Spiergebruik ruiter

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Welshcob

Berichten: 227
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Bilzen

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 18:54

Bedankt allemaal voor je reacties!
De spieren die ik merk dat ik ze gebruik bij paarden zijn de spieren bij mijn lies, voor de rest eigenlijk niet echt iets anders, zelfs nu ik al jaren bijna iedere dag rijd heb ik nog spierpijn aan mijn lies Haha! .
Vind het een beetje raar dat er hier ook mensen zijn die fikse bovenarmspieren van het paardrijden hebben gekregen, want ik ben zoooo slap in mijn armen Clown . Maar misschien ligt er ook een verschil in springen en dressuur?

Elisa2

Berichten: 38103
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:18

Als het goed is hoor je geen flinke bovenarm spieren te krijgen van het rijden,wel van het stalwerk.

HappyH

Berichten: 328
Geregistreerd: 06-08-05

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:56

Dat van die armspieren die zich door het rijden zo ontwikkelen begrijp ik ook niet helemaal. Als het goed is heb je niet meer dan 200 gram "druk" in je handen. Nagenoeg niets dus.....
Verder denk ik dat je zo'n beetje alle spieren gebruikt (spant of ontspant). Alleen om ze op de juiste manier te gebruiken, dat is iets wat je moet ontwikkelen. Zonder ontspanning in je eigen houding en een onafhankelijke zit wordt het erg lastig de hulpen op de juiste manier door te laten komen.

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 11:52

Welshcob schreef:
Ook was ik wel nieuwsgierig welke spieren paarden nu allemaal precies gebruiken als ze in de juiste (dressuur)houding lopen (misschien weet iemand wel een website?).


Poging in Paint Bloos

Afbeelding
Dus, met thanks aan het boek 101 trainingsoefeningen voor paard en ruiter:
* De onderste buikspieren trekken samen
* De rug komt omhoog
* De achterhand zakt en de achterbenen komen verder onder het paard
* De onderzijde van de halsspieren trekken samen en trekt de bovenlijn van de hals in de juiste ronde boog.

Anoniem

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 13:23

Elisa2 schreef:
Als het goed is hoor je geen flinke bovenarm spieren te krijgen van het rijden,wel van het stalwerk.


Moet je eens opletten bij jezelf. Een paard dat niet fijn nageeft en waar je kracht gaat gebruiken om hem rond te rijden, dan gebruik je je biceps (voorkant vd bovenarm)

Op een fijn nageeflijk paard hangt je arm aan de triceps (achterkant vd arm)

zevenster
Berichten: 94
Geregistreerd: 10-11-06

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 15:26

Zep schreef:
Elisa2 schreef:
Als het goed is hoor je geen flinke bovenarm spieren te krijgen van het rijden,wel van het stalwerk.


Moet je eens opletten bij jezelf. Een paard dat niet fijn nageeft en waar je kracht gaat gebruiken om hem rond te rijden, dan gebruik je je biceps (voorkant vd bovenarm)

Op een fijn nageeflijk paard hangt je arm aan de triceps (achterkant vd arm)


Als je op deze manier je paard nageeflijk wil rijden, ben je verkeerd bezig. Uiteraard zal je paard soms wat sterker zijn en per paard is het ook verschillend. Maar ga nooit kracht gebruiken vanuit je armen, want je wint het toch niet. Kracht vanuit je benen om hem naar voren te krijgen, kan dan weer wel.

Anoniem

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 17:51

zevenster schreef:
Als je op deze manier je paard nageeflijk wil rijden, ben je verkeerd bezig. Uiteraard zal je paard soms wat sterker zijn en per paard is het ook verschillend. Maar ga nooit kracht gebruiken vanuit je armen, want je wint het toch niet. Kracht vanuit je benen om hem naar voren te krijgen, kan dan weer wel.


ik zeg niet dat je het perse zo moet doen, ik zeg dat het zo is, snap je het verschil?
Je gebruikt dus wezenlijk een andere spiergroep.

Overigens, als ik een paard naar voor oprijd met mijn been wil ik ook geen kracht gebruiken, hooguit snelheid als hij niet reageert. Harder douwen met je been heeft helemaal geen zin. en trouwens, als het dan een hele taaie is die niet fijn wil nageven heb ik wel degelijk even een flink gewicht in mijn hand hoor!

Elisa2

Berichten: 38103
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:05

Zep schreef:
Elisa2 schreef:
Als het goed is hoor je geen flinke bovenarm spieren te krijgen van het rijden,wel van het stalwerk.


Moet je eens opletten bij jezelf. Een paard dat niet fijn nageeft en waar je kracht gaat gebruiken om hem rond te rijden, dan gebruik je je biceps (voorkant vd bovenarm)

Op een fijn nageeflijk paard hangt je arm aan de triceps (achterkant vd arm)


Nee een paard wat niet fijn nageeft,ga ik met veel meer been rijden,m'n hand verandert niet,anders word ie nooit fijner.

Anoniem

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:12

Toch eens goed op je spiergebruik letten de volgende keer dat eentje sterk in je hand wordt. Ik wilde er ook nooit aan geloven maar het is echt zo.

