scherper bit

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigold

Berichten: 12621
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:45

bedankt voor je reactie!
echt interesant.
bij ons is rijden tot nu toe helaas alleen 'sloffen' door het weiland.
toen het nog droog was, ook stukjes draven.
mijn merrie is ook niet echt zo goed 'aan het been' inderdaad, ze reageerd eigenlijk alleen op stemhulpen Bloos
ik heb het rijden nu op een heel laag pitje gezet, omdat ik bang ben dat ik dingen verpest als ik door omstandigheden (weiland, veulen, mijn onzekerheid) fouten maak, of niet kan corrigeren.
ik zit te twijfelen over les, eigenlijk heb ik haar gewoon voor de recreatie, buiten rijden, wandelen, later voor de wagen zetten, ect.
maar op zich, eens in de 3 weken/eens in de maand een les doen zou helemaal niet verkeerd zijn in ons geval.
ik heb nu een hackamore dus, maar ja, die gaat snel scheef zitten, en dan moet je met losse teugel rijden, dan loopt ze helemaal haar eigen route voor mn gevoel.
ik was toevallig van plan er straks even weer op te gaan, voor het eerst met mn barebackpad.
is al weer paar weken geleden dat we gereden hebben. (staan 24/7 in het land hoor)

Berdien

Berichten: 64655
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:46

Nee, naar een scherper bit grijpen is imo ook niet de oplossing. Zeker niet voor je het rijtechnisch hebt geprobeerd.

Ik rijd mijn paard buiten al jaren op een hackamore, en dat gaat super. Het overgrote deel hangtie los, lange teugel en gewoon gaan. Echter, als het nodig hangt hij er. En dan is het geen geruk of gepluk (ik ben me bewust van het beruchte botje Knipoog ) maar dan neem ik gewoon de teugels aan, voer druk op en zodra alles weer goed is, gaan de teugels weer los en vervolgen wij doodkalm onze weg Lachen
In de bak (western) heb ik een tijdje gereden met een crossrope briddle, over gestapt naar een Marylot Crosslink, maar daar kan ik niet fijn mee communiceren. Er is te weinig verschil tussen druk/geen druk door de constructie van het hoofdstel. Krijg binnenkort een indiaanse bosal, en anders gaan we gewoon terug naar de CRB.

Klein bitloos zijstapje Bloos

Maar ik blijf erbij, "zomaar" naar een scherper bit grijpen is mijn ogen funest voor de paardenmond. Het zijn wel de handen die het bit "begeleiden" maar een scherp bit is van zichzelf al niet prettig, laat staan als er gerichte druk op komt. Scheve mond

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:28

Vroeger was ik wel opzoek naar een alsmaar scherper inwerkend bit omdat het paard soms wat hard ging en ik dan de rem kwijt was. Er toen echt vanalles ingehangen, maar niks was afdoende. En waar ik eindigde? Bij mijn eigen reactievermogen, houding en zit Schijnheilig

Kortom: Nee onzin om er een scherper bit in te hangen.

Maar ook het punt: stang
Ik vind een stang niet per definitie scherper, wel dwingender.

Een beter passend bit, dát is nog wel een punt waar men voldoende naar moet kijken naar mijn mening. Een bit vinden die het best bij de mond van je paard past.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:03

Bella schreef:
Maar ook het punt: stang
Ik vind een stang niet per definitie scherper, wel dwingender.


Wat bedoel je precies?

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:29

Nou een stang werkt vrij gelijk (niet 100%, maar meer dan een trens) in op beide lagen en tong. Hiermee dwing je het paard meer naar beneden door de hefboomwerking. Een trens kan je aantrekken, waardoor deze scharniert. Scherpte haal ik uit zo'n scharnierpunt.
Dus het aantrekken van een even dikke stang als trens, heeft als verschil dat de stang naar beneden dwingt, maar niet scherper is op de lagen dan de trens. Terwijl die trens kan scharnieren en dit scharnierpunt ook nog om een reactie kan vragen, naast de inwerking op de lagen.

