Wanneer is een paard een probleempaard?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riesje

Berichten: 28
Geregistreerd: 19-11-06
Woonplaats: Glane

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 14:05

Ik geloof niet in probleem paarden, maar in probleem mensen die het paard slechte gewoontes aanleren.

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 14:16

met veel reacties ben ik het hier mee eens hoor.
Maar heb het gevoel dat de meeste het hier hebben over paarden die niet te rijden zijn.
Vind ik toch een heel groot verschil met een paard die niet te doen is in de omgang.
Mijn paard is trouwens poeslief om te rijden.Zet geen stap verkeerd Haha! alleen in de omgang soms rampzalig dus Lachen

Anoniem

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 14:22

Ik heb het toch voornamelijk over de omgang. Zijn er daar problemen mee, dan zie je dat onherroepelijk terug in het rijden.

Riesje

Berichten: 28
Geregistreerd: 19-11-06
Woonplaats: Glane

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 14:24

Een paard bij mij op stage kon met geen mogelijkheid vast staan, hij werd enorm heet en trok zich kapot. In het rijden zie je daar niks van terug. Nu word ie aan zijn staart vastgezet en blijft ie gewoon staan. Zolang zijn hoofd maar niet vast staat Vork

Anoniem

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:40

Belachelijk. je zet een paard toch niet aan zijn staart vast? Voed hem dan op. Of leer hem stilstaan zonder hem vast te zetten.

SatisJ_
Berichten: 36
Geregistreerd: 14-11-06

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:58

Ik vind het ook een beetje raar. Als hij ergens van schrikt, en naar voor springt kan je die mooie staart wel vaarwel zeggen............

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:08

ik ken ook meer probleem mensen, mensen die gewoon weg onkundig en niet concequent zijn en daardoor een probleem paard maken.

echte probleem paarden ken ik weinig, als het er zijn verdwijnen ze op de duur vaak naar de slager of verdwijnen in het handelscircuit.

hananya

Berichten: 1047
Geregistreerd: 26-04-05

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:24

Probleempaarden zijn paarden die door mensen verknald/niet opgevoed zijn...
Geen enkel paard wordt als probleempaard geboren, dat maken wij ervan.

meisje20
Berichten: 47
Geregistreerd: 20-11-06

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:49

lees het boek maar eens van monty roberts daar staan alle problemen in

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:52

niet alle........... wel veel vaak voorkomende problemen...... maar lang, lang niet alle

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:24

hananya schreef:
Probleempaarden zijn paarden die door mensen verknald/niet opgevoed zijn...
Geen enkel paard wordt als probleempaard geboren, dat maken wij ervan.

Ik ben het met je eens hoor. Maar ik zou ook niet roepen dat 'geen enkel paard' word geboren als probleempaard.
Er zijn er misschien maar heeeeel weinig (ook omdat de meeste al vroegnaar de slager gaan).
Zo heb je toch ook autistische paarden enzo? enja, paarden met afwijkingen (in de hersenen ofzo).
Meestal worden deze paarden wel 'afgeworpen' door de moeder. Maar er zijn gevallen ...denk ik toch Haha!

Verder ben ik het ook met kiwiko(of kowoki of wat dan ook Clown ) eens Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:26

=ik heb veulens van nog gaan 3 dagen oud al bestempeld als niet goed in het hoofd........

en geloof me die bestaan

maar het gros van de paarden die niet leuk zijn......... zijn niet leuk door de opvoeding van de mens........

en met die paarden verdien ik mijn centjes, die die echt niet goed zijn............ ga ik mijn vingers niet aan branden......... maar dat herken ik van 400 meter afstand

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:33

ik ga mee met kwiko dat ze zo geboren kunnen worden, maar 9 van de 10 keer hebben deze geen lang leven........

ik denk daarnaast zoas ik in mijn vorige post schreef dat we zelf wel probleem paarden kunnen maken, dus ja ze bestaan wel, dan is een "onschuldig" paard probleem paard geworden door de onkundigheid van de mens.

ik vind dat dan wel een probleem paard.
en wat versta ik eronder:
een paard dat dominant boven de mens staat, niet weet wat concequentie is en geen manieren heeft, daarnaast met rijden mogelijk stijgert, bokt, zich achterover laat vallen e.d, dus eh onhandelbaar.......
natuurlijk is er wel weer wat van te maken door een deskundige ruiter, maar ik denk dat paarden in sommige situaties kunnen terug vallen.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 01:42

Wat voor de 1 een probleem is is voor een ander een verademing.

