ervaring inrijden ?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MontyRulezz

Berichten: 2813
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:37

Nou, dat is dan wel heel snel in 2 maanden tijd, mijn paarden hebben daar jaren voor nodig........

daantjuhhh

Berichten: 26995
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:54

maaitjuh schreef:
Mjaaaa je hebt wel een beetje gelijk. Maar toch, je kan het zeg maar rustig aan leren.
Eerst stap je op een 5jarige, dan een 4 jarige. Enz.
Zo heb ik het ook gedaan, eerst heel veel jonge paarden gereden die wel al ingereden waren maar nog wel echt jong waren. Toen op paarden gestapt die pas een paar maanden onder het zadel waren.
En zo kan je steeds een stapje verder gaan.

ja inderdaad..
Ik be nu bij stapje 1 a 2 weken onder het zadel.
Ik werk op een africhtingsstal.
en daar help ik veel met beleren van jonge paarden.
Nu help ik op de grond..
en als ze ongeveer 2 weekjes zadelmak zijn (de een iets eerder dan de ander) kruip ik er een paar x op.

dat is ook om te kijken hoe ze reageren op een andere zit.
Zodat als de eigenaar het paard beleerd en wel weer ophaald het paard niet ineens schrikt omdat er een ander op zijn rug komt.
Sommige paarden schrikken namelijk best van een andere houding.

daantjuhhh

Berichten: 26995
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:55

MontyRulezz schreef:
Nou, dat is dan wel heel snel in 2 maanden tijd, mijn paarden hebben daar jaren voor nodig........

dan moet je eerst defineren wat top is.
Als zei, braaf rondjes lopen top vind, dan kan dat.
Vind ze africhting M dressuur top, dan is het onmogelijk..

micky
Berichten: 389
Geregistreerd: 24-10-02

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:33

ik heb zelf oo kmijn paard ingereden het was een aparte ervaring maar omdat ik er niet helemaal achter stond en nogal onzeker was over mijn rijstijl heeft het wat langer geduurt ik heb er geen spijt van maar ik zou het nooit meer een keeer doen ,ik ben nu verder met rijden en heb meer ervaring maar ik denk dat er teveel druk bij mij speelt dus laat ik het aan mensen over die daar 100 % achter staan . maar als iemand het aan mij zou vragen dan bedank ik liever.

Ik ben heel trots als mensen zeggen dat ie mooi loopt , dan denk ik ''DAT HEB IK FF MOOI GEFLIKT"

DUS ALS JE JE PAARD ZELF INRIJD GA ER DAN VOOR 100% VOOR EN LAAT JE NIET VAN DE WIJS BRENGEN DOOR ANDERE MENSEN EN HEEL CONSEQENT het is makkerlijker om dingen aan te leren dan af e leren

THHIRZA

Berichten: 1505
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Nieuw-beijerland

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:16

ik heb 2x pony's in gereden

dit waren gewoon pony's die voor de recriatie waren bedoelt

maar al heb je ect een dressuur/spring paard dat zou ik bijv. het samen met je instructreur doen ja Knipoog

