Hoe train je je paard? Laag en diep of hoog en dragend

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

revanche_04

Re: Hoe train je je paard? Laag en diep of hoog en dragend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:53

laag en lang

Darts_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:29

laag en diep zo leert hij zn nek gebruiken

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:40

Denk dat je ze rug bedoeld Darts_Horses?!

07_Calimero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:10

Ik rij na goed warm rijden en basis, laag en over de rug.
Is verschillend per paard. Ik heb ook eens paard van mijn instructrice gereden die ook na eerst laag en over de rug daarna beter te rijden was door hem hoger in te stellen. Was wel even wennen om zo te rijden by the way Knipoog

kYr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:20

ik het precies hetzelfde als vayjoy.. ik begin met warm rijden met lang en laag, en later stel ik haar hoger in.. dan is ze ontspannen en gaat het al veel makelijker.

hazelnootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:30

esmir schreef:
haha, weet je , ik zou er nooit voor kiezen, maar ik heb nooit een uitleg gehoord van iemand die (fanatiek) met een slofteugel rijd. ik vond dit wel duidelijk. maar zou er zelf nogsteeds niet voor kiezen.

Oke Haha! , ik rijd niet altijd met slofteugel hoor. Meestal rijd ik zonder hulpteugels. Alleen op dit moment rijd ik weer even met slof, omdat me paard weer wat frisser is en dan wordt ze zo snel gespannen (en ik heb geen zin in gevaarlijke situaties).

Dat jij nooit voor een slofteugel zal kiezen, kan ik wel begrijpen. Zelf hield ik ook nooit zoveel van hulpteugels, ik heb het eigenlijk nog bij geen één paard nodig gehad. Maar het paard dat ik nu rijd, moest ik uiteindelijk toch soms met slof gaan rijden, want de situaties werden best gevaarlijk (heb gelukkig nooit iets ergs opgelopen toen ik eraf werd gegooid Tong uitsteken)

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:33

Laag diep en dragend. Zo train ik. Als er een wedstrijd op komst is gaat hij de lucht in Haha!

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:43

revanche_04 schreef:
laag en lang

ik ook Lachen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:46

In ieder geval noooooit lang!!! Ik houd mij liever bezig met verzamelen en rechtrichten, dat lukt imo niet met een lang (en dus uit elkaar lopend) paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 16:49

Het is niet of of maar juist en en. Hoe je dat toepast en ik welke mate is afhankelijk van je paard en het niveau van trainen/rijden.

Valt me op dat hier de laatste tijd zo veel van die zwart wit stellingen geponeerd worden. Iedereen die een klein beetje begrepen heeft van rijkunst weet dat juist alles draait om timing en doseren.

Armani2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 18:07

Persoonlijk denk ik ook dat het per paard verschilt.
Mijn ene paardje is 11 en die stap ik altijd wat langer los en dan met lange losse teugel aandraven en galoperen aan beide kanten. Ze is haar stijvigheid dan een beetje kwijt en dan kan ik haar oppakken en maak ik haar verder los.

Mijn jonge paard rijd ik los zoals jullie weten met zijn hals lang en probeer hem naar de grond te rijden dit doe ik ook met stap draf en galop en voltes te rijden. Ik vind het niet fijn om mijn paard gelijk rond te rijden ookal zouden ze het beide gewoon doen. Maar gewoon ff lekker de spiertjes op warmen.
Ik houd er alleen niet van als een paard met zijn neus tussen zijn knieen gereden wordt of te diep ik de krul. Toen ik mijn paard kreeg deed hij dat heel erg en het heel me wat moeite gekost omdat er uit te rijden en moet je nagaan toen was hij pas 3 maar gelukkig doet hij dat niet meer en loopt hij mooi met zijn neus ontspannen op de loodlijn.

