Wanneer gebruiken jullie een hulpteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:11

Myrtje, met jouw reden ga ik wel nog akkoord, maar ik vorm mijn besluit omdat ik helaas nog teveel paarden zie lopen met een martingaal, omdat de paarden gewoon hun hoofd veel te hoog houden van spanning. Dus hierbij is de martingaal zelfs pijnlijk. Maar hoe jij het gebruikt, heb ik helemaal niets op tegen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:12

Buiten vrijwel altijd een martingal om. Niet altijd vergeet hem ook weleens. De martingal is niet super noodzakelijk maar hij wil buiten zijn hoofd nog weleens de lucht in gooien om zijn zin door te drijven.

Met longeren vaak touwtjes maar ook niet altijd.

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:13

Yulan, ja daar heb je gelijk in. Vaak zie je ook een martingaal die veel te klein/strak is ingesteld om het paard alsnog naar beneden te laten lopen..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:13

yulan schreef:
En wat is in jullie ogen een normale hoofdhouding?
Als het paard z'n hoofd vaak omhoog doet wijst dat op spanning (ook vaak in de rug). Het is dan de kunst van de ruiter om het paard ontspannen te krijgen zodat het hoofd zakt. Imo moet daar dus geen hulpteugel aan te pas komen, maar goed

En hoe doe je dat zonder nog een normale bitinwerking te hebben?

Maar vertel me nou eens hoe een martingaal een schadelijke inwerking op een paard kan hebben dan?

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:18

@ Myrtj: Idd, dat bedoel ik.

@Sonja: Het is niet aanvallen bedoeld hoor
Wat bedoel je met 'normale bitinwerking'? Gewoon dressuurmatig naar ontspanning toe rijden, zouden imo de meeste ruiters wel moeten kunnen.
Als een martingaal verkeerd gebruikt wordt, kan het ernstige schade berokkenen bij je paard. Door het verkeerde gebruik wordt de spanning enkel groter, en dat kan lijden tot pijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:28

Ik mag aannemen dat je weet hoe het bit in de mond ligt, en wat voor effect het zou hebben als je daar aan zou komen met je hand als het paard het hoofd extreem hoog zou houden. (Dat is dus in een soort van noodgeval).
Ik denk dat doordat de martingaal in dat geval de druk iets naar beneden brengt, je JUIST pijn voorkomt.

Een goed afgestelde martingaal KAN niet verkeerd gebruikt worden. DAT is nou net de kracht van de martingaal

Dus ik probeer het nog een keer: HOE kan een martingaal ernstige schade berokkenen aan je paard???

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:30

Op je bovenstaande vraag had ik al beantwoord.

Het is volgens mij juist de kunde van de ruiter om je paard te kunnen ontspannen. Als het niet lukt met lage handen, doe je handen dan wat hoger zodat de 'lijn' recht blijft.
Ik blijf bij mijn mening, maar als je met goede argumenten komt, zou ik wel nog es kunnen twijfelen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:33

Als je in een noodsituatie komt waarbij het paard niet meer voor rede vatbaar is, dan heb je niet meer zoveel aan 'dressuurmatig naar ontspanning toe rijden' ...

Ik denk dat onze ervaringen vrij ver uit elkaar liggen en wij een heeeeeel ander beeld hebben van het door mij bedoelde noodgevalletje

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:36

Jach
Ik zag in je profiel dat je western rijdt, maar rij je dan ook met een martingaal of rijd je ook dressuur?

Maar als je paard niet meer voor rede vatbaar is, zijn er ook wel andere manieren om ze wat te in te houden (een boom bv. )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:42

yulan schreef:
Jach
Ik zag in je profiel dat je western rijdt, maar rij je dan ook met een martingaal of rijd je ook dressuur?

*** Ik heb 26 jaar dressuur gereden en nu een jaartje of 6 western.
En mijn jonge paard (die dus ook western bereden wordt) krijgt buiten dus een trainingsfork om. Wat jullie een martingaal noemen. Inwerking hetzelfde. Alleen is de fork bij mij ook nog eens van rubber, dus meegaand.

Maar als je paard niet meer voor rede vatbaar is, zijn er ook wel andere manieren om ze wat te in te houden (een boom bv. )

*** Als het ECHT mis gaat stuur je uberhaupt niet meer, want je bit heeft geen inwerking meer. Als je dan zoals jij hierboven uitlegt de lijn tussen mond en hand gelijk houdt, krijg je de meest dramatische ongelukken. Je zult het paard dan nl. absoluut pijn doen en de stressfactor alleen nog maar verder vergroten. Bovendien trek je met een beetje pech het hoofd te ver achterover, wat ook geen aan te raden gevolgen heeft.
Op een boom afsturen WIL je ook niet als het ECHT fout gaat.
Maar nogmaals, ik denk dat wij een behoorlijk verschillend idee hebben over wat "Echt fout" is. Van een paard wat een beetje vervelend of rennerig is kom ik geloof ik niet meer zo onder de indruk dat ik dat een noodgeval zou noemen

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:54

Nee,ik weet heus wel wat een noodgeval is, en geloof me, ik wil het niet meer meemaken

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:56

Bij longeren een bijzet. en bij springen een martingaal. Voor de rest rijd ik nergens mee.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:00

yulan schreef:
Nee,ik weet heus wel wat een noodgeval is, en geloof me, ik wil het niet meer meemaken

Maar vertel me dan eens hoe die martingaal dan schade gaat veroorzaken aan dat paard? Hoezo gaat die martingaal dan pijn doen? Ik snap je echt niet...