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:35

Ik was 10 of 11 jaar oud toen ik op de fokkerij-handelsstal waar ik reed begon met de jonge welsh-pony's (welshcobs). De fokker was een man die vroeger nog met paarden op het land heeft gewerkt. Hij haalde destijds paarden op de markt die door iedereen afgeschreven waren voor 't werk, omdat ze onhandelbaar waren. Hij kocht ze voor een prikje en schoolde ze om. Later toen de landbouw ging mechaniseren is hij zijn bedrijf om gaan zetten naar een paardenhouderij/hengstenhouderij. Hij werkte ook met jonge hengsten dus. Zijn dochter reed de paarden en had veel ervaring, net als een neef die daar ook rondliep. Het waren kennissen van mijn ouders en toen hij naast de paarden wat met Welshjes begon, mocht ik daar komen rijden. Ik was toen een jaar of 8, 9... weet het niet meer precies. Ik kon totaal niet rijden, maar wilde het wel heel graag. Hij heeft me veel geleerd en later mocht ik ook naar de ponyclub. Na twee jaar mocht ik de jonge pony's uit eigen opfok onder zijn begeleiding beleren. Ook zijn dochter en zijn neef hielpen mij wanneer ze konden.
Nog twee jaar later ging de dochter samenwonen en verhuisde naar de andere kant van het land. De neef had ook steeds minder tijd, die kreeg een goede baan en bleef alleen in zijn vrije tijd nog rijden en ook dat stopte later. Ik mocht toen op mijn 13e op de paarden van hun rijden. Na een half jaar kreeg ik het eerste paard dat ik zadelmak mocht maken. Dit is geheel onder begeleiding gegaan van de fokker en zijn neef. Ik heb daar zo veel van geleerd...en toch....het paard was een slimmerik....niet alles ging goed. Dan ging die neef er een tijdje op en ik ging kijken.
Op een gegeven moment werden de Welshjes allemaal verkocht en ging hij alleen verder met de KWPN-ers en de Friezen. Ik heb tot mijn 23e (toen ging ik 150 km verderop wonen) daar de jonge paarden gereden. Velen voor de verkoop, velen gingen de fokkerij in. Ik werd er in de loop der tijd steeds handiger en zelfstandiger in, natuurlijk. Ik heb daar zo veel geleerd. Leerde omgaan met jonge paarden, met hengsten, was bij geboortes etc.. Ik ging mee naar keuringen, als er nieuwe paarden gekocht werden en noem maar op.
Dit heeft voor mij de basis gelegd tot mijn huidige baan (praktijkdocent paardenhouderij).
Nu word ik vaak gevraagd om mensen te helpen bij het inrijden van hun paard.
Of je dat zelf kunt als je het nooit gedaan hebt is van een aantal factoren afhankelijk. Als je angst hebt en je rijdt paard op een afwachtende manier, dan kun je er beter niet aan beginnen. Dat zie ik altijd fout gaan (soms zelfs ernstig). Als je overtuigend rijdt, snapt hoe het wezen paard in elkaar zit en bereid bent om te leren...dan kan het onder begeleiding heel goed gaan. Het is idd waar...je met eens de eerste keer beleven.
Maar...goede begeleiding bij het inrijden van een paard is meer dan 1x per week naar les... Dat is: hulp hebben als je dat nodig hebt, in het begin misschien wel elke keer als je er op stapt. En een vraagbaak die jou echt verder kan helpen.
Succes met je jonge paardje... Ik vind jonge paarden rijden nog steeds het leukste wat er is....

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:53

Zorg dat er een ervaren persoon bij is, die jou kan helpen....
Zó begin je je 1ste Keer goed Knipoog Haha!

Melia
Berichten: 9857
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:07

ik ben het met je eens TS-er.. iedereen moet het tenslotte leren, dus ik vind dat iedereen de kans moet krijgen mits onder goede begeleiding.

Ik heb eigenlijk ook geen ervaring met paarden inrijden, maar nu mag ik dus wel op mijn verzorgpony rijden die nu iets van 15/20 keer onder het zadel is geweest, en dan gewoon onder goede begeleiding, degene die hem heeft ingereden helpt me daarmee. Zij rijd er zelf in het begin even op en later mag ik er dan eventjes op (niet te lang want hij is nog 'jong'), als het onder begeleiding gaat van iemand die er verstand en ervaring mee heeft vind ik dat het prima moet kunnen!

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:25

Ik denk ook dat het prima kan hoor! Mits je een paar ogen aan de grond er regelmatig bij hebt natuurlijk Knipoog. Ik denk dat je even moet afwachten hoe het paard straks onder zadel reageert. Gaat het goed, dan kan je best af met 1x per week les en huiswerk, doet hij moeilijk, dan zal je misschien wat vaker les moeten nemen. Het is logisch dat een prof sneller resultaten boekt, maar als het niet je doel is om het paard zo snel mogelijk Z te laten lopen, waarom niet?

karijn

Berichten: 5430
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:02

Odetteke haalt terecht een belangrijk punt nog aan: als beginner moet je in het achterhoofd houden dat je je paard minder snel kunt laten ontwikkelen dan iemand die al jaren jonge paarden traint. Die van mij is nu 5 en loopt nu pas naar behoren een L proef (thuis).

Ilva

Berichten: 80
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Emmerich-Elten

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:23

karijn schreef:
Odetteke haalt terecht een belangrijk punt nog aan: als beginner moet je in het achterhoofd houden dat je je paard minder snel kunt laten ontwikkelen dan iemand die al jaren jonge paarden traint. Die van mij is nu 5 en loopt nu pas naar behoren een L proef (thuis).



Voor een 5-jarige is dat ook voldoende dacht ik zo. Dat heb ik liever dan dat ze op hun 5e al Z lopen en op hun 7e (als ze net uitgegroeid zijn) kapot zijn gereden.

Een paard kan best lang mee en als je zelf maar niet te snel wilt gaan kan je een heel eind komen Knipoog

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:25

Ik vind het trouwens wel heel leerzaam op zo'n jonkie rijden ,elke fout die je maakt zie je gelijk terug in wat het paard doet, terwijl veel wat oudere paarden wel ongeveer weten wat je bedoelt en dan alsnog de oefening goed uitvoert.