humprhy

Berichten: 78
Geregistreerd: 06-11-06

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:12

ik ben het wel met je eens
ik kan met mijn pony een b proef rijden
zonder problemen met een dikke stang maar ook met een
gewoon gebroken bit en zelfs met halster
dus dan zou je zeggen dat als hij een stang in heeft
gehad dat hij hard in zijn mond is nou niet dus
je moet eerst maar es bij je zelf kijken en dan pas een
ander bit aanschaffen vind ik

Miss_m

Berichten: 1837
Geregistreerd: 24-06-06

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:19

Ik be het met de stelling eens in sommige gevallen...
Ik heb zelf namelijk een pony waar niks aan te houden valt met een gewone trens...
dan is het kop omhoog en rennen en een rem die zit er niet op dan.
Het maakt dan niet uit wie erop rijdt...
Dus ik rij mijn paardje met een pessoa bit maar wissel wel veel af met andere bitten.
Het ligt er ook aan waar ik rijdt als ik in het bos rijd heb ik voor mijn veiligheid, die van mijn pony en andere mensen toch liever een wat scherper bit erin hangen als dat ik alleen in de bak tijdt..
Maar van die mensen die er maar een andere bit in hangen omdat ie dan mischien beter loopt kan ik ook wel begrijpen hoor ..
Als je zo hopeloos bent en niks lukt meer kan ik dat best begrijpen hoor.
Dat zullen veel mensen doen hoor..

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 10:16

Jamezy schreef:
Jeps, een veelgehoorde uitspraak. Nog een graadje erger vind ik "ja, hij rent door z'n bit heen, dus ik hang er een scherper bit in!" Imo verleg je het probleem er alleen maar mee, je lost niets op. Want wat als paardlief ook door het nieuwe bit blijkt heen te rennen? En wie wordt er de dupe van? Geef nog maar eens een fikse ruk aan de teugels om hem tot staan proberen te brengen; paard spert de mond open om zich aan de pijn te onttrekken, maar ook dat lost een sperriempje in een handomdraai op...

Van de website van paardnatuurlijk.nl: Zeker in deze moderne tijd zijn we eraan gewend geraakt dat we alles onder controle hebben. Het is ondenkbaar dat je in de auto op de rem trapt maar dat het ding niet thuis geeft, en als het je overkomt blijkt het een zeer beangstigende ervaring te zijn. Zaken die zich aan onze controle kunnen ontsnappen boezemen ons enorme angst in: "verlies van controle" is voor de meeste mensen het meest angstwekkende wat ze kan overkomen.
Behoud van controle is dus essentieel. Om de controle te kunnen behouden vervallen we, door allerlei psychologische en evolutionaire achtergronden, al snel in het willen toepassen van "dwang". Het bit lijkt daartoe het geeigende middel te zijn, en de commercie springt hierop gretig in, getuige het assortiment aan bitten wat je in de gemiddelde ruitersportzaak aantreft. De meeste bitten zijn voorzien van "controleverhogende" aanpassingen, zoals hefbomen en dergelijke.
Paarden zijn echter geen dieren die zich gemakkelijk overgeven aan dwang; ze blijken, eveneens door evolutionaire achtergronden, lijnrecht tegen dwang te willen ingaan. Dat talloze paarden zich aan de controle van het bit weten te onttrekken is bovendien ook geen geheim meer. De vraag is dan ook of het bit, toegepast als dwangmiddel, wel voldoet. En als het bit zo slecht als dwangmiddel werkt, moet je het dan nog wel gebruiken om je rijtechnische problemen op te lossen?

Nu rijd ik sowieso bitloos, en hoe langer ik er over nadenk, hoe vreemder ik het vind een stuk staal in de mond van een paard te stoppen. Rijtechnisch moet er inderdaad eens wat beter naar eigen vaardigheden gekeken worden, want waar er twee vechten, hebben er twee schuld!


