is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin..........

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riesje

Berichten: 28
Geregistreerd: 19-11-06
Woonplaats: Glane

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 14:06

Ik heb altijd liever een ruin, die zijn doorgaans makkelijker.

Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:41

Riesje schreef:
Ik heb altijd liever een ruin, die zijn doorgaans makkelijker.




Ik ken er zat die dat tegendeel bewijzen, zowel ruinen als merries.

Als ze hengstig is: tja.. dan moet ik uitkijken met de hengsten op stal Clown En ze heeft dan een beetje verlatingsangst. Alleen in de trainingsmolen is hinniken, en alleen rondje park is de hele tijd omkijken.

Verder weinig last Lachen

Lorenz1234
Berichten: 334
Geregistreerd: 08-10-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:53

Ik heb 2 merries en 1 ruin, ik merk wel een verschil. Mijn merries kunnen soms echt van die 'dagen' hebben dat je ze beter maar even met rust kan laten. Mijn ruin is altijd wel vrolijk en socialer, maar rustiger kan ik hem niet noemen, maarja dat ligt ook aan het ras. Achja ik vind het allemaal wel leuk eigenlijk, ze hebben allemaal wel wat, maar ik denk dat ik eerder voor een ruin zou gaan.

ziatje
Berichten: 1198
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Den Bosch

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:07

Ik vind merrie's super hoor *LOL*
Niks verkeerds aan, af en toe zijn hebben ze wel echt van die trutten-acties maar ik kan er wel om lachen hoor Knipoog
Je moet gewon nog aan je nieuwe paardje wennen denk ik, geef dr een kans en alles komt goed!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:53

ik zei zelf vroeger altijd dat ik absoluut geen merrie wilde ivm dat vreselijke merriegedrag (Ik had me er dan ook totaal niet in verdiept en gewoon maar aangenomen wat anderen zeiden). maar nu, ondanks dat ik hengsten nog steeds gewoon veel mooier vind, ben ik erachter dat ik een merriemens ben... als je ze voor je hebt gewonnen werken ze superhard voor je en ze blijven je wel uitproberen, maar kennen de grens meestal prima. ruinen zijn dieren die van nature niet voorkomen en die dus ook gedrag gaan vertonen dat tegennatuurlijk is, niet extreem ofzo, maar bijv. in de dominantie. ze begrijpen het gewoon niet helemaal. hengsten zijn weer super eerlijk, maar diep van binnen heb ik daar toch wel wat angst voor...
bij ons op stal is iedereen altijd ruinengek en ik, ach, ik heb merries en ruinen gereden, maar ik heb nu een aantal merries gereden en ik ga er ook enkele inrijden en ja, bevalt me beter dan ruintjes...

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:18

Ik heb er echt meer dan een half jaar over gedaan tot ik echt een klik had met mijn merrie. Heb daarvoor altijd op ruinen en hengsten gereden. Merrie was erg nukkig, en ook erg dominant. Consequent zijn is echt het sleutelwoord! Niet over je heen laten lopen, ookal doet ze de oortjes in de nek! Maar wel belonen als ze iets goed doet, en dan ook een keer lief praten enzo. Maar wanneer ze boos gaat doen, niet meteen zelf oververhit raken en er vol tegenin gaan, want dan zijn veel merries acuut op de teentjes (HOEFJES Tong uitsteken) getrapt!

ziatje
Berichten: 1198
Geregistreerd: 09-07-05
Woonplaats: Den Bosch

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:51

LisetCharlot schreef:
Ik heb er echt meer dan een half jaar over gedaan tot ik echt een klik had met mijn merrie. Heb daarvoor altijd op ruinen en hengsten gereden. Merrie was erg nukkig, en ook erg dominant. Consequent zijn is echt het sleutelwoord! Niet over je heen laten lopen, ookal doet ze de oortjes in de nek! Maar wel belonen als ze iets goed doet, en dan ook een keer lief praten enzo. Maar wanneer ze boos gaat doen, niet meteen zelf oververhit raken en er vol tegenin gaan, want dan zijn veel merries acuut op de teentjes (HOEFJES Tong uitsteken) getrapt!


