Lichtrijden zonder stijgbeugels

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:20

Novice, maar als je echt goed lichtrijdt, dan trek je toch helemaal niet krampachtig je spieren samen?

Novice
Berichten: 634
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: NH

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:22

Dat klopt, maar alleen als je je beugels aan hebt kan je idd lichtrijden zonder je spieren krampachtig samen te trekken,
Als je zonder beugels rijdt moet je toch ergens de kracht vandaan halen om je kont huis het zadel te krijgen

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:17

Novice schreef:
Dat klopt, maar alleen als je je beugels aan hebt kan je idd lichtrijden zonder je spieren krampachtig samen te trekken,
Als je zonder beugels rijdt moet je toch ergens de kracht vandaan halen om je kont huis het zadel te krijgen

Ja, uit de beweging van het paard. Het is mij gelukt zonder kracht, door mee te veren met de beweging van het paard word je al omhoog gewipt, door je dan op te vangen als het paard naar beneden gaat (ipv mee te gaan) rij je heel makkelijk licht. Dat gaat waarschijnlijk makkelijker bij een paard met niet al te vlakke gangen - dat heb ik nog niet uitgeprobeerd, - maar het kan, zonder 'krampachtig' je spieren te spannen.

Frederika

Berichten: 472
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: den haag

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:58

maar wat ik dan niet begrijp, je rijdt dan met je handrem erop, als je knelt met je bovenbenen of wat dan ook om te lichrijden gaat je paard toch een tandje terug in zijn tempo

Ilsiie

Berichten: 8226
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:03

Zwartwitje schreef:
Ik heb dat nog nooit gedaan, ik zou het niet zo snel beschouwen als opbouwende oefening, behalve voor je kont/beenspieren je idd je evenwicht.
Het lijkt me uberhaupt best lastig, vooral als je op een zadel rijdt zonder goede wrongen?


ik kan het zelfs zonder zadel..

gewoon idd de bewegingen van het paard volgen en je komt al een heel eind, verlichte zit lukt mij ook zonder zadel, springen ook..

in principe heb je helemaal geen zadel nodig voor een goede zit Lachen
(lees: ik zit zelfs beter zonder dan met zadel op mn verzorgpony omdat het zadel niet goed ligt)

hop
Berichten: 208
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:06

themi schreef:
In mijn ogen een zinloze en nadelige oefening. Tijdens het lichtrijden behoor je je volgens mij op te laten gooien door het paard en je benen juist onspannen af te laten hangen. Hierdoor ga je op spierkracht rijden en sta / zit omhoog doen.


themi schreef:
Ik heb het idee dat het niet zoveel zin heeft om dit te forceren. Het is me heel lang niet gelukt, en dan ga je klemmen en forceren en stuiteren en dat is voor niemand leuk, niet voor jezelf en niet voor het paard.

Maar... als je veel oefeningen doet op allerlei manieren en je gaat de beweging steeds beter aanvoelen, dan gaat het ineens wel zonder al te veel problemen, en dan wordt het volgens mij wel een interessante oefening, inderdaad om je evenwicht nog preciezer te houden. Iets wat ik bijvoorbeeld merkte is dat ik toch stiekem een fractie naar voren ging hangen, wat je met je beugels wel kunt smokkelen, maar dan niet. Ook leer je dan juist om het lichtrijden te doen door mee te gaan door het paard en niet door jezelf omhoog te drukken.

Maar nogmaals: het lijkt mij niet echt een oefening die je kunt forceren of oefenen door alleen maar veel te doen. Ik denk dat andere zitoefeningen nuttiger zijn


Helemaal mee eens, je krijgt er heel snel spanning van. Waar blijft dan de ontspannen, onafhankelijke zit?

Sammy78

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Twente

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:20

ik zelf vind dat lichtrijden zonder beugels echt wel zijn voordelen heeft. met name voor je evenwicht.

wanneer je zonder of met beugels (maakt nl niet uit) je houding forceerd, is het altijd fout. dus wanneer je spieren verkrampen houdt dat in dat je zelf niet ontspannen bent en dan belemmer je de beweging cq ritme van het paard.

ik ben het wel mee eens dat dit voor velen een groot probleem wordt/is, het lichtrijden zonder beugels, maar wanneer je dit goed beheerst zul je echt het verschil wel kunnen vernemen in je zit waardoor je een betere balans hebt waardoor je het paard niet belemmerd.

Bstijgbeugel
Berichten: 93
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: odijk

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:29

Het is een hele goede oefening, want zo leer je je evenwicht goed te bepalen.

