Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:05

Ik rij met binnen en buitenteugel. Dit omdat het paard al heel scheef is van zichzelf. Als ik niet met m'n binnenteugel stelling en zachte trekjes zou geven zou ze helemaal uiteen vallen en nog schever gaan lopen.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:09

Ik zet even een berichtje neer omdat ik t een interessant topic vind om te volgen.. Ja

Elisa2

Berichten: 38106
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:27

Tellie schreef:
Ik rij met binnen en buitenteugel. Dit omdat het paard al heel scheef is van zichzelf. Als ik niet met m'n binnenteugel stelling en zachte trekjes zou geven zou ze helemaal uiteen vallen en nog schever gaan lopen.


Je moet je paard rechtrichten en daarna weer op 2 teugels gaan rijden. Met rukjes kun je een paard niet rechtrichten,ik zou je willen aanraden om deskundige hulp erbij te zoeken.Anders word het alleen maar erger en rijd je straks helemaal niet meer met plezier.

Liex

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:03

Ik zie vaak genoeg mensen(kinderen), vooral op de manegen, die een wending met de binnenteugel rijden. Resultaat: paard/pony valt over de buitenschouder weg, en de achterbenen zijn niet meer actief.

@Tellie: Als jij je paard met 'zachte trekjes' recht wilt richten ben je niet helemaal lekker bezig.. Rechtrichten doe je immers niet met de teugels. En dat doe je omdat het paard van zichzelf al scheef is? Ieder paard is van zichzelf scheef. Daarom is rechtrichten ook zo belangrijk.

Niet aanvallend bedoeld Knipoog

Hanin

Berichten: 1710
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Veenendaal

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:36

Elisa2 schreef:
buitenteugel rijd je je wendingen op,en houd je je paard mee recht. Als je je binnenteugel teveel gebruikt in een wending dan blokkeer je het binnenachterbeen,die er dan juist wat meer onder zou moeten treden.


Hier ben ik het helemaal mee eens! Als je bovendien je binnenhand kan ontspannen kun je ook op de rechte lijnen schoudervoor/schouderbinnenwaarts goed rijden.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:18

Woodstock schreef:
Met je teugel heb je alleen controle over hoofd en evt hals (als je pech hebt gaat je paard ook nog zn hoofd kantelen). Met je been vraag je buiging in het lichaam van het paard. Als het lichaam buigt en de hals is voldoende soepel, dan zal je hele paard die mooie buiging aannemen, mits je hem hierin goed begeleidt van het binnenbeen naar de buitenteugel en buitenbeen en natuurlijk je gewichtsverdeling.

Dat wil echter niet zeggen dat je heel veel druk op die buitenteugel moet hebben! Je moet je paard in de buiging begeleiden, niet begrenzen...


Jep, betreffende instructrice verwoordt het als je paard de buitenteugel laten volgen Lachen Machtig interessant om te zien en ik verbaas me vooral over de vooruitgang van degene die les heeft. Na 3 lessen is er echt al een wereld van verschil.

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:36

Elisa2 schreef:
Je moet je paard rechtrichten en daarna weer op 2 teugels gaan rijden. Met rukjes kun je een paard niet rechtrichten,ik zou je willen aanraden om deskundige hulp erbij te zoeken.Anders word het alleen maar erger en rijd je straks helemaal niet meer met plezier.


Ik heb al les. Ik rijd met beide teugels. Niet alleen op m'n binnenteugel.
Paard is ook alleen maar rechter en beter gaan lopen, omdat ik juist m'n binnenteugel meer gebruik als eerst.

Citaat:
@Tellie: Als jij je paard met 'zachte trekjes' recht wilt richten ben je niet helemaal lekker bezig.. Rechtrichten doe je immers niet met de teugels. En dat doe je omdat het paard van zichzelf al scheef is? Ieder paard is van zichzelf scheef. Daarom is rechtrichten ook zo belangrijk.


