Gert van den Hof goed of niet goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Re: Gert van den Hof goed of niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:07

shan schreef:
Professor schreef:
Hij onderwerpt een paard alleen door afmatting, en door het overdonderen van het paard.
Dit heeft niets en ook niets met het werkelijke zadelmak maken van een paard.

Dit is schow ten kosten van het levendewezen paard, en snel geld verdienen ten koste van.
Iedere gezond denkende ruiter moet dit begrijpen, je hebt er niets aan, om zulke mensen met je paard om te laten gaan.

Het paard is niet afgemat, hij stapt er direct op zonder te longeren.
(dat kunnen er velen al niet zeggen)
Mensen kunnen er natuurlijk zelf voor kiezen om hun paard aan die show bloot te stellen.
Als jij je paard bij hem brengt maakt hij hem normaal gesproken thuis zadelmak.
Die paarden die op Clinics zadelmak gemaakt worden, dat zijn er maar een paar en daar kies je als eigenaar zelf voor.

Juist dit laatste zegt toch alles, dan is Gert van den Hof niet goed bezig. Als hij zich zo goed vind, dan doet hij dit niet.
Dan beschermt hij de paarden voor de "stomme" eigenaren, dus hij doet het alleen ter meerdere glorie van zich zelf, en niet van het paard.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:09

Ik heb het gezien op het concours van de groene welle. Ik kon die vent wel wat doen! Hij liet er ook 1 springen! Das toch idioot!
Die paarden worden zo overdonderd!
Zoiets moet je rustig opbouwen. je gaat toch zelf ook niet meteen het diepe in als je nooit gezwommen hebt:+ Maar nooit in handen geweest is wel onzin! Anders lopen die beesten toch ook niet aan de hand mee het terrein op?
Neej, mijn methode zou het niet zijn!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:12

Professor: als jij zo tegen bent op 'show met levende wezens maken', wat deed je dan uberhaupt op Horse Event?
Dan ga je ook niet naar clinics en andersoortige shows zeker? En wat denk je dan van veulenkeuringen, waarbij het echt alleen maar gaat om een vaantje?

Beetje raar standpunt van je. Je hoeft het niet te zien.
Ik geloof niet dat de paarden in kwestie er door beschadigd zijn geraakt. Integendeel. Ze leren een heleboel op zo'n dag. Dat van die man met dat zadel is dan maar een regel in de alinea Knipoog

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:13

iedereen die wedstrijden rijdt, of dat nu dressuur, springen of wat dan ook is, of clinics geeft in vrijheidsdressuur, grondwerk, trailerladen en god weet wat allemaal nog meer, doet dat ter meerdere glorie van zichzelf, waarom mag hij dan geen paard zadelmak maken en public

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:15

shan schreef:
iedereen die wedstrijden rijdt, of dat nu dressuur, springen of wat dan ook is, of clinics geeft in vrijheidsdressuur, grondwerk, trailerladen en god weet wat allemaal nog meer, doet dat ter meerdere glorie van zichzelf, waarom mag hij dan geen paard zadelmak maken en public

Zeker nog niks begrepen wat ik er mee bedoel.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:17

blijkbaar niet nee.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:20

shan schreef:
blijkbaar niet nee.

Nou dat je eerst de spieren moet opbouwen enz.......
Dit moet iedere ruiter weten anders mag hij of zij zich geen ruiter noemen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:26

Dees schreef:
Professor: als jij zo tegen bent op 'show met levende wezens maken', wat deed je dan uberhaupt op Horse Event?
Dan ga je ook niet naar clinics en andersoortige shows zeker? En wat denk je dan van veulenkeuringen, waarbij het echt alleen maar gaat om een vaantje?

Beetje raar standpunt van je. Je hoeft het niet te zien.
Ik geloof niet dat de paarden in kwestie er door beschadigd zijn geraakt. Integendeel. Ze leren een heleboel op zo'n dag. Dat van die man met dat zadel is dan maar een regel in de alinea Knipoog

Op Horse Event ben ik niet geweest.

Dit is geen vergelijk, het gaat om het op een paard gaan zitten die mij dragen moet, lees toch ajb.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:30

Ik vind het erg knap dat hij dit durft... Maar ben altijd erg benieuwd hoe die paarden het de 2e keer doen als er op gestapt wordt..

