jarrah schreef:Tulandro schreef:Ik ben het zeker met de stelling eens. Alle paarden in mijn omgeving die tot nu toe een gedragsprobleem hadden tijdens het rijden, zijn nu uit de running omdat ze er toch eindelijk achter zijn gekomen dat hij gewoon ergens pijn heeft. Paarden die staken tijdens het werk, paarden die niet rond willen lopen etc etc.. In mijn ogen heeft alles een reden. Een paard denkt heus niet op het ene moment: goh, laat ik eens gaan steigeren.
Hierbij vraag ik me toch echt af....hoe komen ze aan die pijntjes?
Zijn die niet heel toevallig gekomen door een slechte manier van rijden? (of hebben ze die zomaar in de wei opgelopen?)
Ik zou het knap vinden als jij bijvoorbeeld een cyste erin rijdt, of artrose. Over zulke pijntjes heb ik het dus. En dan liepen ze dus niet kreupel, maar lieten het op andere manieren zien. Kissing spines ken ik ook een geval, en eentje met een verschoven nekwervel . Dus met rijden? Nee hoor.
Maar daarbij zijn er zeker genoeg mensen die de paarden op de verkeerde manier rijden, maar dan is het rijtechnisch probleem medisch geworden. En dat zal je er rijtechnisch ook niet uitrijden. Denk aan een scheef bekken, dat zal toch weer rechtgezet moeten worden.

Ik snap dat je heftig kan reageren. Ik zie het ook vaak verkeerd gaan om me heen, maar er is 1 ding waar ik niet tegen kan. En dat is dat er zooo veel mensen zijn die doorrijden als een paard staakt, of veel bokt of veel steigert. Men denkt dat het dan aan het karakter ligt, terwijl ik ervan overtuigd ben dat het paard ergens pijn heeft. Paarden zijn niet gemeen zonder reden..
dat is mij écht te zwart wit.
Ik heb jarenlang op een paard gereden die dacht dat hij niet met 4 benen op de grond kon staan, maar ook die is afgemaakt met een reden.