Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Visconti schreef:Helaas zie ik maar weinig mensen er een slof aan hangen om hem vervolgens niet te gaan gebruiken. En op de begin foto van dit topic zie ik toch duidelijk dat er gebruik word gemaakt van de slof. En daar baseerde ik mijn antwoord een beetje op
Visconti schreef:
Noemen jullie dit losjes dan? Van mij hoeft de slof niet los, ik heb liever dat hij er gewoon helemaal niet aanzit.
Katja schreef:Visconti: Dan zie jij een andere foto dan ik. Ik zie een loshangende slof en teugel.
Griebels: erg goed als je zelf weet wat je beperkingen zijn en je daar ook mee om kunt gaan.
Visconti schreef:
Noemen jullie dit losjes dan? Van mij hoeft de slof niet los, ik heb liever dat hij er gewoon helemaal niet aanzit.
Visconti schreef:
Carly22 schreef:Visconti schreef:
even toevoeging.. foto 4-7-11-12-14 zijn allemaal MET slofgebruik.
.griebels schreef:Carly22 schreef:
Uhm als je hier goed kijkt zie je het stuk vanuit de singel naar het bit niet strak staan... Dat betekend dat ze dus geen druk op de slofteugel heeft staan...
Of schiet ik daar compleet mis!?
ElCid schreef:Geen enkel jong paard reageerd in 1e instantie op been, simpelweg omdat hij niet weet wat dat betekent. Dat moet je hem dus leren en dat kost tijd, soms wel meer dan 6 weken.
Als je het dier van tevoren door middel van grondwerk, waarvan ik weet dat erg weinig mensen dit doen of zelfs weten wat het is, leert wijken voor druk zal hij ook snel de kuitdruk begrijpen. Evt. kan je een zweepje gebruiken om de beenhulp aan te leren. Sporen zijn er om hulpen te verfijnen bij een paard wat een eind verder is in zijn africhting.Mijn jonge paarden leer ik te reageren op druk, inderdaad kan de gemiddelde ruiter daar niet mee overweg. Want die druk is nl. zo minimaal, zowel van benen als bit, dat er snel te veel druk gegeven wordt.
Overigens vind ik dat een paard wat pas 6 weken onder het zadel is alleen nog maar in stap gereden mag worden om spieren, souplesse, vertrouwen en kracht op te bouwen. Neem een voorbeeld aan de klassieke rijscholen, daar stappen ze de 1e 6 tot 12 maanden alleen maar.
Voordeel is dat die paarden zonder enig probleem de zwaarste oefeningen kunne uitvoeren, tot op hele hoge leeftijd.
Maar daar gaat het dan ook niet om geld, tijd, en meerdere eer en glorie van de ruiter. Maar on "RIJKUNST", iets waarvan velen niet weten wat het is of hoe het voelt.
) en dat de slof daar net even een zwier richting zij of richting hals maakt. Ik zie geen strakke slof
Ook het stuk van de mond naar de hand staat niet strak
griebels schreef:Ik denk dat door het paard zijn bewegingen de slof gaat zwieren (ja dat doet ie![]()
)

Katja schreef:griebels schreef:Ik denk dat door het paard zijn bewegingen de slof gaat zwieren (ja dat doet ie![]()
)
Moet je hem strakker trekken dan houdt hij[img] er vanzelf mee op.
ElCid: als het paard zijn hoofd om laag doet gaat de slof losser zitten en als zijn hoofd omhoog gaat strakker.

birken187 schreef:Zo aan de foto's te zien krijg ik niet de indruk dat je je paard in de weg zit met de slof en sporen.
Afhankelijk van het paard zou ik dit ook doen. Sporen en zweepje in ieder geval. Slof als hij heel onrustig is met zijn hoofd.
Je kan het maar beter allemaal bij je hebben, dat je het kan gebruiken als je het nodig hebt, dan dat je moet afstijgen om er een slof op te doen of een zweep of sporen te halen.
Een onderbreking in de training is veel vervelender dan de mening van een ander.
Volgens mij heb je er goed over nagedacht en rijd je er bewust mee. bij een paard dat nog naar het been moet leren luisteren heb je vaak een zweep/sporen nodig. Alsmaar schoppen/kloppen is juist niet goed.
Om je gerust te stellen: Ik heb op een dressuurstal veel paarden gezien die zadelmak gemaakt werden. Ook hier werd slof/zweep en sporen gebruikt, voor eigen veiligheid en om niet voor verrassingen te komen te staan.
)