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 23:51

Barmat schreef:
In ieder geval noooooit lang!!! Ik houd mij liever bezig met verzamelen en rechtrichten, dat lukt imo niet met een lang (en dus uit elkaar lopend) paard.

ik begin lang en laag.. en later een beetje oppakken Lachen

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:07

Barmat schreef:

Een paard dat laag-laag loopt hoeft niet uit elkaar te zijn hoor. Als je met voldoende activiteit lekker laag rijdt, moet je paard ook dragen. Je moet wel zorgen dat de hals niet te recht wordt en dat het paard door de kaken blijft. Dan werk je de rug en de hals los. Je kan niet aan verzamelen en rechtrichten werken voordat je je paard hebt opgewarmd in het lage werk.

Ik begin dus altijd met laag werk. Impuls opwekken, aan het been stellen, los- en warmmaken en door de lengtebuiging werken. In het lage werk moet mijn paard netjes aan de loodlijn zijn en rond zijn in de hals, maar vooral actief aan het achterbeen.
Pas als je dat voorelkaar hebt is je paard klaar om bovenin te gaan werken, dan kan je gaan verzamelen. Zonder je paard los te werken kan je nooit echt verzamelen.

Mijn paarden lopen dus in ieder geval dagelijks laag ingesteld en afhankelijk van hun niveau worden ze vaker of minder vaak naar het verzamelde werk toegereden.

Samham

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 18:29

Ik begin laag en rond (maar niet met kin op de borst of hoofd tussen de benen) Bloos ... Als mn pony los wordt, en we gaan verzamelen mag ze (en moet ze) meer hoog en dragend gaan lopen... Knipoog

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:02

Norway_girl schreef:
Laag diep en dragend. Zo train ik. Als er een wedstrijd op komst is gaat hij de lucht in Haha!

als je je paard tijdens het trainen altijd laag diep en dragend laat lopen, heb je dan tijdens de wedstrijden geen moeite met hem meer "opgericht" te laten lopen?

zelf begin ik meestal eerst laag, diep (niet hoofd tussen voorbenen hoor!), maar daarna toch wel meer gaan verzamelen, zodat die z'n achterhand goed gaat gebruiken (en dus niet zo uit elkaar loopt). zo oefen ik ook m'n oefeningen. wel doe ik tijdens het losrijden inbuigen terwijl ze laag loopt met d'r hoofd.
ik had eerst een instructeur die het voorl op het lage diepe had, maar toen kreeg ikzelf probleemen tijdens de wedstrijden, aangezien me paardje gewend was geraakt aan het laag&diep.

mikeeloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 20:17

laag, diep maar zeker ook dragend!

ik rijdt hem altyd 20/30 minuten laag in maar wel gewoon dat hy zn achterhand eronder zet enzovoorts... daarnaa nogh even oppakken en weer laag uitrijden!

groetjes Lysanne

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:25

ik rijd de eerste paar minuten meestal laag zodat ze goed over de rug lopen en ontspannen, daarna pak ik ze wat meer op maar dat ligt er maar net aan op welk paard ik zit bij m'n jonge paard rijd ik langer laag en diep, bij de pony doe ik het misschien maar 5 min. of af en toe tussen door een paar keer. http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=701596&hilit=
voorbeeld.... zat er pas voor t eerst op. M'n eigen paarden stel ik net iets hoger in.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:07

Amberr_ schreef:
Norway_girl schreef:

als je je paard tijdens het trainen altijd laag diep en dragend laat lopen, heb je dan tijdens de wedstrijden geen moeite met hem meer "opgericht" te laten lopen?

zelf begin ik meestal eerst laag, diep (niet hoofd tussen voorbenen hoor!), maar daarna toch wel meer gaan verzamelen, zodat die z'n achterhand goed gaat gebruiken (en dus niet zo uit elkaar loopt). zo oefen ik ook m'n oefeningen. wel doe ik tijdens het losrijden inbuigen terwijl ze laag loopt met d'r hoofd.
ik had eerst een instructeur die het voorl op het lage diepe had, maar toen kreeg ikzelf probleemen tijdens de wedstrijden, aangezien me paardje gewend was geraakt aan het laag&diep.

Nope geen problemen mee, ook nooit gehad Knipoog Waarom? omdat ik tijdens het trainen toch ook wel oprichting aan mijn paard vraag. Met wijken, traver, etc etc vraag ik heb meer op te richten. Mijn paard reageerd daar prima op! Knipoog