Slof en sporen bij jong paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Slof en sporen bij jong paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 15:45

Als je (jonge) paard nu niet wil reageren op het been...
Voorbeeld:

Probleem:
Je paard reageert niet op been, jij geeft steeds harder been, maar je paard reageert niet.

Oplossing:
Je geeft been (zonder het spoortje erin dus), je paard reageert niet, je geeft nog eens been, maar dan met een juist spoorgebruik, en je paard geeft reactie.

Toekomst:
Je geeft been, paard weet dat hij moet reageren anders voelt hij het spoortje... dus paard reageert op been.

Wat is hier fout aan dan?

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:46

niets!!
maar als je elke keer een spoortje gaat geven.. ookal luistert hij wel naar je been.. is het niet goed. toch?? Dan krijg je juist een paard wat gewend is aan het spoortje omdat je het altijd gebruikt dan zal hij niet meer naar je been luisteren.
Als je het spoortje alleeeen gebruikt als hij echt niet reageerd op je been is er niets mis mee.. Maar als je zo laks bent om niet eens het been te proberen en meteen de spoor erin te duwen is er iets goed mis.

Maar goed, dan nog, ik zou zelf een jong paard nooit rijden met een spoor. ben er gewoon op tegen. Maar ieder zijn eigen mening.
Soms zie ik mensen rijden MET sporen en MET zweep.. en dan denk ik.. pff... ik rijdt gewoon zonder sporen en zonder zweep en ik krijg hetzelfde resultaat...
Laatst bijgewerkt door xCarlyx op 07-11-06 15:50, in het totaal 2 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 15:47

Ja maar dat is weer een ander probleem en een andere discussie... Dat gaat over welke ervaring de ruiter heeft en niet specifiek over een jong paard...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:48

Griebels toch, dan krijg een paard dat fijn is aan het been en daar kan de gemiddelde Boktruiter niet mee overweg.

Visconti: ik weet niet wat voor slof jij bedoelt maar die van mij kun je gewoon zo lang vasthouden dat hij alleen inwerkt als het paard met zijn hoofd echt ver boven de teugel komt.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:50

Helaas zie ik maar weinig mensen er een slof aan hangen om hem vervolgens niet te gaan gebruiken. En op de begin foto van dit topic zie ik toch duidelijk dat er gebruik word gemaakt van de slof. En daar baseerde ik mijn antwoord een beetje op Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 15:51

Katje: oh ja, dat kennen ze hier niet...

Ik zal eerlijk bekennen Schijnheilig
Ik gebruik geen spoortje, heb het wel gedaan, maar omdat ik mijn benen niet stil kan houden (met beugels op dressuurlengte dan) heb ik besloten om ze op mijn paard niet meer te gebruiken en gewoon na een "niet-reactie" een zweep-tikje te geven.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:53

Visconti: Dan zie jij een andere foto dan ik. Ik zie een loshangende slof en teugel. Verward

Griebels: erg goed als je zelf weet wat je beperkingen zijn en je daar ook mee om kunt gaan.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 15:53

Visconti schreef:
Helaas zie ik maar weinig mensen er een slof aan hangen om hem vervolgens niet te gaan gebruiken. En op de begin foto van dit topic zie ik toch duidelijk dat er gebruik word gemaakt van de slof. En daar baseerde ik mijn antwoord een beetje op Knipoog

Gebruik van de slof? Hoe los wil je hem hebben hangen? Dat het paard er met zijn benen in kan stappen Verward

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:54

Afbeelding
Noemen jullie dit losjes dan? Van mij hoeft de slof niet los, ik heb liever dat hij er gewoon helemaal niet aanzit.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:55

Visconti schreef:
Afbeelding
Noemen jullie dit losjes dan? Van mij hoeft de slof niet los, ik heb liever dat hij er gewoon helemaal niet aanzit.

even toevoeging.. foto 4-7-11-12-14 zijn allemaal MET slofgebruik.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 15:55

Katja schreef:
Visconti: Dan zie jij een andere foto dan ik. Ik zie een loshangende slof en teugel. Verward

Griebels: erg goed als je zelf weet wat je beperkingen zijn en je daar ook mee om kunt gaan.

Ik ben geen sterruiter, zal ik ook nooit zeggen.
Ik weet wel hoe het wel en niet moet maar om zoiets zelf in praktijk te brengen, ben ik te onkundig voor.

Mijn eerdere verhaal over mijn hulpteugels... Jullie mogen allemaal (mits lengte en gewicht aan paard zijn toevertrouwd) een keer op mijn paard buiten rijden met een dubbel gebroken trensje zonder hulpteugel en dan nog eens uitleggen dat een paard met zo'n sterke race-wil ook gewoon te rijden is zonder die hulpmiddelen.
Ik gebruik ze misschien om de verkeerde reden, maar ik gebruik ze dan ook alleen in nood!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 15:57

Visconti schreef:
Afbeelding

Nee, hier hangt hij niet los, maar zit hij ook niet strak. Als je goed kijkt zie je dat renske meegeeft met haar handen om haar paard de ruimte te geven vanwege zijn onbalans...
Renske heeft een paar keer de slof eraan gehangen omdat ze kopstoten kreeg van het paard, dat is ook de enige reden dat ze hem gebruikt. Als je in Renske's topic een paar blz's verder kijkt zie je ook nog een foto zonder slof waarbij er gewoon aanleuning is...

