Ruiters met sporen zijn slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vien

Re: Ruiters met sporen zijn slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 09:03

Sporen zijn niet slecht of goed. Het is net als zo veel hulpmiddelen een ondersteuning of verfijning van de standaard hulpen. Als iemand in een stille been ligging heeft en is het nodig om verfijnde hulpen te geven dan is hier niets op tegen. Alleen helaas zie je maar al te vaak net als alle andere hulpmiddelen dat deze te grof worden gebruikt en het hele doel weg valt. Ik zie ook veel te vaak mensen met sporen rijden die er totaal niet mee om kunnen gaan ook op hoger niveau. Zo als ik al eerder gezegd heb het is de bedoeling om je hulpen te verfijnen en dus niet om ze constant te gebruiken, want op deze manier is het geen verfijning maar vervanging van je been waardoor op een gegeven moment het geen effect meer heeft.

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:36

In de Z ben je verplicht met sporen te rijden.. Of je wilt of niet... (of is dat inmiddels achterhaald..)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:35

Vanaf de M1 ben je verplicht om met sporen te rijden. Nee ik vind dat je geen slechte ruiter ben als je met sporen rijd, het ligt er alleen wel aan hoe je ze gebruikt.

Met springen vind ik het eigenlijk ook onzin, maar als je hoger rijd in de springsprot weet ik het niet, daar heb ik me nooit in verdiept.

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:46

liever een flinke por, dan de hele tijd met je kuit stompen....daar word niemand vrolijk van *en daarbij word je er nog moe van ook Haha!

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:26

ik gebruik zelf ook altijd sporen.. belangrijkste is gewoon zolang je maar weet wat je ermee doet..

ROMANxBEAUTY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:42

Ik rij zelf ook altijd met sporen.Ik weet dat mijn been niet helemaal stil ligt maar ik weet wel dat ik hem niet zal prikken.
ook ik gebruik het gewoon als verfijning.
Bij mijn eige pony wil ik ook met spoortjes gaan rijden want hij gata gewoon tegen mijn bene in met bijv. wijken.
Ook heb ik ze heel laag aan mijn laarz zitten zodat ik ze bijna niet gebruik.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:49

Petra_O schreef:
ik heb deze vergelijking geloof ik wel eens op bokt gelezen, maar ik weet niet meer van wie hij was.

Probeer eens met je vuisten te typen. dat gaat niet lukken omdat je teveel knoppen tegelijk raakt. Zo is het ook bij het paard in de hogere dressuur. die hebben zoveel 'knopjes' dat je de sporen moet gebruiken om nauwkeurig duidelijk te maken wat je bedoelt. Anders raak je teveel knopjes tegelijk en raakt het paard in de war (loopt de computer vast)

vind dit een hele leuke, moi gezegd, maar ik ben het er niet helemaal mee eens. Rij zelf Z en ik doe mijn oefeingen toch niet op m'n sporen. Voornamelijk gewicht en beenligging bepalen hoe mij paard reageert. Sporen gebruik ik puur als hij niet op mijn beenhulp reageert. Om hem even duidelijk te maken dat er toch een reactie gewenst is.

Ik snap eigenlijk ook echt niet waaron sporen verplicht zijn vanaf het M, ben ik tegen. Als je zonder sporen kunt rijden moet dat alleen maar gestimuleerd worden vind ik en niet gestraft door het verplicht te stellen. Niet alle paarden hebben ze nl nodig.

Verder ben ik het eens met de rest: sporen geen sprobleem als je er maar mee kan omgaan!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:13

Ruiters die niet kunnen ríjden met sporen zijn slecht.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:21

die zijn niet slecht, die moeten alleen niet met sporen rijden Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 19:46

Petra_O schreef:
ik heb deze vergelijking geloof ik wel eens op bokt gelezen, maar ik weet niet meer van wie hij was.

Probeer eens met je vuisten te typen. dat gaat niet lukken omdat je teveel knoppen tegelijk raakt. Zo is het ook bij het paard in de hogere dressuur. die hebben zoveel 'knopjes' dat je de sporen moet gebruiken om nauwkeurig duidelijk te maken wat je bedoelt. Anders raak je teveel knopjes tegelijk en raakt het paard in de war (loopt de computer vast)
Inderdaad wel leuk gevonden, maar ook elk hoog opgeleid paard moet je zonder sporen goed kunnen rijden - je moet niet 'n spoor altijd echt nodig hebben. Je moet ermee kunnen rijden zonder te gebruiken, zodat je 'm kunt inzetten als je 'm even nodig hebt. Spoor moet niet standaard gebruikt worden, dus daarmee gaat je vergelijking dan weer niet op.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 19:51

Ik vind sporen niet slecht, maar natuurlijk ook weer niet heel goed.
Ik heb er geen problemen mee, want je moet ze wel goed kunnen gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:34

orsini schreef:
die zijn niet slecht, die moeten alleen niet met sporen rijden Haha!