Zelf ben ik na ongeveer 7 jaar niet gereden te hebben weer begonnen met een paard dat net zadelmak is en daarvoor heb ik nooit op zulke jonge dieren gereden. Het gaat echt heel goed (dat komt omdat het ook een extreem makkelijk paard is), ookal is het wel erg moeilijk soms. Ik weet wel zeker dat als ik niet zo'n goede instructrice had gehad het nu niet zo goed zou gaan!
Laatst bijgewerkt door odetteke op 14-07-06 21:18, in het totaal 2 keer bewerkt

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:32

Citaat:
Ik vind het trouwens wel heel leerzaam op zo'n jonkie rijden ,elke fout die je maakt zie je gelijk terug in wat het paard doet, terwijl veel wat oudere paarden wel ongeveer weten wat je bedoelt en dan alsnog de oefening goed uitvoert. Z


Helaas als je teveel fouten maakt of niet corrigeerd, is het paard verpest.
Hij kan zelf gevaarlijk worden doordat je steeds tegenstrijdige hulpen geeft.
Ook wanneer je van plan bent om 'm nooit te verkopen,moet je toch zorgen voor een goede basis.
Stel door "iets" dat 'm toch moet verkopen (ongeluk ofzo) , is het paard ontzettend weinig waard als hij de basis niet kent en het is moeilijk voor een paard om zich dan aan te passen. (op latere leeftijd dus)

Dus als je aardig goed kan rijden en dán onder begeleiding moet het wel kunnen.

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 21:33

Citaat:
Helaas als je teveel fouten maakt of niet corrigeerd, is het paard verpest.
Hij kan zelf gevaarlijk worden doordat je steeds tegenstrijdige hulpen geeft.

Dus als je aardig goed kan rijden en dán onder begeleiding moet het wel kunnen.


Ik ben zelf absoluut geen goede ruiter, maar ik ben geduldig, supergemotiveerd, leergierig en consequent. Mijn insctructrice is degene met de kennis, ze wijst me op mijn fouten en de aandachtspunten tijdens het rijden. Ik denk dat je met een redelijke zit en en het correct kunnen geven van de hulpen een heel eind kan komen, mits het een niet heel moeilijk paard is!

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 21:51

idd,maar vanaf de computer is het moeilijk te zeggen.
Iedereen denkt namelijk dat hij met z'n motivatie enzo ver kan komen....dus ik geef over jou geen oordeel.
Wanneer iemand zegt onder begeleiding, wil dat ook nog wel eens verschillend zijn met andere. Is onder begeleiding elke dag of eens per week? Zelf vind ik eerst elke dag en daarna afbouwen in overleg met de instructice.
Laat je intructice af en toe rijden. Dat is voor je paard heel goed.

Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat je op bokt moet oppassen wat je schrijft, omdat veel mensen/tieners wat gaan aanklooien.

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 22:21

@superwoman: Ja, daar heb je wel gelijk in, vaak worden dingen op zo'n manier gelezen dat het mensen het beste uitkomt Knipoog Ik zal voor de volledigheid even kort uitleggen hoe ik het heb gedaan.

Ik was in het begin best bang (omdat ik er de allereerste keer onbenullig hard was afgevallen). In het begin reed ik dus alleen in de les en de andere dagen hield ik me bezig met grondwerk. Toen ik eenmaal na een tijd alleen ging rijden begon ik echt met 2 rondjes stappen en daarna weer grondwerk en dit heb ik langzaam uitgebouwd.

Elke week nemen we aan het begin van de les door hoe het is gegaan, en aan de hand daarvan rijden en aan het eind de aandachtspunten voor volgende week. Ik rijd meestal een keer of 3 a 4 keer per week, dus meestal maar 2x zonder instructrice (in die 2x kan je niet zo heel veel verpesten Knipoog). Als hij wat etterig of stijf is rijdt mijn instructrice hem een minuut of 10, en daarna is hij weer helemaal soepel.

Tussendoor bel of sms ik regelmatig voor tips en als ik zelf ergens niet zeker over ben, laat ik het even liggen, dat komt in de volgende les wel. Nieuwe oefeningen zoals wijken bijvoorbeeld begin ik nooit zelf mee aan te klooien, al het nieuwe doe ik in de les en door de weeks is het herhaling en bevestiging van hetgeen ik al geleerd heb. Dit in combinatie met een makkelijk en leergierig paard (heerlijk zo'n halve groninger) werkt heel erg goed (maar niet heel snel). Ik weet echter wel dat als ik bijvoorbeeld een vurige jazz onder mijn kont zou hebben ik het er een heel stuk minder goed vanaf zou brengen!

