QQQQ schreef:Goed verhaal Don. Als ik het goed begrijp beginnen jullie dus inderdaad ook wel met stuwen, maar gaan jullie eerder richting dragen?.
Nee de stuwing wordt niet eerst ontwikkeld, die krijg je erbij als je het dragen verder ontwikkeld. Pas na het ver genoeg kunnen dragen ga je in de passage en daarna de uitgestrekte draf pas aan stuwing werken.
QQQQ schreef:Dit vind ik wat verwarrend:Don_Marcello schreef:Het been van de grond wordt gedragen, en draagt zelf juist niets, daarom vind ik het vreemd om dit been dragend te noemen. In mijn optiek draagt juist het onder het zwaartepunt geplaatste been (op de grond staand dus) en wordt dit been stuwend als het naar achteren wordt weggeduwt.Dragen is het naar voren (onder het zwaartepunt) zetten van het been. Het dragende been is dus het been dat van de grond is en naar voren beweegt.
Vandaar de uitleg erbij wat we bedoelen, anders zou je de oneliner verkeerd opvatten. Net als rechtrichten vaak anders wordt bedoeld (er zijn er zat die denken dat dit dit betekend dat een paard op een rechte lijn geen buigoing mag hebben) en voorwaarts rijden, Voorwaarts is als de benen veel meer dragen (naar voren bewegen) dan stuwen (naar achteren bewegen). Piaffe is dus de meeest voorwaartse beweging. Richte dein pferd gerade und reite es vorwärts van de geniale Steinbrecht is zo heel vaak verkeerd uitgelegd.