Ik rij ook op mijn zit. Hier zijn we nu juist mee bezig met lessen. Ik zeg niet dat ik hard trek of dat ik extra veel trek. Nee, ik zeg dat ik ook op mijn binnenteugel rij. Juist omdat dit topic gaat over alleen op je buitenteugel rijden.

Kelly_Taco

Berichten: 6727
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 08:35

Tellie schreef:
Ik rij ook op mijn zit. Hier zijn we nu juist mee bezig met lessen. Ik zeg niet dat ik hard trek of dat ik extra veel trek. Nee, ik zeg dat ik ook op mijn binnenteugel rij. Juist omdat dit topic gaat over alleen op je buitenteugel rijden.


Jij gaat dan straks problemen krijgen als je hoger in de klasseringen komt Ja

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 13:05

Rij ik wedstrijden dan? Clown

Ik hoef niet een hoger niveau te rijden. Ik wil alleen dat ik samen met m'n paard lekker kan rijden.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 13:10

Tellie, ff een beetje off topic, die rukjes lijken me sowieso niet echt fijn, kan me voorstellen dat ontspannen dan een ietsiepietsie moeilijker gaat worden voor je paard.

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 13:17

Volgens mij worden die rukjes hier iets te hard opgevat als ik bedoel. Scheve mond
Het is niet dat ik dr hele bit half uit dr mond trek oid. Scheve mond

Als ze nu ontspannender loopt als eerst, moet er wel iets beter gaan lijkt mij?

Liex

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 15:25

Het kan wel dat ze nu ontspannender loopt als eerst, maar het gaat om de manier waarop. Dát ze ontspannender loopt is goed. Ik vat het ook niet op de je der hele bit half uit haar mond trekt, want ik vind gewoon dat niemand dat ooit moet doen.
Kan je mij uitleggen hoe ze nu loopt? En wat bedoel jij met ontspannen? Dat ze ontspannen met der neus naar beneden loopt, halsstrekken, of dat ze in een constante aanleuning loopt?
Dat laatste lijkt mij eigenlijk een beetje onredelijk, als je alleen met je binnenteugel rijd...

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 16:52

Tellie schreef:
Volgens mij worden die rukjes hier iets te hard opgevat als ik bedoel. Scheve mond
Het is niet dat ik dr hele bit half uit dr mond trek oid. Scheve mond

Als ze nu ontspannender loopt als eerst, moet er wel iets beter gaan lijkt mij?


ik vat het niet op als hard hoor. Maar dan nog...ook al zijn ze zacht, het zal vast geen prettig gevoel geven Bloos

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 18:27

Haha. Nee. Hier is een discussie voor toch. Vork

Nouja, als ze het echt niet zou willen, dan zou ze het wel laten merken. En als ze hier alleen maar ontspanner van gaat lopen. Dan schijnt het toch wel te werken.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 18:32

Betekend niet altijd dat het ook op de goede manier is.
Bijv. Paard is te voorwaarts.
Jij steekt je benen af en alles en hangt er een scherp bit in. Iedere keer als het paard harder gaat dan jij wil ruk je um ontiegelijk in zun mond tot soms aan bloedens toe.
Het paard gaat uiteindelijk niet meer zomaar harder. (Bang voor pijn > terughoudend in dit geval)
Het heeft gewerkt, maar het is dus duidelijk niet op een goede manier gegaan.
Nu zeg ik wel iets anders/ergers natuurlijk. Maar je snapt hopelijk wel waar het me om gaat. Lachen

Hmm.. eigenlijk niet een geheel goed voorbeeld.
*denkt.
Ik had eerst bij Nike dat ik met mijn binnehand kleine kneepjes gaf en haar zo naar beneden vroeg.
Ze ontspande beter dan ze van tevoren ooit gedaan heeft.
Maar toen heeft iemand me een andere manier, de manier van de buitenhand uitgelegd.
En nu gaat het nóg beter dan dat het al ging met ontspanning. Daarbij ook nog eens op een vriendelijkere manier.

