Artikel Amazone: Alexander Nevzorov.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MJTulp

Re: Artikel Amazone: Alexander Nevzorov.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:01

Imitador schreef:
De link is door iemand hierboven al geplaatst.... HNS om precies te zijn Knipoog

Ja, de link is er, maar helaas is het copyrighttechnisch niet toegestaan om hele artikelen over te nemen of op internet te plaatsen, tenzij je toestemming hebt van het betreffende blad, en evt de fotograaf en de schrijver (ligt eraan of het blad de foto's en de tekst helemaal gekocht heeft of ze betaald heeft voor eenmalige plaatsing).

Heb je dat niet, dan kunnen ze je aanklagen. Ik zou er maar even mee oppassen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 21:43

Imitador schreef:
Het komt op mij af en toe ook over alsof hij overdrijft en het te ver doortrekt, maar dat is ook omdat je gewend bent aan de huidige manier van rijden. Als er iets niet lukt tijdens het rijden, werd ik (en word soms) boos en 'pakte hem dan aan'. Nu is dat al minder, nu probeer ik consequent te blijven en door te vragen, maar dat aanpakken dat heb ik zo geleerd. En ik zie het iedereen doen, terwijl het duidelijk een teken van verzet is en als je Nevzorov daarin mag geloven, doet een paard dat niet om jou te pesten, maar om aan te geven dat er iets mis is. Zeker als je een goede band met je paard hebt en je voorbij de 'test en dominantie' fase bent.

Het lukt me niet goed te omschrijven wat ik bedoel, maar ik hoop dat jullie mij begrijpen. Het is dus niet bedoelt om iemand aan te vallen of om op te scheppen, gewoon om uit te leggen....

Ja maar je maakt me niet wijs dat hij alles voor elkaar krijgt zonder door te vragen. En doorvragen is pushen en pushen is "dwang".
Dus ook hij gebruikt "dwang". Als niemand dwang zou gebruiken zou een paard zijn eigen gang kunnen gaan. Dat betekend lekker eten, een stukje lopen, een hapje eten, enz.
Maar dat soort dwang dat wij gebruiken is geen slechte dwang. Het paard krijgt niet onnodig op zijn donder. Daarom vind ik het onnodig om ons voor slecht uit te maken.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 21:53

hns schreef:
Afbeelding

This pictures show how Kaogi's behaviour at the moment he came to us.
He was very aggressive stallion, but Alexander never punished him. NEVER!
In this photo Kaogi bites Alexander strongly. It was not a game, it was a attempt to dominate.
Alexander did not show any sign of fear, aggression or adrenalin. He looked as if nothing was happen. He did not give in to the demand of the stallion. He did not pay attention to the aggression. He just ignored it and tried (successfully) to speak with him and teach further changing it to the game.
Now Kaogi is full of respect and never bites. He never becomes aggressive towards Alexander.
In the right hand of Alexander - very thin and light twig of hawthorn. It is not a stick, so at the moment of attack it brakes easily and the short piece was left in his hand.

Als je zijn film 'The horse enyclopedia' hebt gezien dan kun je zijn filosofie beter begrijpen en als je een paard zou slaan zou die niet zomaar in alle vrijheid naar jou toekomen hoor!!
Geloof me ik dacht ook eerst dat die overdrijft met dat bit gedoe en al maar als je blijft kijken zie je wat hij bedoeld.

Nogmaals cheers

Wow.... best wel een shocking foto. Ik vind het knap dat hij zo blijft staan.

Desalniettemin kan ik me niet voorstellen, dat, als hij gebeten wordt door de hengst en zoals gezegd geen emotie hierdoor toont, de hengst bij zichzelf denkt: "Vreemd? Mens reageert niet op beet? Dus mens is vriendje!"

Ik denk zelf niet dat paardenlogica zo werkt. In de kudde wordt immers ook om dominantie gevochten. Vecht de tegenpartij niet terug, dan wordt ie helemaal in elkaar getimmert en weggejaagt om concurrentie voor de leading stallion te voorkomen.

