Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

femkepullens

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 23:51

Ook al wordt er hier door meerderen gezegd dat het geen persoonlijke aanval is, toch ervaar ik dat wel zo. Ja, ik ben te zwaar. Ja, mijn BMI geeft aan dat ik overgewicht heb. Zou ik daarom niet mogen rijden? Of zou ik aangewezen moeten zijn op oudere koudbloed paarden? Sorry, maar dat is niet wat ik nastreef. Nastreefde eigenlijk. Ik weet niet anders of ik ben stevig. Ik heb zelfs een tijd gehad dat ik in de categorie 'Obesitas' viel. Maar in hoeverre kun je daar wat aan doen? Naast dat ik 6 keer in de week ging paardrijden, deed ik ook nog eens 3 maal per week aan karate. Mijn conditie was in orde, ik at niet overbodig, maar was zeker ook niet flink aan het lijnen. Mijn pony destijds heb ik zelf ingereden op zijn 3e. Ik kan niet zeggen dat ik ondervonden heb dat hij daar problemen mee had. Mijn instructeurs en blijkbaar ook de juryleden waren het daar mee eens. Hoe kun je anders een paard in enkele jaren naar het Z rijden? Een paard met rugproblemen kan anders mijn gewicht niet op zijn achterhand dragen. Kan niet de vereiste lenigheid in de rug verkrijgen als hij daar last van had. Na die pony heb ik me voornamelijk bezig gehouden met het inrijden van jonge paarden voor onder andere een handelsstal. Ik geloof niet dat ze mij ervoor betaalden om die jonge paarden dusdanig te belasten dat ze onverkoopbaar werden en zo de kans te lopen om een slechte naam te verkrijgen. Persoonlijk ben ik van mening dat je beter wat zwaarder kan zijn en de bewegingen van je paard goed kan volgen dan dat je niet 'te zwaar' bent en zit te hobbelen op zijn rug. Ik denk dat het erom gaat dat je weet waar je mee bezig bent. Eerst je paard goed loswerken, goed over de rug rijden en de achterhand activeren voordat je gaat doorzitten. Ik realiseer me wel dat als zwaardere personen niet goed kunnen zitten dat een paard daar dan eerder last van kan ondervinden, maar iedereen moet de kans krijgen om het te leren toch? Zelf heb ik altijd heel veel plezier gehad in het rijden en omgaan met paarden en dat gun ik de anderen met overgewicht ook!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 23:54

Ik vind idd ook dat dit uit de taboe sfeer meot komen, en dat dit de verantwoording van de ruiter zelf is. Ik heb zelf overgewicht, maar ik let echt wel op op welk paard ik rij, en ja ik zeg echt wel als ik op een bepaald niet wil ivm mijn gewicht... dat het er mischien niet af en toe uit ziet, (alles schud Haha! ) maar is dat jou probleem, is toch die gene die er op zit die dan 'verschut' bij loopt. En ieder heeft toch recht op zijn eigen hobby. En ja als echt zo iets hebt van moet je dat wel met dat paard rijden, kan je dat altijd zeggen maar dan wel op een nette manier.....

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 08:59

Even uit alle reacties: ik begrijp dat sommige het als een aanval voelen, sommige denken dat hun paard er geen moeite mee heeft, sommige vragen zich af wat het verschil is tussen een slanke man/vrouw van 1.95 (geloof me, die weegt niet meer dan 100) of een kleine man/vrouw met 20-30 kilo overgewicht.

Ik ben wel blij te lezen dat mensen bewust hierover nadenken en dat er ook zijn die gaan lijnen of een andere hobby zoeken.

Femkepullens schrijft dat zij met haar overgewicht prima kan rijden. Ik geloof dan ook dat er ook nog een wezenlijk verschil is tussen overgewicht, maar wel conditie en strak in je lijf, dan overgewicht en los in je lijf (als je begrijpt wat ik bedoel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:07

Een vrouw van 90 kg is op bokt een dierenbeul.
Een vent van 195 lang, zal toch ook niet ver van dat gewicht af zitten.
Zullen we alle mannen maar voortaan van het paard weren?

Gelukkig ben ik zelf geen 90 kg en ook nog ver daar vandaan, maar ben voor mijn lengte ook net iets te zwaar en het valt niet altijd mee om er wat af te krijgen, dat geld voor iemand met een maatje meer ook.

En als ik dan slanke pennys zie trekken met sloffen, scherpe bitten omdat ze niet kunnen rijden.
Wat is dan het slechte?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:08

Exeption schreef:
Even uit alle reacties: ik begrijp dat sommige het als een aanval voelen, sommige denken dat hun paard er geen moeite mee heeft, sommige vragen zich af wat het verschil is tussen een slanke man/vrouw van 1.95 (geloof me, die weegt niet meer dan 100) of een kleine man/vrouw met 20-30 kilo overgewicht.

