Hoe rijden jullie je paard 'aan de teugel'?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yunis

Re: Hoe rijden jullie je paard 'aan de teugel'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:10

aan de teugel komen is een logisch gevolg van ontspannen voorwaarts te rijden. Als je de teugels gewoon met een lichte spanning veerkrachtigheid in de hand neemt en met de benen eraan zoekt je paard uit zichzelf ontspanning en komt hij aan de teugel.van daaruit kan je dan wat meer berg opwaarts gaan rijden of meer voor waarts neerwaarts. hoe meer je moet prutsen met je handen hoe slechter. wat niet wil zeggen dat je helemaal je handen niet hoeft te gebruiken. En mijn paard maakt hem ook korter als ik de teugels op maat neem maar dat is niet aan de teugel lopen . Een paard loopt pas aan de teugel wanneer jij perfect kan bepalen hoe diep of hoe hoog hij loopt en dit kunt afwisselen wanneer jij dat bepaald

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:58

buitenhand op druk. binnenbeen aan

Simpel hè Haha!

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:45

Van mijn paard zeggen mensen vaak dat hij "aan de teugel" loopt terwijl ik op dat moment dan voel dat hij nog helemaal niet nageveljik is, als een paard met een gebogen hals op de loodlijn loopt wil dat niet zeggen dat hij al helemaal nagevelijk is. Ik moet mijn paard altijd eerst goed losrijden, stellen en buigen en veel overgangen maken voordat hij echt helemaal loslaat. Hij is nu drie kwart jaar onder het zadel en ik streef er naar om dat moment tussen stijfheid en lossigheid steeds korter te gaan laten duren. Maar voor iemand die langs de kant kijkt lijkt het dus of hij "aan de teugel" loopt. Ik bereik nagevelijkheid met goed loswerken.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:47

door lekker voorwaarts te rijden en dan rustig vragen
dan komt ze vanzelf aan de teugel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:49

Ik rij mijn paard niet echt aan de teugel. Tenminste niet de hals houding zoals bij dresuur, voor mij is dat aan de teugel.

Ik rij mijn paard over de rug, zodat hij ontspannen loopt en mij goed kan dragen. het lukt hem pas na goed losrijden en buigingen door zijn hele lijf. Daarna gaat het vrij makkelijk, een beetje druk op de buiten teugel en door drijven met beide benen. Ik rij dan wel geen dressuur en het hoeft er van mij niet prachtig uit te zien. Het gaat er om dat hij mij met de lange afstanden goed leert te dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:02

Lijkt me heel goed!

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:09

eerst ff aan de lange teugel inrijden, en veel voltes rijden zodat ze mooi soepel word in de rug en nek.
dan pak ik de teugels op en begin ik een links rechts te kneden.
met me benen links rechts drijven, en steeds voltes blijven rijden.
meestal na een kwartier loopt ze dan netjes aan de teugel

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 22:50

ik zorg eerst dat ze goed los is
dus met vrij lange contact teugels figuren rijden in stap,draf en galop
dan loopt ze meestal al nageeflijk, maw: ze volgt mijn hand,gaat waar ik heen wil, in de gang en het tempo(nouja, meestal toch Haha!) waar ik heen wil
daarna pak ik ze wat meer in contact, rij ik overgangen draf-galop-draf, waarna ze meestal vanzelf aan teugel komt.
eenmaal ze netjes "afknikt" zeg maar, weet ik dat ze los is
(hierbij heb ik dus nog geen druk op mijn teugels, ze knikt af omdat ze los komt)
dan pak ik ze wat meer ôp, en geef wel wat druk, zodat ze afknikt, en daar ook blijft
kan ik ze ook corrigeren als ze te diep komt, of te hoog komt, en belonen als ze goed loopt(nageven)
desondanks rij ik zelfs op dit trekpaardje met een minieme druk, ze is goed bewerkbaar zo, en blijft voor haar doen ruim lopen.
bij te veel druk maakt ze zich sterk en begint ze te verkort te lopen (ja, te weten gekomen doordat ik me te sterk forceerde op het aan teugel rijden, op dit vlak is ze een heel erg goed leerpaard die me regelmatig tegen de muur laat lopen Haha!)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:11