Ja precies, en dan is het net de kunst om het te negeren maar wel een duidelijke grens stellen, als ze iets doen wat echt niet mag dan ga ik er wel tegenin en dat werkt zo gewoon goed, dan weet zij ook weer waar ze aan toe is Lachen

PBA_
Berichten: 8123
Geregistreerd: 24-02-06

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:38

En dat vind ik nu zo leuk aan een merrie. Zo is die van mij namelijk ook. De grens is overduidelijk bij haar en toch telkens weer proberen om weer er over te gaan. Vooral bij anderen is dat nog extra duidelijk terwijl je alleen maar haar naam hoeft te roepen om duidelijk te maken dat het echt niet mag. Dan staat ze weer beledigd te kijken naar me van tssss. Heerlijk die reacties. Maar van binnen een super eerlijk paard en geeft duidelijk aan als er iets mis is.

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:44

haha ja die van mij ook hoor...haha echt een darm dan ligt mn tasje met borstels op de grond en die wil ze dan eigenlijk slopen....en dan staan die oren naar voren en dan gaat dat beetje naar voren...en dan zeg ik ukaaat...en dan gaat dat beentje weer terug en echt die kop zo van..Ik doe niks hoor Haha!

dan loop ik weg dus heb ik dat tasje al goed weggelegd en daar kan dat beetje weer...en dan weer dat hoofd van jullie zien niks Haha! hahah zulke dozen zijn het Knipoog

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:53

oo, dit herken ik zo. Ik heb na 13 jaar een over het algemeen zeer makkelijke ruin gehad te hebben(helaas ingeslapen) dus ook een merrie gekocht, een 3-jarige, nu 6 weken onder het zadel.
Het is ook een echte bitch, oren naar achteren, soms proberen te bijten en te trappen. Niet echt opgevoed bij de fokker dus dat mag ik nu doen.
Ze zoekt ook heel erg haar grens, is ontzettend speels en probeert dominant te zijn. Soms ben ik het spuugbeu en denk ik weg ermee.
Onder het zadel is het ook geen doetje maar zeker niet oneerlijk. Ze geeft gewoon haarfijn aan wat ze wel en niet leuk vindt. Soms zie ik het niet zitten en jank ik om mijn oude ruin waar alles zo gemakkelijk mee ging. Alleen heb ik dus wel vertrouwen in de merrie dat het goed komt, het heeft gewoon heel veel tijd nodig.
Ook ik heb gedacht dat ik haar beter kan verkopen omdat ik er soms geen lol in heb maar heb mezelf dus wel een doel gesteld: eind april 2007 heb ik Wonna een jaar, ik wil dan voor mezelf de balans opmaken. Valt die voor mij negatief uit dan verkoop ik haar.
Het is altijd moeilijk als je al een geweldig paard gehad hebt, vergelijken doe je toch en je start is ook heel anders dan wanneer je je eerste paard koopt vind ik.
Geef het een kans, maar wees uiteindelijk wel reeel tegenover jezelf!

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:57

ja ik had het van het weekend ook wel moet ik zeggen hoor....was er ook behoorlijk zat en had echt zoiets van weg ermee Bloos maar aan de andere kant ik kan echt niet boor op der blijven want het is zo n ei haha en zo komisch...hoe vervelend ze nu met rijden ook is...als ik afstap ben ik het vergeten...maar goed ze mag niet zo blijven doen anders is het idd echt niet leuk meer Bloos

Bo_Y

Berichten: 4607
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:57

ik heb ook een Merrie met echte Merriestreken.

Ik ben erg consequent in wat ik wel en zeker ook niet wil. En negeren werkt ook erg goed.

Ik ben nu erg blij met mijn merrie en al haar streken.

We hebben nu echt een band en doet nu alles voor mij.

Liselot11
Berichten: 484
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:53

Ik heb tot dusver geen problemen gehad met mijn merrie. Ze is heel lief, rustig en onder het zadel is ze ook stabiel. Ze is nu 4 jaar (bijna 5) en ze doet het goed, ze is ijverig en wil graag leren. Heb ook ruinen gereden (deze komen uit dezelfde stam) en die waren eigenlijk qua karakter hetzelfde.

