Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
yulan schreef:En wat is in jullie ogen een normale hoofdhouding?
Als het paard z'n hoofd vaak omhoog doet wijst dat op spanning (ook vaak in de rug). Het is dan de kunst van de ruiter om het paard ontspannen te krijgen zodat het hoofd zakt. Imo moet daar dus geen hulpteugel aan te pas komen, maar goed

) yulan schreef:Jach
Ik zag in je profiel dat je western rijdt, maar rij je dan ook met een martingaal of rijd je ook dressuur?
*** Ik heb 26 jaar dressuur gereden en nu een jaartje of 6 western.
En mijn jonge paard (die dus ook western bereden wordt) krijgt buiten dus een trainingsfork om. Wat jullie een martingaal noemen. Inwerking hetzelfde. Alleen is de fork bij mij ook nog eens van rubber, dus meegaand.
Maar als je paard niet meer voor rede vatbaar is, zijn er ook wel andere manieren om ze wat te in te houden (een boom bv.)
*** Als het ECHT mis gaat stuur je uberhaupt niet meer, want je bit heeft geen inwerking meer. Als je dan zoals jij hierboven uitlegt de lijn tussen mond en hand gelijk houdt, krijg je de meest dramatische ongelukken. Je zult het paard dan nl. absoluut pijn doen en de stressfactor alleen nog maar verder vergroten. Bovendien trek je met een beetje pech het hoofd te ver achterover, wat ook geen aan te raden gevolgen heeft.
Op een boom afsturen WIL je ook niet als het ECHT fout gaat.
Maar nogmaals, ik denk dat wij een behoorlijk verschillend idee hebben over wat "Echt fout" is. Van een paard wat een beetje vervelend of rennerig is kom ik geloof ik niet meer zo onder de indruk dat ik dat een noodgeval zou noemen![]()
yulan schreef:Nee,ik weet heus wel wat een noodgeval is, en geloof me, ik wil het niet meer meemaken

Sonja schreef:Kunnen de absolute tegenstanders mij dan eens uitleggen wat een goed afgestelde martingaal voor schade aanbrengt dan?
Deze werkt namelijk pas bij vrij extreme omstandigheden in en ik zie daar het kwaad niet van in.
Wie legt mij dit uit?
De meeste amateurs weten niet hoe ze zo'n ding moeten gebruiken, dus wordt er vaak misbruik van gemaakt en rijd je een paard de vernieling in.
Ook met longeren denkt de overgrote meerderheid van de ruiters dat ze weten hoe ze zo'n ding moeten gebruiken. Het woord zegt het al hulp teugel, deze zijn niet bedoeld om buitenritjes te maken, een slof al helemaal niet. Een martengaal, mits hij goed afgesteld staat, gaat nog.
Ze kunnen enorm doorbeuken die beesten