Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:55

yulan schreef:
Vvalar: Je hebt er geen halfuur voor nodig. Ik klim in m'n zadel en 10 seconden later loopt hij al laag.

Moet het dan zo zijn dat dat voor ieder paard geldt?

Toen jij voor het eerst op je pony stapte liep hij ook niet na 10 seconden naar beneden zoals wat jij nu bedoelt.

Ieder paard is verschillend en wat jij bedoelt, daar is training voor nodig. En zelfs dan geldt niet voor ieder paard hetzelfde.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:55

Elke86 schreef:
Wat mij op de foto's opvalt is dat de ruiter inderdaad geen elastische hand heeft, maar blokkeert. Mij is altijd geleerd dat je met je hand de bewegingen van de mond moet volgen.

Hoe kun je nou vanaf een foto zien of haar hand elastisch is

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:56

Charlotjuuh schreef:
Ik raad je aan om eens naar hun andere foto's te kijken

Ik raad je aan nog eens goed te lezen wat ik daar onder heb geschreven

En inderdaad zoals runningkawa al zei; ontspanning (en aanspanning) doe je met je benen, niet met je handjes in de lucht.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:56

veraA schreef:
Ken de methode niet, maar wil toch ff reageren op RK,
als je je hand zo opzij zet zoals Yulan wel eens doet, betekend het niet dat je trekt hoor. Je kan je hand in volledige ontspanning opzij zetten zonder te trekken, maar meer om richting aan te wijzen zegmaar

Maar ik zie spanning op heel de armen
En niet alleen bij deze ruiter, ook bij andere

Dus dat is imo geen aanwijzen meer

Elke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:57

veraA schreef:
Hoe kun je nou vanaf een foto zien of haar hand elastisch is

Door de houding hoe ze hun armen en schouders houden. Helemaal niet ontspannen.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 21:58

Je kan het combineren Splinter. (Ik denk het toch )
Als je bij elke vorm van nageven al je teugel geeft om te ontspannen, dan spreek je van stofzuigen (nieuwe term ):
Afbeelding
Maar je kan het nageven ook opvangen door je teugels niet los te 'gooien', maar juist wel teugel geven, maar niet zodoende dat je geen contact meer hebt. Dus gewoon belonen met lengte, maar dan in mindere mate, maar dan is het geen 'stofzuigen' meer.
Hier zie je dat de aanleuning al meer wordt behouden:
Afbeelding
En dit bedoel ik:
Afbeelding

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:59

Charlotjuuh schreef:
VValar schreef:
Je kunt een paard wat in de oprichting loopt niet vergelijken met een vw-nw gaande paard qua achterhand gebruik. Maar zoals jij het nu doet over komen is dat blijkbaar hetzelfde.
Dit vind jij dus een correct plaatje?
*foto
*foto
Ook al werk je hier nog naar de ontspanning toe, is dit geen excuus voor een pony die met zijn kruis omhoog loopt, rug weg drukt en zn kop in de lucht steekt en met een amazone die de boel blokkeert door haar handen in de lucht te steken. Nou als dit de manier van AdB is, bedankt ik.

Ik raad je aan om eens naar hun andere foto's te kijken

Vele van die foto's zijn hetzelfde.

Ik heb me al tijden verbaasd over hoe Yulan rijdt. De houding en zit is op deze manier erg storend an verre van correct! Ik dacht dat het altijd zo was dat eerst de houding en zit van de ruiter goed moet zijn voordat het paard goed kan lopen?

Op deze manier zal dat dus nooit kunnen.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:00

@Rk, heb alleen foto's van Yulan gezien dus kan over de andere niks zeggen, maar denk dat het bij haar komt door die opgetrokken schouders, en dan nog betekend dat niet dat je altijd maar trekt. Ik heb heel lang (een jaar?) met opgetrokken schouders gelopen, de hele dag lang, maar ik voelde ontspannen, trok heus niet als ik op het paard zat

@Elke86, ik snap dat je het kan zien vanaf een foto, maar elastisch vind ik toch wel een enorme kreet om zo vanaf een foto te zien, ik vind dat je vanaf een foto veel kunt zien, maar een elastische hand, nee..