Ik ben het met je eens. Ik rijd niet helemaal bitloos maar wel vaak. bevalt me goed.. heb er nog steeds geen nadelen van gezien. Dat wil niet zeggen dat ik helemaal over ga op bitloos. Voor de afwisseling wel leuk Ja

Over het 'mijn pony luisterd niet dus hang ik er aan scherper bit in':
Scherper vind ik zowieso niet het juiste word. Want een bit is niet scherp, je kunt het scherp maken. Geef jij hele kleine hulpen met een 'scherp' bit, dan doe je een pony meer plezier dan dat je met een trensje aan het zagen en doen bent. De ene pony loopt gewoon lekkerder op een 'scherper' bit of wat voor ander bit dan ook. Als je gaat beginnen met, ja hij luisterd niet en doet er een ander bit in en daar loopt ie uiteindelijk ook door heen, dan weer een ander bit.. Dan vind ik dat je behoorlijk dom bezig bent. Dat is in mijn ogen precies hetzelfde als je pony met een slof naar beneden trekken zodat hij 'aan de teugel' loopt. Terwijl je op wedstrijd even niet snel je slof er weer bij kunt pakken.

_Rosa

Berichten: 1711
Geregistreerd: 30-12-04

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:38

ik vind dat dit helemaal verschillend is per paard/situatie.
als je een paard hebt waar je qua RT al veel mee bezig bent en al veel aan hebt gedaan maar je hebt het gevoel dat het het toch nog niet is kan je best eens op zoek naar een anders bit. en dit kan in sommige gevallen een scherper bit worden. als iemand zacht is in de hand, goede instructie krijgt en niet zit te trekken of zelf vasthoud heb ik er geen problemen mee dat er een wat scherper bit inzit.

aan de andere kant, als je een paard hebt die wat sterker is en je hebt nog niet een RT geprobeerd dit op te lossen en daarom hang je er maar een een of ander scherp bit in met hefboomwerking nee daar heb ik geen respect voor.

ikzelf rij mijn paard sinds kort op een onderlegtrens. 14 mm dik. dubbelgebroken. had hem altijd op een dubbelgebroken van 18 mm lopen. ik vond toch dat, dat het niet was en ben toen op aan rade van mijn instructrise overgestapt op een wat dunnere. heb er totaal geen problemen mee gehad. paard loopt beter dan ooit, pakte het bit meteen goed aan loopt fijn in de hand en is heerlijk ontspannen. dan vind ik dat het niet erg is dat er een scherper bit in hangt.
dit heb ik trouwens ook gedaan omdat dit paard jaren op een pessoa is gereden en altijd heel erg met de pessoa getrokken, paard is dus ontzettend hard geworden in de mond wat nu al 200% verbeterd is op een gewone trens en nu de laatste tijd nog net even dat puntje op de i met een iets dunner bit.

Juliie

Berichten: 28
Geregistreerd: 29-11-06

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:45

Ik zou er niet zo snel eentje gebruiken, ik zou eerst kijken wat je aan jezelf zou kunnen veranderen

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 16:49

Ik rijd mijn bijrijdpaard op een ongebroken pelham. Een stang dus, met hefboomwerking, maar af en toe ook bitloos (waarmee hij ook netjes nagevelijk loopt overigens)
Ben benieuwd wat men daar nou van vind Haha!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:14

maar goed wat is nou een scherper bit?

staan we daar wel eens bij stil........
want waarom zou een dunner bit bijvoorbeeld een schermer bit moeten zijn......

ik denk dat je het niet zo over 1 kam moet scheren, je moet heel goed stil staan bij het feit dat niet alle paarden op dezelfde bitten even goed lopen. ik denk dat je dat heel erg goed per paard moet beoordelen en we hier heel slecht kunnen oordelen over of iets echt scherper werkt dan het ander.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:04

Ligt eraan, als de ruiter ervaren genoeg is om dit te beoordelen en het bit dus niet als rem of in de krul trekmiddel nodig heeft kan deze wel eens vinden dat een paard te lauw op een ophouding reageert. Dan zou je eens een wat scherper bitje kunnen proberen.

Of misschien wil een ruiter wel een bit dat de paardenmond minder vol maakt en daarom voor een dunner bit kiest. Dat is voor mij ook de reden waarom ik met een dunnere trens zonder dikke schakels ben gaan rijden.