En probleempaarden bestaan wel, maar meer in de ogen van een mens, omdat wij er een probleem van maken, zouden wij ons neerleggen bij het karakter van het paard zou er in feite niets aan de hand zijn.
Maar omdat dit natuurlijk niet altijd kan, het moet wel veilig blijven, is zo'n dier beter af bij een ander persoon, die wel met dat karakter om kan gaan.

De probleempaarden waar Kiwiko het over heeft, die van jongs af aan ben ik niet mee bekend, gelukkig zou ik bijna zeggen, heb ze zelf niet meegemaakt.

hananya

Berichten: 1047
Geregistreerd: 26-04-05

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:47

Zo'n veulen dat om medische redenen niet goed is, heeft vaak ook andere problemen en is inderdaad niet zeker van een lang leven.
Een veulen dat gewoon een apie/rotkreng is vanaf dag één, krijgt veel met mij te maken. Knipoog
Daar hebben we een strenge en strikte opvoeding voor en geef ik geen duimbreed toe... Vork
Tegen de tijd dat die 3 jaar zijn geven die vaak geen problemen meer.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:45

elk paard dat niet bij je past is in principe een probleem-paard. Het probleem ligt dan niet in het paard maar in de combinatie.

tamira_ellen

Berichten: 225
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Rotterdam-ommoord

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 19:25

hooii welke paarden rij jij?... en ik vind ook niet echt dat der probleem paarden zijn, elk paard zn eigen karakter..

secricible

Berichten: 25737
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 19:32

beantsje schreef:
elk paard dat niet bij je past is in principe een probleem-paard. Het probleem ligt dan niet in het paard maar in de combinatie.


Ik ga hier helemaal in mee. Een paard dat voor problemen zorgt is een probleem paard. Dat betekend niet meteen dat het paard het probleem is. Als een paard mishandelt is, slecht gereden of wat dan ook. Ieder paard dat niet rustig doet wat hem gevraagd wordt maar kuren vertoond is in mijn ogen een probleempaard.

Echt paarden die voor iedereen een probleem zijn en ook niets anders als een probleem zijn, zijn er maar weinig, en ik geloof er nog minder van dat dit zo geboren is, behalve als het bijvoorbeeld een hersenafwijking is. Dak, het paard van Rivano vind ik bijvoorbeeld echt een probleempaard.

@Yamcha: waarom is vastzetten aan de staart belachelijk? Het is alleen niet wat we gewend zijn. Als een paard zich daar beter bij voelt als bij vast staan aan het hoofd, is het toch een mooie, creatieve oplossing?

Claudia__

Berichten: 3388
Geregistreerd: 05-03-06
Woonplaats: De Meern

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:33

Ja, wanneer is een paard nou eigenlijk een probleempaard?

In ieder geval als ie niet te hanteren is, lijkt mij (lees: steigeren, bokken, bijten, gek in hoofd, ed) .
Je hebt natuurlijk ook weer van die gekken rondlopen die een normaal gezond paard ZO verpesten dat het een probleempaard wordt.

Aniek_

Berichten: 29
Geregistreerd: 25-11-06

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:31

Ik denk dat er wel paarden zijn met grote geestelijke problemen, maar ik denk ook dat deze met heeeeeel veel geduld, aandacht, verzorging en doorzettingsvermogen weer op te lossen zijn. Ik denk dat een paard een 'probleempaard' wordt wanneer hij/zij onhandelbaar en gevaarlijk is. Maar zoals ik al zei, denk ik dat bijna alle problemen weer zijn op te lossen met veel geduld doorzettingsvermogen aandacht en verzorging Lachen

Juliie

Berichten: 28
Geregistreerd: 29-11-06

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:03

ik ben het met Aniek_ eens!