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 22:02

runningkawa schreef:
Ik vind het altijd raar dat je moet rechtrichten met de hand
Hup kop naar buiten hannesen en dat heet rechtrichten.

heel raar, ik heb nooit anders geleerd dan handjes op de plaats.
Rechtrichten doe je verder met je benen

Het zit ook niet in de hals, die je met de hand opzij zet, maar in zijn lijf, daar heeft je hand weinig te doen

Rechtrichten gebeurt vanuit de rug, maar als die niet ontspannen is gebeurt er nx

Elke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:02

VeraA: ik spreek dan ook wat uit eigen ervaring. Op de stage is mij nooit iets gezegt van een elastische hand hebben. Gewoon handen houden waar ze zijn (hoog) en dat is volgens mij verkeerd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:02

Die eerste foto is een paard dat op de voorhamd donder, nog net geen koprol maakt.
die tweede vind ik de beste, al lijkt hij erg te hangen.

de derde vind ik een ramp om te zien
Lang in de hals opzij gestrokken paard.
dar zie ik geen ontspanning.
Niet bij de ruiter, niet bij het paard
Paard draagt ook niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:03

klopt, alles komt vanuit ontspanning

maar ontspanning krijg je niet door je paard opzij te trekken.

Die krijg je door hem aan het been te maken. Zodat de moter het doet.
Verder een rustige meegaande hand te hebben, waar je hem naar toe kunt rijden. Deze hand mag niet overal en nergens zitten, maar netjes vanuit de teugels 1 in lijn doorlopen tot aan de elleboog.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:03

Sorry Yulan maar ik vind foto drie afschuwelijk om te zien! Ik zou ter plekke naar daar willen komen om je handen, armen en schouders los te schudden.
VeraA, juist de elasticiteit van de verbinding (of het ontbreken ervan) is op foto's erg makkelijk te zien
En ja, vanuit gespannen schouders kun jij NOOIT een soepele verbinding krijgen, ik spreek uit ervaring want het is mijn eigen kwaal.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 22:04

VValar schreef:
Je kunt een paard wat in de oprichting loopt niet vergelijken met een vw-nw gaande paard qua achterhand gebruik. Maar zoals jij het nu doet over komen is dat blijkbaar hetzelfde.
Dit vind jij dus een correct plaatje?
http://www.mijnalbum.nl/Foto=KOUOG3ZF[/img]
Afbeelding
Ook al werk je hier nog naar de ontspanning toe, is dit geen excuus voor een pony die met zijn kruis omhoog loopt, rug weg drukt en zn kop in de lucht steekt en met een amazone die de boel blokkeert door haar handen in de lucht te steken. Nou als dit de manier van AdB is, bedankt ik.

Euhm..
Op die eerste foto is Winnetou aan het poepen Dusja, opgetrokken kruis; hoe zou dat komen
En als ik altijd enkel de juiste foto's zou zetten, zou je dan nog vergelijkingsmateriaal hebben?
Ik verplicht niemand tot deze methode, maar een goede discussie kan veel verheldering brengen.

Arliss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:04

Ik vind de term stofzuigen al als iets negatiefs klinken. Volgens mij is het inderdaad erg belastend voor de voorhand en daarnaast leer je je paard volgens mij om onder de teugel te lopen ipv aan de teugel. "stofzuigen" zoals jullie dat hier noemen hoort een ontspanningsoefening te zijn, de hals laten strekken. En als een paard volledig ontspannen is zou een paard in draf met gestrekken hals uit zichzelf een overgang naar stap moeten maken. Dus het idee dat dit een "stofzuigen" een positieve werking zou moeten hebben lijkt me alles behalve logisch.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 22:05

Sizz schreef:
Moet het dan zo zijn dat dat voor ieder paard geldt?

Toen jij voor het eerst op je pony stapte liep hij ook niet na 10 seconden naar beneden zoals wat jij nu bedoelt.

Ieder paard is verschillend en wat jij bedoelt, daar is training voor nodig. En zelfs dan geldt niet voor ieder paard hetzelfde.

Dat bedoel ik niet. Het komt erop neer, mits oefening, dat dat mogelijk is voor ieder paard.

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:06

Elke86 schreef:
VeraA: ik spreek dan ook wat uit eigen ervaring. Op de stage is mij nooit iets gezegt van een elastische hand hebben. Gewoon handen houden waar ze zijn (hoog) en dat is volgens mij verkeerd.

Was die stage wel bij Antoine, jij beweert nu al telkens het tegenovergesteld.. Tegen mij zei Antoine op stage dat er moet een elastische verbinding zijn met de paardenmond en hand

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:06

yulan schreef:

Is dit de juist manier van 'recht richten'?

Sorry hoor, maar dat lijkt werkelijk waar nergens op!
Op die foto is je pony zo krom als hoepel en valt duidelijk op de voorhand.

Elke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:07

Die was zeer zeker bij Antoine . Zo te horen heeft meneer Antoine zijn eigen praatjes dus niet altijd volledig door.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 22:08

Sizz schreef:
Vele van die foto's zijn hetzelfde.

Ik heb me al tijden verbaasd over hoe Yulan rijdt. De houding en zit is op deze manier erg storend an verre van correct! Ik dacht dat het altijd zo was dat eerst de houding en zit van de ruiter goed moet zijn voordat het paard goed kan lopen?

Op deze manier zal dat dus nooit kunnen.

Een combinatie daarvan zou moeten voldoen
Mag ik jullie wel even aanwijzen dat ik nog maar 2 stages en enkele lessen achter de rug heb?
Ik ben geen Anky ofzo, maar ik heb wél het recht m'n foto's hier te zetten, hoe ze ook zijn.
Zoals ik al zei, rijdt ik nog nie zo lang bij hem, en denk je dat ik van de ene op de andere dag super ga rijden?
Iedereen moet leren en al doende leert men.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:08

yulan schreef:
Euhm..
Op die eerste foto is Winnetou aan het poepen Dusja, opgetrokken kruis; hoe zou dat komen
En als ik altijd enkel de juiste foto's zou zetten, zou je dan nog vergelijkingsmateriaal hebben?
Ik verplicht niemand tot deze methode, maar een goede discussie kan veel verheldering brengen.

Nou vind jij die tweede foto (die ik puur als voorbeeld uit je topic had getrokken; had haast elke willekeurige foto daarvoor kunnen nemen) dan zo verschrikkelijk fijn beeld geven? Als je een beetje verstand van het paardrijden hebt, dan weet je ook wel dat dat niet zo is.
Je hebt nog mazzel dat je een goede pony hebt die het van achteren weet bij te benen, maar als je zo met je handen (en de rest) door blijft gaan, zal op een gegeven moment ook de boel gaan blokkeren. Misschien doet ie dat al wel, maar kan dat vanaf de fotos niet beoordelen.

Elke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:10

Natuurlijk heb jij het recht om je foto's hier te plaatsen ! Maar wij hebben ook het recht om onze bedenkingen te geven. Zulke foto's leer je van, net als van deze discussie

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 22:10

Arliss schreef:
Ik vind de term stofzuigen al als iets negatiefs klinken. Volgens mij is het inderdaad erg belastend voor de voorhand en daarnaast leer je je paard volgens mij om onder de teugel te lopen ipv aan de teugel. "stofzuigen" zoals jullie dat hier noemen hoort een ontspanningsoefening te zijn, de hals laten strekken. En als een paard volledig ontspannen is zou een paard in draf met gestrekken hals uit zichzelf een overgang naar stap moeten maken. Dus het idee dat dit een "stofzuigen" een positieve werking zou moeten hebben lijkt me alles behalve logisch.

Paarden vertragen er ook van.
Het is een ontspanningsoefening, maar het wordt overduidelijk scheef bekeken.

BlueMilk

Re:

Blokkeren? Mijn paard blokkeerde meestal, zeg maar altijd, als ik nog op een andere manier reed. Maar sinds ik zo rijd loopt mijn paard anders, ruimer, ontspannen en rustiger

Anoniem

Re:

Yulan, zie dit ook niet als een aanval op jou persoonlijk, maar op de AdB manier.

Jij vraagt wat we er van vinden.
Helaas zijn er tot nu toe bijna alleen negative ervaringen, maar dat zal vast nog wel veranderen.

Nogmaals, jij vraagt hier om ervaringen, die krijg je, pak die niet te hard op jezelf.