discussie over trainen springpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: discussie over trainen springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 17:21

Ik vind dit een erg eenzijdige slechte discussie. TS heeft duidelijk een mening die echt niet anders gaat worden en die ze alleen maar bevestigd wil zien. Om het een beetje eerlijk te houden moet de spring-ruiter in kwestie hier ook kunnen meepraten anders is het gewoon een nare roddel en je gelijk opeissen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 17:36

die persoon heb ik zelf al mijn mening gegeven maar zij kwam steeds met argumenten. ik heb geen springpaard getraint en wilde de mening van bokt weten. ja, ik blijf bij mijn mening, komt ook doordat hij zo vaak bevestigd is hier.
ik wilde weten of meer ruiters het zo doen, al leek het me sterk.
Wilde weten waarom mensen het ook net als haar zouden doen,wat hun redenen waren

_Dniesjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 23:40

naja ik weet niet of het goed is voor je paaard zijn benen, ligt ook een beetje aan het ras,, ik denk dat van nature springpaarden at wel aankunnen maar gewone dressuurpaarden denk ik niet erg goed en ik denktog dat je met dresuur en een paar sprongetjes ook goed op niveau kunt springen..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 23:49

Springen is gewoon dressuurproefje in galop met hindernissen. Daarvoor zet je 1x per week wat hindernissen in de bak en de rest ben je dressuurmatig aan het trainen wat overigens prima op een springzadel kan.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:56

love_lantje schreef:
ik denk dat van nature springpaarden at wel aankunnen maar gewone dressuurpaarden denk ik niet erg goed

Het is niet zo dat de gewrichten van een springpaard meer aankunnen dan die van een dressuurpaard Bloos Zo groot is het verschil in bouw nu ook weer niet. Knipoog

Zoals hier al eerder gezegd denk ik dat je gewoon dressuurmatig moet rijden en 1 a 2 springen in de week, vooral zorgen dat er genoeg afwisseling is. met een paard dat het springen beu is zal je ook snel in de problemen komen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:59

hangt er vanaf. Balkjeswerk kun je rustig dagelijks doen (als je zou willen, voor mij hoeft het niet), echt dagelijks springen is niet verstandig. Maar je kunt prima dressuurmatig rijden op een springzadel, een stuk makkelijker dan springen op een dressuurzadel.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:33

Klopt springpaarden moet je inderdaad niet heel de week springen. Ze moeten het laten zien op concours en als ze het kunstje eenmaal kennen is het alleen van belang dat je tijdens training, soepel houd en af en toe sprontjes maakt (tot 1m) Dressuurmatig trainen is van groots belang!

SatisJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:13

Ik hoor heel vaak van mensen dat ze het paard 3 a 4x in de week dressuur trainen, en misschien 2x springen. Anders wordt het te vaak, en de basis van de dressuur is natuurlijk ook heel belangrijk in het springen. Goed aan het been, Makkelijk terug te nemen, goed kunnen wenden.....

Sukkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:49

springzadel is louther goed om ff parcoursje mee te springen, tijdens dressuur verpest een springzadel je zit..

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:05

Het verhaal over niet kunnen dressuren met een springzadel is echt hapklare sh*t. Je kan prima dressuurmatig trainen met een springzadel.
Iedere dag springen is echter echt niet gezond, wordt je paard niet oud mee.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:58

Sukkel schreef:
springzadel is louther goed om ff parcoursje mee te springen, tijdens dressuur verpest een springzadel je zit..

hangt er maar net van af hoe goed je zit is, als je een goede onafhankelijke zit hebt dan moet je houding niet verslechten Bloos

wanneer je in een dressuurzadel me giant-kniewrongen en ultradiepe zit "correct" zit en niet op een springzadel, dan is je zit gewoon eigenlijk niet in orde.

( niet dat dat bij mij in orde is , ik heb nog enorm veel zitwerk te doen Bloos )

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:00

Ik vind dat elke dag springen echt overdreven is. Het paard verliest niet alleen zijn plezier erin, het is ook vreselijk slecht voor zen rug denk ik. Ik denk dat 2 keer per week springen meer dan voldoende moet zijn (hoog springen dan).

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:38

Sukkel schreef:

Wat een onzin.
Je kunt ook echt een goede onafhankelijk zit hebben op een springzadel.
Die zit is anders dan op een dressuurzadel, maar zeker niet minder.

