij ook een knal-an-de-kop verwachten, maar met rijden los je er niks mee op. Duidelijker communiceren helpt vaak beter Knipoog .
Dus voor de duidelijkheid: een keer vooruit schoppen omdat je paard niet reageert vind ik geen straffen. Dat heeft een doel, dat ie de volgende keer wel snel op het been reageert. Dat mag je dan ook best met een beetje overtuiging doen, maar uit je bol gaan en maar zo raak slaan of trekken, nee dat is niks.

nee nee nee nee
alsjeblieft niet! zo ben ik dus echt niet!
ik probeer het eerst onwijs lang maar mevrouw blijf het vertikken (ondertussen heeft ze dan al gesteigerd en gebokt omdat ik hulpen doorzet )
dan straf ik .. niet zo raar lijkt mij ..

Kaptein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 21:04

een ruiter dient ten alle tijden zijn geduld te bewaren.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 21:14

Kaptein schreef:
een ruiter dient ten alle tijden zijn geduld te bewaren.

dus mag niet straffen zeg jij .. ook niet als paard het dus niet doet .. moet je je paard gewonnengeven als ze het dus echt niet doen?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 21:16

Dat ligt helemaal aan mijn humeur op die tijd, als ik al sjaggie ben, dan kan Saartje beter maar niets verkeerd doen Tong uitsteken
Maar ben ik vrolijk, dan lach ik om een eigenwijze actie van haar.
Onterecht straffen zou ik trouwens niet doen.

Kaptein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 21:22

als een paard tegenwerkt moet jij in je geduld op een rijtechnische manier het oplossen, daarmee geef je je niet gewonnen maar blijf je wel geudldig en los je het goed op.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 21:24

Fyenna schreef:
Dat ligt helemaal aan mijn humeur op die tijd, als ik al sjaggie ben, dan kan Saartje beter maar niets verkeerd doen Tong uitsteken
Maar ben ik vrolijk, dan lach ik om een eigenwijze actie van haar.
Onterecht straffen zou ik trouwens niet doen.

wat noem jij terecht en onterecht straffen?
ik ken dus iemand die na 1 keer dat haar paard het niet doet meteen straft .. oke hij doet het dan wel niet maar toch vind ik dat onterecht .. ik wacht wel een poosje .. maar uiteindelijk moet het klaar zijn ..
ik heb vandeweek het leuke idee gehad even 1 sprongetje te maken .. dat vind ze geweldig leuk ..
dus eerst goed los gereden .. hindernis opgezet en nog even rustig gereden .. begint ze onwijs te bokken en stijgeren .. en het vooruitzicht eraf te vallen is niet zo leuk bij de buitenbak (hij is niet zwaar maar vies) dus ik ervanaf gegaan dr aan de longe laten uitrazen er weer opgegaan .. deed ze het nog een keer .. dus zadel eraf gehaalt en teugels eraf .. vrij laten springen toen ze dat rustig deed zadel er weer op teugels eraan en gaan springen .. toen kon ze het wel rustig .. zeg dan niet dat ik geen gedult heb .. ze is ruim 1,5 uur in die bak geweest voor ze 1 sprong van nog geen 30 cm normaal kon springen .. dus zonder bokken en stijgeren

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 21:27

Kaptein schreef:
als een paard tegenwerkt moet jij in je geduld op een rijtechnische manier het oplossen, daarmee geef je je niet gewonnen maar blijf je wel geudldig en los je het goed op.

mag jij de volgende keer op pebbels laten zien hoe je dat bij haar voor elkaar wil krijgen Clown vader van mijn vriendin heeft het geprobeerd .. die heeft genoeg onder zich gehad en werkt bij politie te paard .. zelfs hij zegt dat beesie is niet helemaal goed bij dr hoofd .. die moet je eerst uit laten razen anders kan het niet .. is te gevaarlijk als jij er nu opgaat Knipoog

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 21:28

NOU HEEEEEEEEEEEEEEEEEEL BOOS.. ga ik slaan schoppen en schelden enzo!..

naja is natuurlijk niet waar.. ik word niet boos maar soms wel geirriteerd!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 21:34

vandaag had ik trouwens springwedstrijd op de pony van vriendin van eigenaar van vp (moeilijk verhaal Tong uitsteken )heb vrij weinig gesprongen maar daar gaat het niet niet over .. was dus iemand bij wie het even rampzalig ging .. hindernis 1 wel maar verder niet betekent dat dus Knipoog maar ik zag haar laten "rijden" bloed zat door de deken heen .. en beesie werd helemaal in elkaar gemept .. ben bijna de auto uitgestapt en dr van dr paard afgetrokken .. maar iemand anders deed het al Haha!

mustang123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 21:42

Ik word alleen functioneel boos, maar ik ga nooit uit mijn dak.
Ik rijd op een manegepaard, dat gaat staken als ze voorop loopt. Soms lukt het me - door vanaf het begin goed te drijven - om het staken te voorkomen. Maar als ze wel staakt (en dat overkomt me toch regelmatig), dan krijgt ze wel een tik van me. Haar reactie is altijd grappig; ze begint te snorken en gaat heel actief draven. Daarna is het dus over.
Op stal ben ik supergeduldig; soms misschien wel te geduldig. Laatst werd ik gebeten door een paard, in mijn bodywarmer, en ik was er niet snel genoeg bij om hem een tik te geven. Omdat ik weet dat je snel moet reageren (anders snapt het paard het niet meer), heb ik toen maar niks meer gedaan Bloos

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 09:00

Ik zoek de fout altijd bij mezelf. Probeer dus ook bij mezelf de oorzaak op te sporen en op te lossen. Wanneer ik dit niet voor elkaar krijg en vanwege mijn eigen frustratie dreig boos te worden op mijn paard, stap ik af.

Ik denk dat je als ruiter iets niet goed, als het niet gaat zoals je het zou willen.