Zwanger,, en paardrijden??

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frederika

Berichten: 472
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: den haag

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:39

wat hebben jullie het makkelijk gehad dan, 3 uurtjes 4,5 uurtjes. lekker hoor, ik kreeg geen ontsluiting vandaar dat het zolang duurde. hopen dat de 2de ook snel gaat

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 23:07

ik heb gereden tot ruim 8 maanden,maar heb dan ook een brave pony.
daarna heb ik dubbele longelesen gevolgd en 2 weken na de bevalling zat ik er weer op.

heb je een braaf dier? ,want vallen moet je echt voorkomen.
rijd zolang je je lekker voelten neem meer pauzes.
zorg dat je paard/pony wel aan zijn beweging komt door los of longeren.

succes

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 23:12

Ik ben vrij vlug gestopt, omdat het gewoon niet meer prettig voelde.
Bij mijn 2e kindje heb ik langer gereden, totdat mijn paard schrok van een scooter en begon te dansen. Toen was het gebeurd, ik ben er halverwege mijn rit afgestapt en naar huis gelopen.

Toen ik uit het ziekenhuis kwam met mijn 2e kindje (was daar 2 weken geweest) kwam mijn zus langs met mijn paard. Maar helaas mocht ik er van de zuster niet op, anders had ik even een rondje gemaakt.

TurdusMerula

Berichten: 23919
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 23:16

Er loopt ook een zwanger/mama topic ergens in de huiskamer.
Daar kun je je vraag ook nog stellen. Lachen

doossie

Berichten: 441
Geregistreerd: 03-11-06

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:28

ik weet dara niet zoveel van maar mij lijkt het wel het beste als je paard pas weer begitn met rijden wanneer het veulen zelfstandig in een aparte stal kan staan of weg is, maar dat licht er ook aan hoe lang je het veulen houdt en als je veulen weg is en je wil weer gaan rijden moet je het wel heel voorzichtig beginnen niet gelijk 2uur achter elkaar galoperen(wat ook niet goed is voor ene paard die heel lang goed bereden wordt)

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:53

@ doossie, heb je überhaupt de openingspost in dit topic gelezen Clown Blond Clown ??

Frederika

Berichten: 472
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: den haag

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 21:16

hihihihihi veulen ik zie me babytje van 8maanden al naast me rennen hahahahaha

Suzanne F.

Berichten: 49663
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:06

doossie schreef:
ik weet dara niet zoveel van maar mij lijkt het wel het beste als je paard pas weer begitn met rijden wanneer het veulen zelfstandig in een aparte stal kan staan of weg is, maar dat licht er ook aan hoe lang je het veulen houdt en als je veulen weg is en je wil weer gaan rijden moet je het wel heel voorzichtig beginnen niet gelijk 2uur achter elkaar galoperen(wat ook niet goed is voor ene paard die heel lang goed bereden wordt)


Hahhaa doosie Haha!

Hmm nee ik heb doorgereden tot 5 maanden zwangerschap en toen gestopt maar dat kwam omdat het een behoorlijk pittig paard was. Ik weet zeker als ik een lief braaf paard had gehad, dat ik nu nog steeds wat gehobbeld had. Lichamelijk lukte het verder best maar echt de zware training die dat paard nodig had trok ik niet meer qua kracht.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:43

Suzanne F. schreef:
doossie schreef:
ik weet dara niet zoveel van maar mij lijkt het wel het beste als je paard pas weer begitn met rijden wanneer het veulen zelfstandig in een aparte stal kan staan of weg is, maar dat licht er ook aan hoe lang je het veulen houdt en als je veulen weg is en je wil weer gaan rijden moet je het wel heel voorzichtig beginnen niet gelijk 2uur achter elkaar galoperen(wat ook niet goed is voor ene paard die heel lang goed bereden wordt)


Hahhaa doosie Haha!

Hmm nee ik heb doorgereden tot 5 maanden zwangerschap en toen gestopt maar dat kwam omdat het een behoorlijk pittig paard was. Ik weet zeker als ik een lief braaf paard had gehad, dat ik nu nog steeds wat gehobbeld had. Lichamelijk lukte het verder best maar echt de zware training die dat paard nodig had trok ik niet meer qua kracht.

Zelfde verhaal hier, mijn paard is niet de makkelijkste en manlief sommeerde mij om te stoppen met rijden (tijdens een wedstrijd) in de 5de maand van mijn zwangerschap. A;ls het aan mij had gelegen had ik nog wel even doorgereden.

0maris0
Berichten: 5811
Geregistreerd: 16-04-05

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:48

doossie schreef:
ik weet dara niet zoveel van maar mij lijkt het wel het beste als je paard pas weer begitn met rijden wanneer het veulen zelfstandig in een aparte stal kan staan of weg is, maar dat licht er ook aan hoe lang je het veulen houdt en als je veulen weg is en je wil weer gaan rijden moet je het wel heel voorzichtig beginnen niet gelijk 2uur achter elkaar galoperen(wat ook niet goed is voor ene paard die heel lang goed bereden wordt)


Doossie is t zeker!!! Knipoog Haha!

