Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) waar ik heen wil
) Karoliefje_ schreef:buitenhand op druk. binnenbeen aan
Simpel hè
odetteke schreef:Voor meer info zie hier: viewtopic.php?f=8&t=539775&hilit=
aukje91 schreef:Losmaken, rechtrichten, voorwaarts laten lopen en van z'n mond afblijven.
Yamcha schreef:Ik denk dat je me niet goed begrijpt, ik rijd mijn paard naar voorwaarts met mijn benen en ontspannen zit, en dan vang ik hem op. Eerst de achterhand eronder, het koppie volgt dan wel.
. Die van mij gaat meestal snel, zodra ze na geeft, geef ik haar los. gaat ze dan weer omhoog, daar weer opnieuw. En vooraaall de achterhand eronder, aan de teugel noemde mijn instructeur ook wel aan het been. Paljassofie schreef:aukje91 schreef:Losmaken, rechtrichten, voorwaarts laten lopen en van z'n mond afblijven.
spijtig genoeg is het lang niet voor iedereen zo simpel
Ik heb een jaar geleden een draver gekocht, heb toen heilig volgens de "supermanier" van achterhand erbij, rechtrichten, voorwaarts houden en niet in zn mond zitten gereden. Heb hem de hele tijd van achter naar voor gereden ZONDER enig resultaat op het vlak van nageven. Hij was enkel rechter dan ervoor. heb nu 3x les van andere instructie, waar we WEL met de handen hem naar beneden werken. Hij loopt nu eindelijk stukken "aan de teugel", laag en rond.
met een paard dat hiervoor getraind of groen is werken deze methodes misschien wel, maar niet altijd.
wij rijden gewoon met een constant sterk contact op buitenteugel terwijl we daar "knijpen" met vingers en polsen. Binnenhand gaat open en knijpt hem naar beneden van zodra het contact op de buitenteugel goed is. Als hij dan goed loopt binnenhand weer toe en contact buiten houden en lichtjes trillen af en toe met binnenteugel. Gaat hij meer omhoog, dan direct corrigeren.
(ik zeg niet dat jij dit doet, maar dit zie ik veel in mijn omgeving)aukje91 schreef:Paljassofie schreef:
spijtig genoeg is het lang niet voor iedereen zo simpel
Ik heb een jaar geleden een draver gekocht, heb toen heilig volgens de "supermanier" van achterhand erbij, rechtrichten, voorwaarts houden en niet in zn mond zitten gereden. Heb hem de hele tijd van achter naar voor gereden ZONDER enig resultaat op het vlak van nageven. Hij was enkel rechter dan ervoor. heb nu 3x les van andere instructie, waar we WEL met de handen hem naar beneden werken. Hij loopt nu eindelijk stukken "aan de teugel", laag en rond.
met een paard dat hiervoor getraind of groen is werken deze methodes misschien wel, maar niet altijd.
wij rijden gewoon met een constant sterk contact op buitenteugel terwijl we daar "knijpen" met vingers en polsen. Binnenhand gaat open en knijpt hem naar beneden van zodra het contact op de buitenteugel goed is. Als hij dan goed loopt binnenhand weer toe en contact buiten houden en lichtjes trillen af en toe met binnenteugel. Gaat hij meer omhoog, dan direct corrigeren.
Simpel? De manier die jij gebruikt is juist simpel. Zo kan ik het ook, kneden.
Veel mensen grijpen naar het met de handen naar beneden rijden, omdat dit sneller resultaat geeft.
En als het iets te lang duurt keihard doorzagen(ik zeg niet dat jij dit doet, maar dit zie ik veel in mijn omgeving)
"Mijn" manier duurt idd langer en vergt meer training, maar dan heb je ook echte nageeflijkheid die je ook bitloos moet kunnen hebben. Ik rijd m'n verzorgpony (kdoe haar nog maar een paar maandjes) op deze manier. Ze is hard in haar mond en erg gespannen en als ik aan dr mond ga zitten wordt dit beiden erger.Ik rijd haar op licht contact en rijd haar goed los. Het duurt een halfuur/driekwartier voor ze ontspant en nageeflijk wordt, maar ik ben blij met elk kort moment.
marloezzke schreef:hoe ik mijn paard aan de teugel rijdt.
ik controleer eerst iedere dag tijdens de training of mijn paard aan het been is, dat is mijn 1e uitgangspunt.
als hij dat is ga ik kijken of hij nagefelijk is, dus op de druk van mijn hand reageert en er op nageeft.
als dat beide in orde is ga ik pas verder.
hoe ik mijn paard dan juist in de correcte aanleuning rijd:
hij moet aan het been voorwaarts zijn en zijn achterhand voldoende onder de massa zetten, dat vang ik als het ware op met mijn zit en vraag ik nagefelijkheid met mijn hand.
beetje vaag misschien maar ik vind het moeilijk om uit te leggen.
edit: mijn paard neemt ook automatisch de ronde halshouding aan, daar hoef ik geen extra druk voor te vragen. ik zie dit ook als punt dat hij mij vertrouwt.
GemkevB schreef:De mijne loopt ook gelijk aan de teugel..! Mn andere pony niet automatisch.. Gwn handen sluiten, been geven als het dan nog niet lukt een beetje met je handen spelen... binnen en buiten stelling vragen veel voltes maken en natuurlijk je benen erbij houden haha
HappyH schreef:Toch voornamelijk op de zit. Ik heb ook altijd geleerd dat je een paard op het been nageeflijk maakt, niet op de hand. Ik houd met de hand een zeer licht contact aan, heb eigenlijk nooit meer dan een pakje boter in de handen.Yamcha schreef:Ik denk dat je me niet goed begrijpt, ik rijd mijn paard naar voorwaarts met mijn benen en ontspannen zit, en dan vang ik hem op. Eerst de achterhand eronder, het koppie volgt dan wel.
Ik denk dat wij het ongeveer op een zelfde manier doen, maar hoe vang je hem op? Doe je dat uisluitend met je zit of gebruik je er ook je hand bij?
Wat ik jammer vind is dat veel mensen aan de voorkant werken, om het beeld "kloppend" te krijgen. Waardoor het paard vaak juist op de voorhand valt en de ontspanning weg is. Pas als het paard van achter juist gereden wordt en ontspannen is kan die voorkant volgen. En dat gaat dan eigenlijk vanzelf.
aukje91 schreef:Losmaken, rechtrichten, voorwaarts laten lopen en van z'n mond afblijven.