Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hop
Berichten: 208
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:52

De regel dat je pas met 4 jaar een B-parcours mag springen is er juist voor dat paarden niet onvoorbereid worden uitgebracht. (Dus niet net onder het zadel en dan meteen een heel parcours moeten springen).
Het idee daarachter was destijds dat men begint met trainen op 3-jarige leeftijd, waardoor de paarden wanneer ze als 4-jarige uitgebracht worden al een jaar (gedegen) training achter de rug hebben (en dus voorbereid zijn op een parcours).
Helaas heeft dit wat anders uitgepakt, vaak beginnen mensen nu pas met springtraining op 4-jarige leeftijd ("eerder mag hij toch niet springen (en dus zal het wel slecht zijn Verward )") waardoor paarden nog steeds onvoorbereid worden uitgebracht.

Ik zeg niet dat een L-parcours springen voor een 3-jarig paard goed is maar ik ben het wel met Alane eens dat ze daar ook niet dood aan gaan. Ik begreep overigens van de TS dat het om één enkele hindernis ging? In dat geval lijkt het me helemaal geen probleem, zo'n hindernis staat niet in een parcours waardoor de technische moeilijkheid daarvan wegvalt.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:05

sherif schreef:
een 3 jarige die net onder het zadel is, moet eerst leren op eigen benen te lopen...(evenwicht)...dus veel lange stukken rechtuit rijden met het dier!! Een L parcours springen is dan ook echt te hoog gegrepen (denk hierbij eens aan de wendingen die je maakt in zo`n parcours)

idd ben ik het helemaal mee eens!!
schrok wel toen ze op t stagebedrijf met een 3 jarige? gingen springen die nog niet eens 2 weken onder t zadel was. Hij weigerde natuurlijk had ook niet anders verwacht...arme beest werd er gewoon over heen geschopt, vind niet veel dingen zielig, maar springen doe ik alleen echt als m'n paarden er plezier in hebben, over een hindernis heen schoppen gaat me te ver... Clown mijn paard weigerde eerst ook heel erg maar nu ik haar langer heb is onze band veel beter en springt ze alles voor me Haha!

Gaat de meeste mensen meestal alleen maar om t geld dat een paard waard wordt...en wedstrijden rijden en winnen. Vind springen nu ook niet leuk meer om naar te kijken. Vroeger vond ik het helemaal geweldig maar nu zie ik alleen maar mensen die hun paard over een hindernis heen jagen.... Boos! en ze kunnen niet tegen hun verlies.

Misschien zou t beter zijn als je pas met je paard een B parcour mag springen als hij 5 of 6 jaar is...

riannhuh

Berichten: 1731
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Bûten Fryslân

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:14

met pony's kun je al wat eerder springen, omdat die sneller uitgegroeid zijn. met paarden zou ik wachten tot ze de groeispurt zo wel wat gehad hebben. wij hebben een B pony op 4 jarige leeftijd beleerd, en vanaf 3 jaar aan de hand een paar keer wat kleine kruisjes gesprongen. die pony is nu 5, 30 wp's in 15 wedstrijden, 2x L gestart, 2x foutloos, springt alles, en is nergens bang voor, dus het is onnodig om al heel jong als een paard net beleerd is al hoog te willen gaan springen.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:37

ik vind 6/7 jaar wel een mooie leeftijd ervoor. Mijn paardje is 5 en die laat ik af en toe eens vrij springen omdat ze dat heel leuk vind, en voor de afwisseling. Onder t zadel spring ik 1x in de 2 maanden een keertje.
Als ze 6 is wil ik er wel meer mee springen.