Evelienepien

Berichten: 3314
Geregistreerd: 18-03-06

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 18:07

Ok, het is een vervelende oefening Knipoog . Wel goed voor evenwicht, onafhankelijke zit en goed voor jezelf vertrouwen! Maar helaas geldt hiervoor ook: oefening baart kunst Haha! want als dit je goed lukt (dus in de beweging vh paard lichtrijden én je onderbenen en handen stil houden) dan zit je heel dicht tegen " een onafhankelijke zit" aan en daar draait het toch allemaal om?

Het is alleen vervelend dat het in het begin zo nutteloos en gespannen aanvoelt en dat het moeilijk gaat. En dat je paard er rustiger van gaat lopen, is een goed teken! Dan houdt hij tenminste rekening met zijn ruiter die moeite heeft om de balans te vinden. Is mijns inziens beter als zo een die er als een gek vandoor gaat (door de bewegende of klemmende onderbenen Knipoog !). En na mate de ruiter beter leert rijden zonder beugels, kan het tempo weer opgevoerd worden, toch?

Ik vind het zelf heel fijn dat ik niet meteen in paniek raak of hoef te stoppen als ik 1 of beide beugels verlies; dat geeft mij zelfvertrouwen Bloos .

Myrdal

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:19

Nou, ik ga met Novice mee. Lichtrijden doe je eigenlijk alleen om in het begin van de training de rug te ontlasten. Je rijdt licht door op je beugels te steunen. Als je die uitdoet, dan gaan de meeste ruiters klemmen met hun bovenbenen om toch omhoog te kunnen komen. Doei! Dag onafhankelijke zit. Voor het paard ook niet een plezier, het is immers de bedoeling dat je niet klemt.
Zonder beugels stappen, draven (doorzitten) en galoperen vind ik wel een goede oefening.

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:57

Myrdal schreef:
Nou, ik ga met Novice mee. Lichtrijden doe je eigenlijk alleen om in het begin van de training de rug te ontlasten.


Dat lijkt me erg afhankelijk van de manier van rijden en trainen. Bovendien kreeg ik de indruk dat het hier ging om manegelessen en dan lijkt me dat ook niet te kloppen.

Citaat:
Je rijdt licht door op je beugels te steunen.


Dat lijkt me niet correct. Als je alleen op je beugels steunt steek je onderbenen af. Je rijdt vziw licht door jezelf op te vangen op je beugels en je bovenbenen.

Citaat:
Als je die uitdoet, dan gaan de meeste ruiters klemmen met hun bovenbenen om toch omhoog te kunnen komen.


Vandaar de oefening lijkt me Lachen Dan kun je leren om dat niet te doen (en ervaar je bovendien waarom je het niet moet doen!)

Citaat:
Zonder beugels stappen, draven (doorzitten) en galoperen vind ik wel een goede oefening.

En toch klemmen heel veel ruiters (en ik kan het weten, ik trap er namelijk elke keer weer in) ook bij doorzitten en galopperen zonder beugels. Is dat dan niet ook slecht voor je zit?

(Het ging bij mij trouwens tamelijk gelijk op: nu ik eindelijk relaxed kan doorzitten zonder beugels gaat ook het lichtrijden zonder beugels heel behoorlijk.)

Leentje_

Berichten: 6062
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:04

Shadow0 schreef:
Novice, maar als je echt goed lichtrijdt, dan trek je toch helemaal niet krampachtig je spieren samen?

inderdaad...
eigenlijk is lichtrijden je gewoon laten opgooien door je paard..

Ilsiie

Berichten: 8226
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:54

Blitzelover schreef:
Shadow0 schreef:
Novice, maar als je echt goed lichtrijdt, dan trek je toch helemaal niet krampachtig je spieren samen?

inderdaad...
eigenlijk is lichtrijden je gewoon laten opgooien door je paard..


precies!!

lichtrijden is voor zover ik weet, niet een halve kilometer uit het zadel komen, maar je laten opgooien en jezelf weer opvangen zodat je niet neer ploft op de rug..

op mijn verzorgpony, die heeft redelijk vlakke gangen wel Tong uitsteken gaat het lichtrijden helemaal zonder zadel nu goed, ik stuiter niet meer alle kanten op, het gaat ontspannen.. als ik m'n hakken maar blijf uitdrukken zodat ik wel degelijk in evenwicht blijf komt het goed Vork

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:26

vind het eigenlijk helemaal geen goede oefening!

lichtrijden doe je vanaf je enkels en knieen.
wanneer je zonder beugels lichtrijd moet je via je knieen je balans zien te houden en dat is eigenlijk niet de bedoeling je gaat dan toch snel klemmen en verkrampt zitten, daarnaast zit je snel je paard in de weg.
je enkels dienen als springveer te werken, wanneer je zonder beugels gaat lichtrijden is die springveer werking weg.

geen goed plan dus.
doorzitten kan overigens wel.

