rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 11:54

shana schreef:
maar eigenlijk zijn er heel weinig mensen die ik ken die rechtrichten gebruiken, meestal weten ze niet eens wat het is

mmmmmm, dat zegt dan wel iets over jou en je referentiekader
Nagelbijten / Gniffelen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 17:05

MMMMM Desiree dus jij laat een paard eerst over de binnenschouder weg vallen en dan ga je hem in stelling brengen??? Hoe ga je dat dan doen met een onbeleerd jong paard??? We hebben het hier over NIET rechtgerichte paarden! Normaal gesproken laat je een jong ( of scheef ) paard eerst rechtuit lopen op TWEE teugels. Pas als dat goed gaat een beetje stelling gaan aanvragen, maar nooit alleen op de buitenteugel! Een paard dat niet is rechtgericht zal dan n.l over de binnen schouder gaan vallen en dat is een grote fout natuurlijk! Lossigheid aan de voorkant is een voorwaarde voor het rechtrichten!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 17:07

Adil18 schreef:
[

Chill..... Knipoog Niemand vroeg om een uitleg van hoe (zie titel) maar ik wil best wel zeggen waar ik op let...!

Ja maar dat is nu wat ik bedoel. Dat zegt iedereen! Dus dan zou iedereen dat ook moeten doen, waarom zie je er dan zo weinig van terug in de praktijk?
Adil18 schreef:
[
Ik heb een aantal dingen waar ik op let tijdens het recht richten van een paard. Het belangrijkste vind ik mijn eigen houding, je kunt immers niet van een paard verlangen dat hij recht moet lopen wanneer je zelf niet eens recht zit....Ik let erg op de druk op mijn zitknobbels, of daar ong. evenveel druk op staat of niet. Verder natuurlijk erg balgrijk de houding van de benen en handen. Het paard moet daar recht tussen kunnen lopen...

Verder dan dit kom ik eigenlijk niet realiseer ik me nu, het is gewoon echt een gevoelskwestie....

Juist ja, maar hoe leg je dat gevoel uit als instructeur en hoe bewerkstellig je dat in oefeningen bij leerlingen? Door te zeggen dat de stelling altijd maar naar binnen moet in de wendingen, krijg je ze alleen maar zover dat ze aan die binnenteugel gaan zitten plukken.

aerdenhout1 schreef:
MMMMM Desiree dus jij laat een paard eerst over de binnenschouder weg vallen en dan ga je hem in stelling brengen??? Hoe ga je dat dan doen met een onbeleerd jong paard??? We hebben het hier over NIET rechtgerichte paarden! Normaal gesproken laat je een jong ( of scheef ) paard eerst rechtuit lopen op TWEE teugels. Pas als dat goed gaat een beetje stelling gaan aanvragen, maar nooit alleen op de buitenteugel! Een paard dat niet is rechtgericht zal dan n.l over de binnen schouder gaan vallen en dat is een grote fout natuurlijk! Lossigheid aan de voorkant is een voorwaarde voor het rechtrichten!

Zeg ik dat? Een paard dat naar buiten gesteld loopt valt nu juist NIET naar binnen! Een paard waarvan stelling en lengtebuiging naar binnen wordt gevraagd en dat niet KAN, juist DIE valt over de schouder naar binnen! En een jong paard moet je juist daarmee gaan helpen. Als het jonge paard uiteindelijk gehoorzamer is aan de buitenteugel, dan kun je vragen of het naar binnen wil stellen.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 23:44

Jippie schreef:
shana schreef:
maar eigenlijk zijn er heel weinig mensen die ik ken die rechtrichten gebruiken, meestal weten ze niet eens wat het is

mmmmmm, dat zegt dan wel iets over jou en je referentiekader
Nagelbijten / Gniffelen

hoi

het zegt niets over mij maar wel over men referentiekader
ik probeer het goed te doen en de meeste mensen die ik ken rijden er maar op los
dat is ook de reden dat ik altijd alleen ga buitenrijden want ik erger me verschrikkelijk aan de manier waarop ze met hun paard rijden en omgaan
een paar van men goede vrienden die weten echt waar ze mee bezig zijn en daar ga ik dus wel veel mee om en hebben we samen tijd dan gaan we samen rijden
maar in onze omgeving zijn er zoveel mensen die beweren dat wanneer je gewoon recreatief rijdt , dat je dan gewoon op je paard zit
ik ben van mening dat ook een recreatiepaard de basis moet hebben en moet leren in balans te lopen en op een rechte lijn

en daarom mijn vraag aan jullie , en het doet me plezier om te lezen dat zoveel mensen toch rekening houden met balans en rechtrichten OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 07:03