Het zou natuurlijk mooi zijn als je elk willekeurig paard direct op 2 pinkjes zou kunnen rijden, jammer dat de praktijk gewoon zo niet is als je wel eens een paard ter correctie te rijden krijgt

Overigens vind ik domweg "meer been gaan geven" bij een paard dat niet fijn nageeflijk is nou niet per definitie de beste oplossing maar dat is een heel andere discussie.

Elisa2

Berichten: 38103
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:16

nagevelijkheid komt van achter uit,maar ik bedoel het ook wat complexer dan dat het er staat.Maarja dat is een andere discussie zoals je al zei. Ik zal eens opletten als er 1tje sterk in de hand word in het bos etc.

Anoniem

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:17

Nee, het is idd een heel andere discussie, ik wil er hier ook maar niet teveel dieper op in gaan Haha!

BrankaZJarig

Berichten: 3916
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 09:34

Tja, ik blijf dus bij mijn eerdere antwoord: je gebruikt niet zo zeer de bewegingsspieren van jezelf maar meer de houdingsspieren. Want het is de bedoeling dat je een stabiele houding hebt als je op je paard zit. Dus is uithoudingsvermogen en niet zo zeer kracht daarvan, van belang bij het paardrijden.

Shanedow

Berichten: 1491
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Zekerwol ien Fryslan!

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:17

de ruiter :
been,armen,voet,tenen(zelfs),buik,handen,vingers,hoofd,schouder,borst,rug,kont dat waren zowel de belangrijksté.. er zij natuurlijk nog meer kleineré spieren die je gebruikt ..je gebruikt alle spieren in je lichaam maar sommigé moet je wel onder controle houden.! anders gaat het misS Tong uitsteken

het Paard :
nek,rug,kont,been,buik,oor,hoofd eigelijk alles wel alleen de bovenstaandé zijn het belangrijkst. Cool

oryantje
Berichten: 262
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:36

ook heel belangrijk je buikspieren Knipoog
als jij een rustige stabiele zit heb en onzichtbare hulpen kan geven
en je paard netjes op je zit rijd..
gebruik je je buik spieren Haha!

nooit iemand spierpijn in zijn buik spiertjes?

floorsil

Berichten: 2648
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:44

hou dit toppic even in de gaten aangezien ik student oefentherapie cesar ben en dus veel bezig ben met optimaal spiergebruik en dit misschien met paarden wil gaan combineren is dit misschien ook wel leuk om even te weten.

Ishtar13
Berichten: 63
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Leiden

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:38

Een ruiter in balans gebruikt erg weinig spieren zelfs, De belangrijkste spieren zijn je hamstringgroep. De spieren behoren een normale spanning te hebben om je skelet te ondersteunen. Je kunt het zien als een stapel blokken, als je die goed stapelt blijven ze overeind, zo is het ook met je botten. Wat betreft het paard. De DVD the visible horse (visible rider) geven een beeld van het spiergebruik van het paard. Susan Harris heeft deze DVD gemaakt. Voor foto's zie www.alona.nl foto's.
Margreet

Welshcob

Berichten: 227
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Bilzen

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 21:09

lyster schreef:
Een ruiter in balans gebruikt erg weinig spieren zelfs, De belangrijkste spieren zijn je hamstringgroep. De spieren behoren een normale spanning te hebben om je skelet te ondersteunen. Je kunt het zien als een stapel blokken, als je die goed stapelt blijven ze overeind, zo is het ook met je botten. Wat betreft het paard. De DVD the visible horse (visible rider) geven een beeld van het spiergebruik van het paard. Susan Harris heeft deze DVD gemaakt. Voor foto's zie www.alona.nl foto's.
Margreet


Dat is een zeker een goede tip, ik denk dat ik beide dvd's in huis ga halen! OK dan!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:19

vraagje, gebruik je wanneer je gaat ligtrijden zonder beugels je spieren anders dan wanneer je ligtrijdt met beugels?

gewoon even jullie mening, als we het dan over spieren hebben

Anoniem

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:22

Als je gaat lichtrijden zonder beugels heb je de neiging je knieen te gaan aanklemmen, je drukt je dan juist uit het zadel ipv dieper erin en ik vind het daarom een absoluut waardeloze oefening. Als je je grote beenspieren wilt trainen kun je dat beter naast je paard doen ipv erop.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:03

ja dat is mijn eigen mening dus ook, maar sommige menen dat het een hele goede oefening is...... (zie toppic hierover)

clouds2
Berichten: 50
Geregistreerd: 07-10-06
Woonplaats: Muiden

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:04

Interessant dit.
Ik merk zelf dat ik mijn rugspieren ermee train. Ik heb erg slappe rug spieren. Wanneer ik intensief gereden heb. Vooral als ik veel doorgezit heb in de draf. Merk ik die zelfde avond nog dat mn rugspieren ontzettend pijn doen. Echt spierpijn.

Als je beenspieren kweken wilt moet je je beugels op jockey stand doen Clown

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:20

Armen gebruik je toch juist? Tenzij je je hand vast zet.