Ik begin met een los contactteugeltje (overigens altijd in draf aangezien mijn paardje nogal heet is) en rijd hem met mijn been goed voorwaarts zodat hij lekker zijn neusje naar voren steekt. Als hij lekker voorwaarts is en op eigen benen loopt, dan pas ga ik hem voor begrenzen. Als ik mijn handen naar voren doe, moet ie altijd met zijn neusje volgen. Zo controleer ik of hij nog aan de hulpen is. Ik rij dus "voorwaarts neerwaarts" en trek hem dus niet in de krul. Ik heb ook meestal een heel goed punt voor halsstrekken, zo kun je ook controleren of ie je hand wil volgen. Lekker veel voltes en slangevoltes rijden, openen en sluiten, zo blijft ie goed opletten en aan de hulpen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 00:21

Karoliefje_ schreef:
buitenhand op druk. binnenbeen aan

Simpel hè Haha!

Dat vind ik wel een beetje erg kort door de bocht gezegt.
Want de achterhand is ook ontzettend belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 10:09

Losmaken, rechtrichten, voorwaarts laten lopen en van z'n mond afblijven.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:12

Een paard dat nageeft is niet per definitie aan de teugel. Een paard dat aan de teugel is, geeft per definitie na.
Nageven is een voorwaarde om aan de teugel te kunnen zijn.
Een paard dat niet nageeft kan niet aan de teugel zijn.
Nageven, aanleuning en aan de teugel zijn verschillende zaken.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:20

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:31

spelen met mijn handen en druk geven van achter! en soms iets meer druk als ze alleen maar sneller gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:36

odetteke schreef:
Voor meer info zie hier: viewtopic.php?f=8&t=539775&hilit=

Moderatoropmerking:
Ik heb deze er niet naar verwezen omdat daar bokkers zijn die problemen hebben met hun paard aan de teugel te rijden.
Aangezien het hier om de discussie omtrent de manier van aan de teugel lopen gaat, laat ik deze nog open.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 18:12

Maar uiteraard wel leuk om te lezen voor de mensen die aan 1 topic met informatie niet genoeg hebben! Knipoog

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:47

aukje91 schreef:

spijtig genoeg is het lang niet voor iedereen zo simpel

Ik heb een jaar geleden een draver gekocht, heb toen heilig volgens de "supermanier" van achterhand erbij, rechtrichten, voorwaarts houden en niet in zn mond zitten gereden. Heb hem de hele tijd van achter naar voor gereden ZONDER enig resultaat op het vlak van nageven. Hij was enkel rechter dan ervoor. heb nu 3x les van andere instructie, waar we WEL met de handen hem naar beneden werken. Hij loopt nu eindelijk stukken "aan de teugel", laag en rond.
met een paard dat hiervoor getraind of groen is werken deze methodes misschien wel, maar niet altijd.

wij rijden gewoon met een constant sterk contact op buitenteugel terwijl we daar "knijpen" met vingers en polsen. Binnenhand gaat open en knijpt hem naar beneden van zodra het contact op de buitenteugel goed is. Als hij dan goed loopt binnenhand weer toe en contact buiten houden en lichtjes trillen af en toe met binnenteugel. Gaat hij meer omhoog, dan direct corrigeren.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:06

Yamcha schreef:
Ik denk dat je me niet goed begrijpt, ik rijd mijn paard naar voorwaarts met mijn benen en ontspannen zit, en dan vang ik hem op. Eerst de achterhand eronder, het koppie volgt dan wel.

Ik denk dat wij het ongeveer op een zelfde manier doen, maar hoe vang je hem op? Doe je dat uisluitend met je zit of gebruik je er ook je hand bij?