karijn

Berichten: 5430
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:40

@Odetteke: heel herkenbaar wat jij nu allemaal mee maakt. Mijn paard is ook zo'n lekker ongecompliceerd beest dat heel leergierig is. Ik les nu al een paar jaar bij dezelfde instructeur (met mijn vorige paard daar begonnen) en hij geeft me ontzettend goede begeleiding in het beleren van mijn huidige paard. Zonder hem was ik er nooit aan begonnen.
Ik moet zeggen dat mijn instructeur nog nooit op mijn paard heeft gezeten, ook niet als ik er niet zo'n heil in zag. Zijn motto is: je moet het zelf kunnen oplossen. Tot nu toe gaat het nog steeds erg goed.
Goede begeleiding vormt de basis voor het africhten van het jonge paard. Plus: je moet het zelf ook willen leren.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:09

lorenzolover schreef:
ik heb 2x pony's in gereden

dit waren gewoon pony's die voor de recriatie waren bedoelt

maar al heb je ect een dressuur/spring paard dat zou ik bijv. het samen met je instructreur doen ja Knipoog


Ben ik het niet mee eens. Een pony of paard die voor de recreatie is bedoeld, moet net zo goed van jou leren hoe hij z'n lijf het beste kan gebruiken om jou te dragen, beide zijden ontwikkelen, leren recht te gaan onder jou en op de juiste manier te buigen enz enz.
Dat verschilt niet van een paard waarmee je meer ambities hebt dan alleen recreatie. Vind ik, maar misschien omvat mijn 'basis' meer dan die van jou Knipoog
Het is imo altijd goed om er iemand bij te hebben, en het is extra handig als die persoon ervaren en deskundig is Lachen Iemand die je kan vertellen of het paard bijv goed spoort, wat je zelf niet zomaar kan voelen. En je andere belangrijke dingen kan vertellen over hoe het eruit ziet, over dingen die jij zelf misschien niet ziet of voelt. Iemand die met andere oplosingen komt als het even niet goed gaat en je niet meer weet wat je moet doen, en dan duidelijk kan aangeven of het verschil zichtbaar is.
Ik roep maar wat... Lachen
Ik ben een aantal maanden bezig geweest een jonge Fjord op te leiden met hulp van iemand, die er verstand van heeft (helaas niet af kunnen maken). Ik rij 17 jaar en heb ontzettend veel verschillende pony's en paarden onder m'n kont gehad, maar ik heb nooit eerder op zo'n manier het gevoel gehad dat ik echt aan het paardrijden was.

Hubbieuit

Berichten: 137
Geregistreerd: 09-07-06

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 20:01

als het je eerste keer is zorg dan dat er ervaring bijgehaald wordt, eenmaal aangeleerd gedrach is moeilijk te corrigeren

yostrasammerJarig

Berichten: 396
Geregistreerd: 12-07-06
Woonplaats: Heerhugowaard (Noord Holland)

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:09

ik beleer mijn jonge paarden zelf samen met mijn vader en me zus.
de paarden gaan bij ons met 2 jaar in het tuig, dan sturen we de paarden voor ons uit over de weg er gaat een verkeersmak paard mee onder het zadel dit doen we 3 x keer in de maand dan hebben ze al geleerd wat sturen is en ze zijn mak in het verkeer.
En zodra ze drie zijn gaan ze voor de wagen en onder het zadel dit doen we elke dag 15 min. opbouwend tot een half uur.
Afbeelding
de zwarte merrie(Nurbertus r x Hanassie xx) zonder bles heb ik ook zelf beleerd

Bombarie

Berichten: 856
Geregistreerd: 08-05-05

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 17:08

Je kunt best een paard beleren voor de eerste keer, maar zorg dan dat je goed geholpen wordt door iemand die het vaker gedaan heeft, je kunt zoiets zowiezo niet alleen doen, zelfs niet als je superervaren bent, omdat er altijd een helper bij moet zijn als je er voor het eerst op gaat. Als je het een paar keer gedaan hebt met iemand erbij die deskundig is, ben je zelf ook ervarener geworden en ben je zelf de deskundige haha zo simpel is het, maar even serieus, het is gewoon zo ontzettend zonde als het fout gaat, vandaar.

Elisa2

Berichten: 38106
Geregistreerd: 31-08-04

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:04

Je moet gewoon een tijdje meelopen met iemand die weet hoe het hoort,er komt een hoop bij kijken.Zadelmak maken en inrijden is een vaak apart.En de jonge paarden verder doorrijden ook weer.Vaak zijn daar ook 2 verschillende type ruiters voor. Ik denk dat je het beter profesioneel kunt laten doen dan zelf aanprutsen.
Ik ben nu bezig met een 4-jarige,die gecorrigeerd moet worden.Deze heeft nooit de juiste omgangshulpen geleerd,is dus levensgevaarlijk.Daar ben ik nu eerst mee begonnen,het is dus heel belangrijk wat ze meekrijgen in het begin!

yostrasammerJarig

Berichten: 396
Geregistreerd: 12-07-06
Woonplaats: Heerhugowaard (Noord Holland)

Re: ervaring inrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:52

dit paard is ook bij ons beleerd,met hulp van me zus en van me vader en een kennis van me vader
zie foto
Afbeelding