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:58

Visconti schreef:
Afbeelding

misschien dat zij net haar hoofd omhoog gooide en daarom wat strak zit.

maar het zijn moment opnames dus je kunt er geen peil van opsteken als je het zelf niet gezien hebt Cool

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 15:59

Carly22 schreef:
Visconti schreef:
Afbeelding

even toevoeging.. foto 4-7-11-12-14 zijn allemaal MET slofgebruik.

Uhm als je hier goed kijkt zie je het stuk vanuit de singel naar het bit niet strak staan... Dat betekend dat ze dus geen druk op de slofteugel heeft staan...
Of schiet ik daar compleet mis!?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:59

Geen enkel jong paard reageert in 1e instantie op been, simpelweg omdat hij niet weet wat dat betekent. Dat moet je hem dus leren en dat kost tijd, soms wel meer dan 6 weken Knipoog .
Als je het dier van tevoren door middel van grondwerk, waarvan ik weet dat erg weinig mensen dit doen of zelfs weten wat het is, leert wijken voor druk zal hij ook snel de kuitdruk begrijpen. Evt. kan je een zweepje gebruiken om de beenhulp aan te leren. Sporen zijn er om hulpen te verfijnen bij een paard wat een eind verder is in zijn africhting.
Mijn jonge paarden leer ik te reageren op druk, inderdaad kan de gemiddelde ruiter daar niet mee overweg. Want die druk is nl. zo minimaal, zowel van benen als bit, dat er snel te veel druk gegeven wordt.
Overigens vind ik dat een paard wat pas 6 weken onder het zadel is alleen nog maar in stap gereden mag worden om spieren, souplesse, vertrouwen en kracht op te bouwen. Neem een voorbeeld aan de klassieke rijscholen, daar stappen ze de 1e 6 tot 12 maanden alleen maar.
Voordeel is dat die paarden zonder enig probleem de zwaarste oefeningen kunnen uitvoeren, tot op hele hoge leeftijd.
Maar daar gaat het dan ook niet om geld, tijd, en meerdere eer en glorie van de ruiter. Maar on "RIJKUNST", iets waarvan velen niet weten wat het is of hoe het voelt.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 07-11-06 16:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:00

Ik vind op die foto de slof ook iets te strak maar dat was niet de foto waar je in eerste instantie naar refereerde Visconti.
Vergeet niet dat een foto een momentopname is en je dus altijd een beetje moet gokken hoe het beeld in het echt is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:01

griebels schreef:
Carly22 schreef:

Uhm als je hier goed kijkt zie je het stuk vanuit de singel naar het bit niet strak staan... Dat betekend dat ze dus geen druk op de slofteugel heeft staan...
Of schiet ik daar compleet mis!?

Dan vraag ik me af hoe het er uitziet als het wel strak staat.
Neus tussen de voorbenen ? Huilen

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:01

ElCid schreef:
Geen enkel jong paard reageerd in 1e instantie op been, simpelweg omdat hij niet weet wat dat betekent. Dat moet je hem dus leren en dat kost tijd, soms wel meer dan 6 weken Knipoog .
Als je het dier van tevoren door middel van grondwerk, waarvan ik weet dat erg weinig mensen dit doen of zelfs weten wat het is
, leert wijken voor druk zal hij ook snel de kuitdruk begrijpen. Evt. kan je een zweepje gebruiken om de beenhulp aan te leren. Sporen zijn er om hulpen te verfijnen bij een paard wat een eind verder is in zijn africhting.Mijn jonge paarden leer ik te reageren op druk, inderdaad kan de gemiddelde ruiter daar niet mee overweg. Want die druk is nl. zo minimaal, zowel van benen als bit, dat er snel te veel druk gegeven wordt.
Overigens vind ik dat een paard wat pas 6 weken onder het zadel is alleen nog maar in stap gereden mag worden om spieren, souplesse, vertrouwen en kracht op te bouwen. Neem een voorbeeld aan de klassieke rijscholen, daar stappen ze de 1e 6 tot 12 maanden alleen maar.
Voordeel is dat die paarden zonder enig probleem de zwaarste oefeningen kunne uitvoeren, tot op hele hoge leeftijd.
Maar daar gaat het dan ook niet om geld, tijd, en meerdere eer en glorie van de ruiter. Maar on "RIJKUNST", iets waarvan velen niet weten wat het is of hoe het voelt.

idd!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 16:02

Ik denk dat door het paard zijn bewegingen de slof gaat zwieren (ja dat doet ie Haha! Ja ) en dat de slof daar net even een zwier richting zij of richting hals maakt. Ik zie geen strakke slof Ook het stuk van de mond naar de hand staat niet strak