Wat ik jammer vind is dat veel mensen aan de voorkant werken, om het beeld "kloppend" te krijgen. Waardoor het paard vaak juist op de voorhand valt en de ontspanning weg is. Pas als het paard van achter juist gereden wordt en ontspannen is kan die voorkant volgen. En dat gaat dan eigenlijk vanzelf.

delete

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 13:54

Teugels aan houden, been geven, gaat ze niet, dan teugels op spanning. En voornamelijk de buitenteugel, en eerst been geven, dan pas aan de teugel zitten Ja . Die van mij gaat meestal snel, zodra ze na geeft, geef ik haar los. gaat ze dan weer omhoog, daar weer opnieuw. En vooraaall de achterhand eronder, aan de teugel noemde mijn instructeur ook wel aan het been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:32

Paljassofie schreef:
aukje91 schreef:

Ik heb een jaar geleden een draver gekocht, heb toen heilig volgens de "supermanier" van achterhand erbij, rechtrichten, voorwaarts houden en niet in zn mond zitten gereden. Heb hem de hele tijd van achter naar voor gereden ZONDER enig resultaat op het vlak van nageven. Hij was enkel rechter dan ervoor. heb nu 3x les van andere instructie, waar we WEL met de handen hem naar beneden werken. Hij loopt nu eindelijk stukken "aan de teugel", laag en rond.
met een paard dat hiervoor getraind of groen is werken deze methodes misschien wel, maar niet altijd.

wij rijden gewoon met een constant sterk contact op buitenteugel terwijl we daar "knijpen" met vingers en polsen. Binnenhand gaat open en knijpt hem naar beneden van zodra het contact op de buitenteugel goed is. Als hij dan goed loopt binnenhand weer toe en contact buiten houden en lichtjes trillen af en toe met binnenteugel. Gaat hij meer omhoog, dan direct corrigeren.

Simpel? De manier die jij gebruikt is juist simpel. Zo kan ik het ook, kneden.
Veel mensen grijpen naar het met de handen naar beneden rijden, omdat dit sneller resultaat geeft.
En als het iets te lang duurt keihard doorzagen Lips are sealed (ik zeg niet dat jij dit doet, maar dit zie ik veel in mijn omgeving)
"Mijn" manier duurt idd langer en vergt meer training, maar dan heb je ook echte nageeflijkheid die je ook bitloos moet kunnen hebben. Ik rijd m'n verzorgpony (kdoe haar nog maar een paar maandjes) op deze manier. Ze is hard in haar mond en erg gespannen en als ik aan dr mond ga zitten wordt dit beiden erger.Ik rijd haar op licht contact en rijd haar goed los. Het duurt een halfuur/driekwartier voor ze ontspant en nageeflijk wordt, maar ik ben blij met elk kort moment.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:39

aukje91 schreef:
Paljassofie schreef:

Simpel? De manier die jij gebruikt is juist simpel. Zo kan ik het ook, kneden.
Veel mensen grijpen naar het met de handen naar beneden rijden, omdat dit sneller resultaat geeft.
En als het iets te lang duurt keihard doorzagen Lips are sealed (ik zeg niet dat jij dit doet, maar dit zie ik veel in mijn omgeving)
"Mijn" manier duurt idd langer en vergt meer training, maar dan heb je ook echte nageeflijkheid die je ook bitloos moet kunnen hebben. Ik rijd m'n verzorgpony (kdoe haar nog maar een paar maandjes) op deze manier. Ze is hard in haar mond en erg gespannen en als ik aan dr mond ga zitten wordt dit beiden erger.Ik rijd haar op licht contact en rijd haar goed los. Het duurt een halfuur/driekwartier voor ze ontspant en nageeflijk wordt, maar ik ben blij met elk kort moment.

Ik heb het echt geprobeerd hoor, had je graag Beau, mijn draver, eens laten rijden voor ik veranderd ben van manier. Het is allemaal makkelijk gezegd, tot je een paard onder je krijgt die een heel actieve achterhand heeft, maar ALTIJD geleerd is het hoofd in de lucht te gooien en hij werd er voor gestrafd als hij over de rug liep. Ik heb hem rechtgericht, hij liep zeker niet op de voorhand, impuls had hij meer als genoeg. Het is allemaal heel makkelijk gezegd( en gedaan) bij de meeste paarden, maar soms zijn ze het gewoonweg compleet anders geleerd ( of zelf erin geslaan).
Ik denk niet dat het kwaad kan om het te doen zoals wij nu bezig zijn, er moeten verschillende manieren zijn. En zelf als Beau dan nu op de voorhand zou gaan vallen, kan je nog altijd weer meer op de achterhand gaan rijden maar dan met een paard dat het WEL snapt dat hij mag ontspannen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 17:43

marloezzke schreef:
hoe ik mijn paard aan de teugel rijdt.