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:31

SaskiaKur schreef:
Zwartwitje schreef:
Ik heb dat nog nooit gedaan, ik zou het niet zo snel beschouwen als opbouwende oefening, behalve voor je kont/beenspieren je idd je evenwicht.
Het lijkt me uberhaupt best lastig, vooral als je op een zadel rijdt zonder goede wrongen?


Ligt niet echt bepaald aan je zadel, het ligt eraan dat dit bij de ruiter/amazone nodig is. Als de amazone goede been/zit spieren heeft of goede evenwicht heeft zal dit grotendeels geen zin hebben of zelfs nutteloos.


idd, maar dan zal deze ruiter ook minder moeite hebben met deze oefening Vork

Hipstr

Berichten: 142
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Steenbergen

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:21

Ik vind het goede oefenig , vooral voor je evenwicht.
Maar ik heb dit nooit gehad in de les.
Wij moesten altijd doorzitten om een goede evenwicht te krijgen en oefeningen zonder zadel.

bonnielau

Berichten: 515
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Spanbroek

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:52

ik ben et gedeeltelijk eens met de stelling, goed voor je evenwicht en balans, alleen bij de oefening lichtrijden zonder beugels zul je als jou evenwicht en balans nog niet correct zijn voornamelijk je paard in de weg zitten (lees belasten), zijn ze wel correct dan heb je dus niks aan deze oefening want dan zijn ze al correct.
doorzitten zonder beugels vind ik (lijkt mij) een veel betere oefening om je houding en zit te verbeteren...duss ik zie ook niet echt het nut er van in om licht te rijden zonder beugels....klinkt meer als een leuk kunstje maar als je houding dus nog niet goed is belast je alleen maar je paard ermee en je wil juist je paard ontlasten.

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:44

Ik moest met afrijden voor mn ruiterbewijs lichtrijden zonder beugels. Het is niet verplicht, maar deze examinator vond het belangrijk.

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:47

Dat vind ik dan weer wel heel raar. Vooral als je ook kunt zakken op zoiets. Het is echt niet van belang om verantwoord buiten te kunnen rijden - ook niet als je je beugels onverhoopt kwijt raakt. Maar goed, het ruiterbewijs heeft wel meer vreemde dingen.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 16:04

Dat is om de zgn "stoelzit" te voorkomen.

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:34

Shadow0 schreef:
Dat vind ik dan weer wel heel raar. Vooral als je ook kunt zakken op zoiets. Het is echt niet van belang om verantwoord buiten te kunnen rijden - ook niet als je je beugels onverhoopt kwijt raakt. Maar goed, het ruiterbewijs heeft wel meer vreemde dingen.


We konden er ook niet voor zakken geloof ik, maar hij wilde wel zien dat we het konden.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 21:31

gut ik heb altijd geleerd dat je, als je geen beugel hebt, je knie vast moet zetten en dan zo moet lichtrijden. Bloos helemaal verkeerd lees ik hier. Weer wat geleerd Tong uitsteken
toch maar eens oefenen....

Leentje_

Berichten: 6062
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:21

Silviabol schreef:
gut ik heb altijd geleerd dat je, als je geen beugel hebt, je knie vast moet zetten en dan zo moet lichtrijden. Bloos helemaal verkeerd lees ik hier. Weer wat geleerd Tong uitsteken
toch maar eens oefenen....

Joa.. en leren is makkelijker dan afleren hea Knipoog

Novice
Berichten: 634
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: NH

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 18:29

marloezzke schreef:
vind het eigenlijk helemaal geen goede oefening!

lichtrijden doe je vanaf je enkels en knieen.
wanneer je zonder beugels lichtrijd moet je via je knieen je balans zien te houden en dat is eigenlijk niet de bedoeling je gaat dan toch snel klemmen en verkrampt zitten, daarnaast zit je snel je paard in de weg.
je enkels dienen als springveer te werken, wanneer je zonder beugels gaat lichtrijden is die springveer werking weg.

geen goed plan dus.
doorzitten kan overigens wel.



Marloezzke heeft de paardrijlessen goed begrepen!

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Lichtrijden zonder stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 18:59

Novice, zou je het voor mij wat verder kunnen uitleggen?

Want ik snap het nog niet helemaal.
Citaat:
wanneer je zonder beugels lichtrijd moet je via je knieen je balans zien te houden


Van wie / waarom moet dat via je knieen?

Citaat:
je enkels dienen als springveer te werken, wanneer je zonder beugels gaat lichtrijden is die springveer werking weg.

Zet je niet juist heel veel spanning op je enkels, als je ze als springveer wilt laten werken?

En waarom is doorzitten zonder wel goed? Daar gaan veel ruiters toch bij klemmen?