Anoniem

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:30

elmiran schreef:
sherif schreef:
een 3 jarige die net onder het zadel is, moet eerst leren op eigen benen te lopen...(evenwicht)...dus veel lange stukken rechtuit rijden met het dier!! Een L parcours springen is dan ook echt te hoog gegrepen (denk hierbij eens aan de wendingen die je maakt in zo`n parcours)

idd ben ik het helemaal mee eens!!
schrok wel toen ze op t stagebedrijf met een 3 jarige? gingen springen die nog niet eens 2 weken onder t zadel was. Hij weigerde natuurlijk had ook niet anders verwacht...arme beest werd er gewoon over heen geschopt, vind niet veel dingen zielig, maar springen doe ik alleen echt als m'n paarden er plezier in hebben, over een hindernis heen schoppen gaat me te ver... Clown mijn paard weigerde eerst ook heel erg maar nu ik haar langer heb is onze band veel beter en springt ze alles voor me Haha!

Gaat de meeste mensen meestal alleen maar om t geld dat een paard waard wordt...en wedstrijden rijden en winnen. Vind springen nu ook niet leuk meer om naar te kijken. Vroeger vond ik het helemaal geweldig maar nu zie ik alleen maar mensen die hun paard over een hindernis heen jagen.... Boos! en ze kunnen niet tegen hun verlies.

Misschien zou t beter zijn als je pas met je paard een B parcour mag springen als hij 5 of 6 jaar is...
Idd waar. Mensen beginnen veel te vroeg met paarden, en waarom? Geld, geld, geld, alles draait om geld. Ik geloof dat iemand die echt van paarden houdt, er ook verantwoordelijk mee wil omgaan. Ik vind een L-parcours springen met een 3-jarige nou niet echt een voorbeeld van verantwoordelijk gedrag. Een paard van 3 kan snel leren, maar of het goed is, is vers twee.
Natuurlijk snap ik wel hoe het komt, de markt wil jonge paarden, die liefst al een heleboel kunnen, een paard van 13 krijg je op Marktplaats (om maar iets te noemen) nauwelijks meer verkocht. Ik denk dat je op dat moment twee keuzes hebt: of in die waanzin meegaan en paarden steeds vroeger beleren en ze aan mensen verkopen die de koot nog niet van de pijp kunnen onderscheiden, of door middel van clinics, maar ook in maneges e.d. goede, degelijke voorlichting geven, door instructeurs, dierenartsen, fysiotherapeuten e.d. over het beleren van een paard, bewustwording van het paard, begrijpen van de fysiologie en de biomechanica van een paard, leren begrijpen, waarom je op een bepaalde manier moet trainen, moet rijden... het zou een hoop ellende en paardenleed oplossen.
Of het per saldo minder geld zou opleveren? Volgens mij niet. Maar dat geduld... dat is moeilijk aan te leren... het is ongeduld en geldzucht, waar het paard de dupe van is...

MrWilson
Berichten: 37
Geregistreerd: 26-08-06

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:35

misschien willen degene die zo vroeg al springen niet dat hun paardje oud wordt???

Jodievanmij
Berichten: 1814
Geregistreerd: 17-06-04

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 22:51

hop schreef:
De regel dat je pas met 4 jaar een B-parcours mag springen is er juist voor dat paarden niet onvoorbereid worden uitgebracht. (Dus niet net onder het zadel en dan meteen een heel parcours moeten springen).
Het idee daarachter was destijds dat men begint met trainen op 3-jarige leeftijd, waardoor de paarden wanneer ze als 4-jarige uitgebracht worden al een jaar (gedegen) training achter de rug hebben (en dus voorbereid zijn op een parcours).
Helaas heeft dit wat anders uitgepakt, vaak beginnen mensen nu pas met springtraining op 4-jarige leeftijd ("eerder mag hij toch niet springen (en dus zal het wel slecht zijn Verward )") waardoor paarden nog steeds onvoorbereid worden uitgebracht.

Ik zeg niet dat een L-parcours springen voor een 3-jarig paard goed is maar ik ben het wel met Alane eens dat ze daar ook niet dood aan gaan. Ik begreep overigens van de TS dat het om één enkele hindernis ging? In dat geval lijkt het me helemaal geen probleem, zo'n hindernis staat niet in een parcours waardoor de technische moeilijkheid daarvan wegvalt.