Het heeft volgens mij niets te maken met het ruin of merrie zijn, het zou best de afstamming van je paard kunnen zijn. Ik zal misschien hiermee mensen op de tenen trappen, maar Idocus heeft toch ook niet de fijnste afstamming qua karakter.

En verder mis je je oude paard en als het niet meteen lukt met deze, is het begrijpelijk dat je nog eens terugdenkt aan die goede oude tijd met je ruin. Geef het een kans, en als het over een half jaar nog niet werkt, tja, dan zou ik je keuze nog eens overdenken.

Pablo_9

Berichten: 31
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Almere

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:09

Ik denk dat je je nieuwe paard niet als vervanging moet zien en je daar nu wel mee bezig bent. Paarden zijn net als mensen, ze hebben allemaal een eigen karakter. Je kan het nu eenmaal niet met iedereen goed vinden. Er zijn vrouwen die heel gemeen zijn en er zijn vrouwen die vriendelijk en zachtaardig zijn. Datzelfde heb je ook met mannen, merries, ruinen en hengsten.

Ik had met mijn ruin een hele goede band, maar daar heb ik wel voor moeten vechten. Hij was aanhankelijk en leergierig, maar zodra iemand anders erop zat was dat echt niet hetzelfde. Dan begon hij met klieren en uitproberen. Ik rij nu op een merrie die vanaf dag 1 lief en aanhankelijk was, die graag voor je wilt werken ongeacht wie erop stapt. Natuurlijk is het wel anders, maar dat is omdat je er nog aan moet wennen. Zoals Liselot zegt, geef haar een kans en kijk het aan. Je kan over een half jaar alsnog beslissen dat het niets is. En misschien word je wel helemaal verliefd op haar streken en eigenaardigheden.

_Michelle__

Berichten: 3980
Geregistreerd: 06-04-05

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:06

Marije1984 schreef:
Nou verkopen vindt ik geen optie. Deze merrie is de kans om over je vorige paardje heen te komen. Een nieuwe uitdaging en zo moet je het ook zien. Neem de tijd om haar te leren kennen. Dus wees met alles uitgebreid. Verzorging het rijden en het voeren. Kijk hoe ze reageert als je wat doet en zoek haar ''verwen'' plekjes waar ze graag gekriebelt wordt


Ben ik het niet helemaal mee eens.
Ik heb een merrie gehad die zoooooo vervelend was dat ik er gewoon bang van was. Het kan zijn dat als ik er mee door was gegaan ik wat bereikt had, maar ik zag er al tegenop om haar uit stal te halen.
Dat deed mezelf niet goed.
Ze liep gewoon (letterlijk en figuurlijk) over me heen.
Nu heb ik een merrie die ook streken heeft, maar die meer bij me past. Ik kan haar aan en ben dan ook niet bang voor haar.

Verder ben ik wel een echte merrie fan trouwens Haha!

cha_mira

Berichten: 631
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Eksaarde, Belgiƫ

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:39

Er zijn hier een paar hier die zeggen dat een ruin niet zo aanhankelijk is dan een merrie.
Ik heb al een merrie en een ruin gehad,en mijn ruin nu die is zo aanhankelijk dat het niet te doen is,mijn merrie was totaal niet aanhankelijk.
Maar een merrie heeft zo wat haar merriestreken als ze hengstig heeft,maar zo heeft charlie mijn ruin ook zo van die dagen waar hij eens de deugeniet wil uithangen.Ik denk dat het gewoon van paard tot paard verschilt.
Al vind ik mijn ruin zijn karakter stabieler....

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 00:17

Merries zijn vaak wat wisselender qua buien. De ene dag is het A, de volgende dag B en dag 3 is het C.
Heb zelf een merrie, en merk dit bij haar maar ook bij andere merries.
De meeste hengsten en ruinen zijn wat gelijkmatiger qua karakter (al zijn hengsten natuurlijk ook wel vrij 'hormonaal', maar dan op een andere manier)

