Wanneer een jong paard africhten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Rebec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:33

Per paard verschillend, geen vaste leeftijd voor.
als je paard nog veel groeit zal ik zeker niet vroeg beginnen, dan merk je vanzelf dat het niet zo lekker gaat gewoon door dat ze nog aan het groeien zijn.

elmiran

Re: Wanneer een jong paard africhten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:26

mijn paard was al iets ouder dan 3. We zijn rustig aan begonnen, hebben er 3 maanden over gedaan om haar aan het zadel te laten wennen. Toen ze 3,5 was hebben we er voor het eerst opgezeten.
Ik reed ongeveer 4x in de week en dan nog niet eens een half uur.

VoOdOo_lOvE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:53

Is er een reden voor dat dat al zo vroeg gebeurd, als ik vragen mag? En wat is het nut ervan er op de tweede al een ruiter op te zetten, voegt het iets toe of niet? Lachen Waarom dan met 2 jaar en niet meteen met 1 jaar al een heel licht kindje?
Waarom wordt 2,5-3 aangehouden, en bijv. niet 2-2,5 of 4-4,5 Lachen ?[/quote]
Omdat je voelt dat ze er klaar voor zijn,op hun 2e jaar zijn ze uitgegroei van veulen tot paard,dat is het moment. Ik zeg zeker niet dat dit bij alle paarden zo is. 5 is te laat,het gaat nog wel maar het zal veel moeizamer gaan als wanneer je al op 3 jaar begint.

HorseGurl13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:00

Ik geloof/denk ongeveer vanaf 2/2.5 jaar rustig beginnen met longeren vanaf ongeveer z'n derde echt rustig beginnen met het opstijgen enzo.

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 20:08

Ik heb mijn paard gekocht toen ze 4 maanden was.

Vanaf dag 1 dat ik haar heb loopt ze samen met een maatje. 's Zomers dag en nacht buiten 's winters op stal.

Ik vind dat ze vanaf het begin moeten luisteren. Netjes in de stal blijven staan (al staat deze open), netjes mee lopen aan het haslter, vast staan, hoefjes geven enz.

Ik heb die van mij toen ze haast twee was voor het eerst eens gelongeerd. Hooguit vijf minuutjes. Ze er aan laten wennen. Dit heb ik zo'n 5 keer gedaan is 4 maanden tijd. Ze weet nu precies wat het is.
Vorige week heeft ze voor het eerst d'r hoofdstel in gehad.
Eind augustus, wanneer ze lekker loom is van het buitenstaan wil ik er eens op gaan zitten. Ze is dan nog erg jong (2,5 jaar), maar wanneer je wacht totdat ze weer een paar maanden op stal staan, dan haal je jezelf grotere problemen op de hals (denk ik).

Wanneer ik er 1 of 2 keer heb opgezeten gaat ze lekker weer een paar maandjes spelen en ik zal eind 2006 zachtjes aan (1 x per week) gaan beginnen.

Het is denk ik belangrijk dat je het per paard aankijkt. Maar al gaat het goed, doe rustig aan. Je hebt snel iets verziekt en het is zo zonde, ze moeten nog 20 jaar mee. Enne de meeste van ons worden toch geen anky, dus echt haast hebben we niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 20:11

Ik heb een jonge breeding stock, ze staat lekker bij huis. Lekker in de wei en ze is nu 1,5 jaar en ik loop nu af en toe met haar en ze wordt ook aardig vaak geborsteld. En dan ongeveer tussen de 3,5 jaar en 4 jaar zadelmak maken en inrijden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 20:59

Vooral grote paarden worden nogal eens te vroeg bestegen, omdat ze er uitzien alsof "ze dat wel aankunnen". Toch moet je daar voorzichtig mee blijven, zolang groeischijven nog niet zijn gesloten en bot nog niet goed is uitgehard en ook pezen nog niet "klaar" zijn. Met wat werk bouw je snel genoeg spieren, waardoor men denkt goed bezig te zijn. Het skelet, pezen en peesaanhechtingen zijn hier echter nog niet op berekend.
2-2,5 jaar is echt héél jong. Begin liever niet vroeger dan een jaar of 3 en doe rustig aan, ook al lijkt ie snel vorderingen te maken. Blessures door overbelasting kunnen je véél meer tijd (en geld!) kosten dan een beetje extra geduld Pling