Wat doet ie trouwens met die twig of hawthorn?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 21:56

Tegenhouden? Verward

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 21:57

Je vraagt je sowieso al af wie op zo'n moment dat iemand door een hengst aangevallen wordt, nog op z'n gemak zo'n foto gaat maken Bloos

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 21:58

Zijn houding ziet er niet uit alsof hij niets laat merken, hij draait immers duidelijk weg? Dit geeft vluchtgedrag weer.... krijg je geen respect van! En hij heeft inderdaad iets in zijn hand.....

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:02

Misschien dacht die hengst wel, da's mijn voetbal die daar ligt!

Ahuh je wordt gebeten en je doet niks, denk het ook. Zegt wel iets over het waarheidsgehalte van de site, zoals ik al dacht Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:08

Wow! vond die site al niet zo heel erg geloofwaardig over komen, maar na deze foto???
Dit slaat echt nergens op, ik ken iemand die gegrepen is door een hengst, ze mag blij zijn dat ze het kan navertellen.
Alsof iemand zo reageert, ik denk dat je reflexen daar heel anders over denken op zo'n moment Haha!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:11

Ik vraag me sowieso af of hij hier echt wel gebeten wordt, volgens mij is de mond van het paard al over de schouder van de man.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 22:14

Nee als je goed kijkt kun je wel zien dat hij de bovenarm vast heeft van die Nevzorov.
Maar het lijkt wel alsof het "aangeleerd" is.
Net zoals bijvoorbeeld een voetje bij VD.
Want als je kijkt naar het paard, toont het paard geen agressie, geen oren plat in de nek. Dat zie je bij paarden die elkaar op de plaats wijzen wel.
Paarden die om een rang vechten (zoals hun zeggen dat hier het geval is) staan met de oren in de nek en hebben een agressieve uitstraling. Dat mis ik hier. Of ligt dat nou aan mij.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:18

Weet niet of jij ooit in je shirt gebeten bent, maar zijn shirt zit nog mooi in de plooi. Ik geloof er niks van. Hoe dan ook is het een mooi stukje l.u.lkoek. Dat pennies hierin trappen oke, maar dit heeft echt geen plekje op RT.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 22:21

Je kunt wel zien dat er druk op word uitgeoefend want er hangt wel een plooi naar beneden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:22

Een hengst die om de dominantie vecht zal het ook niet bij één beet laten en om je nou dood te laten trappen zonder een spier te vertrekken onder het motto "Als ik niet reageer dan snapt hij vanzelf wel dat ik de leider ben" lijkt me niet de meest effectieve methode om dominantieproblemen op te lossen Bloos

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 22:24

Karl66 schreef:
Een hengst die om de dominantie vecht zal het ook niet bij één beet laten en om je nou dood te laten trappen zonder een spier te vertrekken onder het motto "Als ik niet reageer dan snapt hij vanzelf wel dat ik de leider ben" lijkt me niet de meest effectieve methode om dominantieproblemen op te lossen Bloos

Dat bedoel ik. Het paard toont ook totaal geen agressie. Dit lijkt meer ingestudeerd.
Ik denk als een paard echt goed bijt om zichzelf als leider te maken, dan had hij de hele arm wel in zijn mond gepakt.
Mijn haflinger heeft ook een keer een vriendin in de arm gebeten en die had wel mooi de hele arm in haar mond. Op dezelfde plek als deze hengst, maar Milka had de hele arm in haar mond. (Was overigens een beet uit verdediging.)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:30

Een bit is natuurlijk ook wel een raar iets. Ik zou heel graag willen dat ik kon wat hij kan en dan gebruikte ik ook geen bit meer. MAar ik heb dat vermogen niet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:31

SuperPepeijn schreef:
Misschien dacht die hengst wel, da's mijn voetbal die daar ligt!

Ahuh je wordt gebeten en je doet niks, denk het ook. Zegt wel iets over het waarheidsgehalte van de site, zoals ik al dacht Knipoog

Haha! Just my thoughts! Clown

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 22:32

Zonder bit is natuurlijk ook mooi. Rijd zelf ook meer zonder dan met.
Maar als je het bit gewoon normaal gebruikt dan vind ik dat hetniet bestempeld hoeft te worden tot dwangmiddel en middel die het paard pijnigt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:38

Desiree schreef:
Een bit is natuurlijk ook wel een raar iets. Ik zou heel graag willen dat ik kon wat hij kan en dan gebruikte ik ook geen bit meer. MAar ik heb dat vermogen niet.