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:54

''probleem'' paarden zijn paarden die niet begrijpen wat er van ze gevraagd wordt. Ze zijn onzeker omdat ze niet begrijpen wat er gevraagd wordt. Dat uit zich dan in ongewenst gedrag.
''probleem'' worden gemaakt en niet geboren.
Als er van dag 1 al iets niet goed is zal dat eerder te maken hebben met een afwijking. Dat vindt ik dan eerder paarden met een handicap. Problemen kan je oplossen. Een handicap niet

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:31

Probleempaarden worden doorgaans niet geboren, maar paarden worden wel met een bepaald karakter geboren en niet iedereen is even handig on het omgaan met verschillende karakters. En soms kan een combinatie van karaktereigenschappen ervoor zorgen dat een paard 'moeilijk' is.
Bijvoorbeeld een dominant, maar angstig paard; een dominante kun je gerust een keer flink op zijn nummer zetten, maar is het paard dominant EN angstig, dan zal dat averechts werken. Zo'n karakter KAN dus een probleem zijn. Om met zulke paarden om te kunnen gaan is dus niet eenvoudig.

Ook kunnen externe factoren waar je als eigenaar niet veel aan kunt doen een rol spelen. Een veulen wordt niet met een stalondeugd aangeboren, maar kan dit wel van zijn moeder overnemen (bijvoorbeeld weven).

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 00:32

Ik versta onder een probleem paard, een paard dat eigenlijk niet verkoopbaar is. Daar bedoel ik mee, dat het karakter zo is, dat maar enkele mensen er mee om kunnen gaan.

Het zijn dus paarden die niemand zoekt.

ter verduidelijking; een paard wat andere mensen, snel angst inboezemd. Ons eerste paard(na 4 jaar in ons bezit) is na verkoop binnen een jaar naar de slager gebracht(terwijl wij er mee konden lezen en schrijven) en ons 2e paard(eveneens na 4 jaar in ons bezit), wat nu te koop staat, voor natuurlijk een lage prijs, waar niemand op reageerd

Zij is absoluut niet gek, zal nooit steigeren of bokken, zal nooit het touwtje in je hand strak trekken, zal nooit slaan, is 95 % verkeersmak, loopt zo de trailer op, is bereden en betuigd.
Maar is snel angstig om niets(jas op bakrand, instructrice op andere plaats, ton die is verplaatst etc.), is super heet, is nooit ontspannen en wordt nooit moe en zal zich doodlopen als het moet.

Dit is dus mijn defenitie van een probleem of moeilijk paard. Haha!

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Re: Wanneer is een paard een probleempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 01:47

Probleem paarden? Die zijn er amper. Vaak zijn het de probleem ruiters, die niet met het karakter van het paard om weten te gaan.

Ik heb zelf een aantal echte probleem paarden gereden, Maar de helft is ontstaan door de vorige ruiters. Bijvoorbeeld dat ze zich tegen de wand aan gooien, of steeds maar achterover laten slaan.
Dus om het even zo te zeggen die waren gewoon staatsgevaarlijk. Een beetje NH kandan afnetoe nog wel. Maar laat die circus kunstjes dan maar achter wegen.

Een moeilijk paard is wat anders dan een probleem paard.
Een probleem paard moet je mee om kunnen gaan.

Een echt probleem paard ligt vaak bij de ruiter zoals ik al heb gezecht, een moeilijk paard moet je mee om kunnen gaan en een staatsgevaarlijk paard is je leven wagen en hopen dat er nog wat van het paard terecht komt.

Verder is naar mijn mening ook een probleem paard een paard met lichamelijke problemen. Die zich steeds maar weer blijven herhalen.