Stybba

Berichten: 3017
Geregistreerd: 14-12-03

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:45

Ik reed vorige week (net als elke vrijdag) mee in de springles met mn bijrijpaard. Als hij in een gekke bui is en we zijn aan het gallopperen is hij moeilijk terug te krijgen (ik rij hem met een dubbel gebroken trensje). Zo ook dus met springen... Na de hindernis (of tussen 2 hindernissen in en erna) gaat hij ongecontroleerd hard, en dan bedoel ik ook echt hard. Me als gevolg dat hij niet uitkomt en er met een enorme sprong overheen gaat...) Mijn instructeur had er genoeg van dat het elke keer weer hetzelfde liedje is (ik hoop het er met oefening eruit te krijgen, maar ik moet niet zeggen dat ik elke zo gelovig ben na de hindernis dat het ooit lukt, maar ik probeer optimistisch te blijven) en hij zei: volgene week gaat er een scherper bit in. Ik moet er wel even bij zeggen dan we ongeveer alles hebben geprobeerd in de zin van noodstop proberen te maken tussen de hindernis, hangen aan de teugels, noem maar op. Maar meneer reageert niet (pas als we de bocht om zijn die natuurlijk aan het einde van de bak komt). Ik heb geen idee of dit echt een oplossing is. Het is niet mn eigen paard, dus ik zei dat hij dat dan maar met de eigenaar moet overleggen en haar moet overhalen als hij echt denkt dat het helpt. Maar ik ga er geen scherper bit in hangen als de eigenaar er niks van weet (daarnaast denk ik dat ze er zoizo al op tegen is, daarom mar mn instructeur, tevens manege eigenaar van de manege waar mn bijrijpaard staat als pensionpaard). We zien vanavond wel wat er van komt, maar zonder goedkeuring van de eigenaar komt er ook geen scherper bit in zn mond.

Bonny_CT

Berichten: 5107
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: grootebroek

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:37

Het bit is zo scherp als de hand van de ruiter....

Hiermee wil ik dus zeggen dat een watertrens je gebroken of dubbelgebroken heel scherp in kan werken met een harde hand. Een "scherp" bit wat ieder voor zich scherp vind, bv pelham of weet k het, kan net zo zacht inwerken als een dubbelgebroken met de juiste handen erbij

MaraYvette
Berichten: 3800
Geregistreerd: 22-12-03

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:44

luxket schreef:
Het bit is zo scherp als de hand van de ruiter....



kan ik me wel in vinden in deze uitspraak..

Anoniem

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:48

Klopt

Maar meestal word er wel een scherp bit ingehangen omdat het paard op het gewone bit er doorheen loopt.

Als een paard dat op een scherp bit niet meer doet, is dat niet omdat de ruiter zijn rijden verbeterd heeft.
Dus wat is het dan wel?

Juist, dat ondanks de ruiter minder met zijn handen doet, het paard dat echter toch anders voelt.
Anders liep hij nog wel hetzelfde als op het zachte bit.

MaraYvette
Berichten: 3800
Geregistreerd: 22-12-03

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:05

Ik zal wel weer blond zijn maar ik begrijp de uitleg niet..

is het paard niet 'gehoorzamer' juist doordat t scherpe bit pijn doet en niet meer pijn wil voelen? of ben ik nou zo blond???

*let op 'gehooramer' staat tussen haakjes omdat t dan schijn is..

Anoniem

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:20

Dat bedoel ik dus idd

ER word zo makkelijk geroepen het bit is zo scherp als de hand van de ruiter.

Maar die hand van de ruiter doet dan blijkbaar erg veel, anders veranderde er niks in de reactie van het paard.
Ook al denkt de ruiter bijna niets te doen met de hand, het paard denkt daar anders over, gezien het veranderde gedrag.

MaraYvette
Berichten: 3800
Geregistreerd: 22-12-03

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:51

ok dan snap ik het toch n beetje... Lachen

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 17:02

Er zijn ook paaden met vlakkere lagen waardoor hetzelfde bit minder scherp inwerkt dan wanneer je dat bij een paard met minder vlakke lagen in zou hangen. Om dan dezelfde reactie te krijgen heb je bij het ene paard imo dus een (on)scherper bit nodig dan bij het andere paard.

Ik wil zelf graag reactie op een kleine ophouding.