Het gaat hier om het springen in een spingtuin dus een parcour met meerdere (voor een net beleerd paard nogal zware) hindernissen.

Patriciaa_
Berichten: 16
Geregistreerd: 19-11-06
Woonplaats: Nederhorst den Berg, Noord-holland, Nederland.

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:59

het is wel heel erg vroeg!
Je moet het egt opbouwen vind ik!
Je kan niet vanuit het niks L gaan springen..
hoe graag je paard het ook wilt.

Floob
Berichten: 161
Geregistreerd: 24-05-06
Woonplaats: Schotland

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:46

[quote="riannhuh"]
met pony's kun je al wat eerder springen, omdat die sneller uitgegroeid zijn.quote]
ik ben het hier niet mee eens. Een ppony groeit minder hard (hoeft niet zo groot te worden) maar ze groeien toch wel even lang door. Ik reed op een paar Highland pony's die toch echt pas na hun 6de volgroeid waren. Ik ken ook twee 5 jarige fjordjes die nog niet zijn uitgegroeid, een van de twee is in de laaste maand ineens weer met de achterhand omhog geschoten.

Ik vind het belachelijk dat mensen al met 3 jarige gaan springen en dan al L parcoursen. Ik ben laatst teweten gekomen dat mijn pony op vroege leeftijd is beleerd en dat ze al snel moest springen. De vorige eigenaresse was hartstikke trots op zichzelf en ik vond het vreselijk, en het waren maar sprongen van zo'n 50cm.

Ik vind opzich wel dat je meteen met balkjes op de grond mag beginnen voor wat afwisseling zodra het paard zadelmak is. Dan zijn ze er later ook niet bang voor en leren ze meteen waar hun benen zijn (gewoon rustig over enkele balkjes stappen). Dit heeft niks met echt springen te maken

Anoniem

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:48

Ik ben het met jou eens, Floob.

Claudia__

Berichten: 3388
Geregistreerd: 05-03-06
Woonplaats: De Meern

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:29

Dat vind ik persoonlijk echt niet kunnen.

Een 3 jarige moet eerst even de tijd krijgen om de basis onder de knie te krijgen en pas als dat er is RUSTIG beginnen met balkjes en dan eventueel een klein sprongetje. Maar L-springen is wat? 1.10? Dat vind ik voor zo'n jong paard echt veel te hoog, en het is natuurlijk ook absoluut niet goed voor de spieren en ontwikkeling.

MISTRAL94

Berichten: 14259
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 02:29

Het zou mijn keus niet zijn, maar laten we wel wezen dit soort dingen gebeuren zeker in de handel erg vaak, voor paarden in de handel nemen ze nou eenmaal geen tijd om ze de tijd te geven!

Juliie

Berichten: 28
Geregistreerd: 29-11-06

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 16:15

Ik zou het zelf niet doen, maar het is wel wat Mistral94 zegt, in de handel gebeurt het helaas wel vaak..

Cherellee_
Berichten: 1094
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 16:21

Met een 3-jarig paard dressuren vind ik al niet zo prettig door het geslinger en het balans wat hij nog niet zo goed heeft, laat staan springen!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:10

Hier in de omgeving zie je niet anders gebeuren!
Vind dat echt heel erg! En dan vinden ze het gek dat ze op een gegeven moment niet meer willen springen etc.

Anoniem

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 23:41

Denk dat je het paard dan gigantisch overvraagt, geestelijk en lichamelijk. Jammer dat mensen dat geduld niet een jaartje of 2 kunnen opbrengen...

revanche_04
Berichten: 85
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlissingen

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:02

het lijkt me niet echt verstandig
en niet goed voor z'n groei

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:27

Feit is, dat het ene paard eerder rijp is dan het andere. Maar L springen met een 3 jarige gaat me toch tever.