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:04

griebels schreef:
Ik denk dat door het paard zijn bewegingen de slof gaat zwieren (ja dat doet ie Haha! Ja )

Moet je hem strakker trekken dan houdt hij er vanzelf mee op. Tong uitsteken

ElCid: als het paard zijn hoofd om laag doet gaat de slof losser zitten en als zijn hoofd omhoog gaat strakker.
Laatst bijgewerkt door Katja op 07-11-06 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 16:05

Dit jonge paard waar het hier in kwestie over gaat is in het begin wel meegaand geweest (en ja er is wat grondwerk van te voren gedaan) zoals je op deze foto kunt zien...
Afbeelding

Zoals jullie zien heeft ze de slof niet nodig voor de aanleuning en heeft ze ook geen sporen nodig gehad. Paard gaat nu gewoon wat dingen uitproberen. Het is een paard met een behoorlijke eigen wil...

birken187

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:07

Zo aan de foto's te zien krijg ik niet de indruk dat je je paard in de weg zit met de slof en sporen.

Afhankelijk van het paard zou ik dit ook doen. Sporen en zweepje in ieder geval. Slof als hij heel onrustig is met zijn hoofd.

Je kan het maar beter allemaal bij je hebben, dat je het kan gebruiken als je het nodig hebt, dan dat je moet afstijgen om er een slof op te doen of een zweep of sporen te halen.

Een onderbreking in de training is veel vervelender dan de mening van een ander.

Volgens mij heb je er goed over nagedacht en rijd je er bewust mee. bij een paard dat nog naar het been moet leren luisteren heb je vaak een zweep/sporen nodig. Alsmaar schoppen/kloppen is juist niet goed.

Om je gerust te stellen: Ik heb op een dressuurstal veel paarden gezien die zadelmak gemaakt werden. Ook hier werd slof/zweep en sporen gebruikt, voor eigen veiligheid en om niet voor verrassingen te komen te staan.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 16:07

Katja schreef:
griebels schreef:
Ik denk dat door het paard zijn bewegingen de slof gaat zwieren (ja dat doet ie Haha! Ja )

Moet je hem strakker trekken dan houdt hij[img] er vanzelf mee op. Tong uitsteken

ElCid: als het paard zijn hoofd om laag doet gaat de slof losser zitten en als zijn hoofd omhoog gaat strakker.

haha die katja toch!!!

En Elcid, de slof hangt nu eenmaal niet stil bij een paard wat beweegt
volgens mij zie ik zelf het stukje tussen de voorbenen los hangen maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen... Maar dan is mijn beredenatie van het zwieren nog niet zo slecht gevonden Schijnheilig

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 16:10

birken187 schreef:
Zo aan de foto's te zien krijg ik niet de indruk dat je je paard in de weg zit met de slof en sporen.

Afhankelijk van het paard zou ik dit ook doen. Sporen en zweepje in ieder geval. Slof als hij heel onrustig is met zijn hoofd.

Je kan het maar beter allemaal bij je hebben, dat je het kan gebruiken als je het nodig hebt, dan dat je moet afstijgen om er een slof op te doen of een zweep of sporen te halen.

Een onderbreking in de training is veel vervelender dan de mening van een ander.

Volgens mij heb je er goed over nagedacht en rijd je er bewust mee. bij een paard dat nog naar het been moet leren luisteren heb je vaak een zweep/sporen nodig. Alsmaar schoppen/kloppen is juist niet goed.

Om je gerust te stellen: Ik heb op een dressuurstal veel paarden gezien die zadelmak gemaakt werden. Ook hier werd slof/zweep en sporen gebruikt, voor eigen veiligheid en om niet voor verrassingen te komen te staan.

Ik ben het hier ook mee eens..
Ik heb (onder begeleiding) een pony ingereden die door continue drijven (moest van instructrice) dood werd voor het been. Andere instructrice genomen en met spoortje gaan rijden (op die pony kon ik wel mijn benen stil houden Knipoog )

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:10

Ergens snap ik deze topic niet. Gaat het nou om slof en sporen gebruik bij jonge paarden, of om het (ver)oordelen van de ruiter met dit paard welke op de foto's wordt gebruikt? Verward

Van sporen zie ik het probleem niet. En het argument dat je met het hogere werk dan scherpere sporen nodig hebt is in mijn ogen onzin. Juist hoe hoger des te fijner je paard op de hulpen moet zijn, dus ook dan kunnen juist de sporen kleiner zijn ipv groter. Een jong paard zonder sporen elke keer met laarsen met elke pas naar voren moeten trappen vind ik erger dan een spoortje dragen en die gebruiken wanneer nodig.

Slof is alleen nodig wanneer nodig. Dus een jong paard die bv in zijn training gaat uitproberen dat hij met de kop omhoog de ruiter uit het zadel kan trekken, kan dit grapje zo wel worden beperkt. Dus slof kan in mijn hogen een onderdeel training zijn, mits met verstand gebruikt en eraf wanneer niet meer nodig.