whyommie
Berichten: 41
Geregistreerd: 27-06-06

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 02:54

hellaas moet ik je hierbij gelijk geven hoe meer ik haar leer kennen,hoe vaker ik leer kennis maken met die wisselende buien.
toen ik haar net had was ze erg onderdanig,maar in de loop van de maanden heeft ze zich in het merrie koppel tot de dominante merrie geprolofeerd.Sindsdien is mevrouw alles behalve toegangkelijk.Ze wisseld kwa stemming elke dag zo niet elk uur.
Moeilijk vind ik dit,ze is jong staat hoog in het bloed IdocusxFlemming,dressuurbloed,is superheet en supersnel.
Heel wat anders als mijn ruin Larengco dus,hij was voorspelbaar en ik was echt de baas!.Vandaag ben ik er letterlijk en figuurlijk afgebokt en was er met een zwaar gekneusde hand schaafwonden en een zeren nek en rug nog heel van af gekomen.Gelukkig niets gebroken hoor.Merries ja ik weet het nod steeds niet was met mij vroeger ook al geen goede combi,maar dacht nu ik een stuk ouder was dat dat misschien was verandert.Morgen ga ik er weer op dan aan de lijn en ik geef het nog niet op!!!
Goed mijn hand ligt in puin maar met twee teugels in een hand en de tegenaanval in de andere ga ik dit zeker van haar winnen.Ookal is ze de koninging van Engeland!!!!!

lando2
Berichten: 362
Geregistreerd: 04-10-06

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 06:21

Ik heb alleen dames onder het zadel. Ze zijn allemaal anders van karakter. ik zou het niet anders willen. Eentje heeft dit jaar een hengsteveulen gekregen. Nog 3 jaar wachten en ik kan vergelijken!! Hengstje wil wel altijd knuffelen, de merries kiezen zelf wanneer er geknuffeld mag worden.

PERENBOOMPIE
Berichten: 1212
Geregistreerd: 20-09-06

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 07:34

Het enige verschil wat ik tussen mijn ruin en merrie kan vinden is dat wanneer ik mijn ruin uit de wei wilde halen hij zich omdraaide en er als een speer vandoor ging wanneer hij mij aan zag komen en bij mijn merrie roep ik een keer en die komt dan in een drafje naar de draad,ze knuffelt op stal niet zo en wil alleen maar eten terwijl mijn ruin wel graag knuffelde op stal.Met rijden vind ik ze even wispelturig terwijl ze niet dezelfde afstammeling hebben alleen mijn merrie geeft zich eerder over en mijn ruin ging altijd een gevecht aan soms van een uur of anderhalf en had zich dan nog niet overgegeven op sommige dagen om aan het werk te willen gaan en bij de merrie duurt dat maar een minuut of 10 dan volgt ze mijn hulpen.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 14:46

Whyommie, ik heb net ook gereageerd in je andere topic. Ik denk niet dat je erg goed bezig bent met de merrie op dit moment. Mijn merrie wa sook onderdanig toen ik haar kocht maar is nu ook een klein heksje in de dop. Zoek er hulp bij!!

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:12

Ik ben een echt merriemens Ja. Ik heb het idee dat merries wat meer 'vuur' in hun karakter hebben, ruinen en hengsten zijn wat 'vlakker' als het ware. Heb ook 1 ruin gekend die ik echt helemaal geweldig vond qua karakter, dus het is niet zo zwart wit te stellen, maar over het algemeen ga ik voor een merrie.

Ik start Shine nu 2 en een half jaar en afgelopen zaterdag is de eerste keer geweest dat ze me heeft laten zitten, ze was ineens superhengstig. Ik kon haar tijdens de proef wel door de gehaktmolen halen Haha! , maar toen we haar op de trailer zetten en de hengstigheid opmerkten was dat vergeven. Verder merk ik er zelden wat van!

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:43

ja vaak is het wel zo.. maar persoonlijk rijd ik veel liever een merrie. En niet alle merries zijn zo .. maar ik heb er gehad...

CARLIJN_
Berichten: 245
Geregistreerd: 01-12-06
Woonplaats: overal

Re: is een merrie echt zo anders in alles dan een ruin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:48

Ik heb met ruinen en merries niet geen problemen.
de merrie die ik dan een tijd heb gereden was dan ook niet echt zo merrie merrie
toch gaat mij voorkeur wel meer uit na een ruin dan heb je geen last van hengstigheid..