Enne wat betreft het dressuurmatig trainen, dat is zeker heel erg belangrijk, maar je kunt natuurlijk best meerdere keren per week wat balkjes draven en wat vaker een kruisje of in-uitjes pakken. Echt springen moet je natuurlijk met mate doen. Lachen

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 10:51

In mijn ogen is springen een leuke, spannende uitdaging voor paard en ruiter. Als je dit dag in, dag uit met een paard gaat doen, verlies hij de echte focus op het werk. Het zal dan routinewerk voor je dier worden, en dat zal de scherpte van het paard, maar ook van de combinatie wel doen verslechteren.

Hou 't voor paard & ruiter een spannende uitdaging, zodat als jij dalijk op concours komt je paard denkt: Wowwwww ik mag weer Haha!, en niet van: oh, alweer hindernissen..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 10:57

Interessant Haha!

Onderwerp ter overweging:
Waarom zou dat niet opgaan voor een dressuurpaard?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 10:58

Dat vind ik een goede Lielle. Ja

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 19:14

Lielle schreef:
Interessant Haha!

Onderwerp ter overweging:
Waarom zou dat niet opgaan voor een dressuurpaard?

Ik denk dat het ook opgaat voor een dressuurpaard! Dag in dag uit dezelfde rondjes draaien en truukjes uitvoeren vindt een paard ook niet leuk lijkt me. Een goede dressuursproef rijden is het resultaat van goede en afwisselende training (dus dan neem ik ook het fris houden tussen de oortjes mee, hoort toch ook bij een goede dressuurproef), ik denk dat dat ook geldt voor het rijden van een springparcours. Een goed springparcours kan je alleen maar afleggen als je je paard correct getraind hebt, dus ook dressuurmatig. Ik denk dat dat meisje zichzelf wel tegenkomt, continue alleen maar springen, daar bereik je niks mee denk ik.

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 19:19

Dressuren kan ook erg leuk zijn voor het paard! Wanneer er voldoende afwisseling is en er regelmatig iets nieuws en spannends gedaan wordt zal je op een opgewekt paard zitten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 20:26

Maar als je met een paard maar 2 keer in de week zou moeten springen om hem fris en enthousiast te houden, zou je ook maar 2 keer in de week moeten dressuren Pling

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 20:28

2 maal per week springen, 2 maal per week dressuren, 1 maal longeren, 1 maal buitenritje, 1 rustdag
ét voila Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 20:30

ik mis mijn crosstraining Haha!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 20:33

ik denk dat je dat kwa belasting bij de springtraining kan rekenen, of ben ik nu in de verkeerde richting aan het denken?
Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 20:34

fysiek misschien wel, maar mentaal niet *LOL*

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 20:35

Lynn_Nikita schreef:
nee, maar om lekker dressuur te rijden zit ik toch liever op veelzeidigheid of dressuur zadel dan op een springzadel.
Ze traint nu 5 keer in de week en wil 1 dag op concours gaan

Hmmm, ik moet zeggen dat ik juist veel fijner zit op mijn springzadel en daar uitstekend mee kan dressuren. Juist doordat ik veel meer close-contact zit. Bovendien is het ook ontlastender voor de paardenrug omdat je verlicht zit.

Maar dat is uiteraard heel persoonlijk.

(En ik heb gewoon een heel fijn zadel, haha)
Laatst bijgewerkt door Suelza op 15-12-06 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 20:38

misssixty schreef:
Ik heb ook alleen maar een springzadel.
Kan helaas geen 2 goed passende en van goede kwaliteit zadels betalen..
En omdat mijn voorkeur uitgaan naar het springen toch maar een goed springzadel gekocht.
Ik dressuur daar dus ook mee, en met een dressuur zadel kan ik echt niet springen.

Maar de dressuur is inderdaad wel heel erg belangrijk.
Ik spring 2 keer in de week maar de rest besteed ik voornamelijk aan dressuur en dan tussen het springen door ook veel met het dressuur en de nagevelijkheid bezig.

Hier ga ik volledig in mee!
Ik heb ook een springzadel en blabla
Ik spring 1 à 2 keer per week. De rest rijd ik dressuur en voor de springles (of jumping) rijd je natuurlijk ook in zoals je op dressuurvlak doet?
Het is niet goed om de hele week te springen Rolleyes topruiters doen dit ook niet