Bij het dressuurrijden ben je bezig het zwaartepunt naar achter te verplaatsen. Dat is voor recreatie paarden absoluut onnodig om te doen.

Wat dikwijls het probleem is, is dat de gemiddelde recreatie ruiter storende en of verkeerde [gewichts]hulpen aan het paard geeft waardoor het paard in een verkeerde balans komt. Vervolgens zal dat paard die andere balans gaan corrigeren en dat leidt tot overbelasting en kreupelheid.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:29

ik ben zeker bezig met het rechtrichten van mijn paard, daar ben ik eigenlijk constant mee bezig.

soms is het wel moeilijk omdat ik bij mijn paard nog heel erg merk dat hij aan de ene kant sterker is als aan de ander, dan wodt het wel moeilijk en natuurlijk is de kant waar hij minder sterk is, ook de kant waar mijn lichaam minder sterk is en minder goed inwerkt.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:13

hoi

het zegt niets over mij maar wel over men referentiekader
ik probeer het goed te doen en de meeste mensen die ik ken rijden er maar op los
dat is ook de reden dat ik altijd alleen ga buitenrijden want ik erger me verschrikkelijk aan de manier waarop ze met hun paard rijden en omgaan
een paar van men goede vrienden die weten echt waar ze mee bezig zijn en daar ga ik dus wel veel mee om en hebben we samen tijd dan gaan we samen rijden
maar in onze omgeving zijn er zoveel mensen die beweren dat wanneer je gewoon recreatief rijdt , dat je dan gewoon op je paard zit
ik ben van mening dat ook een recreatiepaard de basis moet hebben en moet leren in balans te lopen en op een rechte lijn

en daarom mijn vraag aan jullie , en het doet me plezier om te lezen dat zoveel mensen toch rekening houden met balans en rechtrichten OK dan!
[/quote]

Hallo Shana,

Rechtrichten heeft helemaal niks te maken met het lopen op een rechte lijn. Ik denk dat dat je de klok hebt horen luiden, maar...
Rechtrichten heeft te maken met het juist sporen van voor- en achterbenen zowel rechtuit als in wendingen. En dat krijg je alleen voor elkaar als de achterhand recht achter de voorhand is geplaatst (of de voorhand voor de achterhand, voordat ik de ADB-aanhangers over me heen krijg... Knipoog ).

Voor de duidelijkheid; ik ben zelf GEEN ADB-volgeling.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:20

Rechtrichten is voor mij net zo'n vanzelfsprekend onderdeel van mijn training als ontspanning, impuls, tact, en nog een paar van die termen. Ik hoef er niet constant bewust over na te denken, omdat het logischerwijs is ingebed in alle trainingen die ik doe met mijn paard. Als er een probleem is met het rechtgericht zijn, dan besteed ik er wat extra aandacht/gedachten aan, maar sowieso is het een vast onderdeel van alle oefeningen.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:50

het rechtgericht zijn van het paard is de basis van een goede nageeflijkheid aanleuning van het paard. Een paard wat niet recht is kan nooit beide teugels gelijk nageven, het geen dat je dan je paard juist scheef trekt

Marga62

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:00

erleyne schreef:
Rechtrichten is voor mij net zo'n vanzelfsprekend onderdeel van mijn training als ontspanning, impuls, tact, en nog een paar van die termen. Ik hoef er niet constant bewust over na te denken, omdat het logischerwijs is ingebed in alle trainingen die ik doe met mijn paard. Als er een probleem is met het rechtgericht zijn, dan besteed ik er wat extra aandacht/gedachten aan, maar sowieso is het een vast onderdeel van alle oefeningen.