ik controleer eerst iedere dag tijdens de training of mijn paard aan het been is, dat is mijn 1e uitgangspunt.
als hij dat is ga ik kijken of hij nagefelijk is, dus op de druk van mijn hand reageert en er op nageeft.
als dat beide in orde is ga ik pas verder.

hoe ik mijn paard dan juist in de correcte aanleuning rijd:
hij moet aan het been voorwaarts zijn en zijn achterhand voldoende onder de massa zetten, dat vang ik als het ware op met mijn zit en vraag ik nagefelijkheid met mijn hand.

beetje vaag misschien maar ik vind het moeilijk om uit te leggen.

edit: mijn paard neemt ook automatisch de ronde halshouding aan, daar hoef ik geen extra druk voor te vragen. ik zie dit ook als punt dat hij mij vertrouwt.

Zo rij ik ook. Eerst aan het been zijn dmv tempowisselingen en overgangen. Vooral heel recht richten, 2e hoefslag rijden, daarbij een stille, maar meegaande hand en het paard naar de hand doe rijden.

Dan pas wat figuren rijden en wanneer ze leker lopen afwisselend laag en wat hoger instellen, hand laten volgen.

phantom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 20:20

GemkevB schreef:
De mijne loopt ook gelijk aan de teugel..! Mn andere pony niet automatisch.. Gwn handen sluiten, been geven als het dan nog niet lukt een beetje met je handen spelen... binnen en buiten stelling vragen veel voltes maken en natuurlijk je benen erbij houden haha

Mijne doet het ook niet zomaar, en ik doe het ook op deze manier..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 20:35

HappyH schreef:
Yamcha schreef:
Ik denk dat je me niet goed begrijpt, ik rijd mijn paard naar voorwaarts met mijn benen en ontspannen zit, en dan vang ik hem op. Eerst de achterhand eronder, het koppie volgt dan wel.

Ik denk dat wij het ongeveer op een zelfde manier doen, maar hoe vang je hem op? Doe je dat uisluitend met je zit of gebruik je er ook je hand bij?

Wat ik jammer vind is dat veel mensen aan de voorkant werken, om het beeld "kloppend" te krijgen. Waardoor het paard vaak juist op de voorhand valt en de ontspanning weg is. Pas als het paard van achter juist gereden wordt en ontspannen is kan die voorkant volgen. En dat gaat dan eigenlijk vanzelf.
Toch voornamelijk op de zit. Ik heb ook altijd geleerd dat je een paard op het been nageeflijk maakt, niet op de hand. Ik houd met de hand een zeer licht contact aan, heb eigenlijk nooit meer dan een pakje boter in de handen.
Ik heb ook gemerkt dat goed losrijden erg belangrijk is. In het hebegin stap en draaf ik veel met een lange teugel (ook overgangen kun je goed op de zit en benen rijden, en het paard ontspant er fijn van). Door dat lang-en-laag komt de achterhand er goed onder, en begint hij al mijn hand op te zoeken. Dan vang ik op, met zit en benen, en dan pak ik de teugels wat op, zonder weerstand te geven... en dan loopt-ie fijn met het koppie op de loodlijn, heel zacht en nageeflijk. Ik vind het erg fijn rijden.

Dat laaste wat jij zegt klopt, hoor. Mijn man rijdt in de les op een paard dat heel veel in de mond gezeten is... een mond als beton, en gooien met dat hoofd... een paard wat heel moeilijk ontspant helaas. Ik wijt dat toch aan dat getrek in de mond.
Ik ben zelf ook de mening toegedaan dat je alleen met een goede, ontspannen zit een paard ontspannen en nageeflijk krijgt. Een paard kan nooit ontspannen als de ruiter gespannen zit, of scheef. Dan moet het paard voortdurend het evenwicht corrigeren, en dat gaat altijd gepaard met spanning. Dus eerst goed leren zitten, dan pas kun je een paard goed van achter naar voor rijden. Alleen een voorwaartse drang kun je opvangen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:01

aukje91 schreef:

Hoe krijg je dan aanleuning als je geen contact hebt met de mond Knipoog

Op het moment dat ik de teugels oppak,en dat doe ik nooit zonder been,heb ik aanleuning.Van daaruit ga ik de aanleuning verfijnen.