Ik ben wel blij te lezen dat mensen bewust hierover nadenken en dat er ook zijn die gaan lijnen of een andere hobby zoeken.

Femkepullens schrijft dat zij met haar overgewicht prima kan rijden. Ik geloof dan ook dat er ook nog een wezenlijk verschil is tussen overgewicht, maar wel conditie en strak in je lijf, dan overgewicht en los in je lijf (als je begrijpt wat ik bedoel)

Ben het met je eens.

Sommige dingen kan ik ook niet doen. Ik zou bv geen dierenarts kunnen worden...... daar leg ik me bij neer, ookal zou ik graag dieren willen helpen. Sommige kunnen geen ranke paarden rijden......daar moeten ze zich ook bij neerleggen vind ik.
Iedereen heeft z'n beperkingen en wanneer je wilt vechten tegen je beperkingen, moet dat niet ten koste gaan van andere mensen of van dieren/paarden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:09

runningkawa schreef:
Een vrouw van 90 kg is op bokt een dierenbeul.
Een vent van 195 lang, zal toch ook niet ver van dat gewicht af zitten.
Zullen we alle mannen maar voortaan van het paard weren?

Gelukkig ben ik zelf geen 90 kg en ook nog ver daar vandaan, maar ben voor mijn lengte ook net iets te zwaar en het valt niet altijd mee om er wat af te krijgen, dat geld voor iemand met een maatje meer ook.

En als ik dan slanke pennys zie trekken met sloffen, scherpe bitten omdat ze niet kunnen rijden.
Wat is dan het slechte?

Wanneer een vent van 90 op een ranke pony gaat zitten vind ik dat ook een dierenbeul en mensen die hun hulpteugels misbruiken zijn ook dierenbeulen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:12

Ik zie om eerlijk te zijn een stevige vrouw, of lange vent nooit op een smal paardje zitten.
Echt, dat zie ik nooit.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:13

gelukkig maar Knipoog
Helaas gebeurd het wel.....

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:15

vind dit een heel moeilijk maar zeker ook een heel pijnlijk onderwerp blijven
denk er goed om dat er zat mensen met overgewicht lopen, die er ook daadwerkelijk niets aan kunnen doen, ze hebben een ziekte.
dat ze op een paard klimmen kan voor hun het moment van de dag zijn om alles even lekker te vergeten.
er word al 10 x meer op iemand met overgewicht gelet,
laat staan als ze te paard zijn.

ik zie ook weleens cominatie's lopen waarvan ik denk,
mijn hemel dat ziet er niet uit,
je kijkt dan inderdaad als eerste naar de persoon die het paard berijd,

tuurlijk zie een een "dikker" persoon liever op een wat grover of breder groter paard,
maar zolang de persoon met overgewicht het paard eerlijk netjes berijd, zonder het dier te belemmeren.
vind ik dit beter dan een slank iemand die niet kan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:16

Alles gebeurd wel eens
Maar ik vraag me echt af hoe vaak mensen dat nu werkelijk zien?
Is het echt zo vaak om er zo'n ophef over te maken, of komt het eens een enkele keer voor?

Ik ken echt bijna geen mensen met echt overgewicht die paardrijden.
En al helemaal geen op een smal paardje.
Dus mijn vraag, hoe vaak zien jullie dat dan, bij verschillende mensen

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:19

ik denk dat de 'buiten wereld" er vaker een probleem van maakt.
dan de persoon met overgewicht.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:23

runningkawa schreef:
Alles gebeurd wel eens
Maar ik vraag me echt af hoe vaak mensen dat nu werkelijk zien?
Is het echt zo vaak om er zo'n ophef over te maken, of komt het eens een enkele keer voor?

Ik ken echt bijna geen mensen met echt overgewicht die paardrijden.
En al helemaal geen op een smal paardje.
Dus mijn vraag, hoe vaak zien jullie dat dan, bij verschillende mensen

ik ken er een paar,
van 1 weet ik dat ze er zelf behoorlijk mee zit,
de meid kan echt wel goed en netjes rijden, ze heeft een wat grover paard
zelf is ze niet zo groot, een klein propje dus(zo als ze zich zelf noemt)

zit ze eens op een ander paard, een ranke fijne kwpner, dan krijg je ineens een totaal ander plaatje,
en is het ook geen pan, moetten we dit haar dan ook melden, denk dat ze zelf heel goed weet dat het niet geheel oogt,
en daar heeft ze het zelf al moeilijk genoeg mee

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:23

Ik heb een "rijvriendin" ik denk dat ze zelf zeker 80 kilo weegt en die rijd op een grote shetlander. Het is niet echt een leuk gezicht. De billen van het paard zijn net zo dik als die van die pony.

Je wilt niet weten hoeveel comentaar je onderweg krijgt van mensen. Enja persoonlijk begrijp ik dat wel...