Nee ok, maar als ze dat toch doen zijn ze wel slecht bezig Tong uitsteken

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:25

sporen zijn niet slecht het ligt er aan hoe je er mee rijd
want al ga je er mee staan hakke takk dat ben je wel slecht bezig.

met springen , ik wee nie op ik het zou doen ik denk dat je al te gauw te hard aan spoort

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:21

maximiliaan schreef:
Wat een onzin zeg..
Ook wat jij zegt met springen..

Sporen kunnen dan JUIST heel handig zijn om net voor de sprong dat beetje extra mee te geven wat ze nodig hebben om goed over de hindernis heen te komen.

Mee eens.
Ik rij nu ook met sporen voor het springen. Mijn (verzorg)paard is een ongelofelijke twijfelaar en van een zweep wordt hij alleen maar knotsgek. Ik vind het dus beter een paard even aan te 'sporen' dan hem uit angst voor de zweep naar de hindernis zien te stormen.
(paard heeft moeilijk verleden achter de rug)
Laatst bijgewerkt door sinneke op 29-06-06 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:23

Wat een onzin. Ik vind dat dus absoluut niet zo. Ik reed vroeger met sporen op mijn paard .. maar nu is dat niet echt meer nodig.. Luisterd nu volledig naar mijn stem. maar mijn jongste zusjes kan nog niet genoeg been geven op de pony. Ze heeft de neiging om te gaan schoppen. (nou als ik ergens niet tegen kan zijn het van die jonge ruitertjes die gaan lopen schoppen om een pony vooruit te krijgen) dus heeft ze hele kleine spoortjes zodat ze leert dat ze alleen het been moet aanleggen.. en niet schoppen.

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:39

Ik vind sporen niet slecht als je weet hoe en wat.
Maar van die tandwieltjes vind ik echt niet kunnen

JackieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:47

Ik gebruik ze alleen als ik echt aan het werk ga en aan e teugel ga rijden m'n paard is nogal moeilijk aan de teugel te krijgen gaat nu veel beter ook zonder sporen maar soms gebruik ik ze om net ff dat beetje meer zodat ik mijn hulp versterk

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:18

Ik vind dat niet slecht, zolang je er maar mee om ken gaan. Ik heb er zelf een paar keer meegereden, met van die botte spoortjes. Ik vind als mensen er hard mee gaan trappen enzo slecht, maar zolang je ermee om kan gaan...geen probleem Lachen

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 23:14

Annelies200 schreef:
Ik vind sporen niet slecht als je weet hoe en wat.
Maar van die tandwieltjes vind ik echt niet kunnen

Omdat? Lachen

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:08

ik vind tandwieltjes juis minder erg dan bv zwanenhalzen en lange botte sporen. Daar richt je veel meer schade mee aan omdat ze in de huid prikken en de huid opstropen. Wieltjes (botte dan he) draaien mee! Ik vind hier echt dus niets mis mee

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:09

Een goede ruiter kan met of zonder sporen rijden.
Sporen zelf zijn echt niet slecht, het is maar hoe je ze gebruikt!

donnieYy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:21

idd het is pas slecht als je er niet normaal mee omgaat en als het helemaal nergens voor nodig is, verder heb ik er niks op tegen

witte79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 08:54

Er zijn veel mensens die met de teugels door te trekken en te snokken in de mond van het paard slechterb doen dan de grootste hoop van de mensen die sporen hebben.
Want zij zijn in algemeen meer ervaren ruiters en weten hoe ze het moeten gebruiken.
Maar dat geld met alle hulpmiddelen om u paard goed telaten lopen, als je ze slecht gebruik dan is het niet goed te keuren en voor de rest als het goed gebruikt word heb ik egeen probleem mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 13:00

Nog niet zo lang geleden heb ik hier een artikel over geschreven en diverse proffesionele mensen uitgenodigd een reactie over dit onderwerp te geven alvorens ik mijn artikel zou gaan plaatsen.
Mensen die een reactie gaven zijn gespecialiceerd dierenarts dhr. Wallinga van dierenkliniek Wolvega, Sjef Jansen prive trainer en zowel levenspartner van Anky van Grunsven, Emiel Voest en Kim Telgen bekend in de Groninger paarden wereld.