Klopt, dat geldt voor mij ook en aangezien ik ook nog eens les geef op een manege betekent dat ook dat wij dit ook onze klanten proberen uit te leggen en te laten voelen. Alle instructeurs binnen ons bedrijf zitten hierin op 1 lijn.
Onze klanten (jong en oud) rijden, binnen onze lessen als het niveau dit toelaat, vrij veel voor zichzelf zodat je een ieder een opdracht/oefening kunt geven waarmee ze, met het paard waar ze op dat moment op rijden, ook wat kunnen. D.m.v. voorbeelden uit de praktijk en het laten voelen kom je dan al een heel eind. Daarom vind ik mijn werk als instructie ook zo leuk.
(je blijft natuurlijk wel die enkeling houden die, achter je rug om, toch proberen dat paard vooral in de krul te trekken) Da's een beetje jammer, maar ook daarbij zal ooit het kwartje vallen ............

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 14:53

Wat verstaan jullie eigenlijk onder rechtrichten? Aangezien hier bij wedstrijden een topic loopt over een jurylid die er iets heel anders onder verstaat dan ik.En aangezien ik bij de Orun cursus het ook vaak hoorde maar niemand het deed/zag enz.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 15:22

Rechtrichten: zowel links als rechtsom de achterbenen in het spoor kunnen zetten van de voorbenen, dus niet er binnen of erbuiten. Dit kan alleen als een paard op beide lengtebuigingen mee kunnen geven.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:17

Sorry maar wat een belachelijke vraag! rechtrichten is geen oefening die je wel of niet uitvoerd, dat komt in echt helemaal alles terug. Je kan niks als je paard niet rechtgericht is. Je kan geen mooie volte rijden zonder dat je paard rechtgericht is, niet wijken, geen schouderbinnenwaarts rijden, geen rechte lijnen, enz. het hele rijden draait om rechtrichten, contact op 2 teugels en natuurlijk moet ie goed reageren op je been enz. maar rechtrichten is zeker ook heel belangrijk en niemand zou dat met rijden moeten vergeten vind ik.. maar goed, wie ben ik..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:18

Elisa2 schreef:
Wat verstaan jullie eigenlijk onder rechtrichten? Aangezien hier bij wedstrijden een topic loopt over een jurylid die er iets heel anders onder verstaat dan ik.En aangezien ik bij de Orun cursus het ook vaak hoorde maar niemand het deed/zag enz.

Zie je nou wel wat voor loze kreet dat eigenlijk is, dat rechtrichten? Mensen praten er over maar de vraag of ze het doen.....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 21:51

Ja dat bedoel ik nu,en dit jurylid zag in mijn ogen rechtrichten voor iets heel anders aan.Vandaar mijn vraag,iedereen zegt zo mooi dat ze het doen.Maar echt goed recht richten is erg moeilijk.Ik versta er inieder geval hetzelfde onder als wat Desire zei.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:29

rechtrichten blijf je in mijn ogen altijd doen.
het is niet zo van, zo nou kent mijn paard het nu hoef ik het nooit meer te herhalen want hij doet het automatisch.
rechtrichten blijf je altijd doen, zolang je een paard traint.

maar wat ik me afvraag:
nemen jullie het mee vanaf dat je er opstapt of komen er nog dingen voor, die je eerst voor elkaar wilt hebben?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:46

Ik neem het mee zodra ik begin. Maar ik laat mijn paard altijd eerst een paar rondjes sukkelen aan de lange teugel ( is een beetje een dieseltje ), dus niet vanaf dat ik opstap. Als ik mijn teugels op maat neem, werk ik er meteen aan, net als aan de ontspanning, impuls etc. Ik rijd sowieso alleen binnenhoefslag en veel achtjes, wissel daarbij met stelling, etc. Dus het is gewoon een integraal onderdeel van mijn rijden.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:20

en wanneer je merkt dat je paard niet voldoende aan het been is, werk je daar dan vollop aan omdat voorelkaar te krijgen zonder hem in het voorwaartse te belemmeren en hem dus op dat moment even niet rechtricht en hem alleen maar voorwaarts laat reageren op je been, of blijf je dan ook rechtrichten en loop je de kans dat je hem belemmerd in zijn voorwaartse.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:23

