Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 17:53

jarrah schreef:
Tulandro schreef:
Ik ben het zeker met de stelling eens. Alle paarden in mijn omgeving die tot nu toe een gedragsprobleem hadden tijdens het rijden, zijn nu uit de running omdat ze er toch eindelijk achter zijn gekomen dat hij gewoon ergens pijn heeft. Paarden die staken tijdens het werk, paarden die niet rond willen lopen etc etc.. In mijn ogen heeft alles een reden. Een paard denkt heus niet op het ene moment: goh, laat ik eens gaan steigeren.

Hierbij vraag ik me toch echt af....hoe komen ze aan die pijntjes?
Zijn die niet heel toevallig gekomen door een slechte manier van rijden? (of hebben ze die zomaar in de wei opgelopen?) Sigaar

Ik zou het knap vinden als jij bijvoorbeeld een cyste erin rijdt, of artrose. Over zulke pijntjes heb ik het dus. En dan liepen ze dus niet kreupel, maar lieten het op andere manieren zien. Kissing spines ken ik ook een geval, en eentje met een verschoven nekwervel . Dus met rijden? Nee hoor.
Maar daarbij zijn er zeker genoeg mensen die de paarden op de verkeerde manier rijden, maar dan is het rijtechnisch probleem medisch geworden. En dat zal je er rijtechnisch ook niet uitrijden. Denk aan een scheef bekken, dat zal toch weer rechtgezet moeten worden.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 18:05

Tulandro schreef:
Ik zou het knap vinden als jij bijvoorbeeld een cyste erin rijdt, of artrose. Over zulke pijntjes heb ik het dus. En dan liepen ze dus niet kreupel, maar lieten het op andere manieren zien. Kissing spines ken ik ook een geval, en eentje met een verschoven nekwervel . Dus met rijden? Nee hoor.
Maar daarbij zijn er zeker genoeg mensen die de paarden op de verkeerde manier rijden, maar dan is het rijtechnisch probleem medisch geworden. En dat zal je er rijtechnisch ook niet uitrijden. Denk aan een scheef bekken, dat zal toch weer rechtgezet moeten worden.

OK, in dat geval neem ik mijn woorden terug!
Ik zie gewoon zoveel paarden kapot gaan onder een ruiter, dat dit het eerste was wat in mij opkwam, sorry!!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 18:10

jarrah schreef:
Tulandro schreef:

OK, in dat geval neem ik mijn woorden terug!
Ik zie gewoon zoveel paarden kapot gaan onder een ruiter, dat dit het eerste was wat in mij opkwam, sorry!!

Dat geeft niet Knipoog Ik snap dat je heftig kan reageren. Ik zie het ook vaak verkeerd gaan om me heen, maar er is 1 ding waar ik niet tegen kan. En dat is dat er zooo veel mensen zijn die doorrijden als een paard staakt, of veel bokt of veel steigert. Men denkt dat het dan aan het karakter ligt, terwijl ik ervan overtuigd ben dat het paard ergens pijn heeft. Paarden zijn niet gemeen zonder reden..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 18:16

jarrah schreef:

Ik snap je punt wel....lekker ruggen kapot rijden door verkeerd en onnodig gebruik van een slof en dat soort geintjes....daar doelde jij denk ik op. Gebeurt vaker dan je wilt weten..... Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:15

Tulandro schreef:
Men denkt dat het dan aan het karakter ligt, terwijl ik ervan overtuigd ben dat het paard ergens pijn heeft. Paarden zijn niet gemeen zonder reden..

[/quote]

Dat is zó zwart-wit. Een paard is evenals een mens een individu.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:28

ShannaY schreef:
Tulandro schreef:
Men denkt dat het dan aan het karakter ligt, terwijl ik ervan overtuigd ben dat het paard ergens pijn heeft. Paarden zijn niet gemeen zonder reden..

Dat is zó zwart-wit. Een paard is evenals een mens een individu.
[/quote]

Juist!