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:04

Ik ben heel zeker dat een martingaal op Winnetou in een noodgeval de spanning enkel zou vergroten.
Maar ik respecteer wel dat jullie het gebruiken, want het is ook afhankelijk van paard tot paard.

_Nicky

Re: Wanneer gebruiken jullie een hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:09

Deze hulpteugels gebruik ik:

* slof: Als ze erg druk is met rijden, dan heb ik net wat meer te zeggen
* slof: Met longeren, werkt beter dan bijzetteugels
* bijzetteugels: Met longeren, maar dat is zelden omdat ze de nijging heeft om erop te hangen en bij een slof niet
* martingaal: Alleen met buitenrijden, daar is zo veel te zien dat mevrouw weleens zo hoog met d'r nek wil gaan lopen, dat ik niet meer kan sturen en dat vind ik toch wel erg gevaarlijk op de weg!

Gelukkig hoef ik ze maar zelden te gebruiken.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 01:24

met springen een martingaal, omdat mijn paard nogal eens jolig en heet kan worden, voor net ietsie meer controle.
longeren met dubbele longe, of gewoon longeren bijgezet , voor het laag over de rug lopen. verder geen hulpteugels voor mij! Met rijden zowieso niet, alleen een goede instructie!!
slof teugels zie ik zo vaak onverantwoord en verkeerd gebruikt worden

condor1994

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:57

Sonja schreef:
Kunnen de absolute tegenstanders mij dan eens uitleggen wat een goed afgestelde martingaal voor schade aanbrengt dan?
Deze werkt namelijk pas bij vrij extreme omstandigheden in en ik zie daar het kwaad niet van in.
Wie legt mij dit uit?

Sonja, ik denk dat een goed afgestelde martingaal - de ringetjes afgesteld op schofthoogte - niet zoveel kwaad kan en dat het inderdaad alleen preventief werkt voor als het paard "doorslaat". Echter - zoals met zoveel hulpteugels - denk ik dat 9 van de 10 martingalen niet goed afgesteld staan.

Het gemak waarmee sommigen naar de hulpteugel grijpen doet mij wel eens op mijn hoofd krabben,

dixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:50

Ik ben tegen het gebruik van hulpteugels tijdens het rijden! De meeste amateurs weten niet hoe ze zo'n ding moeten gebruiken, dus wordt er vaak misbruik van gemaakt en rijd je een paard de vernieling in. Ook met longeren denkt de overgrote meerderheid van de ruiters dat ze weten hoe ze zo'n ding moeten gebruiken. Het woord zegt het al hulp teugel, deze zijn niet bedoeld om buitenritjes te maken, een slof al helemaal niet. Een martengaal, mits hij goed afgesteld staat, gaat nog.

Ja mensen leer eerst eens goed paardrijden voordat je naar een hulp middel grijpt. Wij hebben hier een spreuk, die gaat zo. Als de kennis van de ruiter ophoud begint het werk van de zadelmaker.

philipoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:27

Alleen tijdens het longeren ( de passoa)

MyWishMax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:26

Longeren: pessoa en dan zo los dat hij eigenlijk gewoon zijn kop nog in de lucht kan(Maar hij gaat wel netjes naar beneden als ze zo loshangen, als ze strak staan gaat hij er alleen maat tegen in)

Rijden: héél soms een martingaal, vooral als ik ent weer mag opbouwen, omdat hij zijn kop de lucht indoet en onstuurbaar wordt. Met een martingaal eraan doet hij hetzelfde als met pessoa, hij komt niet meer zo ver omhoog terwijl hij nog steeds even ver kan als zonder.

@ Yulan: Ik zo dus nóóit op een boom of iets afrijden, als Max echt schrikt kijkt hij nergens meer voor uit. Zo zijn we in de les een keer tegen de muur opgeknald en tegen verschillende paarden.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:48

Heel simpel :Nooit, heb ik nergens en nooit voor nodig, als dat niet handig is!

Mijnviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 00:01

eerlijk gezegt gebruik ik nooit hulpteugels..

moi_gitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 12:08

Soms, als ik naar buiten ga, en de pony is wat frisjes, bijv, als ze lang niet gelopen hebben doe ik een tiedeman of matringaal om. Meestal een tiedeman omdat ik het zo ideaal vind dat je de inwerkinsgraad kan instellen bij die dingen. Dat doe ik gewoon omdat ik het handiger vind bij de weg, en na een stukje galop, als je begrijpt wat ik bedoel Knipoog Ze kunnen enorm doorbeuken die beesten Tong uitsteken
met longeren meestal iets van een bijzet ofzo.

In de bak rijd ik vrijwel nooit met hulpteugel, ik moet het wellis, maar ik los liever zelf de problemen op, zonder het hulp van een hulpteugel.

En trouwens, ik vind echt neit dat een martingaal of tiedeman zoveel schade aanricht. Die dingen grijpen alleen in als het echt nodig is. Dit vind ik vooral een veilig idee buiten, als ik aan het lesgeven ben. In me eentje houd ik me paard wel, maar als ik een groep bijheb, en de mijne doet gek, dan is de rest ook foetsie. Dan heb ik liever een hulptuegeltje voor nood.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:46

Toen ik mijn pony net had stond ze om de seconde vreselijk te schudden met haar hoofd tijdens het rijden. Er werd me toen aangeraden door instructie om een gogue te gebruiken, Niet strak maar gewoon losjes.
Uiteindelijk heb ik de gogue eraf gehaald.

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 17:24

wat is beter bijzet of elastiek