WowAmigo
Berichten: 4820
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 21:14

Hoihoi,

Ik heb gereden tot en met vijf maanden, daarna kreeg ik een dikkere buik en werd ik toch te bang om te vallen, ook al reed ik een erg braaf paard. Ook al was ie braaf en had ik alle verhalen gehoord over rustig doorrijden tot de 8e maand, ik zou het mezelf nooit vergeven als er toch wat was gebeurd. En ik voelde me er toch heel prettig bij dat ik gestopt was en dat er daar in ieder geval niks mee kon gebeuren!

Ik ben vier weken na de bevalling er weer op gaan zitten, begonnen met tien minuutjes stappen/rondje draven. Ik werd er echt heel moe van (ondanks dat ik OOK een goeie bevalling had gehad: niks niet ingescheurd, HAHA HUISARTS! --> die dacht dat ik het moeilijk ging krijgen omdat ik paardreed), ik moest elke keer slapen als ik thuiskwam. En je lichaam heeft echt de tijd nodig om te herstellen, met een maand of drie, vier had ik pas het idee dat ik weer wat sterker werd.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 20:16

Nou dan mijn verslagje Lachen

Ik heb gereden tot 3 maanden, toen kreeg ik vreselijke bekkeninstabiliteit (tot aan de rolstoel) 2 maanden voor de bevallling trok dat weg en kon ik weer lekker bij onze paarden aan de slag. Alleen van mijn vriend mocht ik er niet meer tussen lopen, bang dat ik een trap tegen mijn buik zo krijgen.

2,5 week na de bevalling ben ik er weer opgekropen en dat viel me eigenlijk alles mee. Had niet eens spierpijn, terwijl ik echt een half uur lekker flink gedressuurd had.

Mijn bevalling was wat minder prettig. duurde 34 uur, vanwege die te sterke bekkenbodem spieren. Ik was na 33 zo moe dat ik alsnog naar het ziekenhuis moest voor een infuusje, maar gelukkig verder een natuurlijke bevalling.

Moonny

Berichten: 387
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: IJsselstein

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:15

Ik heb de eerste paar maanden niet gereden maar dat was meer omdat mijn paard een beetje maf aan het doen was en ik dat risico niet wilde nemen om er af te vallen. Na een maand of 3 ben ik er weer op gegaan en heb doorgereden tot dat ik mijn been niet meer omhoog kon krijgen (buik zat in de weg haha)
Na de bevalling zat ik vrij snel weer in het zadel. Bevalling is ook vlot verlopen.

knightloekie

Berichten: 2799
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Limboland

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:53

Ik heb tot ong 14 weken gereden. Als mijn paard toen niet een ontsteking aan zijn oog had gehad had ik veel langer doorgereden.
Maar achteraf gezien ben ik blij dat ik er zo vroeg mee gestopt ben ! Ik ben er toen ik 5 weken zwanger was behoorlijk vanaf gevallen moet er niet aan denken dat me dat nog een keer zou gebeuren.
Het is gewoon aan jezelf. Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt.

Ik ben 5 weken na mijn bevalling weer in het zadel geklommen Haha!
en ik had geen spierpijn Haha!

Jante
Berichten: 159
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:36

Bij mij waren mijn banden en spieren tijdens de zwangerschap "losser" , reden om niet op paard te gaan.
3 maanden na de bevalling kon dit wel weer. Gr Jante

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:37

Ik heb uiteindelijk 1,5 week niet gereden: 1 week voor de bevalling en enkele dagen na de bevalling zat ik er weer op. Ook mijn zoontje was in de eerste maanden rustig te krijgen door zacht (!) te 'schudden' (rijbeweging nadoen) Lachen

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:14

In principe kan je tot en met de 7e maand rijden, volgens de artsen. De een kan wat langer door de ander moet eerder stoppen. Je voelt zelf wel wat wel en niet kan. Ook is je king goed beschermd door het vruchtwater, dus vallen moet ook nog kunnen (moet je niet op je bui vallen Knipoog). Na de bevalling MOET je echt wel 6 weken wachten. Anders kan je last krijgen van verzakkingen. Je spieren en banden zijn namelijk nog niet voldoende hersteld. En ik zou niet incontinent willen worden omdat ik die paar weken extra niet kan wachten.

solo77
Berichten: 31
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 17:19

Ik denk dat het ook van je paard afhangt.
Heb je een pittige onder je lijkt het me niet zo verstandig om lang door te blijven rijden.
Het is maar net hoe je je zelf voelt en wat je zelf nog kan. je moet er bijvoorbeeld nog wel op kunnen komen. Pling
Maar meestal is het volgens mij tot 6 weken voor de bevalling.
Althans dat is wat ik een beetje om me heen zie.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:12

Toen ik net een paar week zwanger was (ik wist het nog niet) ben ik van mijn bijrijd-paard in de les 2 x vreselijk hard gevallen, 1 x met mijn rug in de hindernisbalken en 1 x frontaal tegen een staander.