Maar dat krijg je maar weinig mensen aan het verstand hoor. Het paard is hier heilig verklaard en zeg nooit dat een paard iets doet omdat hij geen zin heeft, dwars is, niet het erf af wil etc etc...

De wil van het paard kan hij je heel goed opleggen... En er zitten zelfs asbakken tussen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:29

Toch zijn de meeste mensen tot de conclusie gekomen dat er geen gemeen paard geboren is, zo is hij door de mens gemaakt. Dus of jouw paard dwars is hoeft niet eens tot een rechtstreekse pijn verhouding te hebben, maar wel slechte ervaringen en pijn van vroeger. Mocht dat nog niet zo zijn, zou ik de reden ergens anders zoeken. Ik ken zoveel gevallen om mij heen, allemaal paarden die net iets anders deden dan andere paarden, te diep lopen, kort lopen, bokken en eentje die constant steigerde. Conclusie? De eerste had een cyste, de 2e had iets aan zijn straalbeen, de derde had kissing spines en de laatste ook, maar dan een ergere vorm. En hoe langer ik mee ga, hoe meer ik zulke gevallen tegen kom. Het is ook een heel verschil of een paard bokt vanuit het heet zijn/ te fris zijn of echt uit gemeenheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:35

En zo ken ik er ook twee, die helemaal binnenste buiten gekeerd zijn, en niks mankeren waardoor ze zo zouden moeten doen.

Ik noem zoiets karakter, iets wat veel paarden helaas missen, en zich onderdoen aan een mens.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:38

ShannaY schreef:
Ik noem zoiets karakter, iets wat veel paarden helaas missen, en zich onderdoen aan een mens.

Bij een enkel paard is het karakter, bij de meeste paarden een karakter gemaakt door pijn/ontevredenheid.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:38

Citaat:
Ik ben van mening dat heeeel veel paarden niet 'redelijk gezond' zijn, helaas.
Als ik op een doorsnee wedstrijd ga kijken, ongeacht de klasse, rijdt zeker de helft met een rugprobleem rond.
Ik sta dan toch altijd met jeukende handen langs de kant, vooral als zo'n paard nog wordt afgestraft ook, omdat hij niet wil doen wat de ruiter wil.

Ik ben het helemaal met je eens, het gaat me vaak aan het hart als ik zie hoe sommige paarden door de ring gaan. In mijn ogen laat de jury hier ook flinke steken liggen.
Nu met de nieuwe proeven is het wel iets verbeterd maar er wordt nog te weinig gebruik gemaakt van de beoordeling op het protocol, onderdeel 27 tm 29.
Als de jury de combinaties hier eerlijk beoordeeld dan kunnen de combinaties er ook wat aan doen.
Ik denk ook dat er veel onwetendheid is over het rechtrichten van een paard.
Tot een jaar geleden was rechtrichten voor mij: afwenden bij A en proberen hem naar C te laten lopen in een rechte lijn dan riep de instructie Hou hem recht...
Persoonlijk heb ik op de harde manier moeten leren dat ik mijn paard rijtechnisch niet voor elkaar had en daardoor zijn er rugproblemen ontstaan.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:40

Ik heb het op een wedstrijd zelfs zo erg mee gemaakt, er was een pony die gewoon letterlijk niet meer kon draven. En nog er niet uitgestuurd worden.. Het was echt zielig om te zien, en de punten waren nog niet eens zo achterlijk laag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:44

Vast houden dat gevoel OK dan!

Zou dus betekenen dat als we onze paarden allemaal zo goed opvoeden en behandelen, alle paarden het zelfde zouden zijn en nooit zouden bokken of iets anders dergelijks? Dat wordt mij iets te boven natuurlijks.