Daar rij ik dan naast met mijn 60 kilo op een shetlander. Als ik alleen rij krijg ik al comentaar of gelach naar mij toe haha. Ik ben zelf "volwassen" en rijd over de dijk op een shetlander. Nou ik lach harder en die Joep onder mij nog harder want hij geniet van iedere rit die we maken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:24

Op maneges zie je dat wel eens... Maar ook eens iemand die interesse had voor het paard van 'n vriendin van mij. Ik was erbij toen degene kwam.
Aan de telefoon hed ze wel gevraagd of ze probelmen had met 'mollige' mensen op haar paard. Nou zij was zeker niet mollig! Ik vond het knap dat ze een rijbroek had gevonden (of speciaal laten maken misschien)
Ze was duidelijk 'gehandicapt' door haar gewicht.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:26

superwoman schreef:
Op maneges zie je dat wel eens... Maar ook eens iemand die interesse had voor het paard van 'n vriendin van mij. Ik was erbij toen degene kwam.
Aan de telefoon hed ze wel gevraagd of ze probelmen had met 'mollige' mensen op haar paard. Nou zij was zeker niet mollig! Ik vond het knap dat ze een rijbroek had gevonden (of speciaal laten maken misschien)
Ze was duidelijk 'gehandicapt' door haar gewicht.

knap je dan af op die persoon, of laat je haar wel rijden

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:34

Ik zou haar niet laten rijden. Zij mocht wel rijden, maar m'n vriendin had daar achteraf spijt van. Ze was overdonderd en wou ook haar gevoelens niet kwetsen. Het was een heel gedoe om haar erop te krijgen.... Het was wel een groot paard, maar die was nogmaar 5 jaar oud. Dat vind ik dus niet kunnen.....

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:35

jeetje, wat een commentaren allemaal!

Zoals ik het nu lees, zijn de meesten tegen mensen met overgewicht! Ja, ook ik heb een maatje meer, maar dat zou betekenen, dat ik niet meer zou kunnen/mogen rijden?? I don't think so!! Ik doe toch wat ik wil en wat de buitenwereld denkt is echt jammer! Ik ben ik en niemand anders. Ik mag ook plezier hebben hoor.

Heb trouwens nog nooit commentaar gehad, dat wij als combi niet passen, Black is een kruising Fries en best stevig dus. Maar ik heb ook op een arabiertje gereden ( al was ik toen wat "slanker" )

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:46

Je hebt natuurlijk dik en dik!! Als iemand overgewicht heeft dus een kilo of 10 a 15 te zwaar is het allemaal nog niet zo erg maar als je een ruiter krijgt die b.v 120 kilo weegt komen ze hier toch echt niet meer op mijn paarden! En dat heeft niets met de persoon zelf te maken maar meer het gezond houden van de rug van de paarden.Maar ook een man van twee meter die over de 100 kilo gaat komt er niet op!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:48

als ik eerlijk moet zijn ik zie regelmatig mensen op paarden zitten waarvan je gewoon ziet dat het dier er moeite mee heeft.
bv: een paard gaat altijd makkelijk en stabiel in galop en netjes rustig door de hoeken er stapt een zwaar persoon op (en fo dit nu een groot persoon is of een klein mollig persoon daar zie ik geen verschil in) en het dier wil niet galoperen gaat na aandringen toch in galop en zwalkt alle kanten uit.
het spijt me zeer maar neem dan een steviger paard.

btw ik heb laatst vanuit de auto ook een gezien op een welsch van 1.40 met een gewicht van +/- 80/90 kg dat beest liep daper met zijn baasje maar had er gewon moeite mee ik denk dan van neem een paard ipv zo'n ponny

en als mensen gaan denken dat ik het die mensen niet gun dan denken ze dat verkeerd het is voor mij al een hel dat ik nog niet mag/kan rijden dat wil ik anderen niet aan doen

knuffelpoesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 10:06

ladyjoy schreef:
knuffelpoesz schreef:
ik ken meerdere "dikke" mensen, en ze weten dondersgoed wanneer ze te zwaar zijn voor op een arabiertje oid.

En wanneer ben je te zwaar voor een Arabier dan?

dat moet je aanvoelen denk ik.
mijn moeder bijvoorbeeld, zou t nooit doen, die weet dat ze te zwaar is.
mijn eigenaar van em verzorgpaarden, denk rond de 80 kilo, erg lang, zou ook nooit op een arabier stappen.toch blijf ik erbij, de meeste (lang niet alle!!) weten zelf wanneer ze te zwaar zijn voor een wat ranker type paard.
voorderest vind ik wel dat ,stel je zit een persoon van meer dan 110 kilo op een rank type paard rijden, en je ziet dat het paard er moeite mee heeft dat je het dan , wel op een subtiele , manier kan vertellen dat het paard er moeite mee heeft.
veel mensen zien hunzelf alleen rijden, ofwel buiten ofwel in de binnebak dmv spiegels of ruiten.
en dan zien ze maar een momentopname.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 11:43

De richtlijn is ruwweg dat een paard 18 - 22 % van zijn eigen gewicht, zonder schade kan dragen. Ga even zitten op 20%, dat rekent gemakkelijk. Als het paard 5x zwaarder of meer weegt dan de ruiter, dan kan de ruiter over het algemeen op. Een compact stevig paardje kan meer hebben dan een groot, (te) licht paard.