't is dus mooi blijven zitten... maar ik heb wel 9 maanden in de rats gezeten wegens die rontgenfoto bij de tandarts die daarna gemaakt is.

Toen ik wist dat ik zwanger was, ben ik wel overgestapt op een heel lief 20 jarige manegepony met Z-verleden waar ik met een turnbroek maat 48 en knoopsgatelastiek in de boord nog tot 6,5 maand doorhobbelde. Op het laatst galoppeerde ik niet meer.

Toen kon ik door omstandigheden een paar weken niet rijden en als je een keer gestopt bent, moet je het niet meer oppakken.

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:03

Allebei mijn zwangerschappen heb ik niet gereden i.v.m. met moeilijke paarden, na de bevalling weer wel, na een week of 6. Haha!
Hou er wel rekening mee dat je lichaam de tijd nodig heeft te herstellen, is heel erg belangrijk!!! Knipoog

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 12:30

he bedankt mensen! jullie hebben mij op ideeën gebracht voor mijn keuze onderwerp!

Ik studeer verloskunde en bij ons op de opleiding wordt altijd gezegd dat je op een bepaald punt in de zwangerschap niet meer mag paardrijden. Dit ligt rond de 25/30 weken als het kind nog vrij rond kan bewegen in het vruchtwater. Zodra je gaat draven stuitert het kind op en neer in de baarmoeder, wat het kind als "niet prettig" kan ervaren. Hier zitten dus risico's aan verbonden. Zodra je weer wat verder bent in de zwangerschap, ligt het kindje wat vaster en heeft het minder last van het draven.

Zowiezo moet je je afvragen of je nog wel door wilt blijven rijden. Je wil het echt niet op je geweten hebben dat je op je buik valt... Het risico op een dood kind is dan zeker aanwezig (naast honderden ander risico's). Heb je een bomproof paard? dan kan je door blijven rijden, maar houdt wel de tekenen van je lichaam in de gaten Knipoog

Over die bekkenbodemspieren ga ik nu dus mn keuzeonderwerp doen Tong uitsteken Wat ik ervan heb gehoord is dat paardrijden evenveel effect op de bekkenbodem heeft als fietsen. Ik denk dus niet dat je om die reden het paardrijden hoeft te laten.

Kitty

Berichten: 7716
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:14

Ik heb tot mijn 26e week doorgereden. Toen voelde het niet prettig meer en merkte ik dat ik niet meer goed met mijn zit in kon werken.
Mijn merrie is niet een gemakkelijk buitenrijdpaard (lees: we komen nogal eens op de achterbenen achterwaarts richting huis) dus longeer ik haar vanaf die 26e week alleen nog maar.
Springen doe ik vanaf de twaalfde week niet meer en in week 18 heb ik mijn laatste dressuurwedstrijd gereden.
Twee weken geleden heb ik nog wel even op het paard van een lesklantje van me gezeten (was toen 33 weken zwanger) maar toen heb ik alleen een beetje rondgestapt.

Ik wacht ook wel tot zes weken na de bevalling voordat ik er weer op stap. Die paar weken maken me dan ook niet veel uit.

Kims, ik merk wel een groot verschil tussen een stuk fietsen en dressuurmatig paardrijden. Fietsen doe ik nu nog steeds, paardrijden niet meer.

wundergirl_
Berichten: 28
Geregistreerd: 23-11-06

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:00

Ik vind tot een bepaalde maand van de zwangerschap wel kunnen, tot welk precieze zwangerschap zou je goed moeten doornemen want zelf ben ik nog niet niet zwanger, maar vind wel dat het kan.

Anoniem

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:26

Leuk om te volgen.
Ik heb begrip ervoor dat sommige mensen het risico niet willen nemen.
Maar mijn huisarts zij bij mijn eerste zwangerschap : dan moet je ook niet meer autorijden want een ongeluk en dan de gordel in je buik is het grootste risico dat er is.
Dat vond ik een fijn advies. Ik was opdat moment toevallig een tijdje zonder paard en heb niet gereden.
Bij een volgende zwangerschap hoop ik zo lang mogelijk door te rijden.

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:12

Kitty schreef:

Kims, ik merk wel een groot verschil tussen een stuk fietsen en dressuurmatig paardrijden. Fietsen doe ik nu nog steeds, paardrijden niet meer.


Het gaat meer over de aanspanning van de bekkenbodemspieren. Dat is evenveel bij paardrijden als bij fietsen. Het aanspannen is alleen zo licht dat je er weinig van voelt, zelfs niet als je zwanger bent. Maar als je bijvoorbeeld weer vaak rijd of fietst, merk je dat wel bij je bevalling (schijnt stugger te wezen e.d. maar dat ga ik nu dus onderzoeken Knipoog )