Hoe verklaar je het feit dat wanneer een paard een vaste ruiter heeft, en daar braaf bij loopt, en er stapt een ander op (maakt niet uit wie) het paard vervelend gaat doen? Heeft hij dan ineens pijn? Waarom bokt een paard als hij ergens van schrikt, of als hij de wei in rent? Waarvoor steigerd een paard tegenover een speelvriendje in de wei? Omdat hij pijn heeft? Steigeren is 1 van de grootste vertonen van verzet, omdat ze dit in de natuur gebruik om te vechten, dus wanneer jou paard steigerd onder het zadel, heeft hij of pijn, of weigerd hij iets te doen (hij snapt het bijvoorbeeld niet!). Of hoe verklaar je dat paarden die vroeger helemaal doorgedraaid waren, later helemaal geen stap meer verkeerd doen en graag werken? De pijn is dan "ineens" verdwenen?

Laten we ons dan inderdaad maar vast houden aan het gevoel dat elk fris bokkend paard dan maar pijn heeft Gestoord dat is mij écht te zwart wit.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:47

ShannaY schreef:
Vast houden dat gevoel OK dan!

Zou dus betekenen dat als we onze paarden allemaal zo goed opvoeden en behandelen, alle paarden het zelfde zouden zijn en nooit zouden bokken of iets anders dergelijks? Dat wordt mij iets te boven natuurlijks.

Hoe verklaar je het feit dat wanneer een paard een vaste ruiter heeft, en daar braaf bij loopt, en er stapt een ander op (maakt niet uit wie) het paard vervelend gaat doen? Heeft hij dan ineens pijn? Waarom bokt een paard als hij ergens van schrikt, of als hij de wei in rent? Waarvoor steigerd een paard tegenover een speelvriendje in de wei? Omdat hij pijn heeft? Steigeren is 1 van de grootste vertonen van verzet, omdat ze dit in de natuur gebruik om te vechten, dus wanneer jou paard steigerd onder het zadel, heeft hij of pijn, of weigerd hij iets te doen (hij snapt het bijvoorbeeld niet!). Of hoe verklaar je dat paarden die vroeger helemaal doorgedraaid waren, later helemaal geen stap meer verkeerd doen en graag werken? De pijn is dan "ineens" verdwenen?

Laten we ons dan inderdaad maar vast houden aan het gevoel dat elk fris bokkend paard dan maar pijn heeft Gestoord

Dat laatste heb ik hierboven al weerlegd, ik heb het dus niet over paarden die fris zijn, dat is die van mij ook vaak genoeg. Ik heb het over paarden die zich verzetten. Elk gezond paard bokt een keer, en schrikt een keer. Maar ik heb het hier over paarden die veelvuldig steigeren/bokken/staken etc, en dus door andere mensen als gemeen bestempeld worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:51

Zo 1 heb ik er, en die zou pijn moeten hebben? Het gemene ongelooflijk bokkende paard, dat nu braaf zijn rondje loopt, en zelden nog zo'n bui krijgt? Die heeft dan nu ineens geen pijn meer?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:53

ShannaY schreef:
Zo 1 heb ik er, en die zou pijn moeten hebben? Het gemene ongelooflijk bokkende paard, dat nu braaf zijn rondje loopt, en zelden nog zo'n bui krijgt? Die heeft dan nu ineens geen pijn meer?

Kan jij het tegendeel bewijzen? Zolang ik niet kan uitsluiten of een paard pijn heeft, zou ik eerst alles op alles zetten om uit te zoeken waarom een paard zo doet. En wie zegt dat jouw paard geen pijn heeft gehad? Zelfs een mens is zo complex dat men er niet achter kan komen wat iemand precies heeft, laat staan bij een paard wat niet kan praten. Ik heb Bob toentertijd niet zo meegemaakt, dus ik kan moeilijk zeggen of hij gemeen was. En ik heb het ook niet over specifieke gevallen, maar in het algemeen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:03

Tulandro schreef:
ShannaY schreef:

Bij een enkel paard is het karakter, bij de meeste paarden een karakter gemaakt door pijn/ontevredenheid.