marleenje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 19:40

ik vind dat je op 3 jarige leeftijd kunt gaan beginnen met beleren maar je kunt het beste al vanaf dat je paard veulen is beginnen met aan de lijn meelopen een halstertje omdoen en van die makkelijke dingetjes
mijn eigen pony is ook op 3 jarige leeftijd beleerd en dat is heel goed en ik vind het niet nodig om het eerder te doen
maar het ligt er natuurlijk wel aan wat je allemaal met je paard wil gaan bereiken springen, dressuur of gewoon lesjes en niet in de wedstrijdsport als je veel wilt springen kan je natuurlijk al op eerdere leeftijd balkjes gaan lopen ofzo (nog niet heel hoog maar laat het bij balkjes eerst) en bij dressuur kun je je hulpen al wat beter gaan oefenen bij je jongere paard want bij een jong paard moet alles natuurlijk nog heel presies enzo
ik hoop dat je hier wat aan hebt

doeg

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 22:05

Wij laten het veulen met moeder in de zomer gewoon buiten staan. Wanneer de paarden binnengehaald worden om te rijden, poetsen,... dan wordt het veulen er ook bijgehaald. Even een borstel erover, voetje geven, aan halster meelopen, voetje eens met water nat spuiten,...
Vanaf ongeveer 2,5 beginnen we met wassen, zadeldoek er eens op, 1x/week 10 minuten longeren,... Vanaf 3 jaar zadel erop en logeren. Rond 3,5 jaar ruiter erbij.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 10:40

Een paard is pas uitgegroeid rond zijn 7e levens jaar, vroegtijdig belasten als 2,5 jarige vind ik zelf dus niets...Mijn nu 3jarige merrie was als net 3jarige nog vrij bloot en iel. We hebben haar nu laten dekken en ze loopt volledig op de wei en komt alleen snachts nog even binnen op stal. Ze begint nu lekker voller en volwassener te worden, ik denk dat we haar als 3,5jarige langzaam gaan oppakken...en anders pas als 4,5 jarige nadat haar veulen eraf is.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:43

Ik begin nu met het inrijden van een 5 jarige... ze is al wel (proffesioneel) voor de kar beleerd. Ze is al heel erg mak en kent het longeren al. Ik vind het zelf wel prettig dat ze al wat ouder is.

Kim_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:52

Ik vind het ook verschillend aan het paard. Een paard van 1.70 die heel slungelig is heeft meer moeite dan een kleiner paard, dus zou ik liever dat grote beest nog laten staan totdat die meer volgroeit is.
Ik rijd nu ook net 2 weken op een 5 jarige, kent ook nog niets(kwa rijden) omgang heel braaf, dus dan schiet je al heel wat op, het is voordeel dat ze vorig najaar 7 keer is bereden.. Volgens mij kan je beter een jong paard iets langer laten staan dan dat je er te vroeg op gaat zitten.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:29

tis inderdaad per paard verschillend
de 2,5 jarige komen in november op stal te staan, het begint dan met poets en tuttel werk
2/3 keer in de week, aan de longe, met hoofdstel over het halster. puur om hun energie en ei even kwijt te raken.
rond maart gaan we ze zadelmak maken, we bekeijken dit wel per paard.
als ze zadelmak zijn, rijden we ze 2/3 keer in deweek.
ze staan nu allen in het land, en rijden ze nog 2/3 keer inde week.
nogmaals we bekijken het per paard, er staan er die al lkeer ingereden zijn, maar er staan er ook 2 die er nog niet echt aan toe waren, en dus later zadelmak werden gemaakt

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:53

Voor mijn gevoel verschilt dat per paard.
Mijn eerste paard heb ik met 3 jaar zadelmak en teugelwijs gemaakt. Daarna is hij weer een paar maanden de wei op gegaan om hem in het najaar weer op te pakken.
Beginnen met inrijden op 2,5 jaar vind ik persoonlijk te jong. Veel paarden zijn dan nog niet voldoende "volwassen", zowel lichamelijk als geestelijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:58

tijdens de eerste drie /vier weken van het leven, voetjes geven en meelopen, eventueel vaststaan......... dan een dikke 3 jaar niks.

en voor het daadwerkelijke inrijden/beleren ligt het er dan maar net aan hoe " af" het paard is of je dit met 3 of 4 of zelfs 5 jaar doet

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:30

KiWiKo schreef:
tijdens de eerste drie /vier weken van het leven, voetjes geven en meelopen, eventueel vaststaan......... dan een dikke 3 jaar niks.

en voor het daadwerkelijke inrijden/beleren ligt het er dan maar net aan hoe " af" het paard is of je dit met 3 of 4 of zelfs 5 jaar doet

Op basis van wat bepaal je of een paard "af" is, of nog niet?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 06:44

lichaam en geest Q, lichaam en geest Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 08:00