Ik snap de vraag niet echt? Weinig slaap gehad vandaag.
Je kan toch tegelijkertijd aan het rechtrichten en aan het voorwaartse werken? Ik snap niet echt waarom je daar een keuze in moet maken. Kijk als hij zo plakkerig aan mijn been is, dat we bijna omvallen door de bocht, en ik hem even alle hoeken van de bak laat zien, dan let ik er op dat moment ( de 2 minuten dat dat duurt ) even niet op hoe hij loopt, als hij maar loopt. Maar het rijden van ( schijn ) overgangen om hem beter aan het been te krijgen, doe ik tegelijkertijd met het rechtrichten. Ik kan het misschien beter uitleggen aan de hand van een voorbeeld.
Ik ben een echte volterijder, en dan met name achtjes in het begin, omdat dat ook mijn eigen lijf los maakt. Dus vaak ( niet altijd natuurlijk, houdt ook nog wel een beetje van afwisseling ) begin ik met instappen op een grote acht op de binnenhoefslag. Op die acht laat ik mijn paard inbuigen, vraag ik lichte contrastelling, schoudervooor, plaats de achterhand wat naar binnen of naar buiten enz. om het rechtrichten te verbeteren. Binnen die oefeningen werk ik meteen aan het voorwaarts zijn: ik houd halt, schakel, rijd terug. Maar dat doe ik tegelijkertijd met de andere oefeningen ( hoewel ik het halthouden altijd doe vanuit een rechtgesteld paard ). Dus alles tegelijkertijd en overal op letten. Alleen in het voorbeeld van een extreem slecht voorwaarts paard, dan let ik even nergens meer op en rijd flink door. Maar dat zijn echt uitzonderingsgevallen.
Ik hoop dat dit je vraag beantwoord.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:36

Venetia schreef:
Wat een suggestieve vraagstelling, AdB aanhanger zeker?

Iedere nette ruiter is daarmee bezig, idd zoals aerdenhout1 zegt.
Rechtrichten betekent ook buigen.
En niet kost wat kost de benen achter elkaar krijgen terwijl er verder kronkels in het lijf zitten.

hoi

ik vind jouw antwoord niet aardig, de TS bedoelt het goed en wil een leuk topic starten. het zou fijn zijn wanneer je daar dan in mee gaat.

je hoeft geen adb aanhanger te zijn om recht te richten
maar het is er zeker goed dat adb bestaat en de mensen bewust maakt van het recht richten

en neen, in heel veel gevallen - lees 99% - is men NIET bezig met rechtrichten als eerste veresite maar wel met een beetje hobbelen. ook in gerenommeerde dresuurlessen en -stallen.

ik heb 2 paardjes, en 1 ervan is zo links als het maar zijn kan, ik was beginnend ruiter en heb haar nu 4 jaar, ze is zo krom als een banaan, maar niemand, osteopaat, DA, juf (en dat waren er hele dure hoor) is ooit begonnen met recht richten! wel recht rijden, maar niet recht RICHTEN.
je hoort alleen maar voorwaarts neerwaarts, maar of je beestje recht gericht wordt ho maar...

dus ik vind het een leuk topic!

antwoord ook aan de TS: neen het is absoluut geen nonsens, wanneer wijzelf krom zouden zijn, kunnen wij ook geen aardappelzak / rugzak op onze rug sjouwen en worden wij ook aan 1 kant overbelast.

het heeft dus niks met adb te maken, want allerlei klassieke leermeesters gingen ons voor, alleen dat is in de vergeethoek geraakt, en nu wordt er veel "geprutst" (lees: verprutst) en dat ten koste van zo gewillige en gedienstige dieren als het paard!

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:40

Jippie schreef:
Bij het dressuurrijden ben je bezig het zwaartepunt naar achter te verplaatsen. Dat is voor recreatie paarden absoluut onnodig om te doen.
Wat dikwijls het probleem is, is dat de gemiddelde recreatie ruiter storende en of verkeerde [gewichts]hulpen aan het paard geeft waardoor het paard in een verkeerde balans komt. Vervolgens zal dat paard die andere balans gaan corrigeren en dat leidt tot overbelasting en kreupelheid.

BELACHELIJK!!!!!!!!!!! ELK PAARD DIENT ZIJN ACHTERHAND ERONDER TE ZETTEN, DRESSUUR RECREA OF ENDURANCE OF WHATEVER!!!!!!!!!

NEEN, een paard wat geen verbinding heeft tussen voor- en achterhand en uit elkaar valt, dat is leuk voor een recreatiepaard.... Duivel
Laatst bijgewerkt door vincenza op 12-10-06 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:40

luxket schreef:
Een paard wat niet recht is kan nooit beide teugels gelijk nageven

en een paard die niet nageeft op beide teugels, kan niet rechtgericht zijn..

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:45

vincenza schreef:
Jippie schreef:

BELACHELIJK!!!!!!!!!!! ELK PAARD DIENT ZIJN ACHTERHAND ERONDER TE ZETTEN, DRESSUUR RECREA OF ENDURANCE OF WHATEVER!!!!!!!!!

NEEN, een paard wat geen verbinding heeft tussen voor- en achterhand en uit elkaar valt, dat is leuk voor een recreatiepaard.... Duivel

pas als je met de verzameling begint, moet je écht aan de achterhand gaan denken

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:50

vincenza schreef:

Een paard moet het WEL kunnen. ZE moeten de macht in huis hebben, de bespiering .Je kunt dit van een jong paard echt nog niet verwachten! Wel redelijk zijn naar paard en ruiter en eisen stellen BINNEN hun vermogen.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 13:21

vincenza schreef:
Venetia schreef:
Wat een suggestieve vraagstelling, AdB aanhanger zeker?

Iedere nette ruiter is daarmee bezig, idd zoals aerdenhout1 zegt.
Rechtrichten betekent ook buigen.
En niet kost wat kost de benen achter elkaar krijgen terwijl er verder kronkels in het lijf zitten.

hoi

ik vind jouw antwoord niet aardig, de TS bedoelt het goed en wil een leuk topic starten. het zou fijn zijn wanneer je daar dan in mee gaat.

je hoeft geen adb aanhanger te zijn om recht te richten
maar het is er zeker goed dat adb bestaat en de mensen bewust maakt van het recht richten

en neen, in heel veel gevallen - lees 99% - is men NIET bezig met rechtrichten als eerste veresite maar wel met een beetje hobbelen. ook in gerenommeerde dresuurlessen en -stallen.

ik heb 2 paardjes, en 1 ervan is zo links als het maar zijn kan, ik was beginnend ruiter en heb haar nu 4 jaar, ze is zo krom als een banaan, maar niemand, osteopaat, DA, juf (en dat waren er hele dure hoor) is ooit begonnen met recht richten! wel recht rijden, maar niet recht RICHTEN.
je hoort alleen maar voorwaarts neerwaarts, maar of je beestje recht gericht wordt ho maar...

dus ik vind het een leuk topic!

antwoord ook aan de TS: neen het is absoluut geen nonsens, wanneer wijzelf krom zouden zijn, kunnen wij ook geen aardappelzak / rugzak op onze rug sjouwen en worden wij ook aan 1 kant overbelast.

het heeft dus niks met adb te maken, want allerlei klassieke leermeesters gingen ons voor, alleen dat is in de vergeethoek geraakt, en nu wordt er veel "geprutst" (lees: verprutst) en dat ten koste van zo gewillige en gedienstige dieren als het paard!

bedankt om het voor me op te nemen !

er zijn inderdaad zoveel mensen die gewoon aanhobbelen , maar die zullen natuurlijk hier op dit topic niet reageren
ik ken zo veel verschillende paardenmensen ( western , dressuur , gangenpaarden enz ) en bijna niemand daarvan heeft al eens van rechtrichten gehoord
ik vind dit jammer , want de paarden zijn daar de dupe van