Of het gewicht van de ruiter door een goed gewicht of door overgewicht komt, voelt het paard niet.
Uitgaande van het feit dat de ruiters even goed kunnen rijden. Iemand die zwaarder is hoeft niet per definite slechter paard te rijden.

Overgewicht is een kreet die we gebruiken om aan te geven dat iemand te zwaar is in relatie tot zijn lichaamslengte en dan met name in relatie tot zijn of haar gezondheid. Ook de mode speelt hierop in waardoor aan het uitlijk, het figuur steeds meer aandacht wordt besteed. Dat kan ten onrechte voor bepaalde mensen negatieve gevolgen hebben. Het paard merkt het overgewicht niet.

Overgewicht is iets dat je moet accepteren (soms kan je er niets of weinig aan doen) of je moet je verantwoordelijkhed nemen en zelf bepalen of je er iets aan doet. Iemand is er niet goed of slecht door. Normaal gesproken zijn de rijverrichtingen die worden beoordeeld niet afhankelijk van je figuur, het gaat om het goede rijden en de harmonie tussen ruiter en paard. Het is echter een subjectieve sport, het oog wil wat.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 21-09-06 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 11:44

Ik ben niet zo goed in tellen.
Maar dan zou een kwpn-er van 165, die zo ongeveer 600 kg weegt.
Een persoon van 120 kg kunnen dragen?
Of tel ik nu verkeerd?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 11:44

Ik vindt dat de "dikke" mensen zelf heel goed weten wat ze wel en niet kunnen doen. Als je 100 kilo weegt ga je niet op een welshpony zitten...
Iedereen weet dat voor zichzelf... Ik denk dat ook veel mensen zich er gewoon te zwaar aan tillen. Paarden zijn sterke dieren en als je echt te zwaar bent merk je dat snel genoeg hoor.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 12:06

runningkawa schreef:
Ik ben niet zo goed in tellen.
Maar dan zou een kwpn-er van 165, die zo ongeveer 600 kg weegt.
Een persoon van 120 kg kunnen dragen?
Of tel ik nu verkeerd?

Jah zo telde ik ook. Maar ik zou op Tychon (ieler paard) niet iemand van 120 kilo moeten zetten.

Ik ben zelf ook wat aan de zware kant. Heb een ongeluk gehad en daardoor ook weer wat aangekomen. Nou ik kan je verzekeren dat ik niet prettig op mijn paard zit. Ik heb 3 kilo overgewicht zeg maar, dus ik ben niet echt dik dik, maar ik vindt me nu wel aan de grove kant voor mijn paard. Hij draagt het makkelijk, maar ik voel me er gewoon niet 100% gemakkelijk bij.

En ik denk toch echt dat de meeste mensen die iets zwaarder zijn of overgewicht hebben echt wel inzien dat je niet zomaar op elk dier kan stappen.

Idd vind ik het veel schadelijker dat een grote beginner op een rug zit te bonken, dan iemand die goed kan rijden die 10 kilo te veel weegt.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 12:07

knuffelpoesz schreef:
ladyjoy schreef:
En wanneer ben je te zwaar voor een Arabier dan?

dat moet je aanvoelen denk ik.
mijn moeder bijvoorbeeld, zou t nooit doen, die weet dat ze te zwaar is.
mijn eigenaar van em verzorgpaarden, denk rond de 80 kilo, erg lang, zou ook nooit op een arabier stappen.toch blijf ik erbij, de meeste (lang niet alle!!) weten zelf wanneer ze te zwaar zijn voor een wat ranker type paard.
voorderest vind ik wel dat ,stel je zit een persoon van meer dan 110 kilo op een rank type paard rijden, en je ziet dat het paard er moeite mee heeft dat je het dan , wel op een subtiele , manier kan vertellen dat het paard er moeite mee heeft.
veel mensen zien hunzelf alleen rijden, ofwel buiten ofwel in de binnebak dmv spiegels of ruiten.
en dan zien ze maar een momentopname.

Dan ben ik dus ook te zwaar voor mijn bijrijdpaardje. Zij is 1.49 en ik ben 1.71 met een gewicht van 75 kilo. Ik zie echter niet dat zij er problemen mee heeft. Maar ja, iedereen zijn eigen mening hierover.