KiWiKo schreef:
lichaam en geest Q, lichaam en geest Haha!
Maar qua groei & "afbouw" (zie hierboven) is het ene paard niet 3 jaar eerder klaar dan 't andere. Dus ik ben benieuwd waar je het lichamelijke op berust.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 08:16

een klein compact paard is eerder " af " dan een groot lang slungelig paard. Sommige paarden groeien nog heel veel na hun 4de.. soms zijn ze nog wat overbouwd en moet je ze gewoon meer tijd geven. Gewoon een kwestie van goed kijken naar het paard, hoe hij zich vrij voortbeweegt en hoe hij op stand is.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:34

Ook bij een compact paard, of een die mooi stabiel van zichzelf beweegt zijn de botten en ook pezen en -aanhechtingen rond dezelfde tijd "klaar" en sterk.
Daarom worden juist de paarden die er mooi stabiel uit zien zo makkelijk overvraagd in hun jonge jaren.
Met wat geduld kan je ze misschien pas wat later op de wedstrijden laten zien, maar hebben ze wel meer kans op een lang probleemloos bestaan als rijpaard. Helaas is dat niet altijd het doel van de mensen die paarden onder het zadel brengen... (immers, hoe eerder onder het zadel, hoe eerder te verkopen als rijpaard).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:37

das onzin Q Haha! althans, in mijn kennissenkring wacht men allemaal geduldig af Haha!

maar een compact paard die mooi en stabiel beweegd kan de belasting veel en veel beter hebben....... en daar gaat het om.

Dat er paarden overvraagd worden heeft niks te maken met het inrijden op jonge leeftijd maar meer met de onkunde van de ruiter om zijn paard te begrijpen

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:43

Wanneer het paard er geestelijk en lichamelijk klaar voor is. Gemiddeld wordt een leeftijd van 3 jaar aangehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:51

Een veulen wordt bij ons halstermak gemaakt en moet kunnen meelopen en voetjes geven, daarnaast laten we ze wennen aan de waterslang (voetjes afspoelen) en aan de spuitbus (veerust/vliegenspul).
Als ze een half jaar oud zijn gaan ze naar de opfok of naar hun nieuwe eigenaar.
Als ze 2,5 zijn halen we ze weer naar huis en wordt de winter besteed aan de algemene opvoeding.
In het voorjaar dat ze 3 worden worden ze betuigd en zadelmak gemaakt (en daarna evt. gecastreerd) om vervolgens weer de zomer het land op te gaan.
In het najaar worden ze weer rustig opgepakt en rustig doorgereden.
Onze ervaring is dat je zo mooie evenwichtige paarden krijgt die het werk goed aankunnen en prettig in omgang zijn.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:35

KiWiKo schreef:
das onzin Q Haha! althans, in mijn kennissenkring wacht men allemaal geduldig af Haha!

maar een compact paard die mooi en stabiel beweegd kan de belasting veel en veel beter hebben....... en daar gaat het om.

Dat er paarden overvraagd worden heeft niks te maken met het inrijden op jonge leeftijd maar meer met de onkunde van de ruiter om zijn paard te begrijpen

Da's geen onzin, en als iedereen geduldig afwacht is alles prima toch?

Zeker kan zo'n paard bepaalde zaken beter aan, omdat ie de inspanning beter verdeeld en draagt.

Compact houdt echter vaak ook stevig bespierd in. Hieraan verbindt men (ik zeg niet "jij") vaak dat een paard sterk is, en het dus wel aan kan. Spier kweek je echter veel sneller dan de krachtige pezen waar deze spieren aan trekken. Dat is vaak waar het fout gaat: Stevige spieren die trekken aan pezen die daar nog niet aan zijn aangepast, wat peesblessures of zelfs gescheurde aanhechtingen tot gevolg kan hebben.

Vóór 3 jaar inrijden is (naar mijn mening) altijd te vroeg. Wel is het belangrijk om te zorgen voor véél beweging, dus zeker elke dag met vriendjes de wei in Ja . Liefst op gevarieerde ondergrond, maar dat is niet overal in NL mogelijk...
4 is een mooie leeftijd om rustig te beginnen onder de man, op rechte lijnen en grote gebogen lijnen. Vanaf 6 kan je meer gaan belasten zonder grote kans op schade.

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:18

je kunt al vroeg beginnen (2.5 jaar ofzo) met het laten wennen aan een hoofdstel, en een zadeltje denk ik. Daar zie ik geen kwaad in op jonge leeftijd. Maar echt gericht beleren onder het zadel zou ik gewoon later mee beginnen.