Het scheelt natuurlijk ook een heel stuk dat hij geen wedstrijden rijdt en dus niet op de letter hoeft te rijden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:47

Ik zou graag willen dat ik kon wat hij denkt of zegt te kunnen.....Knipoog

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:48

Babeth schreef:
Je kunt wel zien dat er druk op word uitgeoefend want er hangt wel een plooi naar beneden.
Dat is dus precies het omgekeerde van wat er zou moeten gebeuren.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:51

Karl66 schreef:
Desiree schreef:

Het scheelt natuurlijk ook een heel stuk dat hij geen wedstrijden rijdt en dus niet op de letter hoeft te rijden.

Och, wat zou mij wedstrijden nog interesseren als ik kon wat hij kan. Wat hij kan vind ik zoveel mooier dan wedstrijden. Hij heeft toch uiteindelijk meer eenheid met zijn paard en dat vind ik het mooiste wat een ruiter kan bereiken. Maar ik kan dat niet, dus ik rij met bit. Ik wil trouwens wel een bitloos hoofdstel gaan uitproberen op mijn paarden.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:53

Doe je dan wel een capje op Desiree?

Tong uitsteken

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:54

Desiree schreef:
Och, wat zou mij wedstrijden nog interesseren als ik kon wat hij kan. Wat hij kan vind ik zoveel mooier dan wedstrijden. Hij heeft toch uiteindelijk meer eenheid met zijn paard en dat vind ik het mooiste wat een ruiter kan bereiken. Maar ik kan dat niet, dus ik rij met bit. Ik wil trouwens wel een bitloos hoofdstel gaan uitproberen op mijn paarden.

Of lijkt het daardoor dat hij meer eenheid met zijn paard heeft?

Henrike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 23:31

Ik vind het heel erg knap wat `ie doet, ik denk alleen wel dat dat voor negen van de tien ruiters/amazones niet weggelegd is. Je moet toch een groot natuurlijk overwicht hebben op paarden en een bepaalde `feeling` hebben ermee. Ik denk dus dat het van hem niet eerlijk is om te zeggen dat bitten per definitie slecht zijn, als iedereen idd hetzelfde kon als hij kan met paarden, zou ik hem wel gelijk geven, maar helaas.... Dat wil overigens niet zeggen dat ik bitten slecht vind ofzo, het is aan jezelf om er verstandig mee om te gaan, maar dat geldt ook voor zweep, sporen e.d.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 00:47

Waar zien jullie die oren op die foto zo goed?
Ik zie alleen een klein gedeelte van één oor en het andere oor is het donker verdwenen dus eh.... Ziek

Desiree waarom denk (dacht) je niet zonder bit te kunnen?
Ik zie eigenlijk geen verschil alleen dat mijn paard beter, relaxter en lekkerder loopt.
En ik heb al wat ervaring met paarden die gewoon zonder overgangsfase zonder bit werden gereden en dat ging prima en zonder problemen.
Dan las ik laatst dat iemand een paard in een half jaar naar bitloos had omgetraind had en dan kijk ik naar buiten en dan denk ik dat ik mijn paard in één dag heb omgetraind!!
Wat een prestatie hé Vork
Je kunt een paard toch met een normaal halster de weg toch ook laten zien waarom dan ook niet tijdens het rijden?

Wat ik doe als een paard tegenover mij agressie toont (in welke vorm dan ook)?
Rustig blijven, adrenaline laag houden,geen wederzijdse agressie tonen, geen angst laten zien en vooral je niet teveel van je plek veroeren.
Als een paard trapt ja dan ga je zeker een paar stappen achteruit maar als je wegloopt 'vlucht' je en dan denkt het paard 'so dat was makkelijk'.
Het is moeilijk uit te leggen hoe je je op zo een moment moet gedragen want het is en blijft een gevaarlijk moment en het is afhankelijk van de situatie, het paard en de reacties.
En nouja je bent ook maar een teder mensje die meestal wel zijn hoofd cool kan houden maar toch niet altijd.
Maarja wie wil nou in een hockeyoutfit zijn paard van de wei halen en daarna nog NHE met hem gaan oefenen in de bak?
Ik niet...