Bombarie

Berichten: 856
Geregistreerd: 08-05-05

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 23:06

Ja soms lijkt een bepaalde weg erg makkelijk op korte termijn maar werkt het dan minder goed op lange termijn ik had eerst ook de neiging om met mijn binnenteugel door te gaan vragen toen mijn paard nog vrij groen en erg scheef was, het is dat mijn instructrice me er ELKE keer weer op wees " buitenteugel tegen de hals, binnenteugel ontspannen en van de hals, door oefeningen als wijken voor druk en keertwending om de voorhand (die je ook met een helper goed kunt oefenen) raakt je paard vanzelf gehoorzaam voor de druk van je binnenbeen en wordt het stelling vragen op de buitenhand ook een stuk makkelijker, het kost alleen maar meer tijd. Ieder zijn stijl natuurlijk, maar ik denk dat het op lange termijn wel de beste oplossing is.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:02

Goed topic dit OK dan!
Ik ben van de week tot de conclusie gekomen dat ik te weinig op mijn buitenhand rijd.... Lachen
Hier kwam ik per toeval achter omdat ik de afgelopen weken met de warmte sochtends om 6 uur ging rijden...... en omdat dan de paarden nog op het land stonden (die gingen om een uur of 10 pas naar binnen, ivm de warmte) moest het stroom van de bak aan blijven staan en moest ik dus continue binnenhoefslag rijden Haha!
Pas op dat moment word je knoerthard geconfroneert met het feit dat je je buitenteugel/buitenbeen veel te weinig gebruikt en toch te vaak steun zoekt bij het hek!

Na een paar dagen door een lastige situatie heengegaan te zijn (bedenk maar dat paard gewend is om aan een kant steun aan een hek te hebben en dan ineens niet meer, dan komt er wel een kleine confrontatie) heb ik nu een paard wat superfijn op mijn buitenbeen/buitenteugel te rijden is!
Werkt idd echt superfijn OK dan!

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:41

Is er iemand die in hele begrijpelijke taal kan uitleggen hoe dit precies moet? En dan bedoel ik echt simpel. Want het kwartje wil nog altijd niet vallen... Wat doe je met die buitenteugel? Houd je die aan tot het moment dat je de wending wilt rijden en dan geef je wat ruimte? Of maak je juist een ophouding op de buitenteugel? Leg je de teugel tegen de hals of verander je de plaats van je hand niet? Hoe gebruik je zit/been? En vooral: waarom gebruik je het zo? Wat wil je ermee zeggen?

Hoe simpeler hoe beter, want op een of andere manier blijft dit een moeilijk punt, zelfs al weet ik in de praktijk nu wel wanneer ik de fout in ga met sturen - en hoe ik het dus moet oplossen. Het wil maar niet klikken en daardoor blijft dit lastig.

Liex

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:05

Ik zal het proberen uit te leggen Lachen

Stel, je rijdt op de linkerhand, op de lange zijde. Dit is dus een rechte lijn, waar je op beide teugels evenveel druk hebt. Als je nou af wilt wenden van de hoefslag, dan kijk je ten eerste waar je heen wilt. Ik weet verder niet wat jij gewend bent, om te sturen met je been/zit of met je handen. Maarja.. Knipoog
Daarna stuur je dus met 2 handen de pony van de hoefslag af, en druk je je pony al opzij met je binnenbeen, omdat hij ook in de 'afwending' gebogen moet zijn. Echter, als je een wending rijdt, heb je dus alleen contact met de buitenteugel. De binnenteugel is ontspannen. Omdat je wil dat je pony zich buigt, druk je hem met je binnenbeen opzij. Buitenhand tegen de hals, ook om te voorkomen dat je pony over de schouder wegvalt, binnenhand van de hals. En die binnenteugel blijft ontspannen Lachen

Eenmaal bij de hoefslag aangekomen, en je wilt weer over de hoefslag, rijd je naar de hoefslag, je maakt je pony weer recht, en je maakt weer contact op beide teugels.