Een ding heb ik hiervan geleerd! Sporen zijn niet normaal, worden wel als normaal gezien.
Helaas verplicht in de hogere dressuur maar ook al in de M.
Emiel Voest had hier over een duidelijke mening, hij werkt zo nu en dan samen met Stal Bartels en ook Sjef Jansen gaf weer dat sporen alleen gebruikt mogen worden wanneer het paard hoog is opgeleid.
Bij jonge paarden gebruiken ze de sporen liever niet als wel omdat zij eerst goed voorwaarts moeten zijn.
Dierenarts dhr. Wallinga legde mij uit wat er gebeurd met de huid van het paard bij het gebruik van sporen.
Zijn mening was dat sporen alleen gebruikt mogen worden door de ervaren ruiter of amazone.
Emiel Voest kan het paard veel laten doen zonder gebruik van sporen, in preciepe zou elke ruiter of amazone dat dus ook moeten kunnen.

Hoe vaak zie ik niet een paard vluchten voor de hindernis en uiteindelijk over de hindernis heen vliegt (als of zijn leven er van af hangt) als die spoor van zijn berijder weer eens prikt in zijn flank.
Of hoevaak zie ik niet dressuurproeven van ruiters en amazone die een abonnement hebben op het aansporen en dan ook nog als ze sporen dragen.
Tijdens de "Dag van het Groninger Paard" in Leek moest een van de amazone's haar sporen afstaan na veel vuldig gebruik, ze moest eerst maar eens laten zien dat ze de hengst in kwestie ook voorwaarts kon krijgen zonder sporen.
Boos verontwaardigd en met het excuus van Groningers zijn van die lompe beesten die moet je wel met sporen rijden stond ze haar sporen af.

http://www.feelfreefoto.nl/view.asp?serieid=26&serieindex=40
Het kan ook zonder sporen zie maar bij deze link. Betreft ook een Groninger bovendien.

Sporen zijn gewoon onnatuurlijk! Maar normaal geworden in onse paarden wereld, Recreanten hoeven naar mijn mening niet met sporen te rijden.
En als je denkt dat je paard niet meer reageerd op je been hulp dan moet je er maar eens over na gaan denken om weer onder aan te beginnen.
Met sporen heb je namelijk de kans bij verkeerd gebruik dat het paard oost indische doof word voor je aansporing.
En daarmee bedoel ik dat het paard niet meer wil luisteren naar je beenhulp (of in de war raakt en niet meer begrijpt wat je bedoeld)
Ongevoelig word een paard niet zo snel let maar eens op als er een vlieg op de zijkant van huid gaat zitten, dan rimpelt het paard zijn huid!

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:19

En zoals altijd geldt weer: "Waar de kennis van de ruiter ophoudt, beginnen de hulpmiddelen"

Een kundig en ervaren ruiter zal weten hoe hij met een spoort om moet gaan, en heeft geleerd zijn been stil te houden. Pas dan heeft een spoor het gewenste extra effect, als je alleen op je sporen gaat rijden wordt je paard inderdaad 'doof' voor die hulp.

Zelf rijd ik soms wel, soms niet met sporen. Tot voor kort reed ik er nooit mee, maar ik ben ermee begonnen met springen. Jel kan soms enorm twijfelen, en als ik hem dan even een extra impuls kan geven let hij beter op. Ik ben het gaan doen op aandringen van mijn instructeur, ik was er zelf eigenlijk behoorlijk tegen. Ik vind dat ik mijn been niet stil genoeg kan houden om met sporen te mogen rijden, hij was het daar niet mee eens. Hij zei, dat als ik met sporen ging rijden, dit een extra stimulans zou zijn om mijn onderbeen stiller te houden. En het werkt! Ik zit veel rustiger, waardoor jel ook een stuk relaxter is, maar wel op blijft letten.
Ook met dressuur draag ik soms spoortjes, maar alleen als we echt hard gaan trainen. Op het moment dat ik jel meer ga verzamelen moet hij wel actief blijven, als dat ik hem even aantik met mijn spoor let hij veel beter op, en kan ik verder rustig op mijn kuit en zit rijden. Mijn spoor gebruik ik dan alleen als hij niet op een kuithulp reageert, in dat geval vind ik het beter dan een schop in zijn ribben.