Imitador schreef:Het komt op mij af en toe ook over alsof hij overdrijft en het te ver doortrekt, maar dat is ook omdat je gewend bent aan de huidige manier van rijden. Als er iets niet lukt tijdens het rijden, werd ik (en word soms) boos en 'pakte hem dan aan'. Nu is dat al minder, nu probeer ik consequent te blijven en door te vragen, maar dat aanpakken dat heb ik zo geleerd. En ik zie het iedereen doen, terwijl het duidelijk een teken van verzet is en als je Nevzorov daarin mag geloven, doet een paard dat niet om jou te pesten, maar om aan te geven dat er iets mis is. Zeker als je een goede band met je paard hebt en je voorbij de 'test en dominantie' fase bent.
Het lukt me niet goed te omschrijven wat ik bedoel, maar ik hoop dat jullie mij begrijpen. Het is dus niet bedoelt om iemand aan te vallen of om op te scheppen, gewoon om uit te leggen....
Ja maar je maakt me niet wijs dat hij alles voor elkaar krijgt zonder door te vragen. En doorvragen is pushen en pushen is "dwang".
Dus ook hij gebruikt "dwang". Als niemand dwang zou gebruiken zou een paard zijn eigen gang kunnen gaan. Dat betekend lekker eten, een stukje lopen, een hapje eten, enz.
Maar dat soort dwang dat wij gebruiken is geen slechte dwang. Het paard krijgt niet onnodig op zijn donder. Daarom vind ik het onnodig om ons voor slecht uit te maken.