Op dit moment kom ik alleen hier maar op, er is een heel verhaal over te vertellen, maar de inspiratie heb ik nu even niet Bloos
Ik edit hem nog wel een paar keer als ik weer meer weet Knipoog

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:25

Bertuss, bedankt! Als ik het zo lees, lijkt het dat het 'alleen op de buitenteugel' vooral een gevolg is van de buiging, en niet zozeer een actie die je als ruiter moet doen? Klopt dat of heb ik het nu helemaal mis?

Overigens is het al ongeveer hoe ik stuur: kijken waar je heen wilt, binnenbeen aan, buitenbeen wat naar achter om uitzwaaien te voorkomen, beide handen wat naar binnen verplaatsen (dus buitenteugel ook tegen de hals) et voila. (Is voor de meeste paarden bij ons genoeg, maar sommigen gaan wat lastiger de bocht om en dan ga ik nogal eens de mist in Lachen )

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:50

Ik gebruik de buitenteugel ook om de schouder te plaatsen, dus bij paarden die over de schouder weg proberen te vallen in een wending, zet ik de schouder nadrukkelijk terug naar binnen.

Liex

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:48

@Shadow0: Het is inderdaad een gevolg Ja Als je beestje niet goed buigt, kan je hem namelijk ook niet goed alleen op de buitenteugel rijden.
Citaat:
Ik gebruik de buitenteugel ook om de schouder te plaatsen, dus bij paarden die over de schouder weg proberen te vallen in een wending, zet ik de schouder nadrukkelijk terug naar binnen

Daar kan je de buitenteugel inderdaad ook goed voor gebruiken! Begrenzen noem ik dat Knipoog Zo voorkom je ook dat hij over de schouder wegvalt.

Bombarie

Berichten: 856
Geregistreerd: 08-05-05

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 16:59

Als je paard niet buigt kun je hem inderdaad niet op de buitenteugel rijden, toch worden "onbuigbare" paarden vaak te veel op de binnenteugel gereden, waardoor ze LIJKEN te buigen maar dit lijkt zo omdat ze steun gaan zoeken op de binnenhand en dus niet op eigen benen lopen en dit dus ook niet gaan doen.

Daarom moet je een moeilijk buigbaar paard evengoed zo veel mogelijk op de buitenteugel rijden, en met oefeningen aan je binnenbeen maken, dan komt het vanzelf, en leert je paard ook op eigen benen te lopen en niet jou handen als derde been te gebruiken..

Als mijn paard de binnenteugel echt vastpakt wil ik nog weleens wat doorvragen op mijn binnenteugel, waarbij is steun blijf geven met mijn buitenteugel maar zodrá hij nageeft hangt mijn binnenteugel weer los(ig) in de wendingen, ik weet trouwens niet of dit heel slecht is...??

(*edit wat toegevoegd)

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 17:24

Bombarie schreef:
Daarom moet je een moeilijk buigbaar paard evengoed zo veel mogelijk op de buitenteugel rijden, en met oefeningen aan je binnenbeen maken, dan komt het vanzelf, en leert je paard ook op eigen benen te lopen en niet jou handen als derde been te gebruiken.


Hoe zou je dat doen en hoe vraag je een paard dat moeilijk buigt en het allemaal niet zo snapt (/ wil snappen) zonder binnenteugel om te buigen?

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Je paard alleen op de buitenteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 17:45

Heel heel heel consequent zijn met je binnenbeen Haha!
Dus in wendingen niet accepteren dat ze tegen je binnenbeen aan komen hangen maar echt even opzij tikken (eventueel met een zweepje even achter de kuit of met een spoortje als ze blijven plakken).
Hiervoor is wijken ook zo'n ontzettend fijne oefening, soms moet echt het kwartje even vallen bij een paard dat been niet alleen voorwaarts hoeft te betekenen (zie ook de discussie of je een 4-jarige al laat wijken ja of nee).