Nageefelijk lopen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:52

De ontspanning van de nek en de kaak is belangrijk. Het kaakgewricht maakt een bijzondere beweging bij afkauwen. Het paard moet maalbewegingen maken, om de onderkaak los te kunnen krijgen en te ontspannen. Met een bit is dat gemakkelijker, zonder bit kan het ook, maar is dat wat moeilijker. Als de kaak ontspant, onstpant de nek ook verder en omgekeerd. Of je nu met of zonder bit rijdt, de reactie van het paard via de onderkaak moet hetzelfde zijn. Dat vind ik niet, dat heb ik niet bedacht, dat is het fysiek en de fysiologische reactie van het paard als het correct gereden wordt. Op basis van mijn rijervaring en wat ik daarbij geleerd en gedoceerd heb weet ik dat. Daarnaast heb ik onderzoek gedaan naar de synergie tussen dressuur hulpen en fysiologische reacties die een paard geeft. De beste hulpen zijn die hulpen die naadloos aansluiten op de fysiologische en psychologische reacties van het paard en omgekeerd.

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:56

Er zijn een aantal testjes om te controleren of je paard aan de teugel gaat. AdT is wat anders als nageeflijkheid.

SatisJ_
Berichten: 36
Geregistreerd: 14-11-06

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:39

Nageeflijk is iets anders dan 'aan de teugel lopen'. Aan de teugel lopen is alleen het paard dat een ronde hals heeft. Nageeflijk is een combinatie van meerdere dingen. Als je een paard nageeflijk wilt laten lopen, zal je eerst moeten zorgen dat je paard actief is, luistert naar je hulpen en gehoorzaam is. Als hij dat allemaal is, en je drukt je been aan hoort hij nageeflijk voor je hand te zijn. Ook helpt het om te kneden met je handen, alsof je brood aan het kneden bent(natuurlijk niet te hard, maar zachte kleine stootjes, zodat dit voor je paard geen pijn doet, of op wat voor manier dan ook je paard in de weg zit). Als je paard hier niet op reageert, kan het zijn dat hij niet actief genoeg is. Ook vergt het gewoon tijd, want je moet leren aanvoelen hoe je paard reageert, en hoe je hem makkelijk nageeflijk rijd. Vaak lukt het beter op de volte, omdat hij dan stelling moet geven.

Veel succes!

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:45

SatisJ_ schreef:
Nageeflijk is iets anders dan 'aan de teugel lopen'. Aan de teugel lopen is alleen het paard dat een ronde hals heeft. Nageeflijk is een combinatie van meerdere dingen. Als je een paard nageeflijk wilt laten lopen, zal je eerst moeten zorgen dat je paard actief is, luistert naar je hulpen en gehoorzaam is. Als hij dat allemaal is, en je drukt je been aan hoort hij nageeflijk voor je hand te zijn. Ook helpt het om te kneden met je handen, alsof je brood aan het kneden bent(natuurlijk niet te hard, maar zachte kleine stootjes, zodat dit voor je paard geen pijn doet, of op wat voor manier dan ook je paard in de weg zit). Als je paard hier niet op reageert, kan het zijn dat hij niet actief genoeg is. Ook vergt het gewoon tijd, want je moet leren aanvoelen hoe je paard reageert, en hoe je hem makkelijk nageeflijk rijd. Vaak lukt het beter op de volte, omdat hij dan stelling moet geven.

Veel succes!


Dit is niet correct.

Nageeflijk is alleen de ontspanning die een paard in nek en kaakgewricht heeft. Vanuit daar word aanleuning verkregen (dat gaat van het paard uit) als de aanleuning goed voor elkaar is, dan gaat het paard aan de teugel.

Een paard dat aan de teugel is, is gehoorzaam aan de hulpen, rechtgericht en neemt goede stelling en buigign aan.

Aan de teugel is dus een veel verdere fase dan nageeflijk

navet
Berichten: 45
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: naast de buren

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 14:31

ik denk dat het het de controlle is over het paard door een contact lijntje te hebben

SatisJ_
Berichten: 36
Geregistreerd: 14-11-06

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:34

Nou, ik heb het toch echt geleerd dat nageeflijkheid verder is dan het aan de teugel rijden van een paard. Nageeflijkheid kan je hebben door de gehoorzaamheid, de zogenaamde 'juistheid er hulpen' en inderdaad de ontspanning en rechtgerichtheid van een paard, en is aan de teugel rijden het naar beneden werken van een paard, zodat hij netjes aan het bit is, een redelijke gang heeft en het hoofd gebogen heeft Verward

Groetjes Marjolein

Anoniem

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:44

Een paard wat nageeflijk is, kan wijken voor druk, is ontspannen en verzet zich niet tegen het bit. Vannuit nageeflijkheid, kun je gaan werken aan een fijne aanleuning, en van daar uit naar verzameling. Rechtrichten moet je vanaf het begin mee beginnen, een rechtgericht paard is makkelijker nageeflijk.

Tarn

Berichten: 1070
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Nageefelijk lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 01:19

Dat het paard met de mond naar borst komt, dus alleen zeg maar het hoofd buigt, en niet de nek buigt.Als het paard de nek buigt zit er een ''valse'' knik in de nek.