Neem een jong paard voor het eerst mee naar de rijverenigingsles en ze zullen geen stap verkeerd zetten.. De 2e les is het altijd donderjagen Tong uitsteken

Ze worden overdondert en doen automatisch wat hun gezegd wordt.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:32

Professor schreef:
shan schreef:
blijkbaar niet nee.

dan zal je er toch eerst op moeten kunnen zitten???
Je kan hem wel 3 maanden aan een touwtje aan de bijzet in de ronde slingeren, maar het dragen van het ruitergewicht is toch anders, en wat ik al eerder zei: hij zit er toch geen uur op. het is misschien 10 min. a een kwartiertje.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:38

Professor schreef:
Op Horse Event ben ik niet geweest.

Dit is geen vergelijk, het gaat om het op een paard gaan zitten die mij dragen moet, lees toch ajb.

Jij hebt die Van den Hof nog nooit aan werk gezien zeker?

De vermoeidheid waar jij bang voor bent blijft achterwege; nergens worden de paarden fysiek overvraagd. Als er vermoeidheid in het spel is, is het vooral psychisch. Persoonlijk denk ik dat de paarden die wekenlang meerdere keren per week 2 keer een kwartier worden gelongeerd om daarna steeds iets langer ruitergewicht mogen voelen, een zwaardere vermoeidheid moeten ondergaan. De psychische belasting bij die 'gewonere benadering van zadelmakmaken' moet je trouwens eveneens niet onderschatten. Elke dag weer iets nieuws erbij, accepteer dat allemaal maar eens. Nee, dan kan je beter vanaf dag 1 weten waar je aan toe bent...

Overigens: die Van den Hof is geen zware vent hoor, dat is een heel athletische verschijning en hij weet echt heel goed waar hij mee bezig is. Een paardenman pür sang.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:45

Ik heb gister vol afschuw zitten kijken. Hij gebruikt termen die mensen willen horen, ontspannen, relaxed etc terwijl de paarden imo NIET ontspannen waren. Ik heb de hafllinger afgekeken en bij het grote paard ben ik weggelopen. Absoluut niet mijn manier van met paarden werken. Irritant vond ik ook zijn vreselijke dialect, en public zou iets meer ABN gewenst zijn. Dit zijn allemaal mijn ervaringen en IK hoef die vent echt niet meer aan het werk te zien. Is blijven hangen in zijn cowboy tijd.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:48

Ach, de een vind het hard, de ander vind het acceptabel en weer een ander vind het schitterend.

Waarbij ik wel altijd in mijn achterhoofd houdt: van die knuffel-aanpak die men tegenwoordig zo propageert is nog geen paard beter geworden. Een paard is een kuddedier en in zijn oorspronkelijke manier van leven, in de kudde, zou het ook gewoon consequent en hard worden aangepakt. Dat schept duidelijkheid.
Met dat in het achterhoofd is Van den Hof echt geen dierenbeul.

Iemand's dialect mag je hem trouwens niet kwalijk nemen. En waarom zou hij eigenlijk keurig ABN moeten spreken? Hij verdient zijn centje zo ook wel en leeft er vast een stuk plezieriger bij nu hij gewoon zichzelf kan blijven Haha!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:59

Ik heb Gert van der Hof meerdere malen aan het werk gezien, en als het zo uitkwam, zou ik zo mijn jonge dier bij hem gaan brengen als hij eenmaal zover is.
Jammer dat sommige mensen hem veroordelen zonder hem aan het werk gezien te hebben.
Dat zegt imo genoeg over die persoon, niet over Gert van der hof.
Ik ben ook niet van plan om Odin eindeloos aan de longeerlijn te nemen, dat is een veel te grote belasting voor de gewrichten van een jong dier.
Verder vind ik het erg kinderachtig dat iemand veroordeeld wordt op zn accent.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:14

Ik heb hem wel aan het werk gezien en deel de mening van Professor, zei het iets genuanceerder.
Jammer is dat de "tegenstanders" nu plotseling weer de boeman zijn. Alsof iedereen maar halleluja moet roepen.
En tussen "knuffel-aanpak" en "breken" zit nog een heel groot grijs gebied.

Respecteer elkaars meningen zou ik zeggen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:30

Professor schreef:
Verschrikkelijk, om het aanrijden zo te doen, dat is geen vertrouwen opbouwen met je paard, dat is ordinair breken.
Dit grenst aan diermishandeling, niet lichaamelijk maar geestelijk.

Walchelijk dat zoveel mensen dat ook nog aanzien.
Juist het eerste opzitten moet in rust gebeuren, en niet op rodeo art.

misschien dat de 'tegenstanders' om mee te beginnen, zelf eens iets genuanceerder uit de hoek kunnen komen, de woorden ordinair, dierenmishandeling en walchelijk wekken bij de 'voorstanders' misschien zoveel aversie op dat ze daarom ook zo reageren. Knipoog

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:32

shan schreef:
Professor schreef:
Verschrikkelijk, om het aanrijden zo te doen, dat is geen vertrouwen opbouwen met je paard, dat is ordinair breken.
Dit grenst aan diermishandeling, niet lichaamelijk maar geestelijk.

Walchelijk dat zoveel mensen dat ook nog aanzien.
Juist het eerste opzitten moet in rust gebeuren, en niet op rodeo art.

misschien dat de 'tegenstanders' om mee te beginnen, zelf eens iets genuanceerder uit de hoek kunnen komen, de woorden ordinair, dierenmishandeling en walchelijk wekken bij de 'voorstanders' misschien zoveel aversie op dat ze daarom ook zo reageren. Knipoog

Zeker omdat walchelijk geen nomaal woord is, je schrijft normaal gesproken walgelijk. =nl afgeleid van walgen, niet van Walcheren Tong uitsteken
Maar dit natuurlijk geheel offtopic.
Maar het stoort me idd dat iemand een africhter veroordeelt zonder zn methode te kennen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:42

Tja het domme publiek vind het leuk..
Waarom een paard breken als het gros van de paarden ook op gewone manier te beleren zijn.
Ik heb hem ook eens aan het werk gezien en vond het totaal niks.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:44

shan schreef:

fight fire with fire dus Scheve mond
Goed systeem Knipoog

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:50

Ik heb dus wel gezien gister, totaal niet mijn manier. Je hoeft je paard niet oneindig te knuffelen, maar de weg erheen en de manier waarop is in mijn ogen niet juist. Ik ga zo niet met een paard om. En zijn geblaat van de eerste keer moet goed gaan blablabla. Met een niet passend zadel omringt door 1000 mensen is echt een omgeving om een paard zadelmak te maken..... Nee dus, nogmaals dit is mijn mening.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:53

Professor schreef:

Tsja; dat doet de doorsnee kneuer ook, die zelf zijn jonge paard wil gaan opleiden:

Die haalt het jonge paard van het land, zet het in de box, kiepert er een periode flink wat energierijk voer in=> gevolg: paard ontwikkelt zicht tot een bommetje. Met dat bommetje gaan ze dan onconsequent aan de gang, want ja: het paard is nog jong dus moet je maar alles van het paard accepteren en het gevolg daarvan is dat het jonge paard strontvervelend en brutaal wordt. En dan komen ze alsnog bij trainers als Gert terecht. (en daar moet het paard dan dubbelhard worden aangepakt om het weer in het gareel te krijgen)

Dees schreef:
van die knuffel-aanpak die men tegenwoordig zo propageert is nog geen paard beter geworden

HE-LE-MAAL WAAR!!!

Met een beetje overdonderen is niets mis. Zolang je ze maar overdondert met een positieve ervaring en er een beloning volgt. Duidelijkheid boven alles. Een jong paard moet direct naar voren gereden worden. En omdat een jong paard de hulpen nog niet kent, moet hij dus in eerste instantie door een helper naar voren worden 'gejaagd'. De grootste fout die je kan maken is het paard af te gaan wachten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:18

jasmijn78 schreef:
Professor schreef:

Tsja; dat doet de doorsnee kneuer ook, die zelf zijn jonge paard wil gaan opleiden:

Die haalt het jonge paard van het land, zet het in de box, kiepert er een periode flink wat energierijk voer in=> gevolg: paard ontwikkelt zicht tot een bommetje. Met dat bommetje gaan ze dan onconsequent aan de gang, want ja: het paard is nog jong dus moet je maar alles van het paard accepteren en het gevolg daarvan is dat het jonge paard strontvervelend en brutaal wordt. En dan komen ze alsnog bij trainers als Gert terecht. (en daar moet het paard dan dubbelhard worden aangepakt om het weer in het gareel te krijgen)

Dees schreef:
van die knuffel-aanpak die men tegenwoordig zo propageert is nog geen paard beter geworden

HE-LE-MAAL WAAR!!!

Met een beetje overdonderen is niets mis. Zolang je ze maar overdondert met een positieve ervaring en er een beloning volgt. Duidelijkheid boven alles. Een jong paard moet direct naar voren gereden worden. En omdat een jong paard de hulpen nog niet kent, moet hij dus in eerste instantie door een helper naar voren worden 'gejaagd'. De grootste fout die je kan maken is het paard af te gaan wachten.

Overdonderen, lees toch eens wat ik werkelijk geschreven heb, lees toch met een gezond mensen verstand, wie zegt dat ik er een bommetje van voer, wie zegt, dat ik knuffel doe.

Maar hier wordt het ene extreme met het andere vergeleken. En vooral wordt er niet goed gelezen, en het niet willen begrijpen, dat ik niet zomaar er tegen ben, maar iets vertel dat op ervaringen van vele jaren berust, en niet van mij alleen, lees maar eens de boeken door.

Sorry, maar ik heb meer paarden zadelmak en ingereden dan de doorsnee ruiter.
Weet waar ik het over heb, en ik hou niet van paarden die met mij aan de loop gaan, maar eerst de spieren opbouwen die een paard nodig heeft om mij te dragen, bewaard me voor veel dingen.

Want het paard verzet zich alleen al omdat de buikspieren nog niet sterk genoeg zijn tegen het ruiter gewicht, als ik die nog bij het aansingelen nog meer span, doet dat zeer, en daar begint de narigheid al.

Een paard zadelmak maken is niet black magic, het is geduld en gericht ermee werken.

Maar dit wat Gerd van den Hof doet is schow, en ten koste van het paard.

En hij geeft een voorbeeld dat fout is.

En dan kan men het steeds wel goed praten, en andere voorbeelden bij geven, en mij belachelijk maken, of ik iets vreemds zeg, maar dan heeft men niet begrepen wat er werkelijk gebeurt.

Sorry mensen, ik heb vanaf 1974 tot en met 1985 ca 15 paarden per jaar zadelmak gemaakt, en aangereden.
Mag toch wel zeggen dat ik enige ervaring heb.
En er waren paarden bij die niet makkelijk waren, om het maar zo te zeggen.

Maar ik heb ze allemaal, tamelijk snel zadelmak gemaakt, kon na 1 week op en afstappen, zonder verzet.
Dit wil zeggen dat ik sommige paarden meerdere keren op een dag werk gaf. Aan de hand en aan de longe enz.
Alle paarden konden dan na ca 3 weken door iedereen bereden worden, ze waren werkelijk zadelmak. Met de klemtoon op mak en gehoorzaam.
Omdat ze eerlijk en zonder stress en angst ( dat gaat alleen weg door vertrouwen) zadelmak gemaakt waren.

Het voordeel is ook dat de paarden in de verdere africhting makkelijker dingen aksepteren, en niet gelijk in verzet gaan. Omdat ze de ruiter vertrouwen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:30

Professor schreef:
[Dit wil zeggen dat ik sommige paarden meerdere keren op een dag werk gaf. Aan de hand en aan de longe enz.
.

Dan heb ik liever iemand die ze in een show eenmalig overdondert, dan iemand die een jong dier systematisch overneemt.
Maar misschien was dat de tijdgeest van toen, dat is dan toch alweer ruim 20 jaar geleden

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:37

Billy schreef:
Professor schreef:
[Dit wil zeggen dat ik sommige paarden meerdere keren op een dag werk gaf. Aan de hand en aan de longe enz.
.

Dan heb ik liever iemand die ze in een show eenmalig overdondert, dan iemand die een jong dier systematisch overneemt.
Maar misschien was dat de tijdgeest van toen, dat is dan toch alweer ruim 20 jaar geleden

Dit is ongenuanceerd praten, ze kwamen meerdere malen uit de box.
Daar begint het werk al.
Aan de hand lopen, halt is halt enz.
Daar is niets mis mee, beter het werk over meerdere keren, dan in eenmaal, mensen hebben in hun werk ook pausen, denk maar aan de koffiepause.

Maar wat ik al schreef, nadenken hoe een ander het bedoeld en meer lezen over paarden, in boeken. Net zo op school waar men geleerd heeft het hoe en waarom.

En de tijdgeest van toen 20 jaar geleden???????????
Paarden zijn juist makkelijker geworden in de omgang, veel makkelijker.
Dus dat is een dooddoener omdat er niet gewoon verstandig erover nagedacht wordt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:46

Ik wil wel even wat aantippen.

degene die hun oordeel klaar hebben staan over diermishandling zijn zeker weten nog nooit bij Gert thuis geweest?

Ik wel, ik heb hem thuis bezig gezien met jonge paarden.
En daar gaat het wel iets anders aan toen dan in z'n show!
De paarden thuis hebben wel degelijk een voorbereiding.
De paarden straalden echt meer rust en vertrouwen uit dan bij z'n show.