Die cijfers zijn niet uit te zoeken...

Bij een hond is het ook altijd de mens, en bij een mens is het de opvoeding. Er wordt altijd een excuus gezocht voor alles, een reden. Maar in het leven heeft niet alles een logische reden.

Er zitten asbakken bij die gewoon helemaal niet zijn geboren om te werken, vinden ze, of om te gehoorzamen of samen te spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:05

Van mijn bovenstaande post van de twee paarden die helemaal uitgepluist zijn, is Bob er eentje van, en Killer de tweede. Ze zijn beiden helemaal nagekeken, en ze mankeerden beiden helemaal niks, dus dan is het tegendeel inderdaad bewezen. Ik heb mijn rijden opgekrikt van 4 dagen naar 6/7 dagen, en hij doet niks meer. Killer zit nog steeds op 4 dagen en is nog steeds zo.

Stel we gaan uit van een pijn, dan zou hij daar altijd gevoelig op moeten blijven, en het zo weer kunnen doen. Als hij veel gereden wordt is er geen probleem, staat hij 3 of 4 dagen stil, dan ontploft hij. Dat betekend dus dat het een paard is dat bezig gehouden moet worden, anders uit hij dat met zijn energie, die is misschien was heftiger dan het standaard paard dat 1 vreugde bokje geeft waarbij ze 10 cm van de grond vandaan komen. Paarden als bv Bob en Killer of een Peres, dat zijn gewoon sterke karakter paarden, die niet alles accepteren en alles met zich laten doen. Die testen van (ik dacht) pavo over karakters bij een paard zijn er niet voor niks. Het is wel erg doorzichtig om te denken dat paarden geen karakter hebben, en zich daar ook niet naar kunnen gedragen, maar alles op een pijngrens zoeken. Wat dat betreft moet élk paard pijn hebben, want er zit een stuk ijzer in zijn mond, en een zadel op zijn rug.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:05

Ongetwijfeld, maar dat neemt niet weg dat er heel veel paarden door de mens verpest worden. Iedereen ziet genoeg om zich heen, zolang je je ogen er maar niet voor sluit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:06

Mireille1970 schreef:
Er zitten asbakken bij die gewoon helemaal niet zijn geboren om te werken, vinden ze, of om te gehoorzamen of samen te spelen.

Ik denk dat het voor mensen die er zelf geen ervaring met bepaalde paarden hebben, moeilijk aan kunnen nemen dat het een karakter eigenschap kan zijn. Als het geen karakter eigenschap zou zijn, zou het dus beteken dat je na behandeling van de zogenaamde pijn een heel ander paard terug krijgt.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:08

ShannaY schreef:
Van mijn bovenstaande post van de twee paarden die helemaal uitgepluist zijn, is Bob er eentje van, en Killer de tweede. Ze zijn beiden helemaal nagekeken, en ze mankeerden beiden helemaal niks, dus dan is het tegendeel inderdaad bewezen. Ik heb mijn rijden opgekrikt van 4 dagen naar 6/7 dagen, en hij doet niks meer. Killer zit nog steeds op 4 dagen en is nog steeds zo.

Stel we gaan uit van een pijn, dan zou hij daar altijd gevoelig op moeten blijven, en het zo weer kunnen doen. Als hij veel gereden wordt is er geen probleem, staat hij 3 of 4 dagen stil, dan ontploft hij. Dat betekend dus dat het een paard is dat bezig gehouden moet worden, anders uit hij dat met zijn energie, die is misschien was heftiger dan het standaard paard dat 1 vreugde bokje geeft waarbij ze 10 cm van de grond vandaan komen. Paarden als bv Bob en Killer of een Peres, dat zijn gewoon sterke karakter paarden, die niet alles accepteren en alles met zich laten doen. Die testen van (ik dacht) pavo over karakters bij een paard zijn er niet voor niks. Het is wel erg doorzichtig om te denken dat paarden geen karakter hebben, en zich daar ook niet naar kunnen gedragen, maar alles op een pijngrens zoeken. Wat dat betreft moet élk paard pijn hebben, want er zit een stuk ijzer in zijn mond, en een zadel op zijn rug.

Ik heb weinig zin om namen te gaan noemen, maar ik blijf ervan overtuigd dat een paard dat niet zomaar doet.. Ik heb het niet over dat paarden geen karakter moeten hebben, maar dat hoeft zich niet te uiten in verzet. In jouw geval weet je absoluut niet wat er met bob is gebeurd, voordat jij hem had, en je bent zelf ook heel anders en beter gaan rijden. Misschien maakt dat al veel verschil?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:08

Tulandro schreef:
Ongetwijfeld, maar dat neemt niet weg dat er heel veel paarden door de mens verpest worden. Iedereen ziet genoeg om zich heen, zolang je je ogen er maar niet voor sluit.

Dat is ook waar! Absoluut.................... en HELAAS.

Maarrrrrrrrr je mag niet alles over één kam scheren. Knipoog

Niet alles is debet aan de mens...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:09

ShannaY schreef:
Mireille1970 schreef:

Ik denk dat het voor mensen die er zelf geen ervaring met bepaalde paarden hebben, moeilijk aan kunnen nemen dat het een karakter eigenschap kan zijn. Als het geen karakter eigenschap zou zijn, zou het dus beteken dat je na behandeling van de zogenaamde pijn een heel ander paard terug krijgt.

Ik heb er genoeg ervaring mee hoor Haha! Ik heb jarenlang op een paard gereden die dacht dat hij niet met 4 benen op de grond kon staan, maar ook die is afgemaakt met een reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:10

Het enige verschil is, dat hij nu voor me wilt werken, en voorheen niet. Ik plaats daar eerder in het hokje "samenwerking, vertrouwen en band" dan in het hokje "Voorheen pijn en nu niet meer". Want de streken zal het paard altijd houden.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:10

Tulandro schreef:
ShannaY schreef:

Ik heb weinig zin om namen te gaan noemen, maar ik blijf ervan overtuigd dat een paard dat niet zomaar doet.. Ik heb het niet over dat paarden geen karakter moeten hebben, maar dat hoeft zich niet te uiten in verzet. In jouw geval weet je absoluut niet wat er met bob is gebeurd, voordat jij hem had, en je bent zelf ook heel anders en beter gaan rijden. Misschien maakt dat al veel verschil?

Het hoeft ook niet zomaar te zijn. Er mag best een reden zijn, maar dat hoeft niet een AU reden te zijn. Dat kan ook zijn:

*ik doe het lekker toch niet
*ik ga echt het erf niet af
*daar ga ik echt niet langs, ook niet de 34e keer nadat ik er al 33x langs ben geweest

Denk erom: denken kunnen ze amper zegt iedereen, maar een geintje BEDENKEN kunnen ze allemaal... en zeker om onder werk uit te komen, of om bij hun maatjes in het land te komen...bv

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:13

ShannaY schreef:
Het enige verschil is, dat hij nu voor me wilt werken, en voorheen niet. Ik plaats daar eerder in het hokje "samenwerking, vertrouwen en band" dan in het hokje "Voorheen pijn en nu niet meer". Want de streken zal het paard altijd houden.

Ik doe het precies andersom.. eerst kijken of een paard pijn heeft, en dan kijken of het aan de samenwerking ligt.

Mijn paard kan ik ook als voorbeeld nemen. De laatste maanden liep hij niet lekker, bokte veel en was vaak gemeen terwijl hij dat nooit was. Heleboel mensen zeiden: " gewoon doorrijden joh, hij heeft er gewoon geen zin in!" Gelukkig heb ik niet geluisterd en ben ik naar de dierenarts gegaan. Nu heb ik weer een vrolijk en werkwillig paard onder mij.