Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:met hengsten begint men inderdaad iets eerder (meestal).Omdat men dan de hengst meer in de hand heeft wanneer zijn hormonen beginnen op te spelen
Brennie schreef:Ik longeer wel al een beetje met 2,5 jaar, zodat ze het begrip longeren al kennen, zodat je het makkelijker hebt als je ze zadelmak maakt.
erleyne schreef:Ik denk dat veel particulieren gewoon geen geduld hebben. Ze hebben een paard en willen er op. Ik moet zeggen dat het bij mij ook wel gaat kriebelen soms, maar je moet echt bij jezelf stilstaan waar je mee bezig bent als je op een 2,5 jarige gaat rijden. Je wilt toch wel dat je een paar jaar met je paard kan doen, neem ik aan.....Sommige mensen vinden het hier en nu rijden blijkbaar belangrijker dan de toekomst.
Elisa2 schreef:Met 6 jaar sluiten de laatste groeischijven,dus dan kun je zeggen dat ze "volwassen" zijn.Maar je kunt best op 3/4,liefst 4 beginnen.Maar gewoon heel rustig,3x in de week een half uurtje voor een 4-jarige en lekker het bos in{rechtuit} is prima.Dat kunnen ze goed hebben en kan geen kwaad.
Charos schreef:rudi schreef:Ligt aan het paard, het een is er veel eerder klaar voor als de andere, qua bouw, en geest!
Geen enkel paard is er met 2,5 klaar voor. Ik had eerst een hele mooie link waar je precies kon terug vinden welke botten volgroeid waren.
Volwassen is een paard pas met 8 jaar en dan zijn alle botten volgroeid.
kitag1rl schreef:mijne is nu 2,5 jaar oud, en doe er nog helemaal niks mee.. Alleen heb ik er 1 keer een zadel opgehad, om te laten voelen hoe dat is.. maar die komt er niet meer op voor ze ingereden word.. en ik laat haar nu rustig wennen aan een bitje.. verder doe ik niks
Richtje schreef:Niets doen is imo lekker in het land laten lopen
Charos schreef:rudi schreef:Ligt aan het paard, het een is er veel eerder klaar voor als de andere, qua bouw, en geest!
Geen enkel paard is er met 2,5 klaar voor. Ik had eerst een hele mooie link waar je precies kon terug vinden welke botten volgroeid waren.
Volwassen is een paard pas met 8 jaar en dan zijn alle botten volgroeid.
[***] schreef:Terwijl het veel beter is om een paard al wat jonger aan belasting te laten wennen zodat botten, pezen en spieren sterk worden en later het werk als sportpaard of recreatiepaard beter aan kunnen. Er is niks mis mee om met een 2 jarige af en toe over het harde te stappen voor de botdichtheid en de pezen. Wat dat betreft zijn ze in bijv. Engeland verder met jonge paarden opvoeden, daar gaat een jaarling gewoon mee als handpaard op een buitenrit, en wordt er met 3 jarige paarden heuveltraining gedaan en daarna weer een paar weken weidegang voor ze aan een dressuurproef hoeven te denken.