shana schreef:maar eigenlijk zijn er heel weinig mensen die ik ken die rechtrichten gebruiken, meestal weten ze niet eens wat het is
mmmmmm, dat zegt dan wel iets over jou en je referentiekader
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
shana schreef:maar eigenlijk zijn er heel weinig mensen die ik ken die rechtrichten gebruiken, meestal weten ze niet eens wat het is
Adil18 schreef:[
Chill.....Niemand vroeg om een uitleg van hoe (zie titel) maar ik wil best wel zeggen waar ik op let...!
Adil18 schreef:[
Ik heb een aantal dingen waar ik op let tijdens het recht richten van een paard. Het belangrijkste vind ik mijn eigen houding, je kunt immers niet van een paard verlangen dat hij recht moet lopen wanneer je zelf niet eens recht zit....Ik let erg op de druk op mijn zitknobbels, of daar ong. evenveel druk op staat of niet. Verder natuurlijk erg balgrijk de houding van de benen en handen. Het paard moet daar recht tussen kunnen lopen...
Verder dan dit kom ik eigenlijk niet realiseer ik me nu, het is gewoon echt een gevoelskwestie....
aerdenhout1 schreef:MMMMM Desiree dus jij laat een paard eerst over de binnenschouder weg vallen en dan ga je hem in stelling brengen??? Hoe ga je dat dan doen met een onbeleerd jong paard??? We hebben het hier over NIET rechtgerichte paarden! Normaal gesproken laat je een jong ( of scheef ) paard eerst rechtuit lopen op TWEE teugels. Pas als dat goed gaat een beetje stelling gaan aanvragen, maar nooit alleen op de buitenteugel! Een paard dat niet is rechtgericht zal dan n.l over de binnen schouder gaan vallen en dat is een grote fout natuurlijk! Lossigheid aan de voorkant is een voorwaarde voor het rechtrichten!
Jippie schreef:shana schreef:maar eigenlijk zijn er heel weinig mensen die ik ken die rechtrichten gebruiken, meestal weten ze niet eens wat het is
mmmmmm, dat zegt dan wel iets over jou en je referentiekader
).erleyne schreef:Rechtrichten is voor mij net zo'n vanzelfsprekend onderdeel van mijn training als ontspanning, impuls, tact, en nog een paar van die termen. Ik hoef er niet constant bewust over na te denken, omdat het logischerwijs is ingebed in alle trainingen die ik doe met mijn paard. Als er een probleem is met het rechtgericht zijn, dan besteed ik er wat extra aandacht/gedachten aan, maar sowieso is het een vast onderdeel van alle oefeningen.
Elisa2 schreef:Wat verstaan jullie eigenlijk onder rechtrichten? Aangezien hier bij wedstrijden een topic loopt over een jurylid die er iets heel anders onder verstaat dan ik.En aangezien ik bij de Orun cursus het ook vaak hoorde maar niemand het deed/zag enz.
Venetia schreef:Wat een suggestieve vraagstelling, AdB aanhanger zeker?
Iedere nette ruiter is daarmee bezig, idd zoals aerdenhout1 zegt.
Rechtrichten betekent ook buigen.
En niet kost wat kost de benen achter elkaar krijgen terwijl er verder kronkels in het lijf zitten.
Jippie schreef:Bij het dressuurrijden ben je bezig het zwaartepunt naar achter te verplaatsen. Dat is voor recreatie paarden absoluut onnodig om te doen.
Wat dikwijls het probleem is, is dat de gemiddelde recreatie ruiter storende en of verkeerde [gewichts]hulpen aan het paard geeft waardoor het paard in een verkeerde balans komt. Vervolgens zal dat paard die andere balans gaan corrigeren en dat leidt tot overbelasting en kreupelheid.
luxket schreef:Een paard wat niet recht is kan nooit beide teugels gelijk nageven
vincenza schreef:Jippie schreef:Bij het dressuurrijden ben je bezig het zwaartepunt naar achter te verplaatsen. Dat is voor recreatie paarden absoluut onnodig om te doen.
Wat dikwijls het probleem is, is dat de gemiddelde recreatie ruiter storende en of verkeerde [gewichts]hulpen aan het paard geeft waardoor het paard in een verkeerde balans komt. Vervolgens zal dat paard die andere balans gaan corrigeren en dat leidt tot overbelasting en kreupelheid.
BELACHELIJK!!!!!!!!!!! ELK PAARD DIENT ZIJN ACHTERHAND ERONDER TE ZETTEN, DRESSUUR RECREA OF ENDURANCE OF WHATEVER!!!!!!!!!
NEEN, een paard wat geen verbinding heeft tussen voor- en achterhand en uit elkaar valt, dat is leuk voor een recreatiepaard....
vincenza schreef:BELACHELIJK!!!!!!!!!!! ELK PAARD DIENT ZIJN ACHTERHAND ERONDER TE ZETTEN, DRESSUUR RECREA OF ENDURANCE OF WHATEVER!!!!!!!!!
NEEN, een paard wat geen verbinding heeft tussen voor- en achterhand en uit elkaar valt, dat is leuk voor een recreatiepaard....
vincenza schreef:Venetia schreef:Wat een suggestieve vraagstelling, AdB aanhanger zeker?
Iedere nette ruiter is daarmee bezig, idd zoals aerdenhout1 zegt.
Rechtrichten betekent ook buigen.
En niet kost wat kost de benen achter elkaar krijgen terwijl er verder kronkels in het lijf zitten.
hoi
ik vind jouw antwoord niet aardig, de TS bedoelt het goed en wil een leuk topic starten. het zou fijn zijn wanneer je daar dan in mee gaat.
je hoeft geen adb aanhanger te zijn om recht te richten
maar het is er zeker goed dat adb bestaat en de mensen bewust maakt van het recht richten
en neen, in heel veel gevallen - lees 99% - is men NIET bezig met rechtrichten als eerste veresite maar wel met een beetje hobbelen. ook in gerenommeerde dresuurlessen en -stallen.
ik heb 2 paardjes, en 1 ervan is zo links als het maar zijn kan, ik was beginnend ruiter en heb haar nu 4 jaar, ze is zo krom als een banaan, maar niemand, osteopaat, DA, juf (en dat waren er hele dure hoor) is ooit begonnen met recht richten! wel recht rijden, maar niet recht RICHTEN.
je hoort alleen maar voorwaarts neerwaarts, maar of je beestje recht gericht wordt ho maar...
dus ik vind het een leuk topic!
antwoord ook aan de TS: neen het is absoluut geen nonsens, wanneer wijzelf krom zouden zijn, kunnen wij ook geen aardappelzak / rugzak op onze rug sjouwen en worden wij ook aan 1 kant overbelast.
het heeft dus niks met adb te maken, want allerlei klassieke leermeesters gingen ons voor, alleen dat is in de vergeethoek geraakt, en nu wordt er veel "geprutst" (lees: verprutst) en dat ten koste